Westerwolde grote Lus 8a-b, Sellingen te Groningen

20 km Wandelroute Westerwolde grote Lus 8a-b, te Sellingen

Deze dagtocht voor de wandelaar die houdt van lange afstanden, start bij de Vereniging ter Bevordering van het Toerisme en de Hof van Sellingen. De route is een combinatie van de kleine lussen 8a en 8b, maar dan in omgekeerde richting beschreven. U maakt een zeer afwisselende wandeling: kronkelpaden in de reliëfrijke natuurgebieden met bossen, heide, vennen, essen, tangen of dekzandruggen en houtwallen aan de ene kant en aan de andere kant de rechte lijnen van de in de jaren 30 van de vorige eeuw ontgonnen heide. Via de Sellinger en de Jipsingboertanger bossen komt u bij het blauwe water, een voormalige zandplas, nu het domein van zwemmers, zonaanbidders, wandelaars en fietsers. Het gehucht Borgertange is schilderachtig. Het is er altijd heel rustig, behalve tijdens het eerste weekend van augustus. Dan is er een atelierroute. Via het grootste heideveld van de provincie loopt u terug naar Sellingen. 76% van deze wandeltocht is onverhard.
U kunt alle lussen combineren tot langere routes. Voorbeelden: Lus 1+2 18 km, lus 2+3a 21 km, lus 3a+4 24 km, lus 3a+4a 19 km, lus 6+7 27 km, lus 8+9 20 km en lus 10+11 20 km.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 9-1-2017, laatst bijgewerkt op: 27-2-2019

Waarschuwing : Op dit moment zijn er in dit gebied werkzaamheden aan de Ruiten Aa, die zijn loop van voor 1960 weer terugkrijgt. Dit kan overlast veroorzaken.

1. U staat met de rug naar de Vereniging ter Bevordering van het Toerisme en de Hof van Sellingen. Steek de Dorpsstraat over en ga LA, richting de COOP.
  2. Voor de COOP gaat u RA, over de parkeerplaats tussen het gemeentehuis en een appartementencomplex.
  3. Aan het einde van de parkeerplaats gaat u LA; er staat hier een rood paaltje van een Staatsbosbeheerwandeling. U loopt langs een aantal huizen aan de noord – es, totdat u bij sportvelden komt. Daar maakt het pad een bocht naar links en vervolgens naar rechts.
  4. Aan het einde van dit pad loopt u langs een tennisbaan in de richting van een brug.
  5. U steekt de brug over de Ruiten Aa over en gaat direct RA. U loopt links van het water totdat u bij een open plek komt.
  6. U gaat nu LA en u loopt in de richting van een hek bij een oranje – geel paaltje en een informatiebord. U loopt door het hek, steekt de klinkerweg over en gaat RD.

7. U loopt rechts van het informatiecentrum van Staatsbosbeheer, tevens Gasterij de Noordmee. Hier starten allerlei wandelingen van Staatsbosbeheer. U loopt RD in de richting van het Bosvennenpad. Dit is een vrij breed bospad, dat u helemaal uitloopt langs camping en bungalowpark de Barkhoorn.
  8. Voorbij een bocht naar rechts, gaat u het eerste bospaadje LA, bij een blauw paaltje.
  9. Het pad maakt een bocht naar rechts en bijna aan het einde een bocht naar links. U komt uit bij een breed zandpad met fietspad.
  10. Steek het zandpad over. Passeer de slagboom en ga direct RA, blauw paaltje.
  11. Aan uw rechterhand passeert u een ven en even verder is er weer een ven met een bankje.
  12. Op dit punt gaat u RA. U komt weer op het brede zandpad van punt 10. Daar gaat u voorbij de slagboom LA, over het fietspad.
  13. Even verder bij het bord Beetserwijk gaat u LA, een brede en kaarsrechte zandweg.
  14. Na ongeveer 1 km. gaat u bij een kruising van zandwegen RA, een zandweg tussen bomen en bosjes.
  15. Na ongeveer 800 meter komt u bij de kruising Zevenmeersveenweg / Bosweg, bij ANWB – paddenstoel 24625.
  16. Hier gaat u RD, de Bosweg, een asfaltweg met bomen.
    Als u hier naar rechts zou gaan, komt u op Zevenmeersweg 10 bij het voormalige werkkamp de Beetse, waar van 1935 tot 1942 werklozen van heinde en verre te werk gesteld werden om de heide te ontginnen. Daarna kwamen er joden die naar Westerbork werden vervoerd. Weer later werd het kamp gebruikt voor de gedwongen arbeidsinzet en vanaf 1945 werden er vrouwen en kinderen van NSB – ers geïnterneerd. In 1948 werd het kamp gesloten. Nu is het een museumkamp, dat iedere zaterdagmiddag is geopend. Meer informatie over het museumkamp zie link het aan einde van de routebeschrijving,
  17. U loopt nu naar het Jipsingboertanger bos. Bij het bos gaat u bij het 1ste pad LA, een aantal meters vóór het plaatsnaambord Jipsingboertange en bij een geel paaltje van Staatsbosbeheer.
  18. Daarna gaat u bij het 1ste pad RA. U volgt nu heel even een mountainbikeroute.
  19. U gaat nu het 2de pad LA, bij een geel paaltje aan de linkerkant.
  20. Blijf voorlopig de gele paaltjes aan uw linkerhand volgen en ga bij elke kruising RD.
  21. Op een gegeven moment komt u bij een open plek met een ven en een bankje. U gaat nog steeds RD.
  22. Nadat u een fietspad bent overgestoken , gaat u het 1ste pad LA. U volgt nog steeds de gele paaltjes. Aan het einde van dit pad, dat evenwijdig aan het fietspad loopt, komt u weer uit bij het fietspad en bij een bankje.
  23. Hier gaat u RA, en vrijwel direct weer RA, u volgt het fietspad en niet meer de gele paaltjes!!
  24. Even verder maakt het fietspad een haakse bocht naar links. Voorbij deze bocht neemt u het 1ste pad RA, een breed gras – pad.
  25. Aan het einde van dit pad gaat u LA.
  26. Aan het einde van dit pad komt u bij een asfaltweg. Hier gaat u RA.
  27. U passeert huisnummer 17 en u loopt ongeveer 500 meter in de richting van een bosrand links.
  28. Bij de bosrand, bij ANWB – paddenstoel 24624, gaat u LA, Bont Zandoogje, fietspad met gras – pad.
  29. U passeert een bankje en aan het einde gaat u RA, met het fietspad mee. U passeert weer een bankje en u komt nu bij een zandafgraving.
  30. Tegenover de ingang van de zandafgraving gaat u LA, een bospaadje van Staatsbosbeheer.
  31. Na ongeveer 500 meter RD gelopen te hebben, komt u op een punt waar 2 paden bij elkaar komen.
  32. Hier houdt u links aan en even verder gaat u LA. U volgt een mountainbike route, totdat u bij een bankje aan het water komt. Negeer nu de mountainbike – paaltjes en loop vanaf dit punt zoveel mogelijk langs het water aan uw linkerhand. Let wel op: veel kleine paadjes naar links lopen dood op het water. Uiteindelijk komt u uit bij het strand van Sellingerbeetse.
  33. Daar gaat u RA richting een fietsenstalling en een parkeerplaats naar een asfaltweg.
  34. U steekt de weg over en gaat LA, over het fietspad. Op Beetserweg 58 A ziet u links de ingang van Camping de Papaver. Tijdens het kampeerseizoen kunt u daar op het terras aan het water, of binnen, even pauzeren. Daarvoor gaat u LA een paadje over de camping in de richting van de receptie, restaurant en kampeerwinkel.
  35. Zo niet, dan loopt u door over het fietspad. Aan het einde van het fietspad gaat u RA.
  36. U loopt over een betonnen weg in de richting van een boerderij. Bij de boerderij loopt u over 2 wildroosters. De weg wordt nu een fietspad, dat een haakse bocht naar links maakt.
  37. U passeert een sloot en na ongeveer 500 meter komt u links bij een bosrand. Daar gaat u LA, een pad door het bos.
  38. Aan het einde gaat u RA, een weg die verhard is met 2 betonplaten. U bent in Borgertange.
  39. Aan het einde van de weg komt u bij een wildrooster. Als u geen hond bij u heeft, gaat u over het wildrooster en dan direct RA.
    Als u een hond bij u heeft, moet u een andere route volgen. Zie de blauwe route op de kaart en / of volg de beschrijving:
    U gaat dan vóór het wildrooster LA, u volgt een soms wat modderig pad. Aan het einde van dit pad, loopt u over een dam, daar gaat u RA. Dit pad maakt vrijwel direct een haakse bocht naar links. U komt bij een kruising van paden. U gaat RD. U volgt nu de gele paaltjes. Daarna gaat u bij het 4de pad LA, bij een kruising van paden. Bij het 3de pad links heeft u het bord van Staatsbosbeheer en het gele paaltje genegeerd. U loopt naar de weg en steekt hem over U vervolgt de route bij punt 52.
  40. U loopt over een begrazingsgebied naar een klaphek. Voorbij het hek loopt u RD over een parkeerplaats en aan het einde bij een picknicktafel, gaat u LA. U volgt nu tot nader order de groene paaltjes – wandeling van Staatsbosbeheer.
  41. U loopt RD, over een fietspad met zandweg. U passeert een wildrooster en een bankje.
  42. Ongeveer 100 meter voorbij het bankje gaat u RA, een pad over de heide.
  43. Aan het einde van dit pad, komt u bij een T-splitsing, vóór het water van de Ruiten Aa. Daar gaat u LA , u passeert een wildrooster, het pad buigt verder op naar links.
  44. Aan het einde passeert u nog een wildrooster. U gaat nu RA, en u bent weer op het fietspad met zandweg.
  45. U passeert nogmaals een wildrooster. Rechts op nr. 7 staat een Westerwoldse boerderij en links is een parkeerplaats met picknicktafel.
  46. U loopt nog steeds RD. Aan uw linkerhand loopt u langs de Hooge Esch, rechts stroomt de Ruiten Aa.
  47. U komt bij een brug, die u niet passeert. Links ziet u een diepe bron, waar men vroeger drinkwater uit putte. Nu is de put afgezet. De dorpsbewoners zeiden tegen hun kinderen dat dit een enge plek was, waar een akelige heks verscholen zat.
  48. Voorbij de “enge plek” loopt u nog steeds RD. U komt bij een klaphek met een groen paaltje.
  49. Voorbij het hek buigt het pad naar links. Volg dit pad, totdat u bij een ven met bankje komt.
  50. Daar gaat u LA en u neemt vrijwel direct het 1ste pad RA. U komt weer bij een klaphek, dat u passeert. Er staan nog steeds groene paaltjes. U loopt nu RD tot bij een kruising van paden.
  51. Daar gaat u RA. U negeert nu het groene paaltje. U loopt naar de weg en steekt hem over.
  52. U komt op een brede zandweg, de zandweg die u bij punt 10 overstak. U gaat bij het 3de pad RA, een breed bospad met een slagboom. ( Het 1ste pad RA is de ingang van bungalowpark de Barkhoorn en het 2de pad is het paadje van punt 10. )
  53. U loopt dit brede bospad helemaal af, totdat u voorbij een open plek bij een kruising van paden komt. Hier gaat u RA. De open plek, het voormalige voetbalveld van het Jeugdkamp Westerwolde ( 1946 – 1972 ), is aan uw rechterhand.
  54. Het 1ste pad LA. U loopt langs de voormalige directeurswoning van het vroegere Jeugdkamp of , in de volksmond, het boefjeskamp, hoewel er lang niet altijd boefjes terechtkwamen.
  55. U passeert een slagboom en loopt RD. Links is een ven en even verder een heideveldje.
  56. Voorbij het heideveldje gaat u het 2de pad RA bij het oranje-blauwe paaltje U komt bij het kabouter – speelbos. Het pad kronkelt wat. Bij een kruising van paden gaat u min of meer RD, volg de paaltjes met de kabouter.
  57. Aan het einde gaat u LA, een breed bospad. Bij de kabouter gaat u RA naar Gasterij de Noordmee.
  58. U passeert de ijzeren wandelboom en een bruggetje, u loopt naar de andere kant van de parkeerplaats in de richting van het openluchtzwembad de Barkhoorn.
  59. Daar gaat u naar links, u steekt de klinkerweg over en loopt naar de brug over de Ruiten Aa. U bent weer bij punt 5.
  60. Nu gaat u over de brug LA bij een bankje en een rood paaltje, de Breewischweg. U loopt tussen de Ruiten Aa links en sportvelden rechts.
  61. Voorbij een zendmast gaat u, in een haakse bocht naar rechts, niet met het pad mee, maar LA, een klein paadje naar het water.
  62. U passeert een dam over een sloot en volgt het pad, dat eerst langs het water loopt en vervolgens een haakse bocht naar rechts maakt. U loopt nu over de noord – es.
  63. Aan het einde komt u uit bij een bankje aan een asfaltweg.
  64. Hier gaat u RA. U komt uit in Sellingen, aan de Dorpsstraat.
  65. Daar gaat u RA. U loopt naar het startpunt, het gemeentehuis en de Hof van Sellingen.

Meer informatie over deze route(maker) vind je hier

De VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ) naast de Hof van Sellingen, Dorpsstraat 8, 9551 AE te Sellingen. Plan Route

Station, Winschoten Bus 14 (richting Stadskanaal via Vlagtwedde) Bus 42 (richting Ter Apel) Bushalte Kerkpad, Sellingen

De Ruiten Aa met in de verte de Wijvebrug Margriet Smeets: De Ruiten Aa met in de verte de Wijvebrug
Een bevroren ven Margriet Smeets: Een bevroren ven
Winter in de Sellinger bossen Margriet Smeets: Winter in de Sellinger bossen
De Bosweg op een winterochtend Margriet Smeets: De Bosweg op een winterochtend
Het strand bij Sellingerbeetse Margriet Smeets: Het strand bij Sellingerbeetse
Een weidse blik over de Beetser plas in de winter Margriet Smeets: Een weidse blik over de Beetser plas in de winter
De Borgertangerweg Paul Hoomoedt: De Borgertangerweg
De heide in Ter Borg Margriet Smeets: De heide in Ter Borg
De Hooge Esch bij Ter Borg Margriet Smeets: De Hooge Esch bij Ter Borg
Een ven in Ter Borg Paul Hoomoedt: Een ven in Ter Borg
De ijzeren wandelboom bij de Noordmee Margriet Smeets: De ijzeren wandelboom bij de Noordmee
Op de Noordes bij Sellingen Margriet Smeets: Op de Noordes bij Sellingen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-grote-lus-8a-b.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.