Weerd Wanssum-tocht, Blitterswijck te Limburg

10 km Wandelroute Weerd Wanssum-tocht, te Blitterswijck

Wandeltocht door de deelgebieden Weerd Wanssum en ’t Sohr in het Maaspark Ooijen-Wanssum. Het Maaspark Ooijen-Wanssum is een in 2020 nieuw ingericht gebied met op tal van plekken geulen en laagtes. De Weerd Wanssum ligt in een binnenbocht van de Maas, bij hoogwater neemt de Maas de kortste weg en snijdt de bocht af en wordt het gebied onderdeel van het stroomgebied van de Maas waardoor er een betere doorstroming ontstaat en de kans op overstromingen vermindert. Bij extreem droge perioden fungeert gebied als waterberging. De wandeltocht gaat door het in 2020 nieuwe ingerichte deel Weerd Wanssum en door een deel van de in 2012 herstelde oude Maasmeander ’t Sohr. Wat het gebied ook bijzonder maakt zijn de steilranddijken, deze dijken hebben aan de buitendijkse zijde een extra buffer waar natuurlijke erosieprocessen en natuurontwikkeling kunnen plaatsvinden. Als verdere bezienswaardigheid komt men aan het einde van de wandeltocht langs het restant van kasteelruïne Blitterswijck.
Tijdens natte jaargetijden en bij hoogwater van de Maas kan deze wandeltocht niet gelopen worden. Bij hoge waterstanden van de Maas stromen de hoogwatergeulen als eerste mee. Wanneer de waterstanden in de Maas verder stijgen zal de gehele tien kilometer lange nieuw ingerichte Maasarm van Ooijen tot Wanssum zich vullen met Maaswater. Verder zijn stevige waterdichte wandelschoenen raadzaam. 82% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 8-7-2021

Met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken, “Maasweg”,  weg langs het pleintje aan linkerhand negeren.
Na ca. 70m, in flauwe bocht van rechts van de weg LA, “Nieuwstraat”.
Voorbij woning mr.6 RA, grindpad.
Bij T-splitsing LA, verhard fietspad over de dijk.
Na ca. 300m RA door klaphek, trap afdalen over stapstenen en brugje, voorbij het brugje RD de gemaaide strook volgen.
Bij T-splitsing LA, eveneens gemaaide strook.
Ca. 40m voorbij twee grote keien RA richting brugje, voorbij het brugje buigt het pad naar links, verderop gaat het pad onder de brug over de Maas door, voorbij de brug het pad ca. 300m verder volgen tot een pad aan rechterhand richting een brugje.
RA richting het brugje, iets voorbij het brugje bij splitsing rechts aanhouden, verderop passeert men weer de brug over de Maas.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing met aan linkerhand klaphek met veerooster RA, verhard weg, t.h.v. van een boerderij passeert men een klaphek met veerooster.
Direct na volgend klaphek met veerooster LA, grindpad met bosschages aan linkerhand en verderop een kloostermuur, men passeert een kruisbeeld en een betonnen brug.
Aan einde van de kloostermuur RD, de gemaaide strook aan overzijde van de verharde weg inlopen, verderop gaat het pad onder een brug door.
Iets voorbij de brug RD, stapstenen aan rechterhand negeren, verderop voorbij bosschages buigt het pad naar links met steilrand aan linkerhand.
Iets voordat het pad naar links de helling opgaat RA, gemaaide strook met bosschages aan linkerhand, voorbij bosschages via stapstenen de geul over.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing met aan rechterhand doorwaadbare plaats met stapstenen LA, breed pad.
Bij T-splitsing RA, eveneens een breed pad, kn21 volg 64, het pad volgen tot kruising voorbij klaphek met veerooster.
Bij deze kruising RA, kn64 volg 65, het pad volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, wn route, vervolgens na ca. 40m LA, grindpad, “Peschweg”, kn65 volg 51 (het straatnaambordje en knooppuntpaaltje staat iets verder bij de 2de zijweg), direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, wn route.
T.h.v. parkeerstrook RA richting visvijver, vervolgens voor de visvijver RA, direct daarna bij 3-sprong LA het brugje over, aan overzijde bij 3-sprong RA, grindpad met visvijver aan rechterhand.
Voorbij inlaat van water LA de visvijver verlaten, direct daarna bij T-splitsing LA, verharde weg, verderop passeert men een klaphek met veerooster en een doorwaadbare plaats met stapstenen.
Voor klaphek met veerrooster RA, breed pad, het pad volgen tot doorwaadbare plaats met stapstenen.
Iets voor deze doorwaadbare plaats LA, gemaaide strook met geul aan rechterhand.
Klaphek aan linkerhand negeren, de gemaaide strook verder volgen, de strook verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg ruim voorbij de brug.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg richting de dijk.
Voorbij klaphek met veerooster RA richting poortje op de dijk, grindpad, het grindpad over de dijk volgen tot kruising met verharde weg.
# In bocht naar rechts van het grindpad zijn aan linkerhand de resten van kasteel Blitterswijck, voor een bezoek de dijk aan linkerzijde afdalen en naar de muurresten lopen op het gildeterrein. Het kasteel uit de 14e eeuw werd in november 1944 door terugtrekkende Duitse soldaten vernietigd.
Bij deze kruising LA, verharde weg, direct daarna RD, grindpad aan linkerhand richting gildeterrein negeren, de weg verder volgen tot de kerk, het startpunt.

Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Plein 5, 5863 AT te Blitterswijck. Plan Route

Parkeren kan op het plein voor de kerk.

Bushalte Oude Heerweg, Blitterswijck. Aanlooproute: Vanuit de bushalte de doorgaande in oostelijke richting volgen tot kruising, bij deze kruising LA, “Jan Franssenstraat”, vervolgens de weg volgen tot plein voor de kerk.

Brugje over een van de geulen Adrie: Brugje over een van de geulen
Brug over de Maas Adrie: Brug over de Maas
Brugje naar steilranddijk Adrie: Brugje naar steilranddijk
Zicht op de kerk van Blitterswijck Adrie: Zicht op de kerk van Blitterswijck
Een van de geulen in de oude Maasarm bij Blitterswijck Adrie: Een van de geulen in de oude Maasarm bij Blitterswijck
Geul in 't Sohr Adrie: Geul in 't Sohr
Eveneens in 't Sohr Adrie: Eveneens in 't Sohr
De oude Maasarm bij Blitterswijck met rechts de steilranddijk Adrie: De oude Maasarm bij Blitterswijck met rechts de steilranddijk
Uitzicht vanuit de dijk Adrie: Uitzicht vanuit de dijk

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart weerd-wanssum-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.