Westerwolde kleine lus 8a, Sellingen te Groningen

10 km Wandelroute Westerwolde kleine lus 8a, te Sellingen

U start en eindigt bij Camping de Barkhoorn of, buiten het kampeerseizoen, bij het openluchtzwembad. Deze wandelroute bestaat uit drie lussen , die met elkaar verbonden zijn. U kunt afzonderlijk van elkaar een rondje door het bos, 3,0 km., over de heide in Ter Borg, 4,1 km. en over de noord-es naar het dorp Sellingen, 1,9 km, maken. Allereerst komt u bij het infocentrum van Staatsbosbeheer, de Noordmee, het startpunt van vele wandelingen. Voor kinderen is er een kabouterpad en een natuurbelevingspad. Wij leiden u langs het speelbos en de plek van het voormalig Jeugdkamp Westerwolde én een aantal bosvennen. In Ter Borg is het grootste heideveld van de provincie. Ook hier zijn nogal wat vennen of lager gelegen, natte gebieden. Het reliëf in het landschap is goed zichtbaar bij de hoogste es in Ter Borg, met de toepasselijke naam de “Hooge Esch”. De es steekt wel 3 meter boven de omgeving uit! Op de terugweg komt u weer in het wandelbos. Bij de Noordmee staat een wandel - kunstwerk van ijzer. De grond van het stroomdal van de Ruiten Aa is veelal ijzerhoudend. De waterlopen hebben daarom op veel plaatsen een bruine kleur. Dat lijkt smerig, maar het water hier is zeer schoon. Het rondje naar het dorp gaat voor een groot deel over paden, waar geen of bijna geen auto’s rijden. Voor meer korte wandelingen in de buurt: Westerwolde kleine lus 6a en 6b. 77 % van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 21-11-2016, laatst bijgewerkt op: 27-2-2019

Waarschuwing : Op dit moment zijn er in dit gebied werkzaamheden aan de Ruiten Aa, die zijn loop van voor 1960 weer terugkrijgt. Dit kan overlast veroorzaken.

Omdat de camping alleen in het kampeerseizoen geopend is, beschrijven wij de route van de camping aan de Beetserweg naar de parkeerplaats bij openlucht – zwembad de Barkhoorn als aanlooproute.
Aanlooproute:
Vanaf café, restaurant de Boerderij op camping de Barkhoorn loopt u terug naar de ingang. Voordat u bij de weg bent, is er links een verhard paadje bij een 10 km. bord ( omgekeerd ). Daar gaat u LA. U loopt langs het openlucht – theater en het zwembad. U komt bij de parkeerplaats van het zwembad. Bij de parkeerplaats steekt u schuin over in de richting van een paadje met een bruggetje , blauw bord P-invaliden. Ga verder bij punt 1. U bent nu bij het informatiecentrum van Staatsbosbeheer…..

1. U staat met de rug naar de ingang van het zwembad. Steek de parkeerplaats schuin over in de richting van een bruggetje, blauw bord P – invaliden. U bent nu bij het Informatiecentrum van Staatsbosbeheer. U loopt langs een kunstwerk, de ijzeren wandelboom. Hier starten allerlei paaltjeswandelingen van SBB.
  2. Loop langs het gebouw naar de richting – aanwijzers voor die wandelingen. Ga daar LA, u volgt de richting van het Bosvennenpad, blauwe paaltjes. Hier begint de lus door het bos.

Aanlooproute:

3. Na ruim 50 meter 1ste pad RA, bij een oranje-blauw paaltje. Dit pad maakt een paar bochtjes.
  4. Aan het einde, bij een kruising met een breder bospad, min of meer RD. Na een paar bochtjes komt u bij het kabouter – speelbos. Nog steeds het pad blijven volgen, totdat u bij een klinkerweg komt met daarachter een parkeerplaats.
  5. Bij de klinkerweg LA. U gaat niet naar de parkeerplaats, maar u loopt RD. Rechts is een heideveldje. Daarna ziet u rechts een ven en een huis. Dit huis was de voormalige directeurswoning van het Jeugdkamp Westerwolde ( 1946 -72 ), ofwel het boefjeskamp in de volksmond. Alleen dit huis en een voetbalveldje zijn nog overgebleven.
  6. Voorbij het huis is een slagboom. U gaat RD langs de slagboom, een bospad.
  7. Aan het einde RA. U loopt nu langs een open plek, het voetbalveldje.
  8. Voorbij het veldje, LA. U loopt nog steeds rechts van de open plek.
  9. Nu loopt u een flink eind RD tot ongeveer 50 meter vóór een slagboom. Daar gaat u RA, een breed bospad.
  10. Als dit pad een bijna haakse bocht naar rechts maakt, gaat u in die bocht LA, een smal paadje.
  11. U komt uit bij een zandweg met fietspad. U steekt de zandweg over en gaat RD over de slagboom. Niet het blauwe paaltje volgen, maar links aanhouden.
  12. 1ste pad LA, u passeert een ven en een bankje. En even verderop is er aan de linkerkant weer een ven.
  13. Aan het einde, gaat u LA, over een slagboom en direct RA*, de zandweg met het fietspad van punt 11.
    * Als u maar een klein rondje wilt lopen of als u met een hond loopt, heeft het geen zin om RA, richting het begrazingsgebied in Ter Borg te lopen. U steekt hier de zandweg over en gaat RD, een smal bospad, blauw paaltje. Vervolg de wandeling bij punt 30./31.
  14. Loop deze weg helemaal uit. Als u langs het bungalowpark De Barkhoorn komt, verandert de weg in een breed betonpad.
  15. Aan het einde steekt u de asfaltweg over en gaat RD, verboden voor honden. Hier begint de lus over de heide.
  16. Even verder, bij een kruising van paden LA. Een bospad dat u helemaal afloopt , totdat u bij een klaphek komt.
  17. Voorbij het hek gaat u nog even RD. Op een splitsing LA. U loopt naar een ven met een bankje.
  18. Bij het ven RA en steeds RD blijven lopen tot u weer bij een klaphek komt.
  19. Na het hek rechts aanhouden. Als u goed kijkt ziet u aan het einde van dit pad rechts, tegenover een brug, een diepe bron, die vroeger, naar men zegt, gebruikt werd voor het drinkwater, een enge plek, zei men tegen de kinderen, want er verschool zich een wit wief, een heks.
  20. U bent nu bij een fietspad met zandweg. Hier gaat u niet over de brug maar RD. Rechts van u is een hoge es.
  21. Tegenover een Westerwoldse boerderij op nr. 7 is een parkeerplaats en daarna ziet u een wildrooster met een slagboom.
  22. Voorbij het wildrooster direct RA, een pad over de heide. Rechts ziet u door de bomen een ven.
  23. Bij een kruising van paden RA. U loopt nog steeds langs een ven. U koopt in de richting van een bankje.
  24. Vóór het bankje gaat u LA in de richting van een geel paaltje met Noaberpad – teken.
  25. U loopt naar een wildrooster. Passeer het rooster en ga aan het einde van het pad RA.
  26. Loop een flink eind RD over dit pad. Door de bomen ziet u aan uw rechterhand het water van een ven. Ga pas bij het 3de pad LA, bij een geel paaltje.
  27. U loopt naar een asfaltweg, die u RD oversteekt.
  28. Vervolg dit pad langs een veld en ga aan het einde van het veld RA.
  29. Ga RD tot aan het einde, u komt bij punt 13.
  30. Passeer een slagboom en steek de zandweg over. Ga RD, een smal bospad, blauw paaltje.
  31. Het paadje maakt een bocht naar rechts en even verderop naar links. Aan het einde gaat u RA, een breed bospad. U laat het blauwe paaltje links liggen.
  32. Dit pad helemaal uitlopen langs het bungalowpark en later camping de Barkhoorn totdat u bij het Informatiecentrum van Staatsbosbeheer komt.
  33. Hier gaat u RA, een paadje naar het gebouw van SBB.
  34. Loop weer langs de ijzeren wandelboom en over een bruggetje naar de parkeerplaats. Steek de parkeerplaats over in de richting van de ingang van het zwembad.
    Als u nu niet meer het rondje dorp en noord-es wilt maken, gaat u bij het zwembad RA terug naar de camping.
    Als u wel het extra rondje wilt maken, volgt u de punten 35 t/m 42.
  35. Ga voor de ingang van het zwembad naar links en steek RD de klinkerweg over in de richting van een brug over de Ruiten Aa.
  36. Over de brug RD in de richting van de sportvelden van VV Sellingen. In het begin loopt u tussen de sportvelden door. Dan maakt het pad een haakse bocht naar links, even later naar rechts. U passeert een bankje en loopt dan langs enkele huizen aan de noord – es. U volgt de rode paaltjes.
  37. Voorbij een appartementencomplex gaat u RA. U loopt over de parkeerplaats bij de COOP. Aan het einde LA. U loopt langs , het gemeentehuis met aan de overkant de Hof van Sellingen en de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).
  38. Loop nog even door. Ga voorbij nummer 13 LA, de Noord-Esweg.
  39. Negeer het 1ste pad naar rechts en loop door tot een bankje links. Daar gaat u LA.
  40. U loopt nu over een houtwal over de es. Dit pad gaat naar de Ruiten Aa. Bij het water loopt u met het pad mee naar links, loop over een dam. Het pad buigt weer naar links.
  41. Aan het einde van dit pad RA. U loopt nu tussen de Ruiten Aa en sportvelden.
  42. Aan het einde, bij een bankje RA. U gaat de brug over, RD, steek de klinkerweg over en ga langs het zwembad en het openlucht theater weer terug naar de camping.

Meer informatie over werkzaamheden aan de Ruiten Aa

Camping de Barkhoorn, Beetserweg 6, 9551 VE te Sellingen. Plan Route

Station, Winschoten Bus 14 (richting Stadskanaal via Vlagtwedde) Bus 42 (richting Ter Apel) Bushalte Kerkpad, Sellingen. Het beste is om de route op te pikken bij punt 37 / 38, er is geen aanlooproute nodig.

Het ven bij het boswachtershuis Margriet Smeets: Het ven bij het boswachtershuis
Een bevroren ven in het bos Margriet Smeets: Een bevroren ven in het bos
Nazomer op de heide in Ter Borg Margriet Smeets: Nazomer op de heide in Ter Borg
Schapen en wandelaars op de heide Margriet Smeets: Schapen en wandelaars op de heide
De Ruiten Aa bij Sellingen met kanovlonder Margriet Smeets: De Ruiten Aa bij Sellingen met kanovlonder
Een houtwal over de Noordes Margriet Smeets: Een houtwal over de Noordes
Een pad over de Noordes Margriet Smeets: Een pad over de Noordes
Een meander in de Ruiten Aa Margriet Smeets: Een meander in de Ruiten Aa

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-kleine-lus-8a.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.