Westerwolde Lus 2, Wedde Zuid, Wedde te Groningen

12 km Wandelroute Westerwolde Lus 2, Wedde Zuid, te Wedde

Lus 2, Wedde Zuid start bij 14de eeuwse burcht, een historische plek. Er werden hier door de drost belangrijke beslissingen genomen. Onderweg zijn er veel interessante plekken. Zo is er de Giezelbaarg of Geselberg. Hier werden 400 jaar geleden heksen verbrand. Zij waren veroordeeld door de heren van de burcht. Even verder loopt u langs de “Skyline van Wessinghuizen”, een origineel kunstwerk, dat tot stand gekomen is dankzij de bewoners.
Deze skyline symboliseert het bijzondere en afwisselende landschap. Dit is een ontmoetingsplek, waar u een momentje kunt uitrusten. Vervolgens loopt u achter het dorp langs over een houtwal. Daarna komt u in Höfte. Daar is een uitkijktoren, waar u ruim zicht heeft over het “oude” coulisselandschap. Een hoger gelegen fietspad brengt u in Oud Veele, een pittoresk dorpje. Roel van Duijn, oud – politicus en mede-oprichter van PROVO, heeft een aantal jaren op nr. 12 gewoond als biologische kaasboer.
Allerlei houtwallen brengen u weer terug in Wedde. Het is leuk om een rondje om de burcht te maken. 72% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 24-6-2015, laatst bijgewerkt op: 7-8-2019

1. Het is de moeite waard om bij het startpunt een rondje om de Burcht te maken. Ga daarna met de rug naar de burcht LA. Loop Wedde uit in de richting van een brug.
  2. Ga voorbij de brug over de Westerwoldse Aa de 1ste weg LA, de Kempkebosweg.
  3. Eerste pad bij Noaberpadteken LA langs een slagboom in de richting van een huisje van het waterschap.
  4. Ga aan de linkerkant met een trapje de dijk op, daar is een mooi uitzicht over de Burcht.
  5. Hier RA. Loop een flink eind langs de Westerwoldse Aa, die hier ook wel het Veelerdiep wordt genoemd. Loop langs een sluisje, links laten liggen. Volg het pad langs de Aa, die even verder naar rechts buigt.
  6. LA over een hoogholtje, een hoge houten brug, de Heubrugge. Dit is het punt waar de Ruiten Aa uitkomt in de Westerwoldse Aa.
  7. Volg voorbij de brug een pad naar rechts langs de meanders van de Ruiten Aa. Er zijn op verscheidene plaatsen vistrappen aangebracht. De Aa is aan de rechterhand.
  8. Het pad buigt naar links bij een paaltje met een rode kop. Loop nu niet meer langs het water maar ga in de richting van de Giezelbaarg.
  2. Ga voorbij de brug over de Westerwoldse Aa de 1ste weg LA, de Kempkebosweg.
  9. Bij de Giezelbaarg is op een gedenkteken te lezen hoeveel mensen, voornamelijk vrouwen, hier verbrand zijn tussen 1587 en 1597. Lees vooral ook de laatste gruwelijke mededeling.
    In de Adventstijd tot en met Driekoningen is hier soms het melancholieke geluid van de midwinterhoorn te horen. De Giezelbaargbloazers uit Veele zijn dan actief. Zij organiseren bovendien elk jaar rond Driekoningen in het donker een midwinterhoornwandeling.
  10. Maar gauw RD lopen. Na de kruising met de Westerweg nog steeds RD, Meienweg.
  11. Ga na ruim 100 meter RA bij een bordje van Staatsbosbeheer en volg nu even het wit – rode teken van het Noaberpad. Loop door tot het water, de Ruiten Aa. Ga daar LA langs het water en loop door tot een asfaltweg bij een brug.
  12. Ga RA over de Engelkensbrug. Negeer direct over de brug het teken van het Noaberpad en ga RD. Even verder is rechts is een kunstwerk, het Marketeken, de Skyline van Wessinghuizen. Deze ontmoetingsplaats verwijst naar de aanwezigheid van de 3 Aa – beken : de Ruiten Aa, de Mussel Aa en de Westerwoldse Aa. Er is een infobord van de kunstenares.
  13. Ga voorbij dit kunstwerk RA, de Kempkebosweg en ga even verder tegenover een parkeerplaats voor wandelaars en fietsers LA. Volg niet het bredere asfalt – pad, maar een smal paadje rechts van een akker en kom uit bij een bruggetje. Er staat in omgekeerde richting een bord met het Ommetjes – logo, 2 voeten. Voorbij de brug loopt het pad achter Camping de drie Aa’s en een monumentale boerderij.
  14. Aan het einde RA, een asfaltweg. Het paarse paaltje negeren.
  15. Voorbij het bord Höfte LA, een half verharde weg. die overgaat in een betonnen fietspad met zandpad. Volg het fietspad. Er is een bankje.
  16. Voordat het pad naar links buigt is het mogelijk om even RD te lopen in de richting van een uitkijktoren, tot stand gekomen in juli 2016 door een gift van de Lions Club aan Staatsbosbeheer. Het uitzicht loont de moeite. Maak rechtsomkeert en ga terug naar het fietspad. Ga daar RA.
  17. Volg het pad over een brug over de Mussel Aa en ga dan verder over het fietspad of de zandweg tot de Jaskamperweg.
  18. Nu wordt het een gras-pad / grindpaadje, dat overgaat in een asfaltweg.
  19. Rechts aanhouden en doorlopen tot bij een brug. Ga RD over de brug.
    Bij dit punt is de aansluiting met Westerwolde lus 3, Smeerling Noord.
  20. Ga voorbij de brug RA, richting Vlagtwedde.. Op nr. 12 ( aan de linkerkant) woonde van 1977 tot 1982 oud-politicus en PROVO Roel van Duijn. Hij maakte daar biologische kaas Passeer het plaatsnaambord Oud- Veele.
  21. Ga voorbij dit bord de 1ste weg RA, de Oeleweg. Dit pad lijkt op een oprit naar een huis. Loop niet helemaal door naar het huis, maar ga, zodra het mogelijk is, LA. Volg dit rond lopende pad en kom weer terug op de weg. Ga hier RA.
  22. Ga aan het einde bij een T-splitsing LA. Op de hoek bij Bakkerij Leta, is, behalve op zo. en ma., koffie of thee met wat lekkers te krijgen.
  23. Ga voorbij de bakkerij, tegenover een viaduct LA een pad op, een houtwal.
  24. Loop aan het einde van het pad om de sloot heen en vervolg de weg weer over de houtwal. De gele paaltjes wijzen de weg.
  25. Ga op een kruising van paden, bij een bankje, RA over een dam. Ga dan RD langs een akker en een houtwal, de gele paaltjes volgend, tot een asfaltweg en een kruising.
  26. Ga hier RA, de Meienweg, richting de Giezelbaarg.
  27. Ga voorbij het huis RA, een bospad, gemarkeerd met een rood – geel paaltje.
  28. Het bospad loopt even later door de velden. Ga aan het einde gewoon RD, een pad tussen 2 boerderijen door, dat uitkomt bij de ventweg langs de N368. Ga LA. Hier is een bushalte.
  29. Loop even langs de ventweg tot de 1ste weg links, de Westerweg.
  30. Ga daar LA en direct RA, achter langs een bankje. Ga rechts van het water lopen.
  31. Ga na een paar 100 meter, als het pad niet meer langs de ventweg loopt, naar rechts omhoog de houtwal op via een klein paadje. Ga op de houtwal LA.
  32. Loop dit pad helemaal af. Op een gegeven moment loopt het pad tussen de weilanden door en komt uit in de bebouwde kom van Wedde.
  33. Aan het einde van de weg LA bij Snackbar en Eetcafé de Leeuw, tevens folderpost voor Tourist Info Westerwolde en loop terug naar het startpunt, de Burcht te Wedde.

De Burcht, Hoofdweg 9, 9698 AA te Wedde. Plan Route

Bushalte Wedde, De Burcht

Achter de Burcht te Wedde Margriet Smeets: Achter de Burcht te Wedde
Brug over de Westerwoldse Aa bij Wedde Paul Hoomoedt: Brug over de Westerwoldse Aa bij Wedde
De Heubrugge over de Aa's Margriet Smeets: De Heubrugge over de Aa's
Bij de Giezelbaarg Paul Hoomoedt: Bij de Giezelbaarg
Giezelbaargblazers Be Eelsing: Giezelbaargblazers
Een kunstwerk in Wessinghuizen Margriet Smeets: Een kunstwerk in Wessinghuizen
Winter in Wessinghuizen Erik Smits: Winter in Wessinghuizen
Zicht op een oud landschap vanaf de uitkijktoren Margriet Smeets: Zicht op een oud landschap vanaf de uitkijktoren
Oud Veele in de herfst Paul Hoomoedt: Oud Veele in de herfst
In 2016 en 2017 was hier een fototentoonstelling Margriet Smeets: In 2016 en 2017 was hier een fototentoonstelling

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-lus-2-wedde-zuid.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

De Burcht te Wedde, tijdelijk gesloten

Hoofdweg 7
9698 A Wedde

Snackbar en Eetcafé de Leeuw

Hoofdweg 35
9698 AA Wedde

Bakkerij Leta

Wedderstraat 73
9541 VM Veele ( Vlagtwedde )

1. Paul en Sylvia vd Werff 16 oktober 2016 om 18:40

Mooie herfstdag 16-10-2016
    Prachtige en verrassende wandeltocht door het toch altijd weer mooie door velen nog niet bekende Westerwolde.
    33. Na bijna 500 meter, als u niet meer langs de ventweg loopt, gaat u omhoog, de houtwal op. LA. Moet zijn RA.
    Maar doorlopen kan ook langs het water tot een houtenhek met een bordje “richting voor wandelaars” volgen. Je komt dan op hetzelfde pad als eerder beschreven echter iets omlopen.

Foto’s van linksboven vervolgens met de klok mee zijn de: Burcht Wedde, de Westerwoldse Aa met de Burcht Wedde op achtergrond, Mussel Aa en de Ruiten Aa.

1. Gijs en Margriet Smeets 24 oktober 2016 om 19:42

Beste Paul en Sylvia,
      Toen u door Westerwolde liep, liepen wij door de Wicklow Mountains in Ierland, ook een prachtig wandelgebied. Dit verklaart onze late reactie. Wij zijn blij dat u aangenaam verrast bent door de wandelroute en wij danken u voor de oplettendheid.
      Ons voorstel voor punt 33:
      Na 500 meter, als u niet meer langs de ventweg loopt, gaat u omhoog, naar rechts, de houtwal op. Op de houtwal gaat u LA. Als je op de houtwal RA gaat, loop je weer terug naar de ventweg en dat is niet de bedoeling. Wij wachten even af, of u het eens bent met deze tekstwijziging en daarna veranderen we de tekst zowel bij lus 2 als bij de kleine lus 2 a en bij de laatste etappe van het Ruiten Aa-pad.

2. Gijs en Margriet Smeets 26 september 2016

Het was prachtig septemberweer, toen wij deze rondwandeling naliepen.Wij waren aangenaam verrast. Alle paden liggen er prachtig bij. En op veel plaatsen zijn markeringspaaltjes geplaatst. Alle Westerwolde Lussen zijn nu gecontroleerd en 90 % van het Ruiten Aa-pad.