Vressel-route, Sint-Oedenrode te Noord-Brabant

11 km Wandelroute Vressel-route, te Sint-Oedenrode

Een ommetje met behoorlijk wat afwisseling in het zuiden van de Meierij. Deze wandelroute start bij De Vresselse Hut en voert dan direct richting de Dommel waarlangs het pad hoog boven het water slingert. Daarna gaat de route via buurtschap Wolfswinkel, door Sonniuswijk en over een aarden wal met een goed zicht op de omgeving. Als je die weer achter je hebt gelaten gaat de route over een heel rustig landweggetje naar Nijnsel om vlak daarvoor weg te buigen richting het Vressels Bos. Hier slingert de route langs grotere en kleinere vennen en door een gevarieerd bos weer terug naar het startpunt.
De route is een afwisseling van bossen, beken, vennen, cultuurlandschap en bebouwde kom.

Opgesteld door: Lennard, op: 3-11-2014, laatst bijgewerkt op: 8-2-2018

Opmerking vooraf

Deze wandeltocht komt van oorsprong  uit de serie “Wandelroutes de Meierij” van de VVV die na de komst van de wandelnetwerken uit de handel werd genomen. Omdat dit toch mooie en interessante routes blijven, zijn ze omgezet naar een beschrijving met kaart en gps-track waarbij het traject is aangepast aan de huidige omstandigheden.

Met je rug naar “De Vresselse Hut” RA vertrekken en het voetpad langs de afrastering gaan volgen.
Na het brugje LA, en direct RA over de “Vresselseweg” (vwn).
1e LA, breed grindpad,  “Hoogakkerpad” (kn3v11).
T.h.v. fietspad aan linkerhand RD blijven gaan (vwn) en RD uitlopen tot T-splitsing.
Op die T-splitsing LA, het pad wordt een smal bospad.
Na ruim 250 m op de duidelijke driesprong rechts aanhouden, in de richting van de geel/blauwe pijl lopen.
Na bocht naar links RA, geel/blauwe markering. Het pad daalt en buigt voor de Dommel naar links.
Blijf dit pad met de Dommel aan je rechterhand volgen, na een stukje akker aan de linkerhand duikt het pad weer RA het bos in.
Loop het pad uit tot de vijfsprong met een bankje met daarin “Sint Odaberg”, hier het 1e pad aan je rechterhand gaan volgen, een breed  grindpad (vwn).
Na bijna 300 m steek je de “Dommel” over, “Watermolenstraat”, en kom je door Wolfswinkel.
450 m verder gaat het pad over in een verharde weg.
Op de T-splitsing bij de doorgaande weg RA over het fietspad en 50m verder LA de “Bijenlaan” in, volg het voetpad aan de rechterzijde van de weg.
Aan het einde voetpad, bij de zijweg van rechts, RD blijven gaan.
T.h.v. de school aan de linkerhand LA over brug en direct RA het verharde voetpad op.
Aan het einde van het voetpad oversteken richting de huizen en deze aan de linkerhand houden. Tijdens de controle was men hier nog bezig met het aanleggen van straten en was de uiteindelijke situatie nog niet helemaal duidelijk. Je begint bij huisnr. 76 met het volgen van de straat, de nummers zijn in de looprichting aflopend.
T.h.v. huisnr. 4 rechts aanhouden en richting de brug lopen en de kruising achter de brug RD oversteken, de “Beekjuffer” in.
Loop deze RD uit tot de T-splitsing waarna je verder RD gaat over het graspad.
Via de trap omhoog en bovenop de zandwal RA over het grindpad, richting het grote kunstwerk.
Direct na het passeren van het kunstwerk rechts aanhouden en het dalende pad in slaan en loop dit RD uit.
Aan het einde van het pad houd je links aan, steekt het brugje over en gaat op de T-splitsing RA over een breed onverhard pad.
Loop dit pad, met een links-rechts bocht helemaal uit, na ca. 150  m gaat deze over in een verharde weg.
Doorgaande weg RD oversteken, en LA over het fietspad, de waterloop aan je rechterhand volgen.
Waar de waterloop een bocht naar rechts maakt RA, waterloop blijven volgen over de  grasstrook (indien het gras erg lang is, zie alternatief aan het einde van de beschrijving).
Na bijna 250, t.h.v. metalen hek, LA over een breed grindpad richting een houten hek.
Ga langs dit hek en RD verder over de verharde weg.
Loop deze rustige weg met bochten helemaal uit tot de T-splitsing bijna 900 m verderop.
Op deze T-splitsing RA (vwn)  en direct daarop bij 3-sprong RD over het “Bakkerpad” (kn89v9).
Na het passeren van de camping RD blijven gaan, de verharde weg gaat over in een onverhard pad.
1e pad RA, “Hooibeemdenpad” (kn9v74).
T.h.v. een apart gevormde picknicktafel het doorgaande pad met bocht naar links vervolgen.
Verderop buigt het pad naar rechts en via de brug de “Dommel” over.
Einde pad op T-splitsing RA op de verharde weg (kn74v8), let op dit stukje op medeweggebruikers!
Na ruim 300 m LA, “Hazenputten” (kn8v76).
Op de splitsing links aanhouden en de  verharde weg blijven volgen (kn76v72, het paaltje staat een stuk naar rechts). Kort daarop gaat de verharde weg over in een breed onverhard pad.
Bij de splitsing rechts aanhouden (vwn).
Na ruim 100 m RA over mountainbikepad en dit meteen weer verlaten en richting het ven lopen over een onduidelijk paadje langs een soort van overloop.
Op de T-splitsing voor het ven LA en dit pad geruime tijd blijven volgen.
1e pad LA richting bankje (vwn). Doorgaand pad met bocht naar links verder richting bankje volgen, (vwn), verderop voorbij klaphek buigt het pad naar rechts.
Bij een breed pad aan de linkerhand een beetje schuin naar links RD blijven gaan, even verderop passeer je een bankje.
Bij de driesprong rechts aan houden (kn77v78).
Op de T-splitsing LA over het bede zandpad (kn78v79).
Bij de 5-sprong het 2e pad aan je rechterhand in lopen, een smal bospad (vwn).
T.h.v. een groot open gebied rechts aanhouden (vwn) en het pad uitlopen tot een T-splitsing.
Op deze T-splitsing LA en direct daarop RD blijven gaan, het pad aan je rechterhand negeren (wandelroutenetwerk dus verlaten).
Na 200 m passeer je eerst een breed (ruiter)pad aan je rechterhand en ga je 10 m daarna RA over een smal bospad door een dicht dennenbos.
Ga RD op de 1e 4-spong, zo ook op de 2e 4-sprong, maar hier buigt het pad aan de overzijde direct schuin naar links, weer door een dicht dennenbos.
Op een kruising met links van je een picknicktafel bij een kleine open plek RD (kn79v2).
Na ca. 300 m op de T-splitsing RA over de verharde weg.
Op T-splitsing, met wederom een picknicktafel, LA , “Hei-Eind”, en verderop met de bocht naar rechts blijven volgen.
Na bijna 200 m maakt de weg een bocht naar links, hier RA over het graspad “Vresselse-Akkers” en loop dit uit tot de T-splitsing.
Op deze T-splitsing LA over de  verharde weg en bij de volgende T-splitsing met de “Vresselseweg” LA, terug naar het startpunt.

Alternatief bij punt 5:
Waar de waterloop een bocht naar rechts maakt, RD blijven gaan.
Na ruim 100 m RA over een breed onverhard pad, aan je linkerhand ligt een afrastering.
Op de verharde weg LA en route vervolgen bij punt 6, 3e regel.

Wandelroutenetwerk:
De geel/groene markeringen hiervan worden alleen als extra hulpmiddel gebruikt. In geval van twijfel is de tekst leidend.

Afkortingen:
kn3v11 = knooppunt 3, volg 11
vwn = volg wandelroutenetwerk
LA = linksaf
RA = rechtsaf
RD = rechtdoor

Niet genoemde zijpaden en –wegen moeten worden genegeerd, dat geldt ook voor paaltjes, markeringen, borden, e.d., die niet zijn vermeld.
Alle namen tussen aanhalingstekens zijn ter plekke op borden e.d. zichtbaar.

De Vresselse Hut, Vresselseweg 33, 5491 PA te Sint-Oedenrode. Plan Route

Met auto: A50 Afrit 8, Son en Breugel. Komende vanaf Uden: 2x LA richting Son en Breugel, Bestseweg en Gentiaanlaan. Komende vanaf Eindhoven: RD, Gentiaanlaan. Na 4e rotonde 1e weg LA, Planetenlaan. Direct daarop rechts aanhouden. In bocht links aanhouden, Oude Vresselseweg. Ca. 2,6 km doorrijden tot De Vresselse Hut aan rechterhand (P aan linkerhand).

Station Eindhoven. Buslijn 156 of 157. Bushalte Wolfswinkel, Son en Breugel. Doorgaande weg (Rooijseweg) volgen met sportvelden aan linkerhand. RD, weg aan rechterhand negeren, vervolgens LA (Bijenlaan) en route oppikken in de 3e regel van punt 3.

De Dommel. De Dommel.
Kleinschalig cultuurlandschap. Kleinschalig cultuurlandschap.
Waterschap inspecteert vanaf de beek. Waterschap inspecteert vanaf de beek.
Gras dat ligt te drogen. Gras dat ligt te drogen.
Op zoek naar een maaltje. Op zoek naar een maaltje.
Het kunstwerk langs de A50. Het kunstwerk langs de A50.
Brug over de Dommel. Brug over de Dommel.
De Hazenputten in het Vresselse Bos. De Hazenputten in het Vresselse Bos.

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart vressel-route.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

De Vresselse Hut

Vresselseweg 33
5491 PA Sint-Oedenrode

1. Marita 4 februari 2018 om 15:25

Mooi route die ook in dit koude jaargetij genoeg afwisseling biedt.
    In het bos bij de vennen zijn werkzaamheden verricht. Bij punt 9 van de route bestaat daardoor wat onduidelijkheid. Met de volgende aanwijzing moet het lukken:
    9. Na ruim 600 m op de driesprong met paaltje RA (vwn, pijl staat op de andere zijde).
    1e pad LA richting bankje (vwn). DIT PAD VOLGEN. NA KLAPHEK RECHTS. EVEN LATER VOLGT WEER EEN KLAPHEK. VANAF DAAR DE BESTAANDE ROUTE WEER VOLGEN.

1. Adrie 8 februari 2018 om 08:03

Marita bedankt voor het verbetervoorstel! Dat er iets veranderd is dat klopt, er is een nieuw begrazingsgebied ingericht. Bij punt 9. 2de regel na LA gegaan te zijn passeert men de nieuwe afrastering. Feitelijk buigt het doorgaande pad bij de 2de regel naar links richting een bankje, verderop voorbij klaphek buigt het pad naar rechts. De 3de regel klopt weer.

2. Meranda 4 oktober 2017 om 18:37

de hazenputten

3. Meranda 4 oktober 2017 om 18:34

Lekker weer herfst!

1. Meranda 4 oktober 2017 om 18:36

nog meer paddenstoelen..

4. Irene 26 juli 2017 om 12:50

Mooie route, vooral het laatste stuk langs de vennen was mooi. In verband met het lange gras en de mais de alternatieve route gelopen. Alles mbv GPS-track, deze was uitstekend.

5. Lennard 14 juni 2017 om 20:03

Vandaag heb ik deze route gecontroleerd en herzien.
    Er zijn de nodige werkzaamheden door Staatsbosbeheer verricht in het bosgebied rondom de vennen van het Vresselse Bos. Hierdoor zijn er een aantal paden veranderd.
    De beschrijving is hier op aangepast en tevens ik heb de route iets gewijzigd zodat er meer pad aan het water wordt gevolgd en minder saai breed bospad.
    Veel wandelplezier!

6. Franca en Erna 27 mei 2016 om 17:50

We hebben vandaag deze wandelroute gelopen en die was perfect omschreven, behalve bij punt 2. de 2e regel hadden we een kleine aarzeling omdat er een Y splitsing kwam en er geen geel blauwe markeringen waren. Daar moet je dus gewoon rechts aanhouden. Verder een fantastisch mooie route waar we erg van hebben genoten! Dank je wel voor de omschrijving.

7. Johanna 9 mei 2016 om 17:51

Vandaag voor de tweede keer deze route gewandeld. Lekker dicht bij huis. Ik snap niet waarom deze route niet vaker wordt beoordeeld. Wij vinden het een prachtige route met volop afwisseling. De rivier de Dommel, vennen, bossen en bebouwing wisselen elkaar af. Kom op wandelaars wandel deze schitterende route en laat eens horen wat jullie ervan vinden.
    Wij hebben in ieder geval genoten op deze zonnige dag. Bedankt Lennard.
    P.s. Op dit moment worden er in het tweede gedeelte van de route bomen gekapt maar daar heb je geen last van. De route is goed te volgen met de beschrijving.

Foto’s van links naar rechts: Hazenputten en In het Vressels bos worden bomen gekapt.

8. Johanna 17 november 2014 om 18:24

Prachtige afwisselende wandelroute. Tijdens de wandelroute nog kennis gemaakt met de in aanbouw zijnde wijk Sonnius. Wij hebben genoten. De beschrijving is perfect. Bedankt Lennard. Groeten en voor iedereen veel wandelplezier.