Witrijt-rondje, Weebosch te Noord-Brabant

21 km Wandelroute Witrijt-rondje, te Weebosch

Wandeltocht door boswachterij de Kempen. De tocht gaat door het Grenspark de Kempen naar het waterbergingsgebied de Pielis, vervolgens wordt een stukje van het beekje de Goorloop gevolgd. In boswachterij de Kempen gaat de tocht langs de Hapertse Heide en door de Cartierheide. De naam De Cartierheide is ontleend aan jhr. Emile de Cartier de Marchiennes. Deze kocht in 1863 het nabij deze heide gelegen Duizels Hof en gebruikte de heide als jachtterrein. Tijdens de tocht loopt men op de Cartierheide over een bijzonder mooi berkenlaantje de 'Pannegoor Passage', een beschut dijkje tussen het water van een ven en de heide. Dit berkenlaantje herinnert aan de baron, hij liet het ven genaamd 'het Pannegoor' uitgraven, waarbij men vanuit uit het berkenlaantje ongezien op de eenden en andere watervogels in de vennen kon jagen. 95% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 15-11-2013, laatst bijgewerkt op: 11-9-2018

Met de rug naar de ingang van de kerk LA vertrekken.
In bocht naar links RA richting “Postel”, “Sint Gerardusweg”, wn route.
T.h.v. kleine woning nr.15 RA, “Witrijtseweg”, kn97 volg 9.
Voor bosgebied, t.h.v. school “’ t Sant” links aanhouden, via parkeerterrein het onverhard pad links van informatiepaneel “Mountainbiken doe je in Brabant” inlopen, pad met waterloop aan linkerhand, wn route, vervolgens het pad volgen tot brugje aan linkerhand, zijpaden negeren.
Bij dit brugje RD, brugje aan linkerhand negeren, wn route.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad langs bosrand aan rechterhand negeren, wn route.
Bij 5-sprong voor bosrand RD, bospad, wn route.
Bij kruising met ATB pad RD, wn route.
Bij kruising RA, kn9 volg 90, vervolgens het brede zandpad volgen tot 4-sprong in bocht naar links van het brede pad, zijpad negeren.
Bij deze 4-sprong RA, kn90 volg 68.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
T.h.v. rand bosgebied, bij T-splitsing LA, wn route, vervolgens bosrand aan linkerhand volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij deze T-splitsing LA, bospad, wn route.
Bij T-splitsing LA, breed zandpad, wn route.
Na ca. 70m RA, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij rand bosgebied, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, vervolgens de bosrand aan rechterhand volgen tot bocht naar links, wn route.
Bij 4-sprong in deze bocht RD, smal bospad, de wn route wordt verlaten, let op het pad is tevens ATB pad.
Bij kruising met ruiterpad RD.
Na ca. 60m, bij kruising LA, direct daarna de poel aan linkerzijde passeren, vervolgens het slingerend natuurpad verder volgen tot T-splitsing voor houten huisjes, verderop passeert men dicht bij de rand van het bosgebied een insectenhotel en uitkijktoren.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna bij T-splitsing eveneens LA, bosrand volgen, bw route, vervolgens na ca. 40m bij 3-sprong RA, bw route.
Bij 5-sprong voor bosrand RD (2de pad aan linkerhand), bospad met houten afsluitboom en SBB bordje “De Kempen”, direct daarna voorbij de houten afsluitboom bij 4-sprong rechts aanhouden, bw en gz route, vervolgens het pad volgen tot kruising met eikenlaan, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, eikenlaan, gz route, de bw route wordt verlaten.
Bij kruising met aan linkerhand bosperceel met lagere begroeiing RA, gz en wn route.
Bij kruising RD, pad met aan rechterhand bosperceel met lagere begroeiing, gz route, kn11 volg 89.
Voorbij dit bosperceel, bij kruising LA, pad door brede half open strook in het bosgebied, gz en wn route.
Bij kruising RD, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, kn89 volg 88, de gz route wordt verlaten.
Bij kruising RA, kn88 volg 80.
Bij kruising met gras-pad RD, wn route, vervolgens het pad verder volgen tot 4-sprong t.h.v. rand bosgebied, ATB paden negeren.
Bij deze 4-sprong RD, smal pad door bosrand volgen, wn route.
Na passeren vlonder en brugje rechts aanhouden, pad met beekje aan rechterhand, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, kn80 volg 10, vervolgens het pad met beekje aan rechterhand volgen tot brugje met draaihek, zijpaden negeren.
Bij dit brugje het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, het brugje negeren, kn10 volg 57.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing met grenspaal 197 LA, direct daarna RA langs terras van café het parkeerterrein oplopen richting bospad met verhard fietspad aan overzijde van het parkeerterrein, het bospad met gescheiden verhard fietspad volgen.
# Voor een pauze café Dennenlust.
In bocht naar rechts van het fietspad RD, het onverharde pad verder volgen.
Na ca. 120m bij kruising RA, smal pad, wn route, vervolgens het pad volgen tot grasland aan linkerhand, zijpaden negeren.
Ca. 40m na passeren van bosrand RD, het smalle pad langs grasland verder volgen, bospad aan rechterhand negeren, wn route.
Weer in het bos, bij 3-sprong rechts aanhouden, kn57 volg 56, iets verder buigt het pad naar rechts, wn route.
RD, breed pad met gescheiden verhard fietspad volgen, pad met fietspad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij 4-sprong LA, het pad met gescheiden verhard fietspad verder volgen, wn route, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong, ATB pad negeren.
Bij deze 3-sprong LA, wn route, vervolgens het pad met gescheiden verhard fietspad ca. 400m volgen tot pad aan rechterhand, nu niet het verhard fietspad volgen, door begroeiing tussen het fietspad en het onverharde pad is het pad aan rechterhand niet goed zichtbaar.
Bij dit pad RA, wn route.
Bij kruising met smal ATB pad RD.
In dichter bos, bij kruising met smal ATB pad RD.
Bij kruising LA, ruiterpad, de wn route worden verlaten.
Bij kruising t.h.v. brede half open strook RD, ruiterpad.
Bij kruising met ATB RD, het ruiterpad wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot 5-sprong iets voor verhard fietspad.
Bij deze 5-sprong RA, iets breder bospad.
Bij kruising LA, direct daarna bij kruising met verhard fietspad RD.
Bij kruising RA, men passeert rw SBB routepaaltje.
Na ca. 70m RA, smal pad door half open bosperceel, vervolgens het pad volgen tot kruising met breed pad voor bosrand.
Bij deze kruising RD, smal bospad door dicht bosperceel.
Bij 4-sprong RD, het pad kruist verhard fietspad.
Bij T-splitsing LA, breder pad.
Bij kruising met ruiterpad RD.
Bij kruising RA, breed pad door half open strook.
Bij kruising met ATB pad RD, vervolgens bij kruising t.h.v. wn paaltje LA, smal bospad.
Bij T-splitsing LA, wn route, vervolgens bij kruising RD, wn route.
Bij kruising met breed pad RD, wn route, smal licht slingerend bospad.
Bij T-splitsing voor half open plek in bosgebied RA, de wn route wordt verlaten.
RD, smal pad linkerhand negeren, vervolgens na ca. 50m RA, rw en wn route.
Bij T-splitsing LA, rw en wn route, vervolgens het doorgaande pad volgen tot kruising met verhard fietspad.
Bij deze kruising RD, direct daarna links aanhouden smal licht slingerend bospad volgen, rw en wn route.
Bij kruising met eveneens smal pad RD, rw en wn route.
Bij T-splitsing RA, breed pad, rw en wn route.
Bij kruising RD, rw en wn route, vervolgens na ca. 60m LA, smal pad door half open bosperceel, rw route, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing voor open heidegebied LA, de rw route wordt verlaten.
Bij kruising met breed zandpad RA richting houten hek, SBB bordje “De Kempen”, wn route.
Ca. 200m voorbij flauwe bocht naar links LA door houten voetgangerssluis, smal pad, kn60 volg 31, verderop voorbij smal berkenlaantje passeert men een knuppelbrugje.
# Berkenlaantje de ‘Pannegoor Passage’.
Iets voorbij klaphek, bij T-splitsing voor bosrand RA, wn route wordt verlaten.
Pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, iets verder buigt het pad naar links.
RD, smal pad aan linkerhand negeren, direct daarna na passeren van houten afsluitboom RA, pad met kleine metalen peilbuis 96, vervolgens het doorgaande pad volgen tot T-splitsing bij verhard fietspad voor bosrand, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, pad met verhard fietspad.
Na ca. 200m LA, smal bospad, men passeert een pw SBB routepaaltje.
Bij kruising met eveneens smal pad RD.
Bij 4-sprong RD, men passeert een open plek.
Bij T-splitsing voor parkeerterrein RA, direct daarna bij T-splitsing LA richting verharde weg.
Bij kruising met verharde weg en onverhard fietspad RD, “Bredasebaan”, direct daarna voor metalen afsluitboom schuin naar links het smalle bospad parallel aan brede pad en verhard fietspad volgen.
Bij 3-sprong rechts aanhouden.
Bij kruising met breed pad RD, het smalle bospad parallel aan het breder pad verder volgen, gz route.
Bij kruising RD, gz route, het pad loopt nog steeds parallel aan het brede pad.
Bij T-splitsing RA, direct daarna LA, gz route.
Bij 4-sprong RD, gz route, het pad loopt nog steeds parallel aan het brede pad.
Bij 5-sprong RD richting pad met picknicktafel aan overzijde van het verharde fietspad, kn64 volg 65, de gz route wordt verlaten, direct daarna t.h.v. deze picknicktafel eveneens RD, smal pad aan rechterhand negeren.
RD, achtereenvolgens pad aan rechter- en smal pad linkerhand negeren, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, kn65 volg 67, t.h.v. rand bosgebied buigt het pad naar rechts, wn route, vervolgens de bosrand aan rechterhand volgen tot 3-sprong met verhard fietspad en bankje, zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong RA, pad met gescheiden fietspad, direct daarna t.h.v. fietsbordje LA, dalend smal bospad, wn route.
Bij 4-sprong RD, het pad kruist een ruiterpad, direct daarna bij T-splitsing LA, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, het ruiterpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, breed pad.
Bij kruising t.h.v. picknicktafel RA, pad met gescheiden verhard fietspad, vervolgens bosrand aan rechterhand volgen tot kruising, zijpad negeren.
Bij deze kruising LA, iets verder sportpark aan rechterhand, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
T.h.v. woningen de weg met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing RA richting de kerk, het startpunt.

rw, pw en gz route = rood-witte, paars-witte en geel-zwarte SBB routebordjes.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Weebosch 73, 5571 LW te Weebosch. Plan Route

Volg de A67 en Provincialeweg/N397 naar de Hazenstraat in Eersel. Ga verder op de Hazenstraat. Neem de Broekstraat, Boksheidsedijk en Zandhoefseweg naar de Weebosch in Weebosch.

Station, Eindhoven. Bus 172 (richting Luyksgestel). Bushalte Hof, Bergeijk. Buurtbus 472 (richting Lommel (B) Station). Bushalte Kerk (Weebosch), Bergeijk.

Uitkijktoren Adrie: Uitkijktoren
Insectenhotel Adrie: Insectenhotel
Omgeving Goorloop Adrie: Omgeving Goorloop
Boswachterij de Kempen Adrie: Boswachterij de Kempen
Boswachterij de Kempen, donker bospad Adrie: Boswachterij de Kempen, donker bospad
Het berkenlaantje de Pannegoor Passage Adrie: Het berkenlaantje de Pannegoor Passage
Het Pannegoor ven Adrie: Het Pannegoor ven
Een meeuwenkolonie in het Pannegoor ven Adrie: Een meeuwenkolonie in het Pannegoor ven
Cartierheide met in de verte het berkenlaantje Adrie: Cartierheide met in de verte het berkenlaantje
Cartierheide Adrie: Cartierheide

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart witrijt-rondje.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café zaal 't heuveltje

Weebosch 68
5571 LZ Weebosch

Café Dennenlucht

Witrijt 28
5571 XH Bergeijk

1. Adrie 11 september 2018 om 17:26

Afgelopen zondag 9 september 2018 de wandelroute gecontroleerd. Op een punt een nagenoeg dicht gegroeid pad uit de route gehaald. Verder geen veranderingen gezien. De routebeschrijving is weer actueel. Op de foto het nieuwe knuppelbrugje bij het mooi beschutte berkenlaantje de ‘Pannegoor Passage’. Veel wandelplezier!

2. Adrie 21 mei 2016

Vandaag 21 mei 2016 naar aanleiding van een melding over wijzigingen in het bosgebied de wandelroute nogmaals gecontroleerd. Niet alleen het genoemde pad in voetnootje 20-9-2015 was volledig afgesloten maar op drie andere plaatsen waren paden eveneens gesloten d.m.v. omgezaagde bomen. Het ziet ernaar uit er grotere delen in dat deel van het bosgebied niet meer toegankelijk is voor wandelaars. De wandelroute is hierop aangepast, de routebeschrijving, GPS track en kaartjes zijn weer actueel. Veel wandelplezier en dank aan Addy die het gemeld heeft!

3. Adrie 20 september 2015

20 september 2015 deze wandelroute gecontroleerd, de routebeschrijving is weer actueel. Bij punt 8 3de regel is er een pad over een lengte van ca. 50m verspert door omgevallen bomen. Omdat dit pad ook onderdeel uitmaakt van het geel-rode streekpad "Brabants Vennenpad" en het wandelnetwerk en omdat er al een nieuw pad aan het ontstaan is heb ik voor dit pad geen alternatief gezocht. Rechts van het oorspronkelijk pad is een nieuw pad aan het ontstaan, aan sporen op de grond is goed te herkennen hoe het nieuw ontstane pad loopt. Wil een volgende wandelaar indien de situatie op dat punt wijzigt dit melden via een voetnootje of met een mail naar info@klikprintenwandel. Veel wandelplezier!

4. Ria & Nils (Jessie) 25 november 2013

Wij de route gisteren (24/11) gelopen. mooie route goede aanwijzingen. Voor ons is een criterium de "aanlijntijd" van onze hond, Jessie. Die was laag dus goed!

5. Lennard 24 november 2013

Gisteren gelopen met grijs maar rustig en droog weer.

Ik vond het een aardige route die voornamelijk door bosrijk gebied loopt. De beschrijving is correct en duidelijk opgesteld.