Westerwolde Lus 6, Sellingen Noord, Sellingen te Groningen

13 km Wandelroute Westerwolde Lus 6, Sellingen Noord, te Sellingen

Lus 6 , Sellingen Noord, start bij de VBT ( de Vereniging ter Bevordering van het Toerisme) naast de Hof van Sellingen. Fokko Bosker, landschapsjournalist, beschreef het es - dorp als volgt: “Sellingen ligt als een spin in het web van prettige wandelwegen door licht glooiende es- en beekdalgronden. Uitgestrekte bossen, heidevelden, akkers, vennen en kronkelende beken wisselen elkaar af in een aangenaam patroon”.
Als u het dorp heeft verlaten via een houtwal over de noord – es en u de Ruiten Aa heeft overgestoken, komt u in de bossen en tenslotte in een groot begrazingsgebied, de Breedwisch. Honden zijn er niet toegestaan en hondenbezitters kunnen de route inkorten. Daarna wordt u zoveel mogelijk stroomopwaarts langs de Ruiten Aa geleid. U komt bij het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt, het Theater van de Natuur, een opvallende kijkheuvel met daarop een kunstwerk van Adriaan Nette, ontwikkeld tussen 1994 en 2014. Het werk is geplaatst in het kader van het project her - meandering van de Ruiten Aa. Op de natuurstenen traptreden zijn dichtregels gebeiteld van bekende Nederlanders. De dichter Kees Stip, die toentertijd in Sellingen woonde, heeft het geopend met de woorden: “Levend water komt en gaat er, nu en later is er hoop.” U loopt verder over een pad vlak langs het water tot Ter Borg, waar u de Ruiten Aa weer oversteekt. Deze fotogenieke plek telt 4 monumentale boerderijen. Een van het Westerwoldse type op nr. 3 en twee van het Oldambtster type. Het statige renteniershuis op nr. 2 heeft classicistische details. Het oudste gebouw is de schaapskooi uit de 17de eeuw, die in 1987 geheel is gerestaureerd door Staatsbosbeheer. Als u weer in het dorp bent, geeft u Fokko Bosker groot gelijk, dat weten wij zeker. 69% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 23-8-2015, laatst bijgewerkt op: 22-8-2019

Waarschuwing : Op dit moment zijn er in dit gebied werkzaamheden aan de Ruiten Aa, die zijn loop van voor 1960 weer terugkrijgt. Dit kan overlast veroorzaken.

1. Steek met de rug naar de VBT en de Hof van Sellingen, Dorpsstraat 8, de straat over in de richting van de parkeerplaats rechts van het gemeentehuis. Ga RA.
  2. Loop nu nog even door de Dorpsstraat voorbij de Gereformeerde Kerk en nummer 13.
  3. Na huis nummer 13 LA, de Noordesweg.
  4. Passeer het plaatsnaambord einde Sellingen en ga even verder bij het eerste pad RA, een houtwal van Staatsbosbeheer, die achter het dorp loopt.
  5. Het pad over de houtwal kronkelt. Na een duidelijke bocht naar rechts, voorbij een dam over een sloot LA, een maaipad rechts van de sloot. Soms is het pad slecht gemaaid. Het is ook mogelijk om het pad links van de sloot te nemen.
  6. Aan het eind LA. Doodlopende weg naar rechts negeren en de Schapendriftsweg blijven volgen.
  7. Bij de driesprong 2x links aanhouden. Negeer even verderop de weg naar links en loop in de richting van de brug over de Ruiten Aa.

3. Na huis nummer 13 LA, de Noordesweg.
  9. Ga heel even naar rechts en daarna direct naar links het bos in, een parkeerplaats van Staatsbosbeheer met een picknicktafel.
  10. Ga het 1ste pad LA bij een rood paaltje.
  11. Volg nu tot nader order de rode paaltjes links ( Voor een kleine pauze :even verderop is links een wegwijzer naar restaurant de Ruiten Aa ).
  12. Ga steeds gewoon RD en negeer alle zijpaden.
  13. Het bospad komt uit op een fietspad. Ga hier ook RD.
  14. Loop eerst even over het fietspad en daarna over een breed zandpad aan de rand van het bos langs een sloot.
  15. Volg dit zandpad, dat evenwijdig loopt aan het fietspad, ongeveer 500 meter tot een rood paaltje.
  16. Ga hier RA en meteen LA, het fietspad van punt 13 /14 op en negeer het rode paaltje.
  17. Loop ruim 50 meter over het fietspad en ga dan RA, een smal bospad.
  18. Ga even later bij een kruising met een wit paaltje LA.
  19. Dit pad loopt langs een ven en een bankje. Vervolg de route met het ven aan de rechterhand.
  20. Aan het einde RA over het fietspad. Vanaf het fietspad is er nog steeds zicht op het ven.
  21. Vanwege werkzaamheden aan de Ruiten Aa is een groot deel van het natuurgebied de Breedwisch tijdelijk afgesloten. We adviseren wandelaars om de route voor wandelaars met hond te lopen, die hier schuin gedrukt staat.
    Pas op : wandelaars met een hond zijn verplicht hier de route af te korten: ga hier niet LA, maar loop RD over het fietspad of de zandweg, de blauwe lijn op de kaart. Ga aan het einde van de weg RA, een asfaltweg. Ga verder bij punt 34.
    Ter hoogte van het einde van het ven LA de zandweg oversteken naar de Hekkenweg, een breed bospad naar de Breedwisch, een begraasd natuurgebied, verboden voor honden.
  22. Passeer een afsluiting met klaphek om in het begrazingsgebied te komen.
  23. Ga na het klaphek vrijwel direct schuin naar rechts in de richting van een geïsoleerde groep bomen even verderop. Er is niet een pad, maar soms is het prima gemaaid.
  24. Ga voorbij het groepje bomen eerst even RD, dan schuin naar links in de richting van een bosrand aan de overkant. Meestal is het pad gemaaid, er staat hier en daar een paaltje.
  25. Ga bijna aan het einde van de bosrand rechts, RA naar het bos. Ga daar RD. In het begin is er niet echt een pad, maar dat wordt geleidelijk beter.
  26. Ga bij een kruising van paden RD en loop in de richting van een ven. Het pad loopt rechts om het ven heen. Vanwege het loslopende vee is het ven afgezet.
  27. Op de hoek van de afrastering, na het bankje, het pad naar rechts blijven volgen.
  28. Ga aan het einde van het pad RA, fietspad met zandweg. *
  29. Als fietspad en zandweg uiteen gaan, het fietspad blijven volgen. Het fietspad komt uit bij de Ruiten Aa.
  30. Verlaat het fietspad bij een bankje, dat rechts van het fietspad staat. Volg een paadje naar links, naar een sluisje over het water. Het is ook mogelijk om gewoon het fietspad te blijven volgen om uit te komen bij een klaphek, ga voorbij het hek RD passeer ANWB-paddenstoel 24628..en ga verder bij punt 34.
  31. Ga niet het sluisje over, maar vervolg het pad rechts van de Ruiten Aa.
  32. Loop langs het water tot ongeveer ter hoogte van een huis en een klaphek aan de rechterkant. Loop naar het huis en het klaphek met wildrooster.
  33. Ga LA door het klaphek. Het pad gaat bij ANWB-paddenstoel 24628 over in een asfaltweg, de Bovendiepsterweg.
  34. Voorbij huisnummer 5 aan de rechterkant LA, een bospad, dat weer bij de Ruiten Aa komt.
  35. Aan het einde LA, over de brug en direct RA vóór het bord Rijsdam, zo genoemd omdat hier in 1672 een dam van rijshout is geplaatst. Bij vijandelijke aanvallen kon het gebied tot de Duitse grens onder water worden gezet. Passeer “een wachtpost met infobord” over deze geschiedenis.
  36. Ga meteen na de bocht naar links RA over een dam en dan weer RA. Blijf ruim 500 meter links langs de beek lopen. Het pad maakt aan het einde een haakse bocht naar links en dan weer naar rechts.
  37. Aan het einde van het pad RA, asfaltweg. Telkens rechts aan blijven houden tot  de brug over de Ruiten Aa ( punt 7 ).
  38. Ga de brug over en loop tot de kruising van de Dennenweg en de Zevenmeersveenweg.
  39. Ga hier LA, Dennenweg, een klinkerweg.
  40. Loop langs een bord dat wijst naar restaurant de Ruiten Aa en camping de Bronzen Eik. Ga vlak vóór het wildrooster RA. Pad met slagboom langs een heideveld.
  41. Negeer de paden naar rechts. Dit pad loopt rondom het heideveld. Ga voorbij een ven links LA bij een geel paaltje.
  42. Volg de gele paaltjes rondom het ven en steek aan het einde van het pad schuin naar links de klinkerweg over.
  43. Hier staat aan de waterkant een kunstmatige heuvel met stenen traptreden voorzien van gedichten, het Theater van de Natuur. De trappen zijn er om te beklimmen en te lezen en het uitzicht is er om te bewonderen. Ga voorbij het Theater RA, rechts van het water, de gele paaltjes volgend.
  44. Na een poosje, even voorbij een grondwaterpeilmeter, is er aan de andere kant van de weg, een gebouw, de Noordmee,  Deze horecagelegenheid is niet altijd open. Kijk op de website voor openingstijden.
  45. Volg voorbij dit punt gewoon het pad langs het water en de gele paaltjes.
  46. Laat twee bruggen over de Ruiten Aa links liggen en volg nog steeds de gele paaltjes.
  47. Steek een asfaltweg over. Rechts is de ingang van Vakantiepark en restaurant de Barkhoorn.
  48. Vervolg het pad ruim 1 km. nog steeds rechts van de Ruiten Aa. Dit pad maakt deel uit van de gele paaltjes – wandeling, Negeer de paden naar rechts tot bij een brug.
  49. Ga hier LA over de brug. Dit is het es-gehucht Ter Borg.**
  50. Loop door Ter Borg met zijn monumentale boerderijen. Bijna aan het einde van de weg is er aan de rechterhand een infopaneel. En even verder is links een picknicktafel.
  51. Aan het einde de N 976 oversteken, LA over het fietspad.
  52. Loop nu terug naar Sellingen. In het dorp zijn enkele horecagelegenheden: In het seizoen is er op de hoek Gons Theetoentje. Iets verderop aan de overkant is eetcafé Heerlijkheid Westerwolde en even verder voorbij de COOP is het startpunt, Dorpsstraat 8, tegenover het gemeentehuis.
* Aansluiting Westerwolde lus 5.
** Aansluiting Westerwolde lus 8 en 9.

Meer informatie over werkzaamheden aan de Ruiten Aa

De VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ) naast de Hof van Sellingen, Dorpsstraat 8, 9551 AE te Sellingen. Plan Route

Station, Winschoten Bus 14 (richting Stadskanaal via Vlagtwedde) Bus 42 (richting Ter Apel) bushalte Kerkpad, Sellingen

De houtwal achter het dorp Sellingen Margriet Smeets: De houtwal achter het dorp Sellingen
Wandelen door de Breedwisch Margriet Smeets: Wandelen door de Breedwisch
Een ven bij Jipsinghuizen Margriet Smeets: Een ven bij Jipsinghuizen
In het bos bij de Breedwisch Margriet Smeets: In het bos bij de Breedwisch
Avondnevel langs de Ruiten Aa Margriet Smeets: Avondnevel langs de Ruiten Aa
Bij het Theater van de Natuur Margriet Smeets: Bij het Theater van de Natuur
Het Theater van de Natuur aan de Dennenweg Paul Hoomoedt: Het Theater van de Natuur aan de Dennenweg
Een kijkje in het Theater van de Natuur Margriet Smeets: Een kijkje in het Theater van de Natuur
Een pad vlak langs de Ruiten Aa Margriet Smeets: Een pad vlak langs de Ruiten Aa
Een Westerwoldse boerderij in Ter Borg Paul Hoomoedt: Een Westerwoldse boerderij in Ter Borg
Een boerderij van het Oldambtster type Margriet Smeets: Een boerderij van het Oldambtster type

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-lus-6-sellingen-noord.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

De Noordmee, beperkt geopend.

Dennenweg 1A

Zevenmeersveenweg 1
9551 VT Sellingen

1. Rieks en Miny Hoving 7 maart 2017 om 22:04

Even een reactie na een prachtige wandeling we hebben erg genoten van de vele variatie in het landschap prima beschrijving geen moment getwijfeld. GIjs en Margriet Bedankt!!!.

2. Gijs en Margriet Smeets 9 juni 2016

Het natuur- en begrazingsgebied de Breedwisch is vergroot. Daarom hebben wij de routekaart en de routebeschrijving moeten wijzigen. Als er toch nog onduidelijkheden zijn, laat het ons weten.