Vlootbeek-tocht, Montfort te Limburg

18 km Wandelroute Vlootbeek-tocht, te Montfort

Wandeltocht door het landgoed Rozendaal, 't Sweeltje, het Munnichsbos en het landgoed Kasteel Aerwinkel. Vanuit de plaats gaat de tocht naar het landgoed Rozendaal, een mooi afwisselend gebied van bos en open landschap. Vervolgens gaat de tocht over rustige landweggetjes naar het bosgebied 't Sweeltje. 't Sweeltje ligt op een stuifduinengordel direct aan de Vlootbeek. De tocht gaat twee keer door dit gebied, de eerste keer over de stuifduingordel en de tweede keer door het lager deel langs de Vlootbeek. Een gedeelte langs de Vlootbeek is in 2009 heringericht, de oevers werden afgevlakt en op sommige plaatsen heeft men de beek wat meer laten meanderen. Bij de herinrichting werd bij toeval een Romeinse muntschat ontdekt bestaande uit 65 zilveren denarii en 6 gouden Aurei. Bij het lager gelegen deel van de tocht door 't Sweeltje komt men langs een vijftal afbeeldingen van deze munten uitvergroot in hardsteen in de buurt van de vindplaats. Na het hoger deel van 't Sweeltje verlaten te hebben gaat de tocht door naar het park van kasteel De Aerwinkel en het Munnichsbos (monnikenbos) om vervolgens via het eerder genoemde lager deel gelegen deel van 't Sweeltje weer terug te keren naar het plaatsje Montfort. In het mooie park van kasteel Aerwinkel staan enkele 100 tot 150 jaar oude beuken, esdoorns en eiken. Het Munnichsbos heeft een smalle strook bos oude natuurbos langs beide oevers van de Vlootbeek dat nog voor een deel bestaat uit ongerepte natuur. Als bezienswaardigheden komt men langs kasteelruïne Montfort en kasteel Aerwinkel. 83% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 3-6-2015, laatst bijgewerkt op: 9-6-2019

Met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken, “Aan het water”, direct daarna RA, “Aan de kerk”, kn48 volg 62.
Iets voorbij de achterzijde van de kerk LA, gras-pad met waterloop aan linkerhand, kn62 volg 63.
Bij kruising RA, verharde weg, kn63 volg 43
# Kasteel Montfort, ook bekend onder D’n Tómp of De Grauwert, is gebouwd rond het jaar 1260.
RD, weg aan linkerhand negeren, kn43 volg 42.
Na ca. 90m RA, kn42 volg 26, “Oude Brachterweg”.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Gelreweg”, wn26, vervolgens in flauwe bocht naar rechts LA, onverhard pad, wn26, vervolgens het pad volgen tot bosrand aan linkerhand met SLL bordje, voorbij een wat groter landbouwperceel.
Bij deze bosrand RD, achtereenvolgens smal bospad aan rechter- en linkerhand negeren, wn26, vervolgens het licht stijgend pad volgen tot splitsing, smalle zijpaadjes aan rechterhand negeren.
Bij deze splitsing rechts aanhouden, kn26 volg 27.
Bij Y-splitsing RA, wn27, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn27 volg 28, vervolgens het pad volgen tot kruising voorbij kleine parkeerstrook, smal zijpad negeren.
Bij deze kruising LA, “Roosendaal 1”, wn28, vervolgens het pad volgen tot pad aan rechterhand, iets voor witte boerderij, zijpaden aan linkerhand negeren, iets verder passeert men kn28 volg 76/78.
Bij dit pad RA, pad met bosrand aan rechterhand, kn28 volg 76, vervolgens het pad volgen tot bocht naar rechts in bosgebied.
In deze bocht LA, smal bospad, wn76.
Bij T-splitsing LA, fietspad aan overzijde van doorgaande weg volgen, wn76.
Na ca. 60m, voor woning, RA breed onverhard pad, wn76, vervolgens het pad ca. 1km volgen tot 3-sprong bij breed grindpad, iets voorbij landbouwpercelen aan linkerhand, zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, breed grindpad, kn76 volg 25.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn25.
Na ca. 120m, voor woning nr.48 LA, wn25.
Bij 4-sprong RD, “Heistersweg”, kn25 volg 1, vervolgens de weg volgen tot kruising met doorgaande weg, zijweg negeren.
Bij deze kruising RD, wn1.
Voor flauwe bocht naar rechts LA, onverhard pad met bankje en informatiepaneel “Welkom op het Sweeltje”, kn1 volg 3.
Pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, direct daarna RD, smal pad aan rechterhand negeren, men passeert hoogspanningslijnen.
Na passeren van hoogspanningslijnen RD, smal pad langs bosrand aan rechterhand negeren.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna links aanhouden, wn3.
Pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn3.
Op top lage heuvelrug RD, smal pad aan linkerhand negeren, direct daarna iets voorbij hoogste punt eveneens RD, pad aan rechterhand negeren, de wn3 route wordt verlaten.
Op de wat hogere heuveltop RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij 3-sprong LA, licht slingerend bospad, men volgt nog steeds op enige afstand de rand van het bosgebied.
Pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, iets verder passeert men op heuveltop een houten afsluitboom en SLL bordje, aan voet van de heuvel smal pad met de bosrand aan rechterhand volgen.
Bij 4-sprong RA, breed grindpad, wn3.
RD, ruiterpad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, kn3 volg 21, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren, verderop passeert men kn21 volg 25.
Bij deze T-splitsing LA, wn25.
Na passeren van schuilhut, bij kruising met verharde weg RD, wn25.
Voorbij omheind bosperceel RD, pad aan rechterhand negeren, kn25 volg 75.
Voorbij ruiter routepaaltje 62, bij 4-sprong met iets verder klein betonnen paaltje “18 117” van waterbedrijf RA, smal bospad, de wn route wordt verlaten.
Bij 4-sprong RD, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg, verderop voorbij open plek het smalle pad met bosrand aan rechterhand volgen.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna RD, weg richting uitvaartcentrum aan rechterhand negeren.
In bocht naar links RA, wn32, direct daarna RD, onverhard pad aan linkerhand negeren.
RD, grindpad met bosrand aan rechterhand, weg naar uitvaartcentrum aan rechterhand negeren, vervolgens het pad ca. 800m volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, kn32 volg 30, direct daarna LA, onverhard pad door bos, wn30.
RD, pad aan linkerhand negeren.
T.h.v. rand bosgebied, in bocht naar links RA, smal pad met bosrand aan rechterhand, de wn30 route wordt verlaten.
Bij kruising voor omheining LA, smal pad, vervolgens aan einde van het smalle pad links aanhouden, verharde weg.
Bij kruising RA, “Aerwinkelallee 1-2-3”, grindpad, kn35 volg 38.
Na passeren van poort RD, smal pad aan linkerhand negeren, direct daarna iets voor bordje “P gasten” RA, wn38, smal pad met iets verder houten afrastering aan linkerhand.
RD, smal pad aan rechterhand negeren, de houten afrastering verder volgen.
In ruime bocht naar links over grasveld RA stenen brugje over, wn38, direct daarna bij 3-sprong aan overzijde LA, wn38, pad aan rand van grasveld met iets verder afrastering aan rechterhand.
Bij T-splitsing RA, wn38, vervolgens het pad volgen tot brugje, smalle zijpaden negeren.
Bij dit brugje RD, klaphek aan rechterhand negeren, kn38 volg 42.
Na ca. 150m RA, pad langs landbouwperceel richting bosgebied.
Bij kruising voor de bosrand RD, smal bospad met houten afsluitboom, direct daarna smal pad aan rechterhand negeren, iets verder voorbij grote beuk buigt het pad iets naar rechts.
Na ca. 90m, bij splitsing links aanhouden, vervolgens het pad dat slingerend door bosgebied gaat volgen tot T-splitsing, na ca. 200m passeert men een oude afgebroken beuk met diverse namen in de bast gekerfd.
Bij deze T-splitsing RA, recht bospad.
Na ca. 130m, t.h.v. wn44 routepaaltje LA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing t.h.v. rand bosgebied, zijpaden negeren, verderop na ca. 200m volgt het pad afrastering aan linkerhand.
Bij deze T-splitsing RA, breed pad met bosrand aan rechterhand.
Bij 4-sprong RD, verharde weg, kn12 volg 8.
Na ca. 100m RA, onverhard pad door landbouwgebied richting bosgebied, in het bosgebied het pad door het bos verder volgen tot 3-sprong t.h.v. rand bosgebied.
Bij deze 3-sprong rechts aanhouden, breed pad met bosrand aan rechterhand, wn44, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong iets voorbij brugje, zijpaden negeren, verderop passeert men kn44 volg 7.
Bij deze 4-sprong LA, wn7, vervolgens na ca. 50m links aanhouden, smal bospad, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
Na ca. 100m, bij 3-sprong t.h.v. wn2 routepaaltje links aanhouden, men passeert enkele imposante oude beuken.
Na ca. 550m RA, wn2, eveneens wat smaller bospad.
Bij T-splitsing LA, wn2, iets breder bospad.
Het doorgaande pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn2, vervolgens het doorgaande pad ca. 1km volgen tot smal pad aan linkerhand langs een beekje, ca. 350m voorbij hoogspanningsmast, iets voor dit pad zijn aan overzijde van het beekje tussen de bomen door enkele kleine stalletjes te zien, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad links aanhouden, smal bospad met beekje aan linkerhand.
Bij 3-sprong links aanhouden, het pad met beekje aan linkerhand verder volgen.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna na passeren van brug RA, gras-pad met beekje aan rechterhand, kn2 volg 34.
Na passeren van brugje bij T-splitsing LA, kn34 volg 38, direct daarna RD, smal pad aan rechterhand negeren.
Na ca. 140m, in flauwe bocht naar rechts LA, wn38, smal pad richting klaphek t.h.v. rand bosgebied, na passeren van het klaphek het gras-pad met het beekje aan linkerhand volgen tot brugje.
Bij het brugje LA het brugje over, direct daarna aan overzijde RA door klaphek richting 2de klaphek, wn38.
Na passeren van het 2de klaphek, bij T-splitsing RA, verharde weg, kn38 volg 45.
Bij T-splitsing LA, “Dijk”, wn45.
RD, weg aan linkerhand negeren, direct daarna RA, “Dijkstraat”, kn45 volg 48, vervolgens de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
Rood/gele en wit/rode markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

H. Catharina kerk, Dijkstraat 18, 6065 AS te Montfort. Plan Route

A73, neem afrit 21-Linne. Neem de Rijksweg, Montforterweg en Linnerweg naar de Dijkstraat in Montfort.

Station Roermond. Bus 80 (richting Echt). Bushalte Markt, Montfort. Aanloop route: Vanuit de bushaltes “Markt” noordelijk richting parkeerterrein vertrekken, vervolgens deze weg ca. 100m volgen tot zijweg aan linkerhand met wegwijzerbord “H. Catherina”. Bij deze weg LA, “Dijkstraat”, vervolgens weg volgen tot de kerk aan rechterhand.

Afbeeldingen van gevonden Romeinse munt Adrie: Afbeeldingen van gevonden Romeinse munt
Het Munnichsbos Adrie: Het Munnichsbos
Kasteel Aerwinkel Adrie: Kasteel Aerwinkel
Oprijlaan naar het kasteel Aerwinkel Adrie: Oprijlaan naar het kasteel Aerwinkel
Het park rond het kasteel Aerwinkel Adrie: Het park rond het kasteel Aerwinkel
Ruïne van kasteel Montfort Adrie: Ruïne van kasteel Montfort

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart vlootbeek-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Montfort

1. Adrie 10 juni 2019 om 17:48

Gisteren 9 juni 2019 de wandelroute samen met de 12 kilometer lange Vlootbeek-de kleine tocht gecontroleerd. Geen veranderingen gezien. De historische tuin bij de kasteelruïne Montfort is een bezoekje waard. Zeker nu de bloemen volop in bloei staan is het een mooi kleurrijke geheel geworden. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Adrie 29 augustus 2016

De wandelroute 28 augustus 2016 met mooi weer gecontroleerd. De routebeschrijving klopte nog, wel op een paar plaatsen wat extra herkenningspunten in de routebeschrijving opgenomen. De routebeschrijving is actueel. Veel wandelplezier!

3. Lennard 2 oktober 2015

Enige tijd gelopen met goed wandelweer.

Ik vond het een mooie tocht met behoorlijk wat afwisseling. Vooral de bossen worden in deze route niet makkelijk eentonig. Een route de zeker de moeite van het lopen waard is.

4. Willem 15 september 2015

Hele mooie tocht. Veel afwisseling met prachtige natuur en bezienswaardigheden.

1. Adrie 15 september 2015 om 09:38

Willem ik heb de ingestuurde correcties overgenomen en in de routebeschrijving verwerkt. Tevens heb ik het deel met correcties uit het voetnootje verwijderd. Toch een kleine toelichting op de 4-sprong bij punt 11, tijdens het samenstellen van de tocht was er bij de omheining wel iets van een pad te herkennen, het pad op linkerhand was zodanig dicht gegroeid dat ik besloten had de 4-sprong niet te benoemen en door te laten lopen tot de T-splitsing bij de bosrand. Wat betreft het brugje i.p.v. de stapstenen door het beekje is een hele verbetering, zelf ben ik in de periode mei/juni niet een keer het beekje kunnen oversteken als gevolg van de waterstand. Willem bedankt voor de correcties!