Westerwolde kleine lus 8a, Sellingen te Groningen

10 km Wandelroute Westerwolde kleine lus 8a, te Sellingen

Deze route bestaat uit 3 lussen, die met elkaar verbonden zijn en afzonderlijk gelopen kunnen worden. De 1ste lus van 3 km. is leuk om met kinderen te lopen. Staatsbosbeheer heeft hier een speelbos en een kabouter – pad aangelegd. De 2de lus van 4,1 km. gaat naar het grootste heideveld van de provincie. De 3de lus gaat over de noord-es naar Sellingen,1,9 km. In het bos en op de heide zijn nogal wat vennen en lager gelegen, natte gebieden. Het reliëf in het landschap is goed zichtbaar, vooral bij de Hooge Esch in Ter Borg, die wel 3 meter boven de omgeving uitsteekt. Bij de Noordmee staat een wandel - kunstwerk van ijzer. De grond van het stroomdal van de Ruiten Aa is ijzerhoudend en de waterlopen hebben daarom een bruine kleur. Dat lijkt smerig, maar het water hier is zeer schoon. Het rondje naar het dorp gaat bijna helemaal over autovrije paden. Voor meer korte wandelingen in de buurt: Westerwolde kleine lus 6a en 6b. 77 % van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 21-11-2016, laatst bijgewerkt op: 12-7-2019

Waarschuwing : Op dit moment zijn er in dit gebied werkzaamheden aan de Ruiten Aa, die zijn loop van voor 1960 weer terugkrijgt. Dit kan overlast veroorzaken.

Omdat Camping de Barkhoorn alleen in het kampeerseizoen geopend is, beschrijven wij de route van de camping naar de parkeerplaats bij openlucht – zwembad de Barkhoorn als aanlooproute.
Aanlooproute:
Loop vanaf café, restaurant de Boerderij op camping de Barkhoorn terug in de richting van de ingang bij de weg. Loop niet helemaal terug naar de weg Er is links een verhard paadje bij een 10 km. bord ( omgekeerd ). Ga daar LA. Dit verharde paadje loopt langs het openlucht – theater en het zwembad en komt uit op een parkeerplaats.…..

1. Steek met de rug naar de ingang van het zwembad de parkeerplaats over in de richting van een bruggetje bij een bord P – invaliden. Ga daar het bruggetje over, loop langs het Informatiecentrum van Staatsbosbeheer, de Noordmee en een kunstwerk, de ijzeren wandelboom.
  2. Loop langs het gebouw naar de richting – aanwijzers voor de boswachters – wandelingen. Ga daar RD en loop via tunnels van wilgentenen RD naar het speelbos.
  3. Ga voorbij het speelbos, ’t Egelnest, nog steeds RD tot bij een klinkerweg met daarachter een parkeerplaats.
  4. Bij de klinkerweg LA. Ga niet naar de parkeerplaats, maar RD. Rechts is een heideveldje. Daarna is er rechts een ven en een huis. Dit huis was de voormalige directeurswoning van het Jeugdkamp Westerwolde ( 1946 -72 ), ofwel het boefjeskamp, hoewel er lang niet altijd boefjes terecht kwamen. Alleen dit huis en een voetbalveldje zijn nog overgebleven.

Aanlooproute:

5. Voorbij het huis is een slagboom. Ga RD langs de slagboom, een bospad.
  6. Aan het einde RA. Links is een open plek, het voormalige voetbalveldje.
  7. Voorbij het veldje bij een kruising van paden LA. Loop nog steeds rechts van de open plek.
  8. Loop nu een flink eind RD tot ongeveer 50 meter vóór een slagboom bij een kruising van paden. Ga daar RA, een breed bospad.
  9. Dit pad maakt op een gegeven moment een bijna haakse bocht naar rechts Ga in die bocht LA, een smal paadje.
  10. Het paadje komt uit bij een zandweg met fietspad. Steek de zandweg over en gaat RD over de slagboom. Niet het blauwe paaltje volgen, maar links aanhouden.
  11. Daarna het 1ste pad LA, passeer een ven en een bankje. En even verderop is er aan de linkerkant weer een ven.
  12. Ga aan het einde LA, over een slagboom en direct RA*, de zandweg met het fietspad van punt 10.
    * Voor een klein rondje van 3 km. of voor wandelaars met een hond: ga hier niet RA, maar steek hier de zandweg over en ga RD, een smal bospad op bij een blauw paaltje. Vervolg de wandeling bij punt 30.
  13. Loop deze weg helemaal uit. Voorbij de achteringang van het bungalowpark De Barkhoorn verandert de weg in een breed beton-pad.
  14. Steek aan het einde de asfaltweg over en ga RD, verboden voor honden. Hier begint de lus over de heide.
  15. Even verder, bij een kruising van paden LA, een bospad. Loop dit pad helemaal af tot bij een klaphek.
  16. Ga voorbij het hek nog even RD. Op een splitsing LA. Loop in de richting van een ven met een bankje.
  17. Bij het ven RA en steeds RD blijven lopen tot een volgend klaphek.
  18. Na het hek rechts aanhouden. Aan het einde van dit pad is rechts, tegenover een brug, een diepe bron, die vroeger, naar men zegt, gebruikt werd voor het drinkwater, een enge plek, zei men tegen de kinderen, want er verschool zich een wit wief, een heks. Nu is het gat afgezet.
  19. Ga hier niet LA over de brug maar RD. over een zandweg met fietspad. Rechts is de Hooge Esch, het hoogste punt van de omgeving.
  20. Tegenover een Westerwoldse boerderij op nr. 7 is een parkeerplaats en daarna een wildrooster met een slagboom.
  21. Voorbij het wildrooster direct RA, een pad over de heide. Rechts is een ven zichtbaar tussen de bomen.
  22. Bij een kruising van paden RA. Loop nog steeds langs het ven in de richting van een bankje.
  23. Vóór het bankje LA in de richting van een geel paaltje met Noaberpad – teken. Iets verder op is een wildrooster.
  24. Passeer het rooster en ga aan het einde van het pad RA.
  25. Loop een flink eind RD over dit pad. Door de bomen is er aan de rechterhand het water van een moerasachtig gebiedje zichtbaar. Ga pas bij het 3de pad LA, bij een geel paaltje en een bord van SBB.
  26. Loop naar een asfaltweg, steek de weg over en ga RD.
  27. Vervolg dit pad langs een veld en ga aan het einde van het veld RA.
  28. Ga RD tot aan het einde en kom uit bij de zandweg met fietspad van punt 12 Dit is het einde van de extra lus over de hei voor wandelaars zonder hond.
  29. Passeer een slagboom en steek de zandweg over. Ga RD, een smal bospad, blauw paaltje.
  30. Het paadje maakt een bocht naar rechts en even verderop naar links. Ga aan het einde RA, een breed bospad. en laat het blauwe paaltje links liggen.
  31. Dit pad met een bocht naar links helemaal uitlopen langs het bungalowpark en later camping de Barkhoorn tot bij het Informatiecentrum van Staatsbosbeheer
  32. Ga daar RA, een paadje naar het gebouw van SBB, de Noordmee.
  33. Loop weer langs de ijzeren wandelboom en over een bruggetje naar de parkeerplaats. Steek de parkeerplaats over in de richting van de ingang van het zwembad.
    Volg de punten 34 t/m 40 voor een extra rondje van bijna 2 km. naar het dorp. Het is ook mogelijk om hier RA te gaan, terug naar de camping.
  34. Ga voor het zwembad naar links en steek RD de klinkerweg over in de richting van een brug over de Ruiten Aa.
  35. Over de brug RD in de richting van de sportvelden van VV Sellingen. In het begin loopt het pad tussen de sportvelden door. Dan maakt het pad een haakse bocht naar links, even later naar rechts. Passeer een bankje en loop dan langs enkele huizen aan de noord – es.
  36. Ga voorbij een appartementencomplex RA en loop over een parkeerplaats tussen de appartementen, de COOP en het gemeentehuis. Aan het einde LA. Loop langs het gemeentehuis met aan de overkant de Hof van Sellingen en de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).
  37. Loop nog even door. Ga voorbij nummer 13 LA, de Noord-Esweg.
  38. Negeer het 1ste pad naar rechts en loop door tot een bankje links. Ga daar LA, een houtwal op over de noord-es.
  39. Dit pad gaat naar de Ruiten Aa. Ga bij het water met het pad mee naar links, passeer een bruggetje over een sloot. Het pad buigt even naar links.
  40. Aan het einde RA, een pad tussen de Ruiten Aa en sportvelden. Links is een zendmast.
  41. Aan het einde, bij een bankje RA, ga de brug over, RD, steek de klinkerweg over en ga langs het zwembad en het openlucht theater weer terug naar de camping.

Meer informatie over werkzaamheden aan de Ruiten Aa

Camping de Barkhoorn, Beetserweg 6, 9551 VE te Sellingen. Plan Route

Station, Winschoten Bus 14 (richting Stadskanaal via Vlagtwedde) Bus 42 (richting Ter Apel) Bushalte Kerkpad, Sellingen. Het beste is om de route op te pikken bij punt 37 / 38, er is geen aanlooproute nodig.

Het speelbos Margriet Smeets: Het speelbos
Het ven bij het boswachtershuis Margriet Smeets: Het ven bij het boswachtershuis
Een bevroren ven in het bos Margriet Smeets: Een bevroren ven in het bos
Nazomer op de heide in Ter Borg Margriet Smeets: Nazomer op de heide in Ter Borg
Schapen en wandelaars op de heide Margriet Smeets: Schapen en wandelaars op de heide
De Ruiten Aa bij Sellingen met kanovlonder Margriet Smeets: De Ruiten Aa bij Sellingen met kanovlonder
Een pad over de Noordes Margriet Smeets: Een pad over de Noordes
Op de Noordes bij Sellingen Margriet Smeets: Op de Noordes bij Sellingen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-kleine-lus-8a.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Hof van Sellingen

Dorpsstraat 8
9551 AE Sellingen

Vakantiepark de Barkhoorn

Beetserweg 6
9551 VE Sellingen

De Noordmee, beperkt geopend.

Dennenweg 1A
9551 VJ Sellingen

1. Gijs en Margriet Smeets 14 juli 2019 om 10:16

Staatsbosbeheer heeft het bos vlakbij het informatiecentrum de Noordmee aantrekkelijk gemaakt voor kinderen. Er is een Kabouter-pad en een speelbos met water, zand en natuurlijke materialen uit het bos : ’t Egelnest. Een aanrader.