Westerwolde Lus 9, Sellingen Zuid, Sellingen te Groningen

7 km Wandelroute Westerwolde Lus 9, Sellingen Zuid, te Sellingen

Lus 9, Sellingen Zuid : Deze route is voor de avontuurlijke wandelaar die er niet tegenop ziet om over een smal oeverpad te lopen. Ook moet hij niet bang zijn voor een flinke kudde koeien. Eerst gaat het gewoon door het bos, langs de westelijke oever van de Ruiten Aa. In Ter Borg begint het avontuur. Het pad gaat terug langs de oostelijke oever. Dit is een deel van het zogenaamde lijkenpad. Uit Sellingen, toen en nu...: “Lijkenpaden waren in het verleden de verbindingsroutes tussen de dorpen en gehuchten in Westerwolde. Rouwstoeten gingen erover, vandaar de naam. Enige tijd geleden is aan de hand van oude kadastrale kaarten het oeroude lijkenpad tussen Laude, Ter Borg en Sellingen herontdekt. Staatsbosbeheer heeft het plan opgevat het pad binnen afzienbare tijd in ere te herstellen. Het herstel wordt gecombineerd met het hermeanderen van het stukje Ruiten Aa dat in Ter Borg ligt. Zo zal het lijkenpad uit zijn as herrijzen. Stervelingen kunnen er straks over kuieren en mijmeren over lang vervlogen tijden.”
Nu moet u nog voorzichtig lopen. Kuieren en mijmeren kunt u over de zandpaden in Laude. Eerst passeert u nog een oud vervallen fabrieksgebouw uit 1938: de coöperatieve melkfabriek van Sellingen en omstreken, opgericht in 1898. Uit Sellingen, toen en nu...: “Hoewel het sinds 1976 gedaan is met de bedrijvigheid, is het Lauder kaasvat tot op de dag van vandaag een begrip. De Westerwoldse uitvinding wordt nog steeds in Ter Apel gemaakt en is wereldwijd in gebruik voor de productie van Edammer kazen.”
Tenslotte loopt u nog over de oude trambaan van Winschoten naar Ter Apel en langs de “nieuwe” meanders van de Ruiten Aa op het landgoed Ter Walslage. 78% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 10-9-2015, laatst bijgewerkt op: 5-4-2017

1. Vanaf de parkeerplaats terug naar de Borgerweg, LA en dan direct RA.
  2. Het bospad buigt naar links. U gaat over een wildrooster. U loopt langs de oever van de Ruiten Aa. Links is een groot heideveld.
  3. Pad naar links negeren en RD in de richting van een tweede wildrooster en een groen paaltje.
  4. Aan het einde van het pad is er weer een wildrooster.
  5. Voorbij het rooster RA, fietspad met zandweg.
  6. Even verder bij slagboom en wildrooster RD.
  7. Links is een parkeerplaats en rechts een Westerwoldse boerderij. Even verder loopt u langs de Hooge Esch.
  8. * Bij de brug gaat u RA over de brug en dan weer direct RA pad langs de Ruiten Aa. Hier op de hoek kunt u het verschil zien tussen een Westerwoldse boerderij en een van het Oldambster type naast een gerestaureerde schaapskooi uit de 17de eeuw.
  1. Vanaf de parkeerplaats terug naar de Borgerweg, LA en dan direct RA.
  4. Aan het einde van het pad is er weer een wildrooster.
  5. Voorbij het rooster RA, fietspad met zandweg.
  6. Even verder bij slagboom en wildrooster RD.
  9. Het begin van het pad, “het Lijkenpad” is heel smal en moeilijk begaanbaar. Het oeverpad wordt wel wat breder, maar het is slecht onderhouden. Binnenkort wordt het onder handen genomen. U loopt over een dode arm van de beek. Ga steeds RD met het water aan uw rechterhand.
  10. Op een gegeven moment gaat het pad even naar links en daarna gaat u gewoon RD langs een weide. U gaat een hek door, begrazingsgebied. Nog steeds RD totdat u bij een bosrand links in het bos op een boom het wit – rood van het Noaberpad ziet.
  11. Hier gaat u LA. Meestal loopt de kudde koeien in het bos. Pas op: Doorkruis de kudde niet, houdt afstand, ga desnoods even naar links door de wei.
  12. U loopt naar een klaphek bij de N 976.
  13. Ga door het hek, steek de weg over en ga RA over het fietspad. U loopt langs de oude melkfabriek in het gehucht Laude.
  14. Eerste weg LA, Oosterkampenweg.
    Als u hier niet LA gaat, maar RD loopt over het fietspad, vindt u voorbij de bushalte B&B ’t Laudehuus,  Ter Apelerstraat 25.
  15. Eerste weg RA Schapenweg.
  16. De asfaltweg gaat over in een zandweg en even later een graspad. Loop steeds RD.
  17. Aan het einde van dit pad een asfaltweggetje oversteken en RD, Middelbroekmeersterweg, een zandweg. Deze weg maakte vroeger deel uit van de trambaan Winschoten – Ter Apel. U negeert de eerste weg rechts, die naar een boerderij leidt.
  18. Ietsje verder loopt u over een dam, RD.
  19. Aan het einde even naar links**,  dan de provinciale weg oversteken en het klaphek met het Noaberpad-teken doorgaan. Lees de waarschuwingen op het bord. Er is een alternatieve route voor honden en voor het geval het gebied is afgesloten, punt 20 t/m 24. Het gras staat vaak erg hoog!!! U gaat door het natuurgebied Ter Walslage. U loopt zoveel mogelijk langs de meanders van de Ruiten Aa, u gaat nog 2 keer door een klaphek en vervolgens over een dam. Richt u op een fabrieksschoorsteen in de verte. ( zie de kaart ) U komt uit bij een klaphek links van de Ruiten Aa. Hier gaat u LA.( Als u met het O.V. bent , gaat u RA naar de bushalte aan de provinciale weg ) Na 100 meter kunt u even RA en terug om een bijzondere pingoruïne te bekijken, een cirkelvormige moerassige laagte uit de laatste ijstijd.  Aan het einde van de weg RA bij ANWB – paddenstoel 65254 / 001.
    Ga verder bij punt 25.Hier volgt een alternatieve beschrijving:
  20. U gaat de eerste weg RA, de Veersterweg, asfaltweg. Ongeveer 100 meter voor het einde van de weg kunt u RA het veld in.
  21. Na ongeveer 100 meter, bij het klaphek rechts gaat u LA, graspad.
  22. Aan het einde van het pad komt u bij een huis. Hier RA, asfaltweg.
  23. Rechts ziet u na ongeveer 100 meter een rand van bomen en struiken. Hier kunt u even naar rechts en dan naar links, een graspad volgen langs de wei, evenwijdig aan de weg. U heeft  rechts uitzicht over de “nieuwe” meanders van de Ruiten Aa.
  24. Aan het einde, bij een kruising, fietsknooppunt 19 en ANWB – paddenstoel 65254 / 001 gaat u RD richting Ter Borg.
  25. U loopt nu terug naar de parkeerplaats Ter Borg Zuid, uw startpunt.
* Aansluiting Sellingen Noord en Sellingen West.

** Aansluiting Noaberpad richting Ter Apel.

Parkeerplaats Ter Borg Zuid, voorbij Borgerweg 8, Borgerweg 8, 9551 XP te Sellingen. Plan Route

Station, Emmen Bus 42 (richting Emmer Compascuum) Bushalte Hoofdkanaal Westzijde, Emmer-Compascuum Belbus 42 (richting 0900-202 27 02 Beltijd 1 uur) Bushalte Oosterkamperweg, gelegen aan N976. Aanlooproute: Bij de bushalte over het fietspad in noordelijke richting lopen, richting Sellingen. Bij de Oosterkampenweg RA. Verdergaan bij punt 15.

Honden zijn niet toegestaan in dit gebied.

Een Westerwoldse boerderij in het bos Margriet Smeets: Een Westerwoldse boerderij in het bos
De toegang tot het lijkenpad in Ter Borg Margriet Smeets: De toegang tot het lijkenpad in Ter Borg
Het lijkenpad Margriet Smeets: Het lijkenpad
Zicht op Laude Margriet Smeets: Zicht op Laude
De Middelbroekmeersterweg bij Laude Margriet Smeets: De Middelbroekmeersterweg bij Laude
De Ruiten Aa op landgoed Ter Walslage Margriet Smeets: De Ruiten Aa op landgoed Ter Walslage
De Ruiten Aa bij de Poststruiken Margriet Smeets: De Ruiten Aa bij de Poststruiken
De pingoruïne als bos-ijsbaan Margriet Smeets: De pingoruïne als bos-ijsbaan
De melkfabriek vanaf de pingoruïne Margriet Smeets: De melkfabriek vanaf de pingoruïne

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-lus-9-sellingen-zuid.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Er zijn geen horecagelegenheden bekend! Ken jij er één in de buurt van de wandelroute? Meldt het ons dan via de contactpagina..

1. A Schuur 4 april 2017 om 09:25

Mooie route maar lastig langs het zeer smalle pad langs het water door de ongelijkheid vh pad.

1. Gijs en Margriet Smeets 5 april 2017 om 19:02

Beste mijnheer Schuur,
      Dank voor uw reactie.
      Wij hebben, behalve in de inleiding, nu ook in de routebeschrijving bij punt 9 duidelijk aangegeven dat het pad langs de Ruiten Aa niet zo goed is onderhouden. Binnenkort gaat men dit pad, dat overigens ook deel uitmaakt van het Noaberpad, verbeteren.

2. Gijs en Margriet Smeets 9 juni 2016

Het landgoed Ter Walslage is nu opengesteld voor wandelaars en de hele westelijke oever van de Ruiten Aa is hier gemaaid, waardoor dit prachtige pad ook nog eens goed begaanbaar is. Wij hopen dat het zo blijft.