Westerwolde Grote Lus 2-3a, Smeerling te Groningen

21 km Wandelroute Westerwolde Grote Lus 2-3a, te Smeerling

Deze flinke dagtocht laat u een onbekend en bijzonder wandelgebied ontdekken. Het is een combinatie van de kleine lussen 2a, 2b en 3a, maar dan in omgekeerde richting. De wandeling gaat naar het noorden door het dal van de Ruiten Aa en het parkachtige landschap bij Ter Wupping, Höfte en Wessinghuizen. Daar loopt u langs een bijzonder kunstwerk, de Skyline van Wessinghuizen. Het staat symbool voor de variatie in het landschap. Bij de Giezelbaarg komt u iets meer te weten over de manier waarop de heren van de Burcht te Wedde geregeerd hebben over Westerwolde. De Ruiten Aa gaat nu over in de Westerwoldse Aa, die u volgt tot Wedde. De Burcht te Wedde is nu een kinderhotel. U kunt altijd een wandeling in de tuin maken. De terugweg gaat over en langs talrijke houtwallen, een kenmerk van dit coulisselandschap. Via het dorpje Veele, het bos bij Ter Wupping en, voor de afwisseling, een klein recht stukje pad langs het Mussel Aa-kanaal komt u weer in het slingerende dal van de Ruiten Aa. En daarna bent u weer in Smeerling. 80% van deze wandeltocht is onverhard.
Voorbeelden van andere flinke rondwandelingen door Westerwolde: Sellingen lus 6+7: 27km., Ter Apel lus 10 en 11: 20 km., Smeerling lus 4 en 3a : 24 km. en Wedde lus 1 en 2 : 19 km.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Lussen door Westerwolde, op: 16-3-2017, laatst bijgewerkt op: 11-2-2019

1. Vanaf de parkeerplaats loopt u terug naar de verharde weg. RA. Loop het dorp uit naar de N365. Het laatste huis is een antiekboerderij, die zeker een bezoek waard is. Hier is ook een infopaneel over de boerderijen in Westerwolde.
  2. Bij de verkeersweg gaat u RA over het fietspad. U passeert een brug over de Ruiten Aa. Voorbij de brug is, na ongeveer 25 meter, een paadje van Natuurmonumenten met Noaberpad – teken. U gaat hier RA, naar beneden en onder de brug door. *
    *Als het voetpad onder de brug overstroomd is, gaat u terug. U steekt weer de brug over. Voorbij de brug steekt u de N365 over. U komt uit op een fietspad met voetpad. Ga RD totdat u rechts een doorwaadbare plaats en een bruggetje over de Ruiten Aa ziet. Voorbij die brug gaat u LA, een voetpad rechts van een sloot. U gaat verder bij punt 6.
  3. Volg een gras–pad rechts van de Ruiten Aa tot een splitsing van voetpaden.
  4. Ter hoogte van deze plek kunt u de Ruiten Aa oversteken op 2 manieren : u gaat LA via een doorwaadbare plaats of u gaat nog even RD, het pad buigt dan naar links in de richting van een brug.
  3. Volg een gras–pad rechts van de Ruiten Aa tot een splitsing van voetpaden.
  5. Voorbij de doorwaadbare plaats of de brug gaat u RA het fietspad op en vrijwel direct LA, een voetpad rechts van een sloot.
  6. Tussen de bomen ziet u links een bankje. Het pad buigt naar rechts en komt uit bij een brug over het Mussel Aa – kanaal.
  7. Ga de brug over en RD, over een verharde weg. Voorbij een huis is er rechts een bankje en een kunstwerk, het Koningsgraf van Peter Huigen. De weg maakt een bocht naar links.
  8. In de bocht, bij ANWB-paal 70835-1, gaat u RA, een fietspad en voetpad richting Wedde / Wessinghuizen.
  9. U passeert een paar boerderijen. Steeds RD, passeer een slagboom, RD.
  10. Op een gegeven moment maakt het smalle fietspad een haakse bocht naar links vóór een weiland. Het zandpad gaat RD, rechts van het weiland. Beide paden komen op een gegeven moment weer bij elkaar. Aan u de keuze tussen fiets- of zandpad.
  11. U komt uit bij een brug over de Oude Loop. Ga niet de brug over, maar ga aan het einde van het pad LA, een asfaltweg.
  12. Bij een bankje de weg naar rechts negeren en gewoon doorlopen. U heeft uitzicht over essen aan de rechterkant en een lager gelegen natuurgebied links.
  13. De asfaltweg gaat over in een fietspad met zandpad. De paden lopen evenwijdig. Langs het fietspad is een picknickplaats. U komt uit bij een bruggetje en een doorwaadbare plaats in de Mussel Aa.
  14. Voorbij de brug kunt u in een bocht naar rechts LA naar een uitkijktoren, een geschenk van de Lions Club aan Staatsbosbeheer ( juli 2016 ). Het uitzicht is de moeite waard. U loopt gewoon even heen en terug, als u dat wilt.
  15. Volg het fietspad of zandpad verder. Langs het fietspad is een bankje.
  16. Aan het einde RA, een asfaltweg.
  17. Vóór het bord Wessinghuizen LA, bij een paars paaltje. Dit pad gaat over in een houtwal achter langs een aantal monumentale boerderijen. Hier is ook camping de 3 A’s.
  18. U passeert 2 bruggetjes en komt uit bij een pad links van een akker.
  19. Aan het einde gaat u RA, een asfaltweg.
  20. Loop door tot de T-splitsing. Daar gaat u LA, richting Veele. Links is een kunstwerk, het Marketeken, de Skyline van Wessinghuizen. Het werk verwijst naar de 3 Aa’s, die hier samenkomen: de Westerwoldse -, de Ruiten – en de Mussel Aa. U kunt gaan zitten en genieten van het uitzicht.
  21. Even verder steekt u via de Engelkesbrug de Ruiten Aa over. Direct voorbij de brug LA, een pad vlak langs het water.
  22. Voorbij een bosje buigt het pad naar rechts. Volg de tekens van het Noaberpad en Staatsbosbeheer.
  23. Aan het einde gaat u LA, fietspad met breed zandpad.
  24. Als het fietspad naar rechts gaat, gaat u RD naar de Giezelbaarg. Bij de “baarg” is een bankje en een steen met informatie over de gruwelijke gebeurtenissen, die hier hebben plaatsgevonden.
    In de Adventstijd t/m Driekoningen hoort u hier misschien het melancholieke geluid van de midwinterhoorn, gespeeld door de Giezelbaargbloazers uit Veele.
  25. Loop nu gewoon RD via een slagboom tot de Ruiten Aa, daar gaat u RA en u loopt verder rechts van de oever. Bij een brug, de Heubrugge, leest u waarom hier vistrappen zijn aangebracht.
  26. Voorbij het infopaneel gaat u LA de brug over. Dan direct RA. U loopt langs de andere oever verder. Het water heet nu de Westerwoldse Aa.
  27. U loopt nu een flink eind links van de oever, totdat u rechts door de bomen de Burcht te Wedde ontwaart.
  28. Daar is een gebouwtje van het Waterschap, waar u LA kunt.
  29. Via een asfaltweggetje komt u bij een slagboom en een bredere asfaltweg. Daar gaat u RA.
  30. Aan het einde , bij een T-splitsing RA. U loopt via een brug naar de Burcht te Wedde, tegenwoordig een kinderhotel. U kunt ten allen tijde een rondje om de burcht maken.
  31. Als u weer in de Hoofdstraat bent, gaat u, met de rug naar de burcht RA, verder het dorp in.
  32. Bij nummer 33, Eetcafé en Bazaar de Leeuw, folderpost voor Tourist Info Westerwolde, gaat u RA, Hoenderkamp.
  33. Blijf voorlopig RD lopen. De weg wordt een gras – pad. U komt uit bij een houtwal.
  34. U kunt hier bij de eerste mogelijkheid omlaag gaan naar het water, maar u kunt ook de tweede mogelijkheid nemen.
  35. Bij het water gaat u LA. U loopt nu links van het water.
  36. Aan het einde loopt u weer omhoog, langs een bankje. Bij het zandpad met fietspad gaat u RA, de Westerweg. U passeert de Giezelbaarg nu van de andere kant. Tegenover de “baarg”is een infopaneel.
  37. Aan het einde gaat u bij een T-splitsing LA, de Meienweg.
  38. Aan het einde loopt u langs een huis. Op dit punt gaat u voorbij een sloot LA en vrij snel daarna RA, vóór een rij bomen, waar u aan de rechterkant langs gaat lopen. U volgt het Ommetjes – teken.
  39. Aan het einde gaat u min of meer RD, u volgt de gele paaltjes en loopt langs een bankje.
  40. Voorbij het bankje LA, bij een geel paaltje. U loopt nu weer rechts van een rij bomen, die overgaan in een houtwal.
  41. Bij een sloot gaat u LA, dan RA over een dam, weer RA ( U loopt om een sloot heen ), direct weer LA, het gele paaltje bij de houtwal wijst u de weg.
  42. U komt uit bij een asfaltweg. Hier gaat u RA, u loopt het dorp Veele binnen langs bakkerij Leta, waar u tijdens de openingstijden koffie / thee met wat lekkers kunt gebruiken.
  43. Direct voorbij de bakkerij RA, Veelerweg.
  44. U loopt Veele uit en komt in Oud Veele. De 1ste weg LA, de Oeleweg. De weg lijkt op de oprit van een huis, maar loopt in het rond en buigt twee keer naar rechts om weer uit te komen bij de Veelerweg.
  45. Pas aan het einde bij de Veelerweg gaat u LA. U loopt nog steeds door Oud Veele. Op nummer 12 woonde oud – politicus en PROVO Roel van Duijn. Hij maakte daar biologische kaas.
  46. Voorbij nummer 19 gaat u LA, de Jaskamperweg, richting Onstwedde.
  47. U gaat een brug over. Direct voorbij de brug LA, richting Smeerling.
  48. Na ongeveer 35 meter gaat u RA, bij een rood paaltje, een gras- pad rechts van de Mussel Aa.
  49. U komt uit bij een bruggetje, dat u oversteekt. Vervolg het pad , rood paaltje, naar links tussen de akkers.
  50. U loopt tussen twee vennen door en over een open plek. Bij een T-splitsing van paden en een rood paaltje gaat u naar rechts.
  51. Blijf de rode paaltjes volgen . U komt uit bij een bruggetje. Over de brug RA en vrijwel meteen weer LA. U ziet in de verte de uitkijktoren ( punt 14).
  52. Aan het einde van dit pad gaat u LA, een breed zandpad. U negeert nu de rode paaltjes!!!!
  53. Het zandpad buigt naar rechts en komt uit op een asfaltweg vóór het bordje Ter Wupping.
  54. U gaat LA en loopt Ter Wupping in.
  55. Voorbij huisnummer 13, bij een bord van Staatsbosbeheer, verboden voor ruiters, gaat u RA.
  56. Even verder, bij een Y-sprong, RA. Blijf het pad door het bos volgen, u komt bij een bruggetje. Over de brug RA.
  57. Het pad komt uit bij het kanaal. Daar gaat u LA.
  58. Bij de brug over het kanaal gaat u RA, de brug over en daarna gelijk LA, een fietspad.
  59. U volgt het fiets – en voetpad langs de Ruiten Aa tot het einde.
  60. Daar steekt u de N365 over, gaat RA over het fietspad en u neemt de 1ste straat LA. U bent nu weer in Smeerling, het beginpunt van deze rondwandeling.
RA = rechtsaf, RD = rechtdoor en LA = Linksaf.

De parkeerplaats tegenover Gasterij Natuurlijk Smeerling., Smeerling 16-18, 9591 TX te Smeerling. Plan Route

Station Winschoten Bus 14 (richting Stadskanaal via Vlagtwedde) Bushalte Smeerling, Onstwedde

De ingang van de boerderij van Natuurmonumenten Margriet Smeets: De ingang van de boerderij van Natuurmonumenten
Langs de Ruiten Aa bij Wessinghuizen Margriet Smeets: Langs de Ruiten Aa bij Wessinghuizen
Griezelen bij de Giezelbaarg Paul Hoomoedt: Griezelen bij de Giezelbaarg
De Westerwoldse Aa vanaf de brug in Wedde Margriet Smeets: De Westerwoldse Aa vanaf de brug in Wedde
De kindvriendelijke toegang tot de burcht Margriet Smeets: De kindvriendelijke toegang tot de burcht
Vissen in de burchtgracht bij Wedde Margriet Smeets: Vissen in de burchtgracht bij Wedde
In 2016 en 2017 was hier een fototentoonstelling Margriet Smeets: In 2016 en 2017 was hier een fototentoonstelling
Een verscholen ven bij Ter Wupping Margriet Smeets: Een verscholen ven bij Ter Wupping
Zicht op de uitkijktoren vanaf de Roege Baarg Margriet Smeets: Zicht op de uitkijktoren vanaf de Roege Baarg
In het bos bij Ter Wupping Margriet Smeets: In het bos bij Ter Wupping
Langs het Mussel Aa-kanaal Margriet Smeets: Langs het Mussel Aa-kanaal
Beschermd dorpsgezicht Margriet Smeets: Beschermd dorpsgezicht

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart westerwolde-grote-lus-2-3a.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Gasterij Natuurlijk Smeerling

Smeerling 15
9591 TX Onstwedde

De Burcht te Wedde, tijdelijk gesloten

Hoofdweg 7
9698 AA Wedde

Snackbar en Eetcafé de Leeuw

Hoofdweg 35

Bakkerij Leta

Wedderstraat 73
9541 VM Veele (Vlagtwedde)