Westerwolde Lus 13, Oudeschans te Groningen

4 km Wandelroute Westerwolde Lus 13, te Oudeschans

Wie op de kaart de ligging van Oudeschans bekijkt, begrijpt niet direct waarom dit dorp zo’n belangrijke vesting is geweest. Het ligt niet aan de grens en ook niet aan zee. In de 16de eeuw was het anders. Toen lag Oudeschans aan zee, aan de Dollard. Graaf Willem Lodewijk van Nassau kwam in april 1593 naar Oudeschans gevaren met 150 schepen en 2200 man. De schans werd in zeer korte tijd gebouwd. De Spanjaarden durfden hier niet meer door. In die tijd sprak men van de Bellingwolder Schans. De Dollard droogde op. In 1628 werd Nieuweschans aangelegd. De Bellingwolder Schans werd Oudeschans en de vesting verloor langzamerhand zijn strategische positie. In 1814 werd de schans officieel opgeheven.
In de tachtiger jaren van de vorige eeuw is men begonnen met het herstel en met opgravingswerkzaamheden. Van het resultaat kunt u al wandelend rondom en door het zo’n 100 zielen tellende dorp genieten. Het vestingdorp heeft een heel eigen sfeer. Het lijkt of de tijd er stil staat, maar niets is minder waar. De bewoners zetten zich in om het dorp aantrekkelijk te maken en te houden voor de liefhebbers van rust, kunst, cultuur en geschiedenis. De vesting ligt op de grens van de gemeente Westerwolde. Landschappelijk gezien ligt Oudeschans in het gebied van het Oldambt, de Graanrepubliek van Frank Westerman.
Deze wandeling is tot stand gekomen met hulp van de Stichting Vesting Oudeschans. In het Vestingmuseum is deze wandeling te koop in de vorm van een boekje. Hierin staat veel meer informatie over de plaatsen waar u langs bent gelopen. Let op : Het museum, de winkels en de horeca zijn alleen open van woensdag- tot en met zondagmiddag; de Piekenier uiteraard ook ’s avonds. Kijk op Bezoek Oudeschans en Grensland Vestingland. 67% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 2-9-2017, laatst bijgewerkt op: 12-9-2017

Start : bij het kanon voor de ingang van het Vestingmuseum.

1. U loopt naar de hoek Molenweg / Poortweg. Daar gaat u RA bij fietsknooppunt 70, richting Winschoten / Blijham, de Poortweg.
  2. U loopt nu langs een brink, de vroegere haven. Hier vindt u de Garnizoenskerk met de pastorie en een Oldambtster boerderij. Loop RD. Op Poortweg nummer 3 is De Blokeend, een winkel voor het binnen- en buitenleven.
  3. Vóór de rode brug gaat u LA. Volg het bord wandelpad. U loopt nu links van de Westerwoldse Aa. Dit is tegelijkertijd de buitenste vestingwal. U maakt nu een grote lus rondom het dorp. Er staan aardig wat bankjes, zodat u in alle rust van het uitzicht over het dorp, de bastions, de rivier en de landerijen kunt genieten. U passeert 2 klaphekken.
Start : bij het kanon voor de ingang van het Vestingmuseum.

4. Bij een ijzeren soldaat met infobord gaat u LA. U loopt nu niet meer langs de Aa.
  5. Aan het einde passeert u weer een klaphek. Ga RA en loop naar de straatweg.
  6. Steek bij de bushalte de weg over en ga LA, een voetpad langs de weg. Het pad gaat naar rechts. U loopt naar de punt , daar gaat het pad naar links. Loop door , totdat u bij de straatweg bent. Daar buigt het pad naar rechts.
  7. Bij de ingang van het dorp steekt u de weg over, volg het houten bord “wandelpad”. Zo volgt u nog steeds de route langs de buitenste wal. Rechts is een kolk, die ontstaan is in de 17de eeuw. Het pad eindigt bij de rode brug van punt 3.
  8. Hier gaat u LA. U loopt nu weer over de Poortweg en langs de Blokeend op nr. 3.
  9. Direct voorbij nummer 3 gaat u RA. Dit is nog steeds de Poortweg. Voorbij de Oldambtster boerderij wordt het de Achterweg. Links is de Garnizoenskerk.
  10. Ga het 1ste pad RA, vóór een klein gebouwtje, dat vroeger dienst deed als brandspuithuisje.
  11. Aan het einde het trapje op. LA. U loopt nu over de binnenste vestingwal. Links heeft u uitzicht over het dorp. Rechts over de buitenste wal.
  12. U komt uit bij het Kruidenbastion. Hier lag vroeger het kruit opgeslagen.
  13. Ga het trapje rechts op. Zo loopt u om het bastion heen. Midden in het bastion is nu een picknickplaats.
  14. Op de wal “botst” u op een kanon. Daar gaat u het trapje af. Loop om het kanon heen. RD.
  15. U komt uit bij een straat, de hoofdstraat van het dorp. Steek de straat over en ga RD, het trapje op.
  16. Aan het einde komt u bij het Dodenbastion, de begraafplaats. Wilt u de begraafplaats bekijken, ga dan even naar links. Dan ziet u rechts een hek. Hek sluiten alstublieft. Het oudste graf dat wij gevonden hebben is uit 1730. Het jongste uit 2002.
  17. Als u terug bent bij het hek, vervolgt u de wandelroute over de wal door het trapje op te gaan. U loopt nu om het Dodenbastion heen.
  18. Ga aan het einde het trapje af. Ga direct RA. Het pad buigt naar links en wordt een klinkerpad.
  19. Ga bij de kruising RD, een heel smal paadje links van een huis. Neem dat pad gerust. Het leidt naar een volgende straatje, waar het pad naar rechts buigt. De huizen stonden hier vroeger allemaal heel dicht op elkaar. Dit was de buurt van de soldatenbarakken.
  20. 1ste straatje LA. U komt nu weer in de hoofdstraat, de Voorstraat.
  21. Ga hier LA. Rechts ziet u op een gegeven moment de vestingput. Tegenover de vestingput is een oude smederij uit 1607. Naast de vestingput is op nummer 23 Café Restaurant de Piekenier.
  22. Ga voorbij de Piekenier nog even RD ( Op nummer 8 is B &B Oudeschans ) en ga bij de 1ste straat RA, bij de kinderspeelplaats en de Pottenkaaste, de vroegere telefooncel.
  23. Loop de Achterstraat uit en ga direct voorbij de Garnizoenskerk RA. U loopt nu links van de kerk.
  24. Ga bij het kruispunt RD. U bent bij het eindpunt: het Vestingmuseum, dat meer dan een bezoek waard is vanwege de expositie van de archeologische vondsten en het duidelijke overzicht van de geschiedenis van het dorp en de vestingen in de provincie. In het museum is ook koffie of thee verkrijgbaar.

Ingang van het Vestingmuseum, Molenweg 6, 9696 XN te Oudeschans. Plan Route

Parkeerplaats bij het Toeristisch Overstappunt Oudeschans, aan de noordkant van het dorp, bij de hoek Oudeschanskerweg / Molenweg. Aanlooproute: Ga vanaf de parkeerplaats naar rechts over het fietspad in de richting van het dorp. Negeer het houten bord Wandelroute en loop naar de hoek Oudeschanskerweg / Molenweg. Ga het dorp binnen via de Molenweg, een klinkerstraat. Op nummer 26 is Henny’s Brocanterie. Als de winkel open is kunt u daar koffie , thee e.d. krijgen. Loop door tot het Vestingmuseum, Molenweg 6. Naast het museum is een goudsmederij, Goudwicht.

Bus 811 vanaf Winschoten –station via Bellingwolde naar Bad Nieuweschans. De bushalte is aan de zuidkant van het dorp, hoek Oudeschanskerweg / Voorstraat. Aanlooproute: Loop de Voorstraat in. Op nummer 21 is Café Restaurant de Piekenier. Loop door tot het Vestingmuseum, dat zich aan uw rechterhand bevindt, op de hoek van de Molenweg.

Het Vestingmuseum Margriet Smeets: Het Vestingmuseum
Nu een brink, vroeger een zeehaven Margriet Smeets: Nu een brink, vroeger een zeehaven
De brug over de Westerwoldse Aa Margriet Smeets: De brug over de Westerwoldse Aa
De vesting vanaf de buitenste wal Margriet Smeets: De vesting vanaf de buitenste wal
De kolk, ontstaan in de 17de eeuw Margriet Smeets: De kolk, ontstaan in de 17de eeuw
Een picknickfafel in het Kruidenbastion Margriet Smeets: Een picknickfafel in het Kruidenbastion
Het Dodenbastion Margriet Smeets: Het Dodenbastion
De vestingput aan de Voorstraat Margriet Smeets: De vestingput aan de Voorstraat
De Smidse uit 1607 Margriet Smeets: De Smidse uit 1607
De Achterstraat Margriet Smeets: De Achterstraat
De Garnizoenskerk in de winter C.S. de Keijser: De Garnizoenskerk in de winter

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-lus-13.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

De Piekenier

Voorstraat 23
9696 XG Oudeschans

Henny’s Brocanterie

Molenweg 26
9696 XN Oudeschans

Vestingmuseum, koffie of thee te verkrijgen