Westerwolde kleine lus 6b, Sellingen te Groningen

7 km Wandelroute Westerwolde kleine lus 6b, te Sellingen

Fokko Bosker, landschapsjournalist en auteur van een aantal wandelboeken, beschreef in Meer Groningen voor lanterfanters de omgeving van Sellingen als volgt: 'Het dorp ligt als een spin in het web van aangename wandelwegen door licht glooiende es- en beekdalgronden. Uitgestrekte bossen, heidevelden, akkers, vennen en kronkelende beken wisselen elkaar af in een aangenaam patroon.' Deze wandeling voert u door een deel van die bossen, langs twee vennen en door een begrazingsgebied van ruim 100 ha., de Breedwisch. Er grazen koeien en schapen. Door verschraling van de grond moet er een gevarieerder vegetatie komen. Het gebied is onlangs vergroot ten behoeve van de heidevelden tussen Jipsinghuizen en Jipsingboertange. De terugweg gaat bijna helemaal langs de oever van de Ruiten Aa. U passeert ook de Rijsdam, aangelegd in de 17de eeuw om het water in het Bourtanger moeras op te kunnen stuwen. Zo werd Groningen bijna ontoegankelijk voor de vijand uit het oosten. 88% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 16-10-2016, laatst bijgewerkt op: 19-6-2018

1. Steek bij het restaurant de weg over en ga RD het bos in bij een paadje met een bord van Staatsbosbeheer.
  2. Ga aan het einde van het paadje LA.
  3. Loop nu steeds RD en negeer alle zijpaden. U volgt de rode paaltjes die zich aan uw linkerhand bevinden.
  4. U komt tenslotte bij een fietspad. Ga hier ook RD.
  5. Loop eerst even over het fietspad en daarna over een breed zandpad aan de rand van het bos langs een sloot.
  6. U volgt dit zandpad, dat evenwijdig loopt aan het fietspad, ongeveer 500 meter, totdat u links een rood paaltje ziet.
  7. Hier gaat u RA en meteen LA, het fietspad van punt 5 op. U negeert het rode paaltje.
  2. Ga aan het einde van het paadje LA.
  4. U komt tenslotte bij een fietspad. Ga hier ook RD.
  8. Loop ruim 50 meter over het fietspad en ga dan RA, een smal bospad.
  9. Even later komt u bij een kruising met een wit paaltje. Ga hier LA.
  10. U komt bij een ven en een bankje. Vervolg de route met het ven aan uw rechterhand.
  11. Aan het einde RA over het fietspad, waar u nog steeds uitzicht heeft over het ven.
  12. Ter hoogte van het einde van het ven LA de zandweg oversteken naar de Hekkenweg, een breed bospad. U loopt nu naar de Breedwisch, een begraasd natuurgebied, verboden voor honden.
    Pas op : Als u met een hond loopt, moet u hier de route afkorten: U gaat niet LA, maar RD over de zandweg. Zie de blauwe lijn op de kaart. Ga aan het einde van de weg RA en ga verder bij punt 26.
  13. U passeert een afsluiting met klaphek. U bent nu in het begrazingsgebied.
  14. Ga na het klaphek vrijwel direct schuin naar rechts in de richting van een geïsoleerde groep bomen even verderop. Er is niet echt een pad.
  15. Ga voorbij het groepje bomen eerst even RD, dan schuin naar links in de richting van een bosrand tegenover u. Meestal is het pad gemaaid, er staat hier en daar een paaltje. Zie hiervoor de kaart.
  16. Ga na ongeveer 500 meter, als u bijna aan het einde van de bosrand tegenover u bent, RA het bos in. Ga daar RD. In het begin is er niet echt een pad, maar dat wordt geleidelijk beter. Zie de kaart.
  17. Ga bij een kruising van paden RD. U loopt in de richting van een ven, dat u rechts passeert en dat is afgezet vanwege het loslopende vee.
  18. Op de hoek van de afrastering, na het bankje, het pad naar rechts blijven volgen.
  19. Ga aan het einde van het pad RA, fietspad met zandweg. *
  20. Als fietspad en zandweg uiteen gaan, het fietspad blijven volgen. U komt bij de Ruiten Aa en een bankje links, aan het water.
  21. Bij een tweede bankje, dat rechts van het fietspad staat,verlaat u het fietspad en volgt u een paadje naar links, naar een sluisje over het water.
  22. Ga niet het sluisje over , maar vervolg het pad rechts van de Ruiten Aa.
  23. Loop langs het water, totdat u aan uw rechterhand ter hoogte van een huis bent en een klaphek. Loop naar het klaphek met wildrooster. ( Als u bij punt 22 het fietspad was blijven volgen, was u ook op dit punt uitgekomen )
  24. Ga LA door het klaphek. Het pad gaat bij ANWB-paddenstoel 24628 over in een asfaltweg, de Bovendiepsterweg.
  25. Voorbij huisnummer 5 rechts LA, bospad. U komt weer bij het water.
  26. Aan het einde LA, over de brug en direct RA vóór het bord Rijsdam, zo genoemd omdat hier in 1672 een dam van rijshout is geplaatst. Bij vijandelijke aanvallen kon het gebied tot de Duitse grens onder water worden gezet. U passeert “een wachtpost met infobord” over deze geschiedenis.
  27. Meteen na de bocht gaat u RA over een dam en dan weer RA. U blijft ruim 500 meter langs de beek lopen. Het pad maakt dan een haakse bocht naar links en dan weer naar rechts.
  28. Aan het einde van het pad RA, asfaltweg. Telkens rechts aan blijven houden, totdat u bij een brug komt.
  29. Ga de brug over en loop door tot de kruising Dennenweg / Zevenmeersveenweg. Ga hier RA en direct LA het bos in bij een parkeerplaats van Staatsbosbeheer. Ga RD. Er is hier een picknicktafel.
  30. Ga bij het 1ste pad LA, bij een rood paaltje links.
  31. Even verderop is links een wegwijzer naar Restaurant de Ruiten Aa. Ga hier LA en u komt terug bij het startpunt.
*Hier is de aansluiting met Westerwolde lus 5, Jipsinghuizen.

Parkeerplaats Restaurant de Ruiten Aa en Camping de Bronzen Eik, Zevenmeersveenweg 1A, 9551 VT te Sellingen. Plan Route

Bushalte: Dorigweg Sellingen. Aanlooproute: Loop naar het noorden het dorp uit over het fietspad. 1ste weg LA, Schapendriftsweg. Loop deze weg helemaal af tot de brug over de Ruiten Aa. U loopt naar de kruising Zevenmeersveenweg / Dennenweg. Ga hier RD. Links ziet u Restaurant de Ruiten Aa.

Een kudde Charolais-koeien in de Breedwisch Margriet Smeets: Een kudde Charolais-koeien in de Breedwisch
Naar het bos aan de Breedwisch Margriet Smeets: Naar het bos aan de Breedwisch
Winter in Jipsinghuizen Margriet Smeets: Winter in Jipsinghuizen
Een bankje aan het water Margriet Smeets: Een bankje aan het water
Witte wieven in de Breedwisch Margriet Smeets: Witte wieven in de Breedwisch
Tussen de Rijsdam en Sellingen Paul Hoomoedt: Tussen de Rijsdam en Sellingen
Een avondwandeling Margriet Smeets: Een avondwandeling
Bijna weer terug in Sellingen Margriet Smeets: Bijna weer terug in Sellingen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-kleine-lus-6b.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Restaurant de Ruiten Aa

Zevenmeersveenweg 1
9551 VT Sellingen

1. Rianda 5 april 2017 om 08:42

Evenals route 6a heel goed beschreven. Wel iets leuker om te lopen omdat je minder verharde wegen tegenkomt.