Vossenberg-tocht, Meijel te Limburg

15 km Wandelroute Vossenberg-tocht, te Meijel

De tocht start in Meijel en gaat door het Simonshoekse bos, een klein gevarieerd bosgebied om vervolgens via landbouwgebied richting het Nationaal park De Groote Peel te gaan. De Groote Peel is een prachtig wandelgebied met een rijke natuur. Het voormalige hoogveengebied heeft ook een bijzondere geschiedenis, waarvan nog veel sporen in het veld te zien zijn. De historie van de turfwinning en ander gebruik van het veen leeft ook nog voort in de vele veldnamen. Veldnamen zoals ’t Eeuwig Leven, Aan ’t Elfde, De Pijp, Koe-uier en Lumme buske zijn enkele van de vele veldnamen in dit gebied. Elk van deze namen zeggen iets over het betreffende stukje peel, zoals ’t Eeuwig Leven. Op deze plek heeft ooit een herberg met die naam gestaan. Een mooie naam voor een rustpunt in een gevaarlijk veenmoeras met verraderlijke drijftillen, waarin je zomaar kon verdwijnen. De Pijp zijn plekken waar men in de pauzes van het werken in de Peel een pijp rookte. Vanwege het brandgevaar was het verboden om zomaar ergens te roken. Dit gebeurde alleen in de ‘kuil’ of op een plek waar het niet brandgevaarlijk was. De Peelwerkers hadden ook een zilveren dopje op de pijp om te voorkomen dat er vonkjes vanaf kwamen. Bovendien rookten ze niet als ze onderweg waren vanuit de ‘kuil’ naar huis, tot buiten de Peel. Aan de rand van de Groote Peel ligt de Vossenberg, het hoogste deel van de Peel met enkele kazematten. De kazematten die hier staan zijn een deel van de Peelraamstelling (1939-1940). Via nog een stukje landbouwgebied en het Simonshoekse bos keert de tocht weer terug naar Meijel. 71% van deze wandeltocht is onverhard.
Het gebied is in het broedseizoen van 15 maart tot 15 juli en tijdens de vogeltrek van 15 oktober tot 30 november gedeeltelijk voor publiek gesloten. Volg tijdens deze periodes het alternatief.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 28-12-2015, laatst bijgewerkt op: 11-10-2018

Met de rug naar de hoofdingang van de kerk RD vertrekken, weg met pleintje aan linkerhand.
Voorbij het pleintje de weg met flauwe bocht naar links verder volgen, “Jan Truijenstraat”, weg aan rechterhand negeren, vervolgens de weg volgen tot de rotonde bij de doorgaande N279, zijwegen negeren.
Bij deze rotonde RD de doorgaande weg oversteken, “Simonshoek”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing RA, “Busserstraat”. vervolgens na passeren van woning nr.26 LA.
Voorbij akker aan linkerhand, t.h.v. wn paaltje LA, onverhard pad met bosrand aan rechterhand.
Voorbij de akker RD, smal bospad aan rechterhand negeren, het pad volgt aan linkerhand de omheining van recreatiepark.
T.h.v. brede poort RD, breed pad aan rechterhand negeren, wn route, omheining aan linkerhand verder volgen.
Iets voor open plek met klein gebouwtje links aanhouden, t.h.v. de open plek het smalle pad links van het bredere pad met omheining aan linkerhand volgen, vervolgens het smalle pad met omheining aan linkerhand volgen tot het bredere pad naar rechts weg buigt van het smalle pad voorbij omheining rond recreatiepark.
T.h.v. punt dat het bredere pad naar rechts weg buigt RD het smalle pad verder volgen, direct daarna bij 4-sprong links aanhouden, wn route.
Bij 3-sprong RA, kn41 volg 34, direct daarna bij kruising met ATB pad RD, bij volgende kruising met ATB pad eveneens RD.
Links aanhouden, pad aan rechterhand negeren, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing iets voorbij bankje, smal zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, iets breder pad, wn route.
Na ca. 40m RA, wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg t.h.v. rand bosgebied, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, onverhard pad, wn route, verderop passeert men een picknicktafel.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Bij T-splitsing LA, fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, wn route.
Na passeren van boerderij nr.30 RA, “Oude dijk”, wn route.
In bocht naar links RA, verhard fietspad, wn63, verderop buigt het fietspad naar links.
RD, grindpad aan rechterhand negeren, direct daarna voor grasland LA, gras-pad met SBB bordje “Groote Peel”, kn63 volg 64, verderop buigt het pad naar rechts richting bosgebied.
Bij 4-sprong RA, kn64 volg 80.
Ruim voor metalen hek LA, bospad met SBB bordje “Groote Peel”, wn80, verderop na verlaten van het bosgebied buigt het pad naar links, iets voorbij deze bocht het pad met bocht naar rechts parallel aan grind-/fietspad verder volgen.
Bij 4-sprong het pad met gescheiden grind-/fietspad met bocht naar links verder volgen, de wn route wordt verlaten.
Pad met grind-/fietspad met bocht naar rechts verder volgen, gras-pad aan linkerhand negeren.
Bij kruising RA, bospad, kn79 volg 80, vervolgens het pad volgen tot kruising voor afrastering met iets naar rechts een klaphek.
Bij deze kruising RD door het klaphek, kn80 de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voor berkenperceel.
Bij deze T-splitsing RA, vervolgens RD door opening in afrastering met aan rechterhand een overstap, breed gras-pad, verderop buigt het pad iets naar rechts richting bosperceel.
T.h.v. doorgang tussen twee bospercelen het gras-pad met flauwe bocht naar rechts door bosschages verder volgen, direct daarna bij 3-sprong voorbij de bosschages LA, iets verder de bosrand aan linkerhand volgen, voor afrastering buigt het gras-pad naar rechts weg van de bosrand.
Na passeren van bankje LA, grasland via overstap verlaten, gras-pad met aan linkerhand een dubbele rij eiken.
Voorbij de rij bomen, bij T-splitsing LA richting bosgebied.
Voor het bosgebied het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, bospad aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing LA, breed pad, direct daarna RD, smal pad door heidegebied aan rechterhand negeren.
Pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, kn61 volg 60, men passeert een bankje.

Alternatief tijdens broedseizoen en volgeltrek: Iets voor bankje op heuvel, bij splitsing rechts aanhouden, direct daarna eveneens rechts aanhouden, pad aan linkerhand negeren, kn60 volg 62, vervolgens het pad volgen tot houten hek met klaphek. Na passeren van het klaphek LA, pad met gescheiden fietspad, kn62 volg 34. In flauwe bocht naar rechts LA, wn route, pad met picknicktafel, verderop buigt het pad naar rechts. Ca. 200m voorbij deze bocht, voor lage heuvelrug LA door klaphek, smal pad met SBB bordje “Begrazingsgebied”, wn route, verderop voorbij klaphek de bosrand aan rechterhand volgen. Na passeren van 2de kazemat bij T-splitsing RA, kn34 volg 17. Ga verder bij punt 6 2de regel.

Iets voor bankje op heuvel, bij splitsing links aanhouden, direct daarna RD, pad aan rechterhand negeren, kn60 volg 23.
RD, klaphek aan linkerhand negeren, verderop passeert men een klaphek.
Ruim voorbij 2de klaphek, bij T-splitsing RA, wn23.
Bij Y-splitsing RA, wn23.
In bocht naar links van de lage kade RD, wn23, men passeert veerooster met klaphek.
Bij T-splitsing op kade RA, kn23 volg 34, verderop voor bosgebied buigt het pad naar links iets verder naar rechts.
Voorbij de bocht naar rechts RD, bospad aan rechterhand negeren, kn34 volg 17.
Na passeren van picknicktafel RD, verharde weg, weg aan rechterhand negeren, wn route.
Weg met bocht naar links verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij kruising RA, “Berg”, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met doorgaande weg RD, iets verder gaat de verharde weg over in een grindpad.
Na ca. 180m, iets voor bosrand aan rechterhand LA, bospad, vervolgens het pad volgen tot kruising, smal zijpad negeren.
Bij deze kruising RA, wn route.
Bij T-splitsing LA, breed pad, wn route, vervolgens het pad volgen tot witte woning nr.9 aan linkerhand, smalle zijpaden negeren.
T.h.v. deze woning RA, wn route.
Voor bosrand aan linkerhand LA, kn40 volg 14.
Bij kruising RA, fietspad aan overzijde van doorgaande weg volgen, let op drukke weg!!!!, wn route.
Bij kruising RD, “Aan de Kremmer”, wn route, direct daarna RD, weg aan linkerhand negeren, vervolgens de weg verder volgen tot kruising voorbij kapel aan de rechterhand.
Bij deze kruising LA, wn route, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, verderop buigt de weg met ruime bocht naar rechts, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing LA richting de kerk, het startpunt.

Groen/gele en rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Sint Nicolaaskerk, Kerkstraat 1, 5768 BH te Meijel. Plan Route

A67, neem de afrit 36-Asten. Volg de N279 naar de Raadhuisplein in Meijel.

Station Venlo. Bus 61 (richting Meijel). Bushalte Kerk, Meijel.

De Groote Peel kleurt weer paars Adrie: De Groote Peel kleurt weer paars
De Groote Peel Adrie: De Groote Peel
IJslandse paarden Adrie: IJslandse paarden
Eeuwselse Loop Adrie: Eeuwselse Loop
De Groote Peel met in de verte een groot peelven Adrie: De Groote Peel met in de verte een groot peelven
Limousin runderen in de Groote Peel Adrie: Limousin runderen in de Groote Peel
Kazemat bij de Vossenberg Adrie: Kazemat bij de Vossenberg
Een peelven in het ochtendlicht Adrie: Een peelven in het ochtendlicht

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart vossenberg-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Meijel

1. Adrie 21 september 2018 om 09:46

Inmiddels is het recreatiezoneringsplan Peelvenen van Staatsbosbeer op papier gereed. De wandelroute is zodanig hierop aangepast zodat deze in de toekomst het gehele jaar gelopen kan worden. Voorlopig blijft het alternatief beschikbaar tot het recreatiezoneringsplan ook in het veld doorgevoerd is. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier! Op foto een mooi beschut uitzichtpunt dat men tijdens de wandeling passeert.

2. Adrie 17 november 2016

Om het unieke hoogveen in de Groote Peel te herstellen is recent het project LIFE + Groote Peel gestart. Het watersysteem in het natuurgebied wordt opgedeeld in compartimenten. Hierdoor kan veel beter gestuurd worden op het waterpeil dat voor de hoogveenvorming gewenst is. Ook  kan het aanwezige water langer worden vastgehouden in het gebied. Om dit te bereiken wordt ruim 13 kilometer kade aangelegd of verhoogd en worden 38 stuwen aangelegd. Ook wordt ruim 17 kilometer waterloop gedempt, afgedicht of afgedamd om het wegstromen van water via de ondergrond verder te verminderen. Delen van de huidige paden worden omgevormd tot kades met als gevolg dat paden die opgehoogd worden tijdelijk afgesloten kunnen zijn. Uitvoering van het plan staat gepland tot eind 2017. Men doet er verstandig aan gedurende de werkzaamheden een topografische kaart of GPS mee te nemen. Ook kan men de variant B: volgen, in het gedeelte van B: dat door de Groote Peel loopt vinden geen werkzaamheden plaats.

3. Lennard 30 december 2015

Vandaag gelopen met mooi wandelweer waarbij ik variant A heb gevolgd.

Ik vond het een leuke en afwisselende route door overwegend rustig gelegen gebied.