Vlasroot-de kleine tocht, Riethoven te Noord-Brabant

15 km Wandelroute Vlasroot-de kleine tocht, te Riethoven

Deze tocht is een korte variant op de 21 kilometer lange Vlasroot-route. Ook deze tocht gaat door het prachtige beekdallandschap van de Dommel. Men ziet er houtwallen, hooilanden, weilanden, akkers, bossen en heideveldjes. De tocht gaat langs het Groot Goor in het beekdal van het beekje de Run naar de Vlasrootvennen om vervolgens door het Dommeldal en de Einderheide weer terug te keren naar Riethoven. Het Groot Goor is een smal, langgerekt gebied. Omdat het gebied erg nat is lopen er geen wegen of paden doorheen, gevolgd wordt het 'schouwpad' langs de Run. De Vlasroot is een klein vennengebied met twee vennen, de Grote Vlasroot en de Kleine Vlasroot. Waar de naam Vlasroot vandaan komt is onduidelijk. De voor de hand liggende gedachte, dat de plassen vroeger gebruikt werden om vlas in te roten (het weken van vlashalmen) is waarschijnlijk niet juist. De Einderheide is een groot aaneengesloten naaldbosgebied. Als bezienswaardigheid komt men langs De Volmolen of Waalrese Molen, een watermolen op de Dommel. 85% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 28-9-2013, laatst bijgewerkt op: 22-10-2017

Met de rug naar het pleintje voor de ingang van kerk RA vertrekken, vervolgens bij kruising RD, “Gildestraat”.
T.h.v. woning nr.24 RD, weg aan linkerhand negeren, direct daarna RA, “Stevertsebaan”, vervolgens de weg volgen tot bocht naar rechts, zijwegen negeren.
Bij deze bocht RD, onverhard pad met gescheiden fietspad volgen.
RD, smal pad tussen woning en bosperceel aan rechterhand negeren.
Voorbij bankje, t.h.v. bosgebied aan rechterhand RA, smal slingerend bospad.
Na verlaten van het bosgebied RD, pad aan linkerhand negeren, bosrand volgen, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij splitsing links aanhouden, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
Bij T-splitsing RA, doorgaande weg, direct daarna voorbij woning LA, onverhard pad met gescheiden fietspad en ANWB paddenstoel 21687/001, wn route.
Na het passeren van beekje “de Run” RA, beekje aan rechterhand volgen, kn37 volg 93, vervolgens het beekje volgen tot 3de stuw aan einde van het bosgebied.
Bij deze stuw RA de stuw oversteken, direct daarna aan overzijde eveneens RA, het beekje nog een klein stukje volgen, wn route, verderop voor bosperceel buigt het pad naar links weg van het beekje, wn route, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, kn93 volg 94.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
T.h.v. woning nr.12 RA, bospad, kn94 volg 70, vervolgens het pad volgen tot rand van bosgebied, zijpaden negeren.
Bij splitsing t.h.v. deze bosrand rechts aanhouden, bosrand aan rechterhand volgen, wn route.
Bij T-splitsing voor lage heuvelrug RA, de wn route wordt verlaten, vervolgens bij Y-splitsing rechts aanhouden richting waterplas.
Bij T-splitsing voor de waterplas (visvijver) LA.
Na ca. 80m, voorbij bosrand LA, na enkele meters buigt het pad naar rechts, vervolgens het pad langs de twee vennen volgen tot T-splitsing voor een parkeerterreintje, smalle zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, wn route, direct daarna bij T-splitsing LA, fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, vervolgens na ca. 50m RA, onverhard pad.
Bij 4-sprong LA, wn route, bosrand volgen.
RD, pad aan rechterhand negeren, bosrand verder volgen.
Na ca. 200m RA door klaphek, vervolgens het gras-pad door grasland richting linker overzijde volgen, wn route, verderop na passeren van een doorgang de linkerzijde van het grasland volgen richting het klaphek aan de overzijde.
Na passeren van het klaphek bij T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten, het riviertje de Dommel aan linkerhand volgen.
RD, smal pad aan rechterhand negeren, verderop na passeren strook open grasland langs het riviertje de Dommel buigt het doorgaande pad t.h.v. geel NM routepaaltje naar rechts weg van het riviertje.
Na passeren van houten afsluitboom bij 4-sprong LA, vervolgens het doorgaande pad volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, fietspad langs de doorgaande weg volgen, kn70 volg 71.
RD, “Volmolen”, weg aan rechterhand negeren, wn route.
# Watermolen de Volmolen.
T.h.v. watermolen RA camping “De Volmolen” oplopen, blauwe NM route, kn71 volg 47.
RD, grindpad, weg aan rechterhand negeren, direct daarna bij T-splitsing voor haag LA, blauwe NM en wn route, vervolgens bij grasveld rechts aanhouden, direct daarna links aanhouden, na enkele meters verlaat men weer het campingterrein en volgt men een smal pad langs het riviertje de Dommel, blauwe NM en wn route.
Voorbij rechterbocht LA, blauwe NM route, de wn route wordt verlaten, volg vervolgens de blauwe NM route tot T-splitsing met aan linkerhand grasland.
Bij deze T-splitsing LA, blauwe NM route.
RD, klaphek aan linkerhand negeren, kn47 volg 96, de blauwe NM route wordt verlaten.
Bij 4-sprong RD, het pad kruist verharde weg, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Aan einde van bosgebied aan rechterhand RA, bosrand aan rechterhand blijven volgen.
Ruim voor flauwe linkerbocht RA, bospad met houten afsluitboom, direct daarna RD, pad aan rechterhand negeren, vervolgens bij T-splitsing LA, blauw paaltje.
Na het passeren van houten afsluitboom en informatiepaneel van “HSV ’t Sonneke” bij T-splitsing LA.
RD, pad aan rechterhand negeren, aan rechterhand is een akker, vervolgens RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij 4-sprong RD, direct daarna eveneens RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren.
Bij kruising RA, rood-blauw route paaltje, de wn route wordt weer verlaten.
Na passeren van bankje bij kruising RD, rood-blauwe band op boom.
RD, smal pad aan linkerhand negeren.
Bij kruising LA, rode band op boom.
Bij T-splitsing LA, direct daarna bij 4-sprong 1ste pad aan rechterhand, scherpe bocht naar rechts.
RD, pad aan linkerhand negeren.
Bij Y-splitsing links aanhouden.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, aan linkerhand passeert men een woning.
RD, pad aan rechterhand negeren.
Onverhard pad gaat over in verharde weg, vervolgens na ca. 60m LA, kn29 volg 23.
Verharde weg gaat over in onverhard pad, vervolgens het pad volgen tot bord bebouwde kom Riethoven, zijpaden negeren.
Na passeren van dit bord bij 4-sprong RD, smal grindpad volgen.
Bij kruising RD, grindpad blijven volgen.
Bij kruising RD, direct daarna aan einde van het grindpad rechts aanhouden, vervolgens de weg volgen tot 4-sprong voor pleintje.
Bij deze 4-sprong RA richting de kerk, het startpunt.

Legenda
RA = rechtsaf
RD = rechtdoor
LA = Linksaf
NM = Natuurmonumenten
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

St. Willibrordus Kerk, Dorpsplein 6, 5563 BD te Riethoven. Plan Route

A67, neem afrit 30-Eersel. Volg de N397 en Boshovensestraat naar de Dorpsplein in Riethoven. Parkeren kan in de direct omgeving van de kerk.

Station Eindhoven. Bus 174 (richting Bergeijk). Bushalte Kerk, Riethoven.

Omgeving Riethoven Adrie: Omgeving Riethoven
Omgeving Riethoven in een ander seizoen Adrie: Omgeving Riethoven in een ander seizoen
Het Groot Goor Adrie: Het Groot Goor
De Volmolen of Waalrese Molen Adrie: De Volmolen of Waalrese Molen
De Grote Vlasroot Adrie: De Grote Vlasroot
Grote Vlasroot maar nu in een ander seizoen Adrie: Grote Vlasroot maar nu in een ander seizoen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart vlasroot-de-kleine-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Restaurant Vandeijck

1. Hans van 't Hof 7 april 2018 om 21:04

Voorjaarsgroen

2. Hans van 't Hof 7 april 2018 om 21:03

Dennen appeltjes in de dop

3. Hans van't Hof 7 april 2018 om 21:01

Visvijver

4. Hans van 't Hof 7 april 2018 om 21:00

5. Hans van 't Hof 7 april 2018 om 20:59

Vandaag met een strak blauwe lucht deze mooie wandeling gelopen.
    Een afwisselende route, zelfs 2 reeën gespot en groenlingen gezien.
    Goed aangegeven zowel op papier als gps.
    Dank je wel weer voor deze route.

Hans en José van ’t Hof

6. warja 25 juli 2015

Supermooie route, alleen één aandachtspuntje.. wij liepen de route op gpx (en dus niet via de beschrijving). Bij camping de Volmolen moet je over de camping, alleen staat daar duidelijk een bordje dat het alleen voor campinggasten toegankelijk is. Dat zorgde voor wat verwarring… Uiteindelijk eigenwijs geweest en tóch de camping opgelopen voilá, we konden weer verder! Erg fijn dat de camping (mét terras, wat wel zo fijn is met warm weer) ongeveer op de helft van de route ligt, na een lekker spiegelei konden we met extra energie weer verder!

1. Adrie 26 juli 2015 om 18:49

Warja bedankt voor de reactie! Het is wandelaars toegestaan een klein stukje over het terrein van camping De Volmolen te lopen. Men volgt daar het wandelnetwerk.

7. Bert en Anita 13 februari 2015

wat een dag vandaag!! de kleine vlasrootroute gelopen met eindelijke eens een zonnetje erbij dus een hele geslaagde dag! dit was voor ons een top dag
    opmerking ; het weiland met pytrus onder punt 5 tussen de klaphekken is momenteel erg nat/drassig mocht het de komende tijd nogal regenen zoals wordt verwacht dan geeft dit terplaatse wel een probleem mits je laarzen aan hebt
    groetjes van Bert en Anita

8. Willem 14 juli 2014

Vandaag -14 juli 2014- deze route gelopen. Is echt een geweldig mooi en afwisselend. Met nat weer is het wel minder prettig dat de schouwpaden langs de Run en de Dommel niet zijn gemaaid. Je moet echt door een halve meter hoog onkruid en manshoge rietbegroeing. Wijziging in route:
    onder punt 5 de 7e regel:"RD, smal pad op rechterhand negeren, de Dommel blijven volgen."
    Moet worden:"RD, na het passeren van 2 klaphekken het smal pad op rechterhand negeren, de Dommel blijven volgen."

1. Adrie 15 juli 2014 om 08:33

Door gebruik te maken van schouwpaden krijg je meer afwisseling in een wandeltocht. Ook zijn deze paden zeer geschikt als wandelverbinding tussen natuurgebieden Maar inderdaad het heeft ook zijn nadelen, zeker op natte dagen net voor het maaiseizoen. Het wijzigingsvoorstel is in de routebeschrijving opgenomen. Willem bedankt voor de reactie!