Vlootbeek-tocht, Montfort te Limburg

18 km Wandelroute Vlootbeek-tocht, te Montfort

Wandeltocht door het landgoed Rozendaal, 't Sweeltje, het Munnichsbos en het landgoed Kasteel Aerwinkel. Vanuit de plaats gaat de tocht naar het landgoed Rozendaal, een mooi afwisselend gebied van bos en open landschap. Vervolgens gaat de tocht over rustige landweggetjes naar het bosgebied 't Sweeltje. 't Sweeltje ligt op een stuifduinengordel direct aan de Vlootbeek. De tocht gaat twee keer door dit gebied, de eerste keer over de stuifduingordel en de tweede keer door het lager deel langs de Vlootbeek. Een gedeelte langs de Vlootbeek is in 2009 heringericht, de oevers werden afgevlakt en op sommige plaatsen heeft men de beek wat meer laten meanderen. Bij de herinrichting werd bij toeval een Romeinse muntschat ontdekt bestaande uit 65 zilveren denarii en 6 gouden Aurei. Bij het lager gelegen deel van de tocht door 't Sweeltje komt men langs een vijftal afbeeldingen van deze munten uitvergroot in hardsteen in de buurt van de vindplaats. Na het hoger deel van 't Sweeltje verlaten te hebben gaat de tocht door naar het park van kasteel De Aerwinkel en het Munnichsbos (monnikenbos) om vervolgens via het eerder genoemde lager deel gelegen deel van 't Sweeltje weer terug te keren naar het plaatsje Montfort. In het mooie park van kasteel Aerwinkel staan enkele 100 tot 150 jaar oude beuken, esdoorns en eiken. Het Munnichsbos heeft een smalle strook bos oude natuurbos langs beide oevers van de Vlootbeek dat nog voor een deel bestaat uit ongerepte natuur. Als bezienswaardigheden komt men langs kasteelruïne Montfort en kasteel Aerwinkel. 83% van deze wandeltocht is onverhard.
De wandeling gelopen door Willem, fotoverslag met uitgebreide achtergrond informatie.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 3-6-2015, laatst bijgewerkt op: 4-4-2023

Met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken, “Aan het water”, direct daarna RA, “Aan de kerk”, kn48 volg 62.
Iets voorbij de achterzijde van de kerk LA, gras-pad met beekje aan linkerhand, kn62 volg 63.
Bij kruising RA, verharde weg, kn63 volg 43
# Kasteel Montfort, ook bekend onder D’n Tómp of De Grauwert, is gebouwd rond het jaar 1260.
RD, weg aan linkerhand negeren, kn43 volg 42.
Na ca. 90m RA, kn42 volg 26, “Oude Brachterweg”.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Gelreweg”, wn26, vervolgens in flauwe bocht naar rechts LA, wn26, het onverharde pad volgen tot bosrand aan linkerhand met SLL bordje voorbij een groot landbouwperceel aan linkerhand.
Bij deze bosrand RD, achtereenvolgens smal bospad aan rechter- en linkerhand negeren, wn26,
Na ca. 80m, bij splitsing rechts aanhouden, kn26 volg 27.
Bij Y-splitsing RA, wn27, het pad volgen tot T-splitsing voorbij een houten afsluitboom, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn27 volg 28, het pad volgen tot kruising voorbij kleine parkeerstrook links van het pad, smal zijpad negeren.
Bij deze kruising LA, “Roosendaal 1”, wn28, het pad met iets verder kn28 volg 76/78 volgen tot pad aan rechterhand, iets voor witte boerderij, zijpaden aan linkerhand negeren.
Bij dit pad RA, pad met bosrand aan rechterhand, kn28 volg 76, het pad volgen tot bocht naar rechts in het bos.
In deze bocht LA, smal bospad, wn76.
Bij T-splitsing LA, het fietspad aan overzijde van doorgaande weg volgen, wn76.
Na ca. 60m, voor woning RA, wn76, het brede onverharde pad ca. 1km volgen tot 3-sprong bij breed grindpad iets voorbij landbouwpercelen aan linkerhand, zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, breed grindpad, kn76 volg 25.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn25.
Na ca. 120m, voor woning nr.48 LA, wn25.
Bij 4-sprong RD, “Heistersweg”, kn25 volg 1, de weg volgen tot kruising met doorgaande weg, zijweg negeren.
Bij deze kruising RD, wn1.
Iets voor bosrand aan rechterhand LA, onverhard pad met bankje en informatiepaneel “Welkom op het Sweeltje”, kn1 volg 3.
Voorbij bankje het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, het pad verder volgen tot pad schuin naar links ca. 180m voorbij de hoogspanningslijnen, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad links aanhouden, wn3.
Bij kruising met ATB pad RD, direct daarna eveneens RD, pad aan linkerhand negeren, wn3.
Voorbij top van een lage heuvel RD, pad aan rechterhand negeren, de wn3 route wordt verlaten.
Op hogere heuveltop RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij 5-sprong (ATB paden zijn meegeteld) links aanhouden, licht slingerend bospad, men volgt nog steeds op enige afstand de rand van het bos.
Pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, iets verder passeert men op heuveltop een houten afsluitboom en SLL bordje, aan voet van de heuvel smal pad met de bosrand aan rechterhand.
Bij 4-sprong RA, breed grindpad, wn3.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, kn3 volg 21, het pad met verderop kn21 volg 25 volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, wn25.
Voorbij schuilhut, bij kruising met verharde weg RD, wn25.
Voorbij omheind bosperceel RD, pad aan rechterhand negeren, kn25 volg 75.
Voorbij ruiter routepaaltje 62, bij 4-sprong met iets verder een klein betonnen paaltje “18 117” van waterbedrijf RA, smal bospad, de wn route wordt verlaten.
Bij 4-sprong RD, het pad dat voorbij een ruime bocht naar links door de bosrand gaat volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna RD, weg richting uitvaartcentrum aan rechterhand negeren, verderop buigt de weg naar rechts.
In bocht naar links van de weg RA, wn32, direct daarna RD, onverhard pad aan linkerhand negeren.
In bocht naar rechts van de weg naar het uitvaartcentrum RD, het grindpad met bosrand aan rechterhand ca. 800m volgen tot T-splitsing bij verharde weg ruim voorbij het bosperceel met de natuurgraven.
Bij deze T-splitsing RA, kn32 volg 30, direct daarna LA, wn30, het brede onverhard pad door bos volgen tot bocht naar links na verlaten van het bos, zijpad negeren.
In deze bocht RA, smal pad met bosrand aan rechterhand, de wn30 route wordt verlaten.
Voor omheining aan rechterhand, bij kruising LA, smal pad, vervolgens aan einde van het smalle pad links aanhouden, verharde weg.
Bij kruising RA, “Aerwinkelallee 1-2-3”, grindpad, kn35 volg 38.
Iets voorbij poort RD, smal pad aan linkerhand negeren, iets verder voor grote zwerfkei rechts van het pad RA, wn38, smal pad met houten voetgangerssluis en iets verder houten afrastering aan linkerhand, ruim voorbij de houten afrastering passeert men aan rechterhand een imposante den.
In ruime bocht naar links over grasveld RA de stenen brugje over, wn38, aan overzijde bij T-splitsing LA, wn38, pad met vijver aan linkerhand en iets verder afrastering aan rechterhand.
Bij T-splitsing RA, wn38, het pad met verderop kn38 volg 42 volgen tot een brugje, smalle zijpaden negeren.
Bij dit brugje RD, onderhoudspad langs het beekje aan rechterhand negeren, wn42.
Na ca. 150m RA, pad langs landbouwperceel richting het bos, de wn route wordt verlaten.
T.h.v. de bosrand, bij kruising RD, smal bospad met bord “Munnichsbos”, direct daarna eveneens RD smal pad aan rechterhand negeren.
Na ca. 90m, bij splitsing links aanhouden, het pad dat slingerend door bos gaat volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, recht bospad.
Na ca. 130m, t.h.v. wn44 routepaaltje LA, het pad met na ca. 200m aan linkerhand een afrastering volgen tot T-splitsing t.h.v. bosrand.
Bij deze T-splitsing RA, breed pad met bosrand aan rechterhand.
Bij 4-sprong RD, verharde weg, kn12 volg 8.
Na ca. 100m RA, onverhard pad door landbouwgebied richting het bos, de wn route wordt verlaten, in het bos het pad door het bos verder volgen tot 3-sprong t.h.v. bosrand.
Bij deze 3-sprong rechts aanhouden, breed pad met bosrand aan rechterhand, wn44, het pad met verderop kn44 volg 7 volgen tot 4-sprong iets voorbij een brugje, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong LA, wn7, het brede pad ca. 120m volgen tot pad aan linkerhand met bordje “Welkom op Landgoed Munnichsbosch” met daaronder een rood bordje “Inrit vrijlaten” t.h.v. knooppuntpaaltje 7.
Bij dit pad LA, kn7 volg 2, vervolgens bij 3-sprong rechts aanhouden, wn2, men passeert enkele imposante oude beuken.
Na ca. 550m RA, wn2, eveneens wat smaller bospad.
Bij T-splitsing LA, wn2, iets breder bospad.
Het doorgaande pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn2, het doorgaande pad dat iets verder nogmaals met een flauwe bocht naar rechts buigt ca. 1km verder volgen tot smal pad aan linkerhand langs een beekje, ca. 350m voorbij een hoogspanningsmast en iets voor dit pad zijn aan linkerhand aan overzijde van het beekje tussen de bomen door enkele kleine stalletjes te zien, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad links aanhouden, het smalle bospad met het beekje aan linkerhand volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, direct na de brug RA. kn2 volg 34, smal pad met het beekje aan rechterhand en verderop een brugje
Voorbij het brugje, bij T-splitsing LA, kn34 volg 38, direct daarna RD, smal pad aan rechterhand negeren.
Na ca. 140m, in flauwe bocht naar rechts van het pad LA, wn38, smal pad richting klaphek t.h.v. bosrand, voorbij het klaphek het smalle pad met het beekje aan linkerhand volgen tot een brugje.
Bij het brugje LA het brugje over, aan overzijde rechts aanhouden richting het klaphek voor de weg, wn38.
Voorbij dit klaphek, bij T-splitsing RA, verharde weg, kn38 volg 45, vervolgens bij T-splitsing LA, “Dijk”, wn45.
RD, weg aan linkerhand negeren, direct daarna RA, “Dijkstraat”, kn45 volg 48, de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
Rood/gele en wit/rode markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

H. Catharina kerk, Dijkstraat 18, 6065 AS te Montfort. Plan Route

Rijd naar de Dijkstraat in Montfort. Parkeren kan op het plein voor kerk.

Bushalte Markt, Montfort. Aanlooproute: Vanuit de bushaltes “Markt” noordelijk richting parkeerterrein vertrekken, vervolgens deze weg ca. 100m volgen tot zijweg aan linkerhand met wegwijzerbord “H. Catherina”. Bij deze weg LA, “Dijkstraat”, vervolgens weg volgen tot de kerk aan rechterhand.

Afbeeldingen van gevonden Romeinse munt Adrie: Afbeeldingen van gevonden Romeinse munt
Het Munnichsbos Adrie: Het Munnichsbos
Kasteel Aerwinkel Adrie: Kasteel Aerwinkel
Oprijlaan naar het kasteel Aerwinkel Adrie: Oprijlaan naar het kasteel Aerwinkel
Het park rond het kasteel Aerwinkel Adrie: Het park rond het kasteel Aerwinkel
Ruïne van kasteel Montfort Adrie: Ruïne van kasteel Montfort

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart vlootbeek-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Montfort

1. Petra 30 mei 2021 om 16:33

Vandaag deze mooie afwisselende route gelopen. Mooi bos, met open stukken met velden en sowieso in een prachtig mooie omgeving. Het was rustgevend. De Vlootbeek staat grotendeels droog. Met GPS gelopen. Stukken van Pieterpad erin verweven . Adrie, weer goed je best gedaan, bedankt maar weer.

2. Ingrid 23 november 2020 om 15:01

23 november 2020.
    We hebben de mooie wandeling op 22 november gelopen. De grond was bedekt met een tapijt van gouden bladeren. Het was een avontuurlijke wandel tocht!.Het was bewolkt en bij nummer 9 durfden we het steeds donkerder bos niet meer in te lopen. Met google maps hebben we nog drie kwartier op verharde paden gelopen om bij het startpunt weer uit te komen. Het was inmiddels kwart voor 4 en donker. We hadden het voor geen goud willen missen. Volgende keer gaan we verder bij nummer 9 en willen de rest van de tocht meemaken!
    Groeten van Ingrid en Gerard uit Utrecht

3. Ingrid 20 november 2020 om 18:31

Wat leuk! Het is inmiddels 20 november 2020, wij , mijn man en ik gaan deze route zondag lopen.!We houden de T sprong in de gaten!!!

4. Thei Tummers 8 juli 2020 om 20:17

6 juli 2020 deze mooie route gelopen. Een prachtige route die twee keer door ’t Sweeltje loopt waar ik het geluk had om verschillende vogels te spotten en zelfs een hazelworm bleef op zijn gemak poseren voor een foto. Deze wandeling is echt een aanrader en krijgt van mij vier sterren.

5. Margriet 17 mei 2020 om 18:08

Vandaag deze wandelroute gelopen. In het begin van de route genoten van de klaprozen. Het was een mooie wandeling, heerlijk rustig, af en toe kwamen we een paar wandelaars tegen.

6. Willem van Gerwen 10 mei 2020 om 17:48

Deze wandeling gelopen op 6 mei 2020. Een mooie wandeling met afwisselend landschap. Bos, grasland, landbouwgronden en water. Onderweg een aantal interessante bezienswaardigheden. De routebeschrijving is erg duidelijk.In september 2015 heb ik deze tocht ook al eens gelopen.
    Echt aan te bevelen voor collega-wandelaars. Verslag en fotoreportage

7. Marc Knaapen 7 mei 2020 om 20:22

Op bevrijdingsdag in corona tijd bij mooi weer deze wandeling gemaakt. Ideaal. Mooie afwisselende route vooral door bos maar zeker niet eentonig. Weinig andere wandelaars. Goed te volgen op een download van de kaart. Dus aan te bevelen.

8. Adrie 10 juni 2019 om 17:48

Gisteren 9 juni 2019 de wandelroute samen met de 12 kilometer lange Vlootbeek-de kleine tocht gecontroleerd. Geen veranderingen gezien. De historische tuin bij de kasteelruïne Montfort is een bezoekje waard. Zeker nu de bloemen volop in bloei staan is het een mooi kleurrijke geheel geworden. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

9. Adrie 29 augustus 2016

De wandelroute 28 augustus 2016 met mooi weer gecontroleerd. De routebeschrijving klopte nog, wel op een paar plaatsen wat extra herkenningspunten in de routebeschrijving opgenomen. De routebeschrijving is actueel. Veel wandelplezier!

10. Lennard 2 oktober 2015

Enige tijd gelopen met goed wandelweer.

Ik vond het een mooie tocht met behoorlijk wat afwisseling. Vooral de bossen worden in deze route niet makkelijk eentonig. Een route de zeker de moeite van het lopen waard is.

11. Willem 15 september 2015

Hele mooie tocht. Veel afwisseling met prachtige natuur en bezienswaardigheden.

1. Adrie 15 september 2015 om 09:38

Willem ik heb de ingestuurde correcties overgenomen en in de routebeschrijving verwerkt. Tevens heb ik het deel met correcties uit het voetnootje verwijderd. Toch een kleine toelichting op de 4-sprong bij punt 11, tijdens het samenstellen van de tocht was er bij de omheining wel iets van een pad te herkennen, het pad op linkerhand was zodanig dicht gegroeid dat ik besloten had de 4-sprong niet te benoemen en door te laten lopen tot de T-splitsing bij de bosrand. Wat betreft het brugje i.p.v. de stapstenen door het beekje is een hele verbetering, zelf ben ik in de periode mei/juni niet een keer het beekje kunnen oversteken als gevolg van de waterstand. Willem bedankt voor de correcties!