Westerwolde kleine lus 8b, Sellingen te Groningen

12 km Wandelroute Westerwolde kleine lus 8b, te Sellingen

Bossen, vennen, houtwallen, een zandplas, zandwegen met weidse uitzichten over het in cultuur gebrachte land, dit is het decor van het overgangsgebied tussen zand en veen, natuur en landbouw. Het ontgonnen veengebied is bezongen door Ede Staal in "Mien eerappellaand" en verguisd door de arbeiders van de werkverschaffing uit de jaren 30 van de vorige eeuw. Cees Stolk heeft in "De hel van Jipsinghuizen" dit leed beschreven en het museum van Kamp de Beetse aan de Zevenmeersveenweg laat het een en ander zien.
U start bij het strand van een voormalige zandafgraving en u loopt door het bos vlak langs de plas. Even verder komt u bij een nieuwe zandafgraving. U maakt vervolgens een rondwandeling over houtwallen, door het open veld en de Jipsingboertanger en de Sellinger bossen. Via het gehucht Borgertange komt u weer bij de zwemplas. In de zomer kunt u de wandeling afsluiten op het terras van de camping met uitzicht over het water. 73% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde op: 9-12-2016

1. U loopt over de parkeerplaats langs een fietsenstalling naar het strand. Hier LA en direct daarna het eerste bospaadje weer LA.
  2. Loop zoveel mogelijk langs de plas ( aan uw rechterhand ). U kunt zo niet verdwalen Er zijn hier heel veel kleine paadjes en sommige paadjes lopen dood op de plas. Hier volgt een zo nauwkeurig mogelijke beschrijving:
  3. U passeert een bankje aan het water bij een splitsing van paden
  4. U loopt nog steeds RD langs het water. U volgt nu de gele mountainbike – paaltjes ( in omgekeerde richting ) Let op: Bij een mountainbike – paaltje rechts, niet RD gaan , maar LA.
  5. Blijf het mountainbike – pad volgen tot de T – splitsing.
  6. Daar gaat u RA en daarna kunt u gewoon RD blijven lopen. Op een gegeven moment liggen er rechts grote bergen zand, die uw links passeert.
  3. U passeert een bankje aan het water bij een splitsing van paden
  5. Blijf het mountainbike – pad volgen tot de T – splitsing.
  7. Aan het einde RA, fietspad met brede zandweg. U bent bij een zandafgraving.
  8. U passeert even verder een bankje. Volg het fietspad, ook als dat LA gaat, Bont Zandoogje. Fietspad met gras -pad. Ook hier passeert u een bankje.
  9. Aan het einde RA, Zevenmeersveenweg, asfaltweg. ANWB – paddenstoel 24624.
  10. Bij het bos, eerste bospad LA, daarna het eerste bospad RA, een breed graspad.
  11. Aan het einde bij het fietspad, LA over het fietspad, dat een haakse bocht naar rechts en vrijwel direct erna een haakse bocht naar links maakt.
  12. Daarna gaat u direct LA tegenover een bankje. U volgt de gele paaltjes aan uw rechterhand.
  13. Blijf  nu de gele paaltjes volgen. Negeer de paden naar links. U loopt nu links van het fietspad dat u zojuist heeft verlaten.
  14. Eerste pad RA, geel paaltje, fietspad oversteken.
  15. Blijf de gele paaltjes volgen, bij kruising RD. Aan uw rechterhand komt u bij een ven en een bankje.
  16. Bij de volgende kruising nog eens RD en bij de kruising daarna ook.
  17. Vlak voor de bebouwing het pad naar rechts blijven volgen. Het gele paaltje is nu aan uw linkerhand.
  18. Bij T -splitsing LA. Geel paaltje rechts.
  19. Aan het einde van het bos RA. U loopt het dorp Jipsingboertange uit via een asfaltweg met bomen aan weerszijden.
  20. Bij de kruising Zevenmeersveenweg / Bosweg, bij  ANWB – paddenstoel 24625 RD. Dit is een zandweg tussen bomen en bosjes.Als u hier naar links zou gaan, komt u op Zevenmeersweg 10 bij het voormalige werkkamp de Beetse, waar van 1935 tot 1942 werklozen van heinde en verre te werk gesteld werden om de heide te ontginnen. Daarna kwamen er joden die naar Westerbork werden vervoerd. Weer later werd het kamp gebruikt voor de gedwongen arbeidsinzet en vanaf 1945 werden er vrouwen en kinderen van NSB – ers geïnterneerd. In 1948 werd het kamp gesloten. Nu is het een museumkamp, dat iedere zaterdagmiddag is geopend.
    www.kampdebeetse.wordpress.com
  21. Na ongeveer 800 meter, gaat u bij een kruising van paden LA, een brede zandweg door het veld. U loopt in de richting van een bos.
  22. Bij het bos is een kruising met een fietspad, Beetserwijk / Lageweg. Ga hier RA. Bij het bordje Lageweg volgt u het fietspad.
  23. Na ruim 50 meter gaat u RA het bos in langs een slagboom.
  24. Niet het blauwe paaltje volgen, maar links aanhouden.
  25. 1ste pad LA, u passeert een ven en een bankje. En even verderop is er aan de linkerkant weer een ven.
  26. Aan het einde van dit paadje gaat u RA, een pad rechts van een veld.
  27. Aan het einde van dit pad gaat u LA. U blijft rechts van het veld lopen.
  28. En aan het einde van dit pad komt u bij een asfaltweg, die u oversteekt.
  29. Ga RD het bos in, en ga aan het einde van dit pad RA.
  30. U gaat nu een flink eind RD, ook bij een kruising van paden. Daarna maakt het pad een haakse bocht naar rechts.
  31. Ga voorbij die bocht LA over een dam.
  32. Aan het einde van dit soms modderige pad gaat u RA.
  33. U loopt over een weg die overgaat in een verharding met twee betonplaten. Dit gehucht heet Borgertange. Aan weerszijden zijn er afwisselend bosjes, enkele huizen en uitzichten over akkers.
  34. Voorbij de huisnummers 9 en 10 gaat u LA een bospaadje over een houtwal.
  35. Aan het einde van dit pad komt u uit bij een betonnen fietspad. Hier gaat u RA. U loopt in de richting van een boerderij.
  36. Vlak vóór de boerderij maakt het pad een haakse bocht naar rechts. U loopt 2 keer over een wildrooster Het betonnen fietspad pad wordt nu een weg.
  37. U komt in Sellingerbeetse. Ga bij de T-splitsing LA en blijf aan de linkerkant van de weg lopen over het fietspad.
  38. Iets verderop loopt u langs camping de Papaver. In het kampeerseizoen kunt u daar RA over de camping naar een terras aan het water met een privé – strand. Als het hek naar het openbare strand open staat, kunt u uw weg vervolgen via het openbare strand naar de parkeerplaats. Zo niet, dan loopt u terug naar het fietspad.
  39. Als u niet naar het terras gaat, blijft u gewoon RD lopen over het fietspad. Voorbij huisnummer 68 komt u weer bij de parkeerplaats, het startpunt van uw wandeling.

Parkeerplaats bij het strand van Sellingerbeetse, Beetserweg 68, 9551 VH te Sellingen. Plan Route

Er rijdt geen bus door Sellingerbeetse. Wel rijdt er 8 x per dag een buurtbus vanaf het gemeentehuis in Sellingen naar Jipsingboertange. U kunt dan uitstappen bij het buurthuis, hoek Jiposingboertangerweg / Bosweg en de wandeling beginnen bij punt 19, de Bosweg. De buurtbus rijdt van maandag tot en met vrijdag, zaterdag beperkt en niet op zondag en tijdens de schoolvakanties. www.buurtbus-westerwolde.nl

Het blauwe water Annie Hoomoedt: Het blauwe water
Het strand en de camping van Sellingerbeetse Margriet Smeets: Het strand en de camping van Sellingerbeetse
Aan de overkant is ook een strand Margriet Smeets: Aan de overkant is ook een strand
Een open plek in het Jipsingboertanger bos Margriet Smeets: Een open plek in het Jipsingboertanger bos
De Bosweg Margriet Smeets: De Bosweg
Zonsondergang in de Sellinger bossen Margriet Smeets: Zonsondergang in de Sellinger bossen
Borgertange Margriet Smeets: Borgertange
Een houtwal in Borgertange Margriet Smeets: Een houtwal in Borgertange
Uitzicht over het veld vanaf de houtwal Margriet Smeets: Uitzicht over het veld vanaf de houtwal

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-kleine-lus-8b.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Er zijn geen horecagelegenheden bekend! Ken jij er één in de buurt van de wandelroute? Meldt het ons dan via de contactpagina..