Westerwolde grote Lus 8a-b, Sellingen te Groningen

19 km Wandelroute Westerwolde grote Lus 8a-b, te Sellingen

Deze dagtocht voor de wandelaar die houdt van lange afstanden, start bij de Vereniging ter Bevordering van het Toerisme en de Hof van Sellingen. De route is een combinatie van de kleine lussen 8a en 8b, maar dan in omgekeerde richting beschreven. U maakt een zeer afwisselende wandeling: kronkelpaden in de reliëfrijke natuurgebieden met bossen, heide, vennen, essen, tangen of dekzandruggen en houtwallen aan de ene kant en aan de andere kant de rechte lijnen van de in de jaren 30 van de vorige eeuw ontgonnen heide. Via de Sellinger en de Jipsingboertanger bossen komt u bij het blauwe water, een voormalige zandplas, nu het domein van zwemmers, zonaanbidders, wandelaars en fietsers. Het gehucht Borgertange is schilderachtig. Het is er altijd heel rustig, behalve tijdens het eerste weekend van augustus. Dan is er een atelierroute. Via het grootste heideveld van de provincie loopt u terug naar Sellingen. 76% van deze wandeltocht is onverhard.
U kunt alle lussen combineren tot langere routes. Voorbeelden: Lus 1+2 18 km, lus 2+3a 21 km, lus 3a+4 24 km, lus 3a+4a 19 km, lus 6+7 27 km, lus 8+9 20 km en lus 10+11 20 km.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 9-1-2017, laatst bijgewerkt op: 8-7-2019

Waarschuwing : Op dit moment zijn er in dit gebied werkzaamheden aan de Ruiten Aa, die zijn loop van voor 1960 weer terugkrijgt. Dit kan overlast veroorzaken.

1. Steek met de rug naar de Vereniging ter Bevordering van het Toerisme ( de VBT ) en de Hof van Sellingen de Dorpsstraat over en ga LA, richting de COOP.
  2. Vóór de COOP RA, loop over de parkeerplaats tussen het gemeentehuis en een appartementencomplex.
  3. Aan het einde van de parkeerplaats LA; er staat hier een rood paaltje van een Staatsbosbeheerwandeling. Loop langs een aantal huizen aan de noord – es en langs sportvelden.. Daar maakt het pad een bocht naar links en vervolgens naar rechts.
  4. Loop aan het einde langs een tennisbaan in de richting van een brug over de Ruiten Aa.
  5. Steek de brug over, ga nog even RD, steek een klinkerweg over en ga RA over een parkeerplaats in de richting van een bruggetje rechts achter bij een P voor invaliden.
  6. Ga het bruggetje over in de richting van het informatiecentrum van Staatsbosbeheer, tevens horeca, de Noordmee. Helaas is de Noordmee tot nu toe nog beperkt geopend.
  7. Hier starten allerlei boswachterswandelingen. Ga voorbij het gebouw LA. Dit is een vrij breed bospad langs camping en bungalowpark de Barkhoorn.
  8. Loop dit pad helemaal af tot een haakse bocht naar rechts. Ga voorbij die bocht het 1ste bospaadje LA, bij een blauw paaltje.

9. Dit smalle pad maakt een bocht naar rechts en bijna aan het einde een bocht naar links en komt uit bij een breed zandpad met fietspad.
  10. Steek dit pad over, ga heel even RD, passeer de slagboom en ga direct het 1ste pad RA bij een blauw paaltje.
  11. Dit pad loopt langs twee vennen. Ga bij het 2de ven met bankje RA.
  12. Dit pad komt weer uit op het zandpad / fietspad van punt 9 /10. Ga voorbij de slagboom LA, over het fietspad.
  13. Even verder bij het bord Beetserwijk, LA, een brede en kaarsrechte zandweg.
  14. Na ongeveer 1 km. bij een kruising van zandwegen RA, een zandweg tussen bomen en bosjes.
  15. Ga na ongeveer 800 meter RD bij de kruising Zevenmeersveenweg / Bosweg, bij ANWB – paddenstoel 24625, de Bosweg, een asfaltweg met bomen.
    Op Zevenmeersweg 10, bijna 1 km. verder naar rechts, is het voormalige werkkamp de Beetse, waar van 1935 tot 1942 werklozen van heinde en verre te werk gesteld werden om de heide te ontginnen. Daarna kwamen er joden die naar Westerbork werden vervoerd. Weer later werd het kamp gebruikt voor de gedwongen arbeidsinzet en vanaf 1945 werden er vrouwen en kinderen van NSB – ers geïnterneerd. In 1948 werd het kamp gesloten. Nu is het een museumkamp, dat iedere zaterdagmiddag is geopend. Voor meer informatie over het museumkamp, zie de link aan einde van de routebeschrijving.
  16. De Bosweg gaat naar het Jipsingboertanger bos. Ga bij het bos het 1ste pad LA, vóór het plaatsnaambord Jipsingboertange bij een geel paaltje rechts en een bord van Staatsbosbeheer. Neem niet het 2de bospad ter hoogte van het plaatsnaambord. Dan klopt de beschrijving niet.
  17. Daarna het 1ste pad RA. Volg nu heel even een mountainbikeroute.
  18. Het 2de pad LA, bij een geel paaltje links.
  19. Blijf voorlopig de gele paaltjes links volgen en ga bij elke kruising RD.
  20. Bij een open plek met een ven en een bankje nog steeds RD lopen. Steek daarna een fietspad over.
  21. Ga voorbij het fietspad het 1ste pad LA. Volg nog steeds de gele paaltjes. Het einde van dit pad, dat evenwijdig aan het fietspad loopt, komt weer uit bij het fietspad en bij een bankje.
  22. Ga hier RA over het fietspad, en vrijwel direct weer RA, volg nu het fietspad en niet meer de gele paaltjes!!
  23. Even verder maakt het fietspad een haakse bocht naar links. Ga voorbij deze bocht het 1ste pad RA, een breed gras – pad.
  24. Aan het einde van dit pad LA.
  25. Aan het einde bij een asfaltweg, RA over de asfaltweg.
  26. Loop langs huisnummer 17 en loop daarna nog ongeveer 500 meter in de richting van een bosrand links.
  27. Bij de bosrand, bij ANWB – paddenstoel 24624, LA, Bont Zandoogje, fietspad met gras – pad.
  28. Passeer een bankje en ga aan het einde RA, met het fietspad mee. Passeer weer een bankje en kom uit bij een zandafgraving.
  29. Tegenover de ingang van de zandafgraving LA, een bospaadje van Staatsbosbeheer.
  30. Na ongeveer 500 meter RD gelopen te hebben, komen er twee paden bij elkaar.
  31. Hou hier links aan en ga even verder LA. Volg nu een mountainbike route, tot bij een bankje aan het water. Negeer nu de mountainbike – paaltjes en loop vanaf dit punt zoveel mogelijk langs het water, dat aan uw linkerhand is. Let wel op: veel kleine paadjes naar links lopen dood op het water. Uiteindelijk komt het soms wat heuvelachtige kronkelpaadje uit bij het strand van Sellingerbeetse.
  32. Ga daar RA in de richting van een fietsenstalling en een parkeerplaats naar een asfaltweg.
  33. Steek de weg over en ga LA, over het fietspad. Op Beetserweg 58 A is links de ingang van Camping de Papaver. Helaas is de camping voorlopig gesloten.
  34. Loop RD over het fietspad. Aan het einde van het fietspad RA.
  35. Loop over een betonnen weg in de richting van een boerderij. Bij de boerderij zijn 2 wildroosters. De weg wordt nu een fietspad, dat een haakse bocht naar links maakt.
  36. Passeer een sloot en na ongeveer 500 meter is links een bosrand. Ga daar LA, een pad door de bosrand / houtwal.
  37. Aan het einde RA, een weg die verhard is met 2 betonplaten. Dit is het gehucht Borgertange.
  38. Aan het einde van de weg is een wildrooster. Wandelaars zonder hond passeren het wildrooster en gaan dan direct RA.
    Wandelaars met hond mogen het begrazingsgebied niet in. Volg een andere route, de blauwe lijn op de kaart. Hier volgt de beschrijving:
    Ga vóór het wildrooster LA over een soms wat modderig pad. Passeer aan het einde van dit pad een dam over een sloot, ga daar RA. Dit pad maakt vrijwel direct een haakse bocht naar links. Ga bij een kruising van paden RD. Volg nu de gele paaltjes. Bij het 3de pad links is een bord van Staatsbosbeheer en een geel paaltje. Negeren!!. Loop naar de weg en steek hem over Ga bij het 4de pad LA, bij een kruising van paden. Vervolg de route bij punt 50.
  39. Loop RD over een begrazingsgebied naar een klaphek. Voorbij het hek nog steeds RD over een parkeerplaats en ga aan het einde bij een picknicktafel LA. Volg nu tot nader order de groene paaltjes – wandeling van Staatsbosbeheer.
  40. Loop RD, over een fietspad met zandweg. Passeer een wildrooster en een bankje.
  41. Ga ongeveer 100 meter voorbij het bankje RA, een pad over de heide.
  42. Aan het einde van dit pad, bij een T-splitsing, LA. Rechts stroomt de Ruiten Aa. Aan het einde is weer een wildrooster. Ga hier RA, het fietspad met zandweg op.
  43. Passeer nogmaals een wildrooster. Rechts op nr. 7 staat een Westerwoldse boerderij en links is een parkeerplaats met picknicktafel.
  44. Loop nog steeds RD. Aan de linkerhand is de Hooge Esch, het hoogste punt van de omgeving.
  45. Ga bij een brug RD. Niet over de brug en neem ook niet het smalle pad vlak langs de rivier. Links is een diepe bron, waar men vroeger drinkwater uit putte. Nu is de put afgezet. De dorpsbewoners zeiden tegen hun kinderen dat dit een enge plek was, waar een akelige heks verscholen zat.
  46. Loop voorbij de “enge plek” nog steeds RD tot een klaphek met een groen paaltje.
  47. Passeer het hek, het pad buigt naar links. Volg dit pad, tot een ven met bankje.
  48. Ga vlak vóór het bankje LA neem vrijwel direct het 1ste pad RA. Passeer een klaphek. er staan nog steeds groene paaltjes. Loop nu RD tot bij een kruising van paden.
  49. Ga daar RA en negeer nu het groene paaltje. Loop naar de weg en steek hem over.
  50. Ga RD over een brede weg, de weg van punt 9 /10. Ga bij het 3de pad RA, een breed bospad met een slagboom. ( Het 1ste pad RA is de ingang van bungalowpark de Barkhoorn en het 2de pad is het paadje van punt 9. ).
  51. Loop dit brede bospad helemaal af tot bij een kruising van paden voorbij een open plek Ga hier RA. De open plek, het voormalige voetbalveld van het Jeugdkamp Westerwolde ( 1946 – 1972 ), is aan de rechterhand.
  52. Het 1ste pad LA. Loop langs de voormalige directeurswoning van het vroegere Jeugdkamp of, in de volksmond, het boefjeskamp, hoewel er lang niet altijd boefjes terechtkwamen.
  53. Passeer een slagboom en loop RD. Links is een ven en even verder een heideveldje.
  54. Ga voorbij het heideveldje het 2de pad RA bij een oranje-blauw paaltje Dit pad gaat naar een speelbos, ’t Egelnest. Loop maar gewoon RD. Links achter zijn een aantal tunnels van wilgentenen, die leiden naar de Noordmee (punt 6). De speelplaats en de tunnels maken deel uit van het Kabouter – pad, een kinderwandeling, verkrijgbaar bij Staatsbosbeheer of de Noordmee.
  55. Loop het klinkerpaadje op naar de ingang van het informatiecentrum, loop langs een kunstwerk, de ijzeren wandelboom en ga over een bruggetje naar een parkeerplaats, loop naar de andere kant van de parkeerplaats in de richting van het openluchtzwembad de Barkhoorn.
  56. Ga daar LA, steek de klinkerweg over en loop naar de brug over de Ruiten Aa.
    Ga de brug over en direct LA bij een bankje en een rood paaltje, de Breewischweg. Dit pad loopt tussen de Ruiten Aa links en sportvelden rechts.
  57. Ga voorbij een zendmast in een haakse bocht naar rechts, niet met het pad mee, maar LA, een klein paadje naar het water.
  58. Steek via een bruggetje een sloot over en volg het pad, dat eerst langs het water loopt en vervolgens een haakse bocht naar rechts maakt, een houtwal over de noord – es.
  59. Aan het einde bij een bankje RA over een asfaltweg, die uitkomt in het dorp Sellingen, in de Dorpsstraat.
  60. Ga op de hoek RA en loop naar het startpunt, de VBT en de Hof van Sellingen.

Meer informatie over Kamp de Beetse Sellingen

De VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ) naast de Hof van Sellingen, Dorpsstraat 8, 9551 AE te Sellingen. Plan Route

Station, Winschoten Bus 14 (richting Stadskanaal via Vlagtwedde) Bus 42 (richting Ter Apel) Bushalte Kerkpad, Sellingen

De Ruiten Aa met in de verte de Wijvebrug Margriet Smeets: De Ruiten Aa met in de verte de Wijvebrug
Een bevroren ven Margriet Smeets: Een bevroren ven
Winter in de Sellinger bossen Margriet Smeets: Winter in de Sellinger bossen
De Bosweg op een winterochtend Margriet Smeets: De Bosweg op een winterochtend
Het strand bij Sellingerbeetse Margriet Smeets: Het strand bij Sellingerbeetse
Een weidse blik over de Beetser plas in de winter Margriet Smeets: Een weidse blik over de Beetser plas in de winter
De Borgertangerweg Paul Hoomoedt: De Borgertangerweg
De heide in Ter Borg Margriet Smeets: De heide in Ter Borg
De Hooge Esch bij Ter Borg Margriet Smeets: De Hooge Esch bij Ter Borg
Een ven in Ter Borg Paul Hoomoedt: Een ven in Ter Borg
’t Egelnest bij het Kabouterpad Margriet Smeets: ’t Egelnest bij het Kabouterpad
De ijzeren wandelboom bij de Noordmee Margriet Smeets: De ijzeren wandelboom bij de Noordmee

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-grote-lus-8a-b.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Sellingen

Camping de Papaver, voorlopig gesloten

Beetserweg 58/a
9551 VH Sellingen

De Noordmee, beperkt geopend.