Westerwolde kleine lus 4a, Vlagtwedde te Groningen

11 km Wandelroute Westerwolde kleine lus 4a, te Vlagtwedde

Deze lus gaat van het ene natuurgebied naar het andere door het dal van de Ruiten Aa rondom Vlagtwedde, het hart van Westerwolde: eerst langs houtsingels, dan langs de rivier om uit te komen in het beschermde dorp Smeerling met acht monumentale boerderijen. In een ervan, de Gasterij, is door het glazen plafond de dakconstructie te zien. Op de essen wordt graan verbouwd zonder chemische middelen, zodat er ook akkerkruiden groeien. Er wordt in de herfst gezaaid. Onkruid krijgt zo minder kans. Buiten het dorp is het Metbroekbos, waar we slingerend doorheen en langs lopen. Vóór de storm van 1972 werd het hout gebruikt als geriefhout. Sindsdien kan het bos zijn gang gaan. Als een boom sterft, blijft hij gewoon staan. Dit komt insecten, vogels en paddenstoelen ten goede. Eenmaal buiten het bos is rechts een natuurgebied in wording, nat en golvend, met plassen in de lagere delen. De terugweg gaat langs de Ruiten Aa terug naar Vlagtwedde.. 68% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 2-10-2016, laatst bijgewerkt op: 11-5-2020

Vlagtwedde, het hart van Westerwolde, is een voor Westerwoldse begrippen wat groter dorp. Er zijn nogal wat voorzieningen met name door de aanwezigheid van een vakantiepark, het Park Emslandermeer. In de onmiddellijke nabijheid is een overdekt zwembad, een golfbaan , een midgetgolfbaan en een manege. Verder zijn er nogal wat winkels, cafés en restaurants.

1. Ga met de rug naar het startpunt, het gebouw van de Tourist Info en de bibliotheek naar rechts in de richting van de rotonde.
  2. Ga vóór de rotonde, voorbij het laatste huis rechts RA het voetpad op langs de verkeersweg.
  3. Loop daarna even naar rechts over de parkeerplaats van de firma Mestenmaker en ga voorbij de garage LA door de N 368 over te steken. Dit is een maai-pad van de Ommetjes met het voetjeslogo ( zie het bord ). Loop RD tot een sloot, ga daar RA, daarna 2x LA, over een dam om de sloot heen en dan direct RA langs houtsingels.
  4. Loop dit pad helemaal af, eerst zijn de bomen links, daarna rechts en ga voorbij een bankje LA, een asfaltweg en even verder RA Scheferweg.
  5. Ga bij het 1ste huis rechts LA, door het natuurterrein van Staatbosbeheer, richting een brug en een doorwaadbare plaats of voorde over de Ruiten Aa.

6. Rechts aanhouden in de vrichting van de brug. Steek de brug over en ga LA het fietspad op. Loop aan het einde van het fietspad naar de N 365 en steek de weg over.
  7. Ga RA via het fietspad en daarna de 1ste LA. Loop nu het esgehucht Smeerling in, een beschermd dorpsgezicht. Passeer Antiek Smeerling links en Gasterij Natuurlijk Smeerling rechts. Beide boerderijen zijn zeker een bezoek waard.
  8. Ga direct voorbij de Gasterij het eerste pad LA. Dit is een pad langs een oprit naar een parkeerplaats.
  9. Voorbij de parkeerplaats buigt het pad naar rechts, een betonnen voetpad tussen akkertjes van Natuurmonumenten rechts en het dal van de Ruiten Aa links. Er zijn een aantal informatiebordjes geplaatst over de wijze waarop de akkers bebouwd worden. Dit verharde voetpad is speciaal aangelegd voor rolstolgebruikers. Er zijn twee uitkijkpunten ge maakt.
  10. Bij een kruising van paden bij een tweede brug met doorwaadbare plaats, niet over de brug maar RD. Het beton- pad gaat verder langs een bos, het Metbroekbos.
  11. Ga aan het einde LA, een asfaltweggetje. Steek de brug over. Het is mogelijk om aan de rechterkant via een gras-pad langs een natuurgebied in wording te lopen, het Ellersinghuizerveld. Dit gebied is (nog) niet toegankelijk voor wandelaars. Er is veel discussie over de bestemming.
  12. Na 400 meter, bij het eerste pad met klaphek en het wit –rode teken van het Noaberpad LA door het klaphek.* Volg het pad door het bos. Onderweg zijn twee bankjes: een gedenkbankje voor de op 19 jarige leeftijd overleden Mohammed.en ’n meroakelse stee, volgens Jan Bolt.
    * Dit pad is soms afgesloten vanwege de stier die dan bezig is voor nakomelingen te zorgen. Ga dan natuurlijk niet door het hek, maar loop RD. Ga verder bij punt 16.
  13. Aan het einde is een klaphek. Ga voorbij het hek RA , een fiets- en voetpad door het bos. Op een gegeven moment splitst het pad zich in tweeën. Zowel het linker- als het rechter pad zijn ongeveer even lang en komen uit bij een brug.
  14. Ga de brug niet over, maar ga tegenover / bij de brug RA, een paadje met het geel-blauwe merkteken van Natuurmonumenten. Er zijn nogal veel kleine paadjes in dit bos en de paden zijn in de herfst vanwege de beukenbladeren soms moeilijk te vinden. We volgen daarom in het bos de merktekens van Natuurmonumenten als herkenningspunten. Helaas zijn ook de merktekens soms niet zo zichtbaar. Daarom een zo goed mogelijke beschrijving: loop eerst rechts van het water. Ga het 1ste pad RA, om de hoek staat weer het geel-blauwe merkteken. Aan het einde van dit pad bij een splitsing links aanhouden en daarna RD. in de richting van een klaphek, de toegang tot het J.Hemerikpad.
  15. Dit is het Eemboerveld, het pad komt uit bij een huis links en een bos-ven rechts. Loop naar het klaphek en ga LA, de weg op van punt 11.
  16. Loop RD tot de kruising met de Harpelerweg.
  17. Ga bij de kruising RD, Beneden Markeweg, een half verharde weg, passeer een bankje. Aan het einde LA, Dikke Eikweg.
  18. Loop die weg uit tot het einde bij een T- splitsing Ga daar LA en na 150 meter RA, een zandweg met fietspad richting Herberg de van Bommelhoeve.
  19. Voorbij de herberg RD tot het punt waar er een fietspad naar rechts gaat, de Metbroekweg. Ga daar RA niet over het fietspad, maar ga direct schuin naar rechts door een klaphek en loop via de wei naar links, naar een bruggetje met klaphekken.
  20. Steek de Ruiten Aa over en vervolg het pad over akkers met de bochten mee, passeer een bankje en kom uit bij de N 976.
  21. Steek de weg met een lus over : RA, ga over een dam en steek voorbij het bord Ellersinghuizen de weg over. Loop aan de overkant even terug en vervolg het zandpad.
  22. Daarna het 1ste pad LA in de richting van een bruggetje, passeer een bruggetje en vervolg het pad tot bij een slootrand.
  23. Vóór de slootrand LA. Rechts is een jonge boomgaard. de Appelhof.
  24. Ga even verder over de brug RA. Hier is een informatiepaneel van de Appelhof en een tweelingbankje.
  25. Ga aan het einde van het pad LA de bebouwde kom van Vlagtwedde in. Voorbij huisnummer 6 is links sportzaal Westerwolde. Ga voorbij dit gebouw LA en schuin de parkeerplaats over. Daar LA en loop over de Smederij voor basisschool ’t Aambeeld langs.
  26. De Smederij komt uit op een parkeerplaats bij een winkelcentrum, ga naar rechts en kom uit bij de Dr. P. Rinsemastraat.
  27. Steek de weg over, rechts is het kantoor van de Tourist Info Westerwolde in het gebouw van de Bibliotheek, het eindpunt van deze rondwandeling.

Tourist Info in het gebouw van de bibliotheek, Doctor P. Rinsemastraat 7B, 9541 AL te Vlagtwedde. Plan Route

Bushalte Marke, Vlagtwedde : bussen vanuit Winschoten, vanuit Emmen / Ter Apel, vanuit Stadskanaal of vanuit Bourtange. Aanlooproute: Ga in westelijke richting naar Schoolstraat Sla linksaf naar Schoolstraat Sla rechtsaf Dr. P. Rinsemastraat

Een doorwaadbare plaats in de Ruiten Aa Margriet Smeets: Een doorwaadbare plaats in de Ruiten Aa
En ernaast is een brug Margriet Smeets: En ernaast is een brug
Een boerderij in Smeerling Margriet Smeets: Een boerderij in Smeerling
Een boerderij van Natuurmonumenten in Smeerling Margriet Smeets: Een boerderij van Natuurmonumenten in Smeerling
Een pad langs de Ruiten Aa Margriet Smeets: Een pad langs de Ruiten Aa
Uitzicht over het dal bij Smeerling Margriet Smeets: Uitzicht over het dal bij Smeerling
Weer een doorwaadbare plaats met brug Margriet Smeets: Weer een doorwaadbare plaats met brug
Een uitzichtpunt langs het betonpad Margriet Smeets: Een uitzichtpunt langs het betonpad
Dode bomen blijven staan in het Metbroekbos Margriet Smeets: Dode bomen blijven staan in het Metbroekbos
Een kudde Lakenvelders in het Eemboerveld Margriet Smeets: Een kudde Lakenvelders in het Eemboerveld
Tweelingbankje bij Vlagtwedde Paul Hoomoedt: Tweelingbankje bij Vlagtwedde

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-kleine-lus-4a.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.