Westerwolde Lus 11, Ter Apel Zuid, Ter Apel te Groningen

10 km Wandelroute Westerwolde Lus 11, Ter Apel Zuid, te Ter Apel

Het van oorsprong katholieke Ter Apel is het grootste dorp van Westerwolde. Het bestaat uit twee delen :Het veenkoloniale deel is vanaf de 19de eeuw ontstaan langs het kanaal. De prachtige huizen herinneren aan deze, bloeiende, industriële periode. Het oostelijke, Westerwoldse deel is ontstaan vanaf de 15de eeuw door de stichting van het klooster. De wandeling voert u door de bossen ten zuidoosten van het klooster, het Domus Novae Lucis, het Huis van het Nieuwe Licht, ofwel het klooster van de Kruisheren. Dit geheel gerestaureerde klooster, het enige overgeblevene in de provincie, is met kruidentuin, kerk en zolder, zeker een bezoek waard.
De heen – en de terugweg gaan vlak langs de oevers van de Bosbeek, de verbinding tussen de Ruiten – Aa en de Drentse Runde. De beek is aan het begin van deze eeuw aangelegd door Staatsbosbeheer. Er ligt veel wit zand langs de oever. Dat is er niet aangebracht, maar dat is bij de werkzaamheden gewoon tevoorschijn gekomen. Onder het Ruiten Aa – kanaal ligt een duiker die naar de Runde voert. Op deze manier is de verbinding tussen de Ruiten Aa en de Runde hersteld.
Bij het kanaal is een mogelijkheid om met een zelf te bedienen kabelbaan naar de overkant te gaan. Zo wordt de route 1,3 km. ingekort. U mist dan wel een mooi onderhouden Lourdesgrot, een zeldzaam beeld in Groningen. Vlakbij de grens is de Leidijk, die is aangelegd om het zure veenwater tegen te houden. Door de strategische ligging deed hij ook dienst als soldatendijk. Op het punt waar de dijk bij de grens komt staat een grenspaal uit 1764. De voormalige AVEBE-fabriek gebruikte het terrein naast de dijk als vloeiveld voor het afvalwater van de productie van aardappelzetmeel. Toen stonk het er naar rotte eieren. Nu is het natuur en het ruikt er heerlijk fris. De terugweg gaat over de oude heerweg van het bisdom Münster: het Schot. Eenmaal weer ten noorden van het kanaal voert de route langs een Joodse begraafplaats en het AGO-dorp. Geschiedenispanelen geven de nodige informatie. Én: u kunt de Bosbeek via stapstenen oversteken. 84% van deze wandeltocht is onverhard.
Met dank aan Jakob Been en zijn boek "De Ter Apeler bossen".
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 24-6-2015, laatst bijgewerkt op: 26-6-2018

Westerwolde Lus 11, Ter Apel Zuid: Van het klooster langs de Bosbeek en het Ruiten Aa-kanaal, over de Leidijk naar de grens en terug.

1. Ga op de parkeerplaats naar de richtingaanwijzers bij de TOP-locatie en volg daar de richting van de UCT-fietsroute. U loopt rechts van het hotel naar het einde van de parkeerplaats. U steekt de weg over en loopt RD, een pad van Staatsbosbeheer met het wit – rode Noaberpad-teken.
  2. Ga steeds RD, Noaberpad – teken en gele paaltjes, totdat u bij een T-splitsing komt bij een dam over een sloot.
  3. Daar gaat u LA en direct RA. U loopt naar het water van de Bosbeek, de verbinding tussen de Ruiten- Aa en de Runde, een beek die hersteld is aan het begin van deze eeuw. Bij de werkzaamheden is veel zand vrijgekomen. Blijf langs het water lopen totdat u bij een brug komt.

4. Ga LA over de brug en daarna RD. Volg het blauw-gele paaltje.
  5. Ga bij een kruising met een fietspad RD. Loop steeds RD, ook als het gele paaltje u naar rechts wijst.
  6. U passeert een slagboom, RD, volg het geel- blauwe teken.
  7. Op een T-splitsing RA, volg het geel-blauwe teken.
  8. Aan het einde van dit pad komt u uit bij het Ruiten Aa-kanaal.
  9. Ga hier LA, een brede zandweg langs het kanaal. Na ongeveer 300 meter ziet u aan uw rechterhand een met de hand te bedienen kabelbaan over het kanaal. U kunt hier de route inkorten door u met de kabelbaan over te zetten. Uiteraard is dit op eigen risico. In geval van nood bellen : 06-30459999 of 112. * De routebeschrijving van de afkorting staat bij punt 10. Het is de oranje lijn op de kaart. Als u niet oversteekt, ga dan gewoon verder bij punt 10.
  10. Loop voorbij de kabelbaan gewoon verder langs het kanaal. Bijna aan het einde van de weg is er links een huis, Kloosterblieck. Voor het huis staat een picknickbank. Even verder komt u bij de Ter Apeler sluis. Daar is tegenover de voormalige sluiswachterswoning nog een infopaneel over het waterbeheer in de provincie Groningen. Hier zijn ook zitbanken. Voorlopig komt u geen bankjes meer tegen.
    * Alternatieve route :
    Aan de overkant gaat u heel even naar links, bij een bankje de weg oversteken en dan direct RA, de Steenweg. Deze weg is tot aan een huis half verhard. Daarna wordt het een gras – pad, dat bij nat weer weleens modderig kan zijn. Voorbij een akker buigt het pad naar rechts. Bijna aan het einde splitst het pad zich in tweeën. Houd rechts aan. Dit deel loopt omhoog en buigt naar rechts. U bent nu op de Leidijk, die u ruim 2 km. gaat volgen. U bent bij punt 16.
  11. Ga RA over de sluis, steek de weg over en ga RD naar de Veenweg.
  12. Negeer het 1ste bospad rechts en loop even door, totdat u links een Lourdesgrot ziet, waar Maria verschijnt aan Bernadette Soubiroux. Ter Apel is een katholieke enclave, waar ook carnaval wordt gevierd.
  13. Tegenover de grot gaat u RA, een maai – pad rechts van een sloot. U loopt links van een particulier bos. Wij lopen helemaal langs het bos, dat overigens wel toegankelijk is, maar de paden worden op een andere wijze onderhouden dan bij een wandelbos.
    Het maai – pad is meestal beter begaanbaar.
  14. Aan het einde van het bos gaat u RA bij een geel-blauw teken. U loopt nog steeds links van het bos. Links is een akker en daarachter is de Leidijk. Daarachter is geen water; de dijk diende als verdediging en ook om het zure veenwater tegen te houden.
  15. Aan het einde bij de T-splitsing gaat u LA.
  16. Het pad splitst zich in tweeën, houd rechts aan. Dit deel loopt omhoog en buigt naar rechts. U bent nu op de Leidijk, die u ruim 2 km. gaat volgen. Rechts ziet u de voormalige vloeivelden van de oude AVEBE-fabriek, waar men aardappelmeel produceerde. Links is een bosrand. Als u links de eerste bebouwing ziet, is er onder aan de dijk een oude grenspaal uit 1764. Aan de Nederlandse kant staat RBF. Deze letters staan voor de Verenigde Republiek der Nederlanden. * De letters EPM aan de Duitse kant staan voor Episcopatus Monasteriensis, het bisdom Münster. Er zijn in 1764 een aantal grenspalen geplaatst n.a.v. een overeenkomst tussen het bisdom Münster en de Republiek der Verenigde Nederlanden. Bron: Herman Posthumus, Op zoek naar grenspalen. Vlak voorbij de grenspaal gaat het pad omlaag en loopt u aan de linkerkant van de dijk verder.
  17. Loop de dijk helemaal af. Bijna aan het einde loopt u tussen twee huizen door.
  18. Aan het einde RA, een asfaltweg, de weg buigt vrijwel direct naar links.
  19. U loopt langs het circuit de Polderputten. Rechts is een bankje, het laatste!!! U ziet daar heel dichtbij de schoorsteen van de oude AVEBE-fabriek. **
  20. Voorbij een dam gaat u RA, ’t Schot, Noaberpadteken. Dit is een zandpad, dat eerst links van een sloot loopt en daarna links het bos ingaat langs een slagboom, bij het wit-rood teken van het Noaberpad.
  21. Vóór huisnummer 2 is er weer een slagboom. Huisnummer 1 is B&B ’t Ossenschot.
  22. Aan het einde gaat u RD. U steekt de Schotslaan over en passeert het Recreatiecentrum de Bosrand. Er is daar o.a. een terras.
  23. Volg het wit – rode teken. U steekt een klinkerpad over bij een villawijkje, RD. U komt bij het riviertje de Runde, het verlengde van de Bosbeek en de Ruiten Aa. Er zijn hier vistrappen. U gaat RA, LA en direct weer LA, rondom het water. Het pad buigt dan naar rechts. U volgt de blauwe paaltjes.
  24. U steekt weer een klinkerpad over en gaat RD.
  25. U komt uit bij een asfaltweg. LA. U loopt naar een brug over het kanaal. Steek de brug over en ga min of meer RD, de Schotslaan.
Als u over de brug direct LA gaat en het pad volgt langs het kanaal, komt u na ongeveer 150 meter bij Attractiepark Wonderwereld,  geopend van april t/m oktober. Hier kunt u even uitrusten op het terras of in het café.

1. Links ziet u panelen met informatie over de geschiedenis, in dit geval over de eerste vrouwelijke arts Aletta Jacobs en over de industriële ontwikkeling van het omringende gebied. Voorbij deze geschiedenispanelen gaat u LA, een bospad bij een bord van Staatsbosbeheer en een blauw paaltje.
  2. U passeert enkele roofvogelkooien van het Attractiepark Wonderwereld. Bij een kruising van paden komt u bij de Joodse begraafplaats en enkele geschiedenispanelen. U gaat hier RA, vóór de begraafplaats langs.
  3. Het pad buigt naar links en komt uit op een asfaltweg. U steekt de weg over en gaat vóór de kruising van asfaltwegen direct RA bij een voetgangersteken en geschiedenispanelen. Dit is een voetpad langs de weg.
  4. Aan het einde RA. U komt in het AGO-dorp. U vindt hier informatie over dit dorp.
  5. Aan het einde van de AGO-straat gaat u LA.
  6. U loopt langs het Ruiten Aa-kanaal. De weg gaat over in een beton – pad. Als dit pad naar links buigt, gaat u nog heel even RD. Direct LA, een voetpad links van de Bosbeek.
  7. Aan het einde buigt het pad naar links. U komt bij een fietspad. RA over de brug en direct LA, bij een wit – rood teken. U loopt nu rechts van de Bosbeek.
  8. Ga bij de volgende brug RD en blijf zoveel mogelijk langs het water lopen. Houd links aan. U komt uit bij een punt, waar u via stenen de beek kunt oversteken.
  9. Als u niet via de stapstenen naar de overkant wilt of als het water daarvoor te hoog staat, gaat u hier schuin naar rechts. Hierna buigt het pad naar links. U komt uit bij een asfaltweg ( zie de kaart ).
Als u blootsvoets of anderszins via de stapstenen naar de overkant van de beek wilt, gaat u hier LA door het water. Aan de overkant gaat u direct RA, u loopt zoveel mogelijk langs het water. Aan het einde LA, een asfaltweg. ( zie de kaart ) Ga verder bij punt 36.

1. Ga hier LA. U loopt langs een begraafplaats. Steek de brug over.
  2. Voorbij het bord Ter Apel neemt u het pad rechts van het Boschhuis. U ziet het wit – rode teken van het Noaberpad.
  3. Daarna gaat u LA; u loopt voor het hotel langs naar de parkeerplaats en het startpunt.
* Dit in plaats van het Latijn. Het wordt op allerlei plaatsen anders geschreven. Dan maar gewoon in het Nederlands. Wel zo duidelijk.

** Hier is ook de aansluiting op het Noaberpad, dat verder naar het zuiden gaat.

TOP-locatie Ter Apel naast het Boschhuis, Boslaan 6, 9561 LH te Ter Apel. Plan Route

Bushalte Ter Apel, Schotslaan

Langs de snel stromende Bosbeek Margriet Smeets: Langs de snel stromende Bosbeek
Een brug over de Bosbeek Margriet Smeets: Een brug over de Bosbeek
Info met zitbanken en sluiswachterswoning Margriet Smeets: Info met zitbanken en sluiswachterswoning
Maria in het zonnetje Paul Hoomoedt: Maria in het zonnetje
Grenspaal uit 1764 Margriet Smeets: Grenspaal uit 1764
Stukje uit het verleden, plassen achter de Leidijk Erik Smits: Stukje uit het verleden, plassen achter de Leidijk
De Runde Margriet Smeets: De Runde
De Joodse begraafplaats midden in het bos Margriet Smeets: De Joodse begraafplaats midden in het bos
AGO dorp Paul Hoomoedt: AGO dorp
Over de stapstenen in de Bosbeek Margriet Smeets: Over de stapstenen in de Bosbeek
Het Ter Apeler bos Jakob Been: Het Ter Apeler bos
De kloosterkerk Margriet Smeets: De kloosterkerk

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-lus-11-ter-apel-zuid.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Hotel, restaurant het Boschhuis

Boslaan 6
9561 LH Ter Apel

Recreatiecentrum de Bosrand

Schotslaan 32
9561 TD Ter Apel

1. Gijs en Margriet Smeets 28 juni 2018 om 08:52

Ter Apel heeft er een wandelattractie bij. Op maandag 18 juni was de officiële openstelling van een met de hand te bedienen kabelbaan over het Ruiten Aa-kanaal. Wij hebben de route aangepast, zodat u er gebruik van kunt maken, als u wilt. Zo niet, dan loopt u gewoon de rode lijn op de kaart.Beide routes zijn beschreven. Veel plezier.

2. Gijs en Margriet Smeets 26 maart 2017 om 10:58

De route is een beetje uitgebreid. U loopt nu langs de Joodse begraafplaats, die zich midden in het bos bevindt. Al wandelend ontdekt u veel over de geschiedenis van Ter Apel, het klooster en de bossen.

3. Margriet en Gijs Smeets 12 juli 2016

Wij hebben deze Westerwolde Lus gecontroleerd en een paar foto’s genomen. Een foto toont een doorwaadbare plaats in de Bosbeek, het verlengde van de Ruiten Aa. Wij vonden het leuk om te beschrijven hoe je de route kunt vervolgen, als je door de beek waadt. Een ervaring die wij tot nu toe alleen in het buitenland hadden. Maar het kan ook in Westerwolde.