Westerwolde Lus 8, Sellingen West, Sellingen te Groningen

13 km Wandelroute Westerwolde Lus 8, Sellingen West, te Sellingen

Lus 8, Sellingen West : Deze wandelroute leidt u door de Sellinger en Jipsingboertanger bossen, langs een diepe zandplas, en door de in de vorige eeuw ontgonnen landbouwgebieden. De overgang tussen de slingerende bos- en heidepaden van het zand en de rechte lijnen van het veen is opvallend. De heidevelden en eikenbossen geven een indruk van de woeste gronden, die met veel moeite bewerkt werden door de kleine boeren, die hier een schraal bestaan hadden. Ede Staal bezong het in “ Doar bluit mien eerappellaand” als volgt : “Doar woar het vrouger kraben en knooien was“. De rechtlijnige akkers van na de ontginning en de “nieuwe” kronkels in de Ruiten Aa zijn voorbeelden van de verschillen in opvatting over landinrichting door de jaren heen.
Na een kwartiertje lopen komt u bij een schitterend ven. En wat verder loopt u langs de “enge plek“ in Ter Borg, een bron. Volgens een vroegere inwoonster van Ter Borg is de bron erg diep, houd de kleintjes op afstand en buig zelf ook niet te diep voorover. Misschien wordt u wel gegrepen door het witte wief. U loopt nog een flink stuk over de heide en dan bent u in Borgertange, een verstild gehucht, bestaande uit een paar huizen en wat bosjes langs een lange laan.
In Sellingerbeetse doen zandzuigers hun werk ten behoeve van de vooruitgang. De natuur wordt opgezogen, maar er ontstaat “nieuwe natuur” met nieuwe mogelijkheden. Langs de plas kun je heerlijk wandelen. Je hebt er leuke doorkijkjes op het doorgaans helderblauwe water en het witte zandstrand.
Langs de plas ligt een bos en verder zijn er een aantal houtwallen, zodat u grotendeels beschut naar het bos van Jipsingboertange kunt lopen. Meestal komt u daar bijna niemand tegen. Het bos ligt wat excentrisch ten opzichte van de Sellinger bossen. Via een houtwal en het open veld loopt u terug naar uw startpunt. 72% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 5-9-2015, laatst bijgewerkt op: 12-6-2019

1. Loop naar het bospad dat zich links achter / opzij van de parkeerplaats bevindt en ga daar LA.
  2. Aan het einde van het pad weer LA.
    Wandelaars met een hond of wandelaars die de route willen inkorten, gaan hier niet LA, maar RA. Bij een kruising van paden RD. Het pad buigt naar rechts. Voorbij de bocht LA over een dam. Aan het einde van dit soms modderige pad RA, een weg die op een gegeven moment half verhard is met 2 betonplaten. Ga verder bij punt 12.
  3. Steeds RD lopen, ook bij een kruising van paden. Aan uw rechterhand is het water van een ven zichtbaar. Aan het einde van dit pad is een klaphek, verboden voor honden. Vervolg het pad voorbij het hek, nog steeds RD.
  4. Op een splitsing LA, in de richting van een ven.
  5. Bij het ven RA en steeds RD blijven lopen tot een klaphek.
  6. Na het hek rechts aanhouden. Aan het einde van dit pad is rechts een bron, wat verborgen tussen het groen. Men zegt dat deze bron vroeger gebruikt werd voor het drinkwater. Om kinderen weg te houden werd dit de enge plek genoemd, waar een heks zich verschool en zomaar tevoorschijn kon springen.
  7. De enge plek is bij een fietspad met zandweg. Ga hier niet LA over de brug maar RD over de zandweg met fietspad. Het is trouwens wel aardig om even een kijkje te nemen LA over de brug en weer terug. Dit is het es-gehucht Ter Borg met een aantal monumentale boerderijen.*
  2. Aan het einde van het pad weer LA.
  4. Op een splitsing LA, in de richting van een ven.
  5. Bij het ven RA en steeds RD blijven lopen tot een klaphek.
  8. Even verder is rechts de Hooge Esch die bijna 3 meter boven de omgeving uitsteekt, het hoogste punt van de omgeving. Daarna staat aan de linkerkant tegenover een parkeerplaatsje een Westerwoldse boerderij op nummer 7.
  9. Ga hier RD over het wildrooster en direct RA, een voetpad door bos en hei. Rechts is een ven.
  10. Bij kruising van paden RD. Het pad komt uit bij een klaphek met wildrooster.
  11.  Ga voorbij het klaphek RD. Dit is een weg die op een gegeven moment verhard is met twee betonplaten. Aan weerszijden zijn er afwisselend bosjes, enkele huizen en uitzichten over akkers. Dit gehucht heet Borgertange.
  12. Ga na ongeveer 1 km. bij een asfaltweg, de Beetserweg, LA.
  13. Passeer het plaatsnaambord Sellingerbeetse. Voorbij een zijweg is er links een fietspad. Ga RD over het fietspad.
  14. Iets verderop is rechts de ingang van camping de Papaver, die nu helaas gesloten is. Loop nog even RD tot bij een parkeerplaats aan de rechterkant. Ga hier RA door de weg over te steken, loop over de parkeerplaats, langs een fietsenstalling in de richting van het strand aan een plas. Ga bij het strand LA en loop even aan de bovenkant van het strand.
  15. Ga bij het 1ste bospaadje LA.
  16. Loop zoveel mogelijk langs de plas ( aan uw rechterhand ). Er zijn hier heel veel kleine paadjes en sommige paadjes lopen dood op de plas. Voor de zekerheid volgt een zo nauwkeurig mogelijke beschrijving:
  17. Passeer een bankje aan het water bij een splitsing van paden.
  18. Loop nog steeds RD langs het water. Volg nu de gele mountainbike – paaltjes ( in omgekeerde richting ).
  19. Blijf het mountainbike-pad volgen tot de T- splitsing.
  20. Ga daar RA en daarna gewoon RD blijven lopen met het water aan de rechterhand.
  21. Helemaal aan het einde RA, fietspad met brede zandweg bij een zandafgraving.
  22. Volg het fietspad, ook als dat LA gaat, Bont Zandoogje. Fietspad, met graspad.
  23. Aan het einde RA, Zevenmeersveenweg, asfaltweg. ANWB-paddenstoel 24624.
  24. Bij het bos, het 1ste bospad LA, een voetpad, daarna het 1ste bospad RA, een breed graspad.
  25. Aan het einde bij het fietspad, LA over het fietspad, dat een haakse bocht naar rechts en vervolgens vrijwel direct een haakse bocht naar links maakt.
  26. Ga op dit punt direct LA, een smal bospad op tegenover een bankje, volg de gele paaltjes aan de rechterhand.
  27. Blijf de gele paaltjes volgen. Negeer de paden naar links. Dit pad loopt links van en parallel aan het fietspad.
  28. Eerste pad RA, geel paaltje, fietspad oversteken.
  29. Blijf de gele paaltjes volgen, bij kruising RD. Aan de rechterhand is een ven.
  30. Bij de volgende kruising nog eens RD en bij de volgende kruising ook.
  31. Vlak voor de bebouwing het pad naar rechts blijven volgen. Het gele paaltje is nu aan de linkerhand.
  32. Bij T -splitsing LA. Geel paaltje rechts.
  33. Aan het einde van het bos RA. Loop het dorp Jipsingboertange uit via een asfaltweg met bomen aan weerszijden.
  34. Bij de kruising Zevenmeersveenweg / Bosweg, bij ANWB-paddenstoel 24625 RD. Dit is een zandweg tussen bomen en bosjes. Degenen die op een zaterdagmiddag op Zevenmeersweg 10 het voormalige werkkamp de Beetse, ongeveer 800 meter verder naar links, willen bezoeken, kunnen op deze kruising LA gaan. In dit kamp werden van 1935 tot 1942 werklozen van heinde en verre te werk gesteld om de heide te ontginnen. Daarna kwamen er joden die naar Westerbork werden vervoerd. Weer later werd het kamp gebruikt voor de gedwongen arbeidsinzet en vanaf 1945 werden er vrouwen en kinderen van NSB – ers geïnterneerd. In 1948 werd het kamp gesloten. Nu is het een museumkamp, dat iedere zaterdagmiddag is geopend.
  35. Ga na ongeveer 800 meter bij een kruising van zandwegen RD. Dit is een half verharde zandweg door het open veld.
  36. Aan het einde van de weg na 1 km. LA, asfaltweg. Loop nu terug naar camping de Harminahoeve links en de parkeerplaats rechts.
*Aansluiting Westerwolde lus 6 en Westerwolde lus 9.

Meer informatie over voormalige werkkamp de Beetse

Parkeerplaats Ter Borg Noord van Staatsbosbeheer, schuin tegenover camping de Harmina hoeve, Beetserweg 35, 9551 VC te Sellingen. Plan Route

Station, Emmen Bus 42 (richting Emmer Compascuum) Bushalte Hoofdkanaal Westzijde, Emmer-Compascuum Belbus 42 (richting 0900-202 27 02 Beltijd 1 uur) Wandelaars zonder hond, kunnen starten bij bushalte Ter Borg, Sellingen. Aanlooproute: Ga in noordoostelijke richting op Ter Apelerstraat/N976 naar Borgerweg. Sla linksaf naar Borgerweg. Ga aan het einde van de bebouwing over de brug en dan LA. Ga nu verder bij punt 8. Wandelaars met hond, kunnen starten bij bushalte Westerkamp 6, Sellingen. Aanlooproute: Ga in zuidwestelijke richting op Westerkamp/N976 naar Dominee W. Reindersweg. Sla rechtsaf naar Beetserweg. Volg vervolgens deze weg ca. 1,9km tot parkeerplaats Ter Borg Noord van Staatsbosbeheer. Buurtbus als goed alternatief: Er rijdt 8 x per dag een buurtbus vanaf het gemeentehuis in Sellingen naar Jipsingboertange. U kunt dan uitstappen bij het buurthuis, hoek Jiposingboertangerweg / Bosweg en de wandeling beginnen bij punt 34, de Bosweg. De buurtbus rijdt van maandag tot en met vrijdag, zaterdag beperkt en niet op zondag en tijdens de schoolvakanties. www.buurtbus-westerwolde.nl

De natte gronden in Ter Borg Margriet Smeets: De natte gronden in Ter Borg
Grazende Hooglanders op de heide Margriet Smeets: Grazende Hooglanders op de heide
De Borgertangerweg in de winter Margriet Smeets: De Borgertangerweg in de winter
Een houtwal op de tange Margriet Smeets: Een houtwal op de tange
De Beetserplas in de winter Margriet Smeets: De Beetserplas in de winter
Het blauwe water in Sellingerbeetse Paul Hoomoedt: Het blauwe water in Sellingerbeetse
 Een winters ven in het Jipsingboertanger bos Margriet Smeets: Een winters ven in het Jipsingboertanger bos
Een kruising van zandwegen Margriet Smeets: Een kruising van zandwegen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-lus-8-sellingen-west.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Camping de Papaver, is voorlopig gesloten

Beetserweg 58/a
9551 VH Sellingen

1. Gijs en Margriet Smeets 30 april 2016

Beste Anne,
    Samen met Adrie hebben we de kaart duidelijker gemaakt rond punt 27, zodat nu heel goed te zien is dat je een aantal keren van richting moet veranderen.
    Met vriendeliike groeten en nog veel wandelplezier.

2. Gijs en Margriet Smeets 24 april 2016

Beste Anne,

Bedankt voor jouw reactie. We hebben deze route gemaakt en op de site gezet. We naar het bos gegaan om ter plekke jouw opmerkingen te controleren. Rondom de plas, bij punt 19, is de situatie inderdaad gewijzigd. Er is een mooie mountainbike-route aangelegd, die helemaal langs de plas gaat. De punten 18 t/m 21 hebben we herschreven. Het is zo veel makkelijker te beschrijven, met dank aan de mountainbikers. Én: de route is veel mooier.
    Bij punt 24 hebben we het woord "bord"vervangen door "paddenstoel"’.
    Bij punt 27 is het een ander verhaal. We hebben niet kunnen ontdekken, wat er niet goed is. Ook de kaart klopt volgens ons. Maar we zijn nog aan het onderzoeken.
    Omdat je binnen 100 meter 4 x van richting moet veranderen, hebben we hier en daar wat extra aanwijzingen gegeven. Zie de punten 25 t/m 28.
    We hopen dat het zo beter is.
    Zo niet, zou je dan precies kunnen aangeven, wat er niet klopt?

Met vriendelijke groeten, Gijs en Margriet Smeets.

3. Adrie 19 april 2016

Anne bedankt voor de reactie! Ik heb uw opmerkingen doorgestuurd naar de samenstellers van deze wandelroute.

4. anne 17 april 2016

Punt 19: Bij Y-splitsing rechts aanhouden:
    Moet worden:
    Bij Y-splitsing LINKS aanhouden

Vanaf punt 27 worden de aanwijzingen wat cryptisch; ze komen in ieder geval NIET overeen met noch het kaartje, noch de GPS-route