Westerwolde Lus 7, Sellingen Oost, Sellingen te Groningen

14 km Wandelroute Westerwolde Lus 7, Sellingen Oost, te Sellingen

Deze rondwandeling start bij de Vereniging ter Bevordering van het Toerisme en de Hof van Sellingen en is een variatie op etappe 8 van het Ruiten Aa-pad. Het gebied ten oosten van Sellingen is een minder bekend, maar heel bijzonder wandelgebied met weidse vergezichten, bossen en zandpaden rond essen en over tangen. En boven alles : stilte. Op de heenweg wordt u via vlonders over lager gelegen natuurgebieden geleid. Dan komt u bij het Ruiten Aa - kanaal, een rechte lijn als contrast met de rest van de omgeving. Het is er heel rustig. Voor de Tweede Wereldoorlog was dat wel anders. De binnenvaart voerde kunstmest aan en aardappels af. Verder oostwaarts komt u langs de kloosterboerderij, waar u tijdens openingstijden even kunt uitrusten. Het Boerenbos gaat naar Zuidveld. Als u wilt, kunt u via een smal stukje “gered” bos naar een trekvogelpost en de grens lopen. De terugweg gaat voor een deel langs het kanaal. Daarna wandelt u door een jong bos en over de zuid – es terug naar Sellingen. U loopt langs Herberg Sellingen, de Buiskoolbank, een eerbetoon voor de ontginner van het moeras, de Oude Stelmakerij en het standbeeld van Heksje Hasje. Deze legendarische heks woonde op de Hasseberg aan de grens en beschermde het dorp tegen boeven, die door haar het moeras in werden gelokt. 77% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 30-8-2015, laatst bijgewerkt op: 16-11-2018

1. U staat met de rug naar de Vereniging ter Bevordering van het Toerisme en de Hof van Sellingen, u gaat naar rechts en onmiddellijk RA, het Kerkpad, klinkerpaadje met een rood paaltje van een Staatsbosbeheerwandeling.
  2. U volgt tot nader order de rode paaltjes. Bij een splitsing LA in de richting van de 14de eeuwse kerk. Loop vóór de ingang van de kerk langs.
  3. Aan het einde RA en bij een splitsing links aanhouden, de Torenstraat.
  4. Bij de volgende splitsing RD, de Zuidesweg, verboden voor auto’s en brommers. Hier staat een infopaneel over het natuurgebied Holle Beetse – Vennekampen.
  5. Het klinkerpad gaat over in een zandweg. U passeert het bord einde Sellingen en een bankje. Ruim 200 meter  voorbij het bankje RA, bij een bord en een infopaneel van Staatsbosbeheer, een gras – pad. U negeert nu het rode paaltje.
  6. U loopt naar een vlonder. Voorbij de vlonder gaat u RD, u loopt van een akker en passeert een bankje. Aan het einde gaat u LA.
  3. Aan het einde RA en bij een splitsing links aanhouden, de Torenstraat.
  7. U loopt heel even over het fietspad. Vrijwel direct kunt u weer LA bij een SBB – bord en een rood paaltje. Als u met een hond loopt, kunt u het extra bord Verboden voor honden negeren. De weide wordt niet meer begrazen, de afrastering en de klaphekken zijn weggehaald. De rode paaltjes volgend komt u bij een bankje aan de rand van een wei.
  8. U loopt over de wei, in het begin gaat u naar rechts, u loopt aan de rechterkant langs een bosrand, naderhand steekt u, bij het volgende rode paaltje, schuin naar links over in de richting van een huis. Zie de kaart. Het huis is aan de Borgerschapenweg nr. 2. * Als u met een hond loopt, gaat u bij het huis RA, bij de splitsing LA, en dan LA , het fietspad langs de verkeersweg. Na bijna 500 meter kunt u vóór het bord Laude LA,  een zandpad, de Slangenborgerweg. Ga verder bij punt 12.
  9. Bij het huis gaat u LA, een asfaltweg. Na ruim 200 meter bij een weg naar links is er rechts een klaphek met een bord van Staatsbosbeheer: verboden voor honden.
  10. Ga RA door het klaphek en loop rechts van een bosrand.  Het pad is soms wat drassig, helaas. Bij een splitsing van paden gaat u naar rechts in de richting van een klaphek en een vlonder.
  11. Aan het einde van het pad gaat u LA. Rechts zijn er akkers, links is het natuurterrein van de Slangenborg en de rietfilterplassen.
  12. Bij de splitsing met de Oosterkampweg gaat u RD, de Slangenborgerweg.
  13. Bij de volgende splitsing gaat u RA, de Tange-Es., een gras – pad.
  14. Aan het einde gaat u LA, u passeert weer een bord van Staatsbosbeheer. U loopt rondom een es.
  15. Aan het einde LA, een asfaltweg. U loopt nu in de richting van het Ruiten Aa-kanaal. U passeert de brug en gaat RD, Laudermarkenweg.
  16. Bij een Y-splitsing LA, Lauderhokweg. Op nummer 11 bevindt zich Kloosterboerderij Bleyendaal. Voor openingstijden zie website.
  17. Direct voorbij huisnummer 6 gaat u LA. Aan de rechterkant van de weg is een picknickplaats.
  18. U loopt over een gras-pad. Op een gegeven moment zijn er 2 paden naar rechts bij een dam. Neem het 2de pad RA. U loopt nu links van het water, dit is een dode arm van de rivier de Ems. Helaas zijn de paden niet altijd goed gemaaid!
  19. Blijf langs het water lopen, ga RD bij een kruising. Als het water niet verder gaat, loopt u rechts om de plas. U komt aan de andere kant en loopt een klein stukje terug. Het pad buigt naar links en komt uit bij een slagboom.
  20. Steek voorbij de slagboom de weg over en ga RD.
  21. Ga bij een splitsing van paden RA. U komt uit op een wei, loop RD, vóór de weg gaat  u LA. U kunt nog een flink stuk door de wei lopen.  U bent in Zuidveld. Op nr. 21 is B&B Op ’t Zuidveld.
  22. Bijna aan het einde van de Zuidveldweg ziet u rechts een bord van Staatsbosbeheer, verboden voor honden en een bord “Trekvogelpost Zuidveld 500 meter” U kunt hier RA over het zandpad. Na ongeveer 500 meter komt u via een dam over een sloot bij een klaphek. Daar is een infopaneel over trekvogels en er grazen nieuwsgierige landgeiten. U loopt nog 500 meter door en u bent bij de grens. Dezelfde weg terug.
  23. Aan het einde van de Zuidveldweg LA. U loopt langs het Ruiten Aa-kanaal en passeert aan het einde 2 huizen. Het laatste huis is B&B Zuidveldsluis.
  24. U gaat hier RA over de sluis en direct weer RA. U loopt nu verder aan de andere kant van het kanaal. U loopt in de richting van een bos.
  25. Na ongeveer 1 km. ziet u rechts in het kanaal een verbreding. Vroeger was dit een keerpunt voor de binnenvaart. Even verder gaat u LA, een bospad van Staatsbosbeheer.
  26. Loop dit pad uit tot het einde, negeer alle zijpaden. Aan het einde de asfaltweg oversteken, min of meer RD, een akker – pad over de Zuid – Es.
  27. Aan het einde van dit paadje RA, terug naar Sellingen.
  28. Voorbij het bord Sellingen, vlak vóór de bebouwing, RA, een betegeld paadje, dat naar links buigt.
  29. Aan het einde LA. Ga met de straat mee naar rechts en blijf RD lopen via een tegelpaadje, dat overgaat in een trottoir.
  30. Aan het einde LA, de Breetuinenweg.
  31. Loop de weg af totdat u bij een splitsing komt. Loop dan min of meer RD. U komt in de Dorpsstraat bij B&B De Hassehof, HCR Herberg Sellingen en de Buiskoolbank.
  32. Ga hier LA, de Dorpsstraat. Aan de brink is op nr. 32 het oudste huis van Sellingen. Het is compleet gerestaureerd. Hier bevindt zich het Streek – historisch Centrum.
  33. Voor nr. 20, aan de tweede brink, stond het standbeeld van Heksje Hasje. Zij is helaas gestolen.
  34. U loopt terug naar het startpunt op nr. 8, de Hof van Sellingen, waar ook de VBT, de Vereniging ter Bevordering van het Toerisme is gevestigd.
RA = rechtsaf, RD = rechtdoor en LA = Linksaf.

Meer informatie over Heksje Hasje

De VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ) naast de Hof van Sellingen, Dorpsstraat 8, 9551 AE te Sellingen. Plan Route

Station, Winschoten Bus 14 (richting Stadskanaal via Vlagtwedde) Bus 42 (richting Ter Apel) Bushalte Kerkpad, Sellingen

De ingang van de 14de eeuwse NH-kerk Paul Hoomoedt: De ingang van de 14de eeuwse NH-kerk
Informatie over de natuurterreinen Margriet Smeets: Informatie over de natuurterreinen
Vlonder over de Holle Beetse - Vennekampen Margriet Smeets: Vlonder over de Holle Beetse - Vennekampen
Zicht op Sellingen vanaf de Holle Beetse Margriet Smeets: Zicht op Sellingen vanaf de Holle Beetse
Winterrust op de kloosterboerderij Margriet Smeets: Winterrust op de kloosterboerderij
Het Boerenbos in de winter Margriet Smeets: Het Boerenbos in de winter
Een nieuwsgierige landgeit op Zuidveld Margriet Smeets: Een nieuwsgierige landgeit op Zuidveld
Het Ruiten Aa-kanaal bij Sellingen Margriet Smeets: Het Ruiten Aa-kanaal bij Sellingen
Een paadje over de Zuides Margriet Smeets: Een paadje over de Zuides
Een bankje voor burgemeester Buiskool Paul Hoomoedt: Een bankje voor burgemeester Buiskool
De Oude Stelmakerij Margriet Smeets: De Oude Stelmakerij
Een maximum snelheid voor Heksje Hasje Margriet Smeets: Een maximum snelheid voor Heksje Hasje

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-lus-7-sellingen-oost.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.