Westerwolde kleine lus 2a, Wedde, Wedde te Groningen

6 km Wandelroute Westerwolde kleine lus 2a, Wedde, te Wedde

U start in Wedde bij de Burcht. In het verleden is hier nogal wat oorlog gevoerd. Nu heeft de burcht een vreedzame bestemming als kinderhotel. U loopt het dorp uit en gaat verder langs de Westerwoldse Aa. Als de bomen kaal zijn, ziet u de burcht nog even vanaf de overkant. Via een houten brug gaat u naar de andere oever. Vanaf dit punt heet de rivier de Ruiten Aa. Met financiële steun van o.a. de Waddenvereniging zijn hier vistrappen aangebracht. Het pad buigt in de richting van een bosje, dat ’s winters heel goed te herkennen is als een bult in het veld, de Giezelbaarg of Geselberg. In de middeleeuwen was hier een galgenveld. In de Burcht werd recht gesproken en de veroordeelden werden hier gehangen. Op een steen kunt u lezen over deze wrede geschiedenis.
U loopt terug via de vele houtwallen die deze streek kent. De burcht heeft een aardige tuin, die vrij toegankelijk is. Het hek wel sluiten. Anders verdwijnen de pauwen!. 80% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 26-9-2016, laatst bijgewerkt op: 11-8-2019

1. Het is de moeite waard om een rondje om de Burcht te maken.
  2. Ga daarna met de rug naar de burcht LA en loop Wedde uit in de richting van een brug over de Westerwoldse Aa.
  3. Ga voorbij de brug de 1ste weg LA, de Kempkebosweg.
  4. Eerste pad bij Noaberpadteken LA langs een slagboom in de richting van een huisje van het waterschap.
  5. Ga links van het huisje de dijk op. Op de dijk is een mooi uitzicht op de Burcht.
  6. Ga RA en loop nu een flink eind langs de Westerwoldse Aa, die hier ook wel het Veelerdiep wordt genoemd. Passeer een sluisje, links laten liggen. Volg het pad langs de Aa, dat even verder naar rechts buigt.
  7. Bij een hoogholtje, een hoge houten brug, de Heubrugge genaamd, LA over de brug. Dit is het punt waar de Ruiten Aa uitkomt in de Westerwoldse Aa.
  8. Volg nu een pad naar rechts langs de meanders van de Ruiten Aa. Er zijn op verscheidene plaatsen vistrappen aangebracht. Het water is aan de rechterhand.
  9. Het pad buigt naar links bij een paaltje met een rode kop. Loop nu met het pad mee naar links in de richting van een bosje, de Giezelbaarg en loop niet meer langs het water.
  1. Het is de moeite waard om een rondje om de Burcht te maken.
  3. Ga voorbij de brug de 1ste weg LA, de Kempkebosweg.
  10. Op een gedenkteken bij de Giezelbaarg is te lezen hoeveel mensen, voornamelijk vrouwen, hier verbrand zijn tussen 1587 en 1597. Lees vooral ook de laatste gruwelijke mededeling.
    In de Adventstijd tot en met Driekoningen is hier soms het melancholieke geluid van de midwinterhoorn te horen. De Giezelbaargbloazers uit Veele zijn dan actief. Zij organiseren bovendien elk jaar rond Driekoningen in het donker een midwinterhoornwandeling.
  11. Maar gauw RD lopen. Na de kruising met de Westerweg nog steeds RD, Meienweg.
  12. Vóór een huis rechts LA, een vrij breed en recht bospad, gemarkeerd met een rood – geel paaltje.
  13. Het bospad loopt even later door de velden. Ga aan het einde gewoon RD, een pad tussen 2 boerderijen door.
  14. Dit pad komt uit bij de ventweg langs de N368. LA. Hier is een bushalte.
  15. Loop even langs de ventweg tot de 1ste weg links, de Westerweg.
  16. Ga daar LA en direct weer RA, achter langs een bankje en ga een pad op rechts van het water.
  17. Ga na een paar honderd meter, als het pad niet meer langs de ventweg loopt, naar rechts omhoog de houtwal op via een klein paadje en ga op de houtwal LA.
  18. Loop dit pad helemaal af, eerst tussen de bomen, daarna over de weilanden en tenslotte in de bebouwde kom van Wedde.
  19. Aan het einde van de weg LA bij Snackbar en Eetcafé de Leeuw, tevens folderpost voor Tourist Info Westerwolde, om terug te keren naar het startpunt, de Burcht te Wedde.

De Burcht, Hoofdweg 9, 9698 AA te Wedde. Plan Route

Bushalte Wedde, De Burcht

De oude en de kinderburcht te Wedde Margriet Smeets: De oude en de kinderburcht te Wedde
Langs de Westerwoldse Aa Paul Hoomoedt: Langs de Westerwoldse Aa
En langs de Ruiten Aa Margriet Smeets: En langs de Ruiten Aa
Uitrusten bij de Giezelbaarg Paul Hoomoedt: Uitrusten bij de Giezelbaarg
De Giezelbaarg gezien vanaf de Westerweg Margriet Smeets: De Giezelbaarg gezien vanaf de Westerweg
Het pad terug naar Wedde Margriet Smeets: Het pad terug naar Wedde
In 2016 en 2017 was hier een fototentoonstelling Margriet Smeets: In 2016 en 2017 was hier een fototentoonstelling
Terug bij de burcht Margriet Smeets: Terug bij de burcht

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-kleine-lus-2a-wedde.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

De Burcht te Wedde, tijdelijk gesloten

Hoofdweg 7
9698 A Wedde

Snackbar en Eetcafé de Leeuw