Westerwolde Lus 1, Wedde Noord, Wedde te Groningen

6 km Wandelroute Westerwolde Lus 1, Wedde Noord, te Wedde

Lus 1, Wedde Noord start bij de burcht. Deze burcht uit de 14de eeuw kent een roerige geschiedenis. Zijn oudste bewoners voerden een waar schrikbewind uit over de streek. Geen wonder dat hij een eeuw later werd verwoest o.l.v. de bisschop van Münster en de stad Groningen. Hij werd herbouwd en speelde een rol in de 80-jarige Oorlog. Nu is het een kinderhotel. Als er geen kinderen zijn, mag u er ook slapen.
U loopt naar de middeleeuwse kerk van Wedde en vervolgens over en langs een hoge es en een houtwal. Onderweg ziet u rechts een diepe kolk, de “Jeudenkolke”. Volgens het verhaal is een Joodse inwoner uit Wedde hier verdronken, nadat zijn paarden op hol waren geslagen. Als u bij de zwemplas de Wedderbergen bent, rondt u hem volledig tegen de wijzers van de klok in. Dit was in de 19de eeuw al hét recreatiegebied van Winschoten. Rondom de plas zijn stuifduinen en bossen. Na het rondje daalt u af naar het boezemgebied van de Westerwoldse Aa, de Hoorndermeeden. U loopt nog even over een hoge es. Via de oever van de Westerwoldse Aa komt u weer bij de Burcht. 83% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 24-6-2015, laatst bijgewerkt op: 16-1-2018

De aansluiting op het Noaberpad ( pt.11)

1. U kunt een rondje om de burcht maken. Na het rondje staat u met uw rug naar de burcht en u gaat  RA  het dorp in.
  2. 1ste weg LA, Middenweg, u volgt het wit – rood van het Noaberpad.
  3. U komt bij de kerk en u gaat voor de kerk LA.
  4. Voorbij het kerkhof gaat u gelijk RA, u verlaat het Noaberpad en volgt een paadje achter langs het kerkhof tot een verharde weg.
  5. Hier LA via het fietspad. U loopt langs een hoge es.
  6. 1ste LA, bij bankje en richtingaanwijzer, Swienekoge, zandweg.
  7. Bij een kruising van paden gaat u RA, een bospad. Aan uw rechterhand ziet u na ongeveer 300 meter een kolk, ontstaan na een dijkdoorbraak, waarschijnlijk na de St. Maartensvloed van 1686. U loopt naar de zwemplas Wedderbergen. Bij het hekwerk + bord Wedderbergen links aanhouden.
De aansluiting op het Noaberpad ( pt.11)

2. 1ste weg LA, Middenweg, u volgt het wit – rood van het Noaberpad.
  3. U komt bij de kerk en u gaat voor de kerk LA.
  5. Hier LA via het fietspad. U loopt langs een hoge es.
  6. 1ste LA, bij bankje en richtingaanwijzer, Swienekoge, zandweg.
  8. U loopt tussen een paintball- terrein rechts en een lager gelegen natuurterrein links. Negeer, bij een betonnen paal, een pad naar links. dat afdaalt naar het natuurgebied. Ga na ongeveer 30 meter voorbij dit punt RA. U negeert even verderop ook een pad naar links. U komt uit bij de zwemplas. Ga hier RA.
  9. Loop  zoveel mogelijk langs het water, tegen de klok in, over het strand, totdat u via draaihekjes uitkomt bij de Urnenhoeve, zo genoemd omdat er daar in de 40-er jaren urnen zijn blootgelegd. U loopt voor de Urnenhoeve langs.
  10. Voorbij de Urnenhoeve verlaat u het grindpad. U loopt via een bruggetje naar het strand tot het einde.
  11. Aan het einde van het strand gaat u een bospad op, LA.
  12. U volgt het Noaberpad  zo’n 200 mtr. Waar het Noaberpad RA gaat, gaat u RD.
  13. Bij Y – splitsing rechts aanhouden. Rechts ziet u het natuurterrein de Hoorndermeeden.
  14. Bij de volgende Y-splitsing weer rechts aanhouden. U heeft een rondje om de plas gemaakt. ( punt 8 ). Na 30 meter bij betonnen paal afdalen naar het natuurgebied.
  15. RD een graspad blijven volgen links van een sloot. Het pad gaat over in een zandpad. Pad van rechts negeren.
  16. Even verder op gaat u met het pad mee naar links. Ga hier niet RD. U komt uit bij een kruising van paden.
  17. RA, over de es het kerkenpad volgen naar Wedde. U passeert rechts een ooievaarsnest en even verder een nutsgebouwtje in een bosje. Vlak vóór een bankje gaat u RA. U kijkt naar een hek, geen probleem, links van het hek is een paadje.
  18. Dit is een struunpad dat als u RD loopt, uitkomt bij de Westerwoldse Aa.  Als het heel nat weer is, kan het pad drassig zijn. Als u dat niet wilt, volg dan het alternatief, dat onder deze routebeschrijving staat.
  19. Bij de Westerwoldse Aa gaat u LA, over de dijk. Volg het pad, dat naar links buigt, totdat u achter het gemeentehuis bent.
  20. Ga daar even naar links en dan naar rechts de parkeerplaats op.
  21. Voorbij het gemeentehuis direct RA. U loopt dan RD, steekt de Hoofdstraat over en u bent bij de burcht, het startpunt van deze wandeling.
Alternatief:
Passeer het bankje, ga RD en bij de kerk RA, de Middenweg. Aan het einde RA. U bent in de Hoofdstraat en u loopt naar de burcht, het startpunt van deze wandeling.

De Burcht, Hoofdweg 9, 9698 AA te Wedde. Plan Route

Bushalte Wedde, De Burcht

In de tuin van de Burcht te Wedde Margriet Smeets: In de tuin van de Burcht te Wedde
De middeleeuwse kerktoren in Wedde Paul Hoomoedt: De middeleeuwse kerktoren in Wedde
Het kerkenpad van Wedde naar Wedderveer Margriet Smeets: Het kerkenpad van Wedde naar Wedderveer
Pas op, een hele diepe kolk langs het kerkenpad Margriet Smeets: Pas op, een hele diepe kolk langs het kerkenpad
U loopt langs de zwemplas Margriet Smeets: U loopt langs de zwemplas
Wandelaars op het strand van de Wedderbergen Margriet Smeets: Wandelaars op het strand van de Wedderbergen
Een terras en een speeltuin aan de plas Margriet Smeets: Een terras en een speeltuin aan de plas
De Hoorndermeeden in de zomer Margriet Smeets: De Hoorndermeeden in de zomer
De Hoorndermeeden Erik Smits: De Hoorndermeeden

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-lus-1-wedde-noord.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.