Vlootbeek-de kleine tocht, Montfort te Limburg

12 km Wandelroute Vlootbeek-de kleine tocht, te Montfort

Wandeltocht door het landgoed Rozendaal en 't Sweeltje. Vanuit de plaats gaat de tocht naar het landgoed Rozendaal, een mooi afwisselend gebied van bos en open landschap. Vervolgens gaat de tocht over rustige landweggetjes naar het bosgebied 't Sweeltje. 't Sweeltje ligt op een stuifduinengordel direct aan de Vlootbeek. De tocht gaat zowel over de stuifduingordel als door het lager deel langs de Vlootbeek. Een gedeelte langs de Vlootbeek is in 2009 heringericht, de oevers werden afgevlakt en op sommige plaatsen heeft men de beek wat meer laten meanderen. Bij de herinrichting werd bij toeval een Romeinse muntschat ontdekt bestaande uit 65 zilveren denarii en 6 gouden Aurei. Bij het lager gelegen deel van de tocht door 't Sweeltje komt men langs een vijftal afbeeldingen van deze munten uitvergroot in hardsteen in de buurt van de vindplaats. Als verdere bezienswaardigheid komt men in het begin van de tocht langs kasteelruïne Montfort. 80% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 14-6-2018, laatst bijgewerkt op: 3-4-2023

Met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken, “Aan het water”, direct daarna RA, “Aan de kerk”, kn48 volg 62.
Iets voorbij de achterzijde van de kerk LA, gras-pad met beekje aan linkerhand, kn62 volg 63.
Bij kruising RA, verharde weg, kn63 volg 43
# Kasteel Montfort, ook bekend onder D’n Tómp of De Grauwert, is gebouwd rond het jaar 1260.
RD, weg aan linkerhand negeren, kn43 volg 42.
Na ca. 90m RA, kn42 volg 26, “Oude Brachterweg”.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Gelreweg”, wn26, vervolgens in flauwe bocht naar rechts LA,  wn26, het onverharde pad volgen tot bosrand aan linkerhand met SLL bordje, voorbij een groot landbouwperceel aan linkerhand.
Bij deze bosrand RD, bospad, achtereenvolgens smal bospad aan rechter- en linkerhand negeren, wn26.
Na ca. 80m, bij splitsing rechts aanhouden, kn26 volg 27.
Bij Y-splitsing RA, wn27, het pad volgen tot T-splitsing voorbij een houten afsluitboom, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn27 volg 28, het pad volgen tot kruising voorbij kleine parkeerstrook links van het pad, smal zijpad negeren.
Bij deze kruising LA, “Roosendaal 1”, wn28, het pad met iets verder kn28 volg 76/78 volgen tot pad aan rechterhand, iets voor witte boerderij, zijpaden aan linkerhand negeren.
Bij dit pad RA, pad met bosrand aan rechterhand, kn28 volg 76, het pad volgen tot bocht naar rechts in het bos.
In deze bocht LA, smal bospad, wn76.
Bij T-splitsing LA, het fietspad aan overzijde van doorgaande weg volgen, wn76.
Na ca. 60m, voor woning, RA, wn76, het brede onverharde pad ca. 1km volgen tot 3-sprong bij breed grindpad, iets voorbij landbouwpercelen aan linkerhand, zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, breed grindpad, kn76 volg 25.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn25.
Na ca. 120m, voor woning nr.48 LA, wn25.
Bij 4-sprong RD, “Heistersweg”, kn25 volg 1, de weg volgen tot kruising met doorgaande weg, zijweg negeren.
Bij deze kruising RD, wn1.
Iets voor bosrand aan rechterhand LA, onverhard pad met bankje en informatiepaneel “Welkom op het Sweeltje”, kn1 volg 3.
Voorbij bankje het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn3, het pad volgen tot pad schuin naar links ca. 180m voorbij de hoogspanningslijnen, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad links aanhouden, wn3.
Bij kruising met ATB pad RD, direct daarna eveneens RD, pad aan linkerhand negeren, wn3.
Voorbij top van een lage heuvel RD, pad aan rechterhand negeren, de wn3 route wordt verlaten.
Op hogere heuveltop RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij 5-sprong (de ATB paden zijn meegeteld) links aanhouden, licht slingerend bospad, men volgt nog steeds op enige afstand de rand van het bosgebied aan linkerhand.
Pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, iets verder passeert men op de heuveltop een houten afsluitboom en SLL bordje, aan voet van de heuvel het smalle pad met de bosrand aan rechterhand volgen.
Bij 4-sprong RA, wn3, het brede pad  met iets verder kn3 volg 7 ca. 200m volgen tot smal pad aan linkerhand in flauwe bocht naar rechts van het brede pad, overige zijpaden negeren .
Bij dit pad LA, licht slingerend bospad door bosperceel beuken, de wn route wordt verlaten.
Het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing RA richting bosrand.
T.h.v. de bosrand, bij kruising RA, pad met bosrand aan rechterhand.
Bij T-splitsing LA, breed pad, kn7 volg 2/44, vervolgens na ca. 50m RA, smal bospad, kn7 volg 2.
Na ca. 50m, bij 3-sprong rechts aanhouden, wn2, men passeert enkele imposante oude beuken.
Na ca. 550m RA, wn2, eveneens wat smaller bospad.
Bij T-splitsing LA, wn2, iets breder bospad.
Het doorgaande pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn2, het doorgaande pad dat iets verder nogmaals met een flauwe bocht naar rechts buigt ca. 1km volgen tot smal pad aan linkerhand langs een beekje ca. 350m voorbij een hoogspanningsmast en iets voor dit pad zijn aan linkerhand aan overzijde van het beekje tussen de bomen door enkele kleine stalletjes te zien, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad links aanhouden, smal bospad met het beekje aan linkerhand.
Bij 3-sprong links aanhouden, pad met het beekje aan linkerhand verder volgen.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, direct na brug RA, kn2 volg 34, smal pad met beekje aan rechterhand en verderop een brugje.
Voorbij het brugje, bij T-splitsing LA, kn34 volg 38, direct daarna RD, smal pad aan rechterhand negeren.
Na ca. 140m, in flauwe bocht naar rechts LA, wn38, smal pad richting klaphek t.h.v. bosrand, voorbij het klaphek het smalle pad met het beekje aan linkerhand volgen tot een brugje.
Bij het brugje LA het brugje over, aan overzijde rechts aanhouden richting het klaphek voor de weg, wn38.
Voorbij het 2de klaphek, bij T-splitsing RA, verharde weg, kn38 volg 45, vervolgens bij T-splitsing LA, “Dijk”, wn45.
RD, weg aan linkerhand negeren, direct daarna RA, “Dijkstraat”, kn45 volg 48, de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

H. Catharina kerk, Dijkstraat 18, 6065 AT te Montfort. Plan Route

Parkeren kan bij de kerk.

Bushalte Markt, Montfort. Aanlooproute: Vanuit de bushaltes “Markt” in noordelijk richting parkeerterrein vertrekken, vervolgens deze weg ca. 100m volgen tot zijweg aan linkerhand met wegwijzerbord “H. Catherina”. Bij deze weg LA, “Dijkstraat”, vervolgens weg volgen tot de kerk, het startpunt.

Kasteelruïne Montfort Adrie: Kasteelruïne Montfort
Hoeve Heerenhof 't Voorhuys Adrie: Hoeve Heerenhof 't Voorhuys
In de verte hoeve Heerenhof 't Voorhuys en  't Achterhuys Adrie: In de verte hoeve Heerenhof 't Voorhuys en 't Achterhuys
Natuurgebied 't Sweeltje Adrie: Natuurgebied 't Sweeltje
Voorbeeld van munt Romeinse muntschat Adrie: Voorbeeld van munt Romeinse muntschat

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart vlootbeek-de-kleine-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Montfort

1. Paul Monod de Froideville 15 mei 2020 om 19:04

Met heel veel genoegen op 14 mei, in coronatijd, deze wandeling gemaakt met mijn vrouw. Normaliter wandelen we onze ommetje op de Meinweg. Maar gezien de heidebrand en het feit dat we de afgelopen maanden zo ongeveer alle mogelijke wandelingen op de Meinweg gelopen hebben, waren we op zoek naar een nieuwe uitdaging. De Vlootbeekroute bleek een fantastische route, afwisselend, landschappelijk interessant en ook nog wat glooiend.Naar de zandverstuiving komen we zeker nog eens met de kleinkinderen terug. Een echte aanrader.

2. Lea Aarts 15 mei 2020 om 18:51

Wat een mooie route!

3. Adrie 10 juni 2019 om 17:46

Gisteren 9 juni 2019 de wandelroute samen met de 18 kilometer lange Vlootbeek-tocht gecontroleerd. Geen veranderingen gezien. De historische tuin bij de kasteelruïne Montfort is een bezoekje waard. Zeker nu de bloemen volop in bloei staan is het een mooi kleurrijke geheel geworden. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!