Venrode-route, Esch te Noord-Brabant

20 km Wandelroute Venrode-route, te Esch

Een afwisselende route in de Meierij over rustige weggetjes, langs beken en door bosrijke landgoederen. De route start in Esch en loopt langs de Essche Stroom naar landgoed Den Eikenhorst; na het verlaten daarvan verder langs de Essche Stroom naar landgoed Halse Barrier. Daar slinger je even door een opengesteld deel ervan. Via een begroeid dijkje in het landschap voert de route naar de Zegenwerp en na even Sint-Michielsgestel "aangetikt" te hebben gaat de route grotendeels langs de Dommel naar landgoed Venrode. Na het passeren van het Oertijdmuseum – voorheen het startpunt van deze route – loopt de route door Sparrenrijk en langs een recreatieplas weer terug naar het startpunt in Esch. 68% van deze wandeltocht is onverhard.
De wandeling gelopen door Willem, fotoverslag met uitgebreide achtergrond informatie.

Opgesteld door: Lennard, op: 10-5-2013, laatst bijgewerkt op: 18-9-2022

Opmerking vooraf
Deze wandeltocht komt van oorsprong uit de serie “Wandelroutes de Meierij” van de VVV die na de komst van de wandelnetwerken uit de handel werd genomen. Omdat dit toch mooie en interessante routes blijven, zijn ze omgezet naar een beschrijving met kaart en gps-track waarbij het traject is aangepast aan de huidige omstandigheden.

Op de hoek van het plein, bij het standbeeldje “Oggelvorsenpoel” RA “Marktplein” gaan volgen (kn1v10 het routepaaltje staat aan de overkant van de weg), vervolg na ca. 50m de weg met de bocht naar links (kn10v3), aan je rechterhand staat een pomp waar eens per jaar bier uit komt, de weg RD blijven lopen tot de brug over de “Essche Stroom” (vwn).
Ca. 70m voorbij de brug RA door klaphek, grindpad, iets verder het pad over de kaden met de Essche Stroom aan rechterhand volgen.
Aan einde van het pad RA de brug over en  de verharde weg volgen.
Op T-splitsing LA (kn14v16) en direct daarop op de volgende T-splitsing weer LA op de “Runsdijk” (vwn), de weg volgen tot spoorwegovergang, let op medeweggebruikers!
Bij spoorwegovergang RD de spoorwegovergang over (kn16v23), verderop voorbij woning “De Hoef” het vrij liggende fietspad links van de weg volgen tot de bosrand aan de linkerhand.
Loop daar een klein stukje RD (kn23v60) en vervolgens LA een bospad op met BL-bordje “Eikenhorst”.
Na ca. 300m bij de splitsing links aanhouden, na een voetgangerssluis een klein stukje de rand van een landbouwperceel volgen, aan overzijde buigt het pad naar rechts het bos weer in.
Na deze bocht het eerste pad LA tussen een rij paaltjes door, na ca. 120m passeert men een voetgangerssluis en weer verder een bankje bij een vijver.
Na verlaten van de vijver LA (kn18v17la, 17rd negeren), via een houten voetgangerssluis verlaat men het landgoed de Eikenhorst en even verderop loopt men via een klaphek de “Halsche Beemden” in, voor een beekje buigt het pad naar links en gaat door de rand van het grasland met het beekje aan rechterhand (vwn), het meanderende beekje volgen tot een betonnen brugje, het betonnen brugje over en iets verder door een klaphek, vervolgens de rechteroever van de brede Essche Stroom geruime tijd volgen tot aan de T-splitsing bij een verharde weg, ruim voor deze T-splitsing passeert men t.h.v. een stuw een klaphek en iets voorbij het klaphek een brugje.
Op de T-splitsing RA over de verharde weg “Hal” (kn17v18/56) en direct weer RA over het fietspad “Tolpad” (vwn56) dit met een bocht van 180 graden door de fietstunnel “Halse Barrier” onder de snelweg door, voorbij de tunnel het fietspad verder volgen tot T-splitsing bij grindpad.
Bij de T-splitsing LA (vwn), het grindpad dat verderop ruim voorbij een afsluitboom overgaat in een verharde weg volgen tot een viersprong.
Op de viersprong RA (kn56v57), onverhard pad.
Op kruising RD (vwn) over het wat hoger liggende pad met afsluitboom door bosschages.
Op kruising LA (vwn) direct daarna RA het bospad inlopen.
Voor een open plek, op T-splitsing LA door de rand van de open plek, vervolgens na ca. 50m RD de rand van de open plek met ruime bocht naar rechts verder volgen tot het pad voor een houten afzetting naar links weg buigt van een vennetje met iets voor deze bocht een pad aan rechterhand naar een mooi geplaatst bankje bij het vennetje.
Ca. 50m voorbij deze bocht op kruising RD, het pad uitlopen tot een T-splitsing.
Op de T-splitsing LA, het pad geheel uitlopen tot T-splitsing bij de doorgaande weg met aan linkerhand een picknicktafel.
Op deze T-splitsing LA (kn57v58) en volg het fietspad aan de linkerzijde van de weg.
Na ca. 40m RA de weg oversteken en een grindpad links van de witte woning inlopen (vwn), opgelet men loopt nu over een golfterrein.
Na ruim 100m, waar het brede pad met een flauwe bocht naar links buigt RD over het middelste pad met metalen beugel (vwn), direct daarna op kruising RD, loop vervolgens verder RD tot een driesprong voorbij een perceel grasland aan rechterhand.
Op de driesprong rechts aanhouden (vwn), pad met 2de perceel grasland aan rechterhand.
Voorbij dit perceel grasland, op viersprong RD.
Bij splitsing links aanhouden en direct daarop LA over het brede grindpad, het grindpad met iets verder (kn58v28) volgen tot een T-splitsing.
Op de T-splitsing RA (vwn) pad langs de boerderijen met rieten daken.
Einde pad, op T-splitsing met rechts een ijzeren poort LA (vwn), na ca. 500 m passeert men een houten afsluitboom en weer ca. 200m verder gaat het pad t.h.v. een brug over in een verharde weg, de weg verder uitlopen tot aan de kruising bij doorgaande weg.
Hier RA en het fietspad aan de rechterzijde van de weg gaan volgen (kn28v27).
Direct na de brug over de “Dommel” bij kn27 RA over een smal pad langs de rij oude beuken op de linkeroever.
Na ruim 200m RD langs metalen afsluitboom en de oever van de Dommel blijven volgen tot een stuw met een kleine waterkrachtcentrale.
T.h.v. de stuw RD (kn26v23) de linkeroever verder volgen, na ruim 250m buigt het pad naar links weg van de Dommel en volgt een oude arm van deze beek.
Op T-splitsing RA over de verharde weg (kn23v22), een stukje links van de T-splitsing staat de korenmolen “Genenberg”, verderop gaat de weg “Genenberg” over in “Wielse Hoeven”.
Op kruising RD (kn22v21) het onverhard pad “Brede Pad” inlopen.
RD (kn21v71), verderop gaat het pad weer over in een verharde weg.
Op T-splitsing RA (vwn).
LA “De Hogert” (vwn), de weg met verderop (kn71v86) volgen tot bocht naar links direct na woning 2/2A.
In deze bocht rechts aanhouden (vwn) en het grindpad “De Hogert 4” volgen.
Op T-splitsing voor de Dommel LA (vwn) en de linkeroever gaan volgen.
T.h.v. draaihekje aan linkerhand RD blijven gaan (kn86v88).
Op T-splitsing met een breed grindpad RA (kn88v39), verderop wordt het grindpad smaller.
Volg het grindpad met een bocht naar rechts de brug over (kn39v38).
In het bos, op T-splitsing LA over een breed grindpad (vwn38), het pad gaat na ca. 200m over in een verharde weg, houd direct daarna rechts aan en steek het viaduct de A2 over met voor het viaduct (kn38v37).
RD, blijven gaan over “De Ketting” (kn37v42) en de weg uitlopen tot T-splitsing.
Op deze T-splitsing RA (kn42v59) en ga het fietspad aan overzijde van de weg volgen, het fietspad volgen tot een pad aan linkerhand door de bosrand met gemetselde zuilen ca. 140m voorbij de ingang van het Oertijdmuseum.
Bij dit pad LA langs gemetselde zuilen het pad door de bosrand inlopen.
Bij de 2e kruising, hier staat aan de rechterhand een rijtje bielzen, LA.
Op viersprong RA.
Na ca. 300m, op kruising met een bankje RD (kn41v33) het pad met kleine perceeltjes grasland aan linkerhand inlopen.
RD blijven gaan (kn33v44) en na de poort van “Sparrenrijk” op T-splitsing RA (kn44v14) verharde weg en verderop de spoorwegovergang over, voorbij de spoorwegovergang alsmaar RD blijven lopen tot de weg naar rechts buigt.
Hier RD blijven gaan en na kapelletje “Mariae Reginae” RD blijven lopen over het fietspad (kn14v15), loop dit smalle fietspad met verderop (kn15v1) helemaal RD uit tot een T-splitsing in een woonwijk.
Op de T-splitsing LA (vwn) “De Venakker” in.
RA over de “Groenweg” en op de versprongen viersprong RD (vwn) blijven gaan richting de kerk.
Direct na de kerk op driesprong LA en meteen bij het zebrapad RA (vwn) door de voetgangerssluis terug naar het pleintje, het startpunt.

Wandelroutenetwerk:
De geel/groene markeringen hiervan worden alleen als extra hulpmiddel gebruikt. In geval van twijfel is de tekst leidend.

Afkortingen:
kn1v3 = knooppunt 1, volg 3
vwn = volg wandelroutenetwerk
vwn59 = volg wandelroutenetwerk richting 59
LA = linksaf, RA = rechtsaf en RD = rechtdoor
BL = Brabants Landschap

Niet genoemde zijpaden en –wegen moeten worden genegeerd, dat geldt ook voor paaltjes, markeringen, borden, e.d., die niet zijn vermeld.
Alle namen tussen aanhalingstekens zijn ter plekke op borden e.d. zichtbaar.

Plein, Marktplein 7, 5296 NA te Esch. Plan Route

Parkeren kan op het Marktplein in de directe omgeving van de kerk.

Bushalte Markt, Esch.

Essche Stroom t.h.v. Esch. Essche Stroom t.h.v. Esch.
Het is herfst aan het worden. Het is herfst aan het worden.
Ven in de Halse Barrier. Ven in de Halse Barrier.
Laan in de Halse Barrier. Laan in de Halse Barrier.
Vennetje met waterlelies. Vennetje met waterlelies.
Waterkrachtcentrale in de Dommel. Waterkrachtcentrale in de Dommel.
Korenmolen Genenberg. Korenmolen Genenberg.
Kerk van Esch. Kerk van Esch.

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart venrode-route.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Eetcafé De Oude Ketting

Bosscheweg 74
5283 WB Boxtel

Pannenkoekenhuis Het Betoverde Bos

Haarenseweg 4
5296 KB Esch

1. Adrie 19 januari 2022 om 17:48

De Essche Stroom kan aan het begin van de wandeltocht weer gevolgd worden. Het alternatief is uit de routebeschrijving gehaald en van de Google Maps kaart verwijderd. Veel wandelplezier!

2. Adrie 26 september 2021 om 16:03

Er wordt nog volop gewerkt aan de dijk aan zijde van Esch, voorlopig het alternatief blijven volgen. Verder is een pad dat door een in het verleden opengesteld privéterrein ging uit de wandelroute gehaald. Het privé terrein is tegenwoordig gesloten voor publiek. Tevens de rest van de wandeltocht gecontroleerd. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Adrie 3 maart 2021 om 07:25

Maart 2021 wordt er gestart met de keringen in Esch. De werkzaamheden bestaan uit het ophogen en verstevigen van de dijken langs de Essche Stroom. Volg gedurende de werkzaamheden aan het begin van de wandeltocht het alternatief over de Dorpsstraat en aan het einde kan alleen de keuze “Oorspronkelijke VVV route” gevolgd worden.

4. Frank 10 januari 2021 om 18:07

Heb deze route op een winterse Corona-zondag gelopen en heb genoten! Een zeer mooie afwisselende route met een mooi stuk langs de Dommel. En zeker, het was niet echt rustig te noemen met een spoorlijn en een A2 er doorheen, en er waren ook veel andere wandelaars, maar dat mag de pret niet drukken. Aanrader!

5. Willem van Gerwen 2 april 2020 om 17:56

Beste Adrie,
    De Venrode-tocht gelopen op 31 maart 2020. Niet veel wandelaars gezien, maar dat zal ook wel te maken hebben met het coronavirus. Best een aardige route (dank daarvoor) met soms wat lange stukken over verharde wegen/paden, maar dat is natuurlijk niet altijd te voorkomen. Zelf houd ik van onverhard paden. Ik heb de wandeling weer uitgewerkt met achtergronden en foto’s. Verslag en fotoreportage.

6. Lennard 9 oktober 2017 om 16:20

24-9 heb ik de route gecontroleerd en geheel herschreven in een nieuwe stijl.
    De route was nog actueel, maar ik heb zowel in de Halse Barrier als in de Zegenwerp de route gewijzigd. Hierdoor worden enkele saaie brede paden vervangen door mooiere bospaden en krijg je vooral in de Halse Barrier ook wat meer van het landgoed te zien.

Veel wandelplezier!

7. Cor wesel 6 september 2017 om 15:07

Vandaag samen met mijn zwager de route gelopen. Ook deze route was weer erg mooi, daar mooi weer bij en heerlijk wat wind. Wat wil je nog meer.
    Bij punt 4 was er even onduidelijkheid. Bij volg kn 23 moesten we een overweg oversteken, maar deze werd niet vermeld. Het bord “eikenhorst” was verscholen achter het groen. De rode cirkel die wordt genoemd zagen we nergens, maar we zijn maar gewoon doorgegaan en op een gegeven moment zagen we een rood paaltje en konden we onze weg weer vervolgen.
    De route loopt veel langs water, Dommel en Essche Stroom en is zeker de moeite waard.
    Dank hiervoor.

1. Lennard 8 september 2017 om 16:52

Beste Cor,
      Hartelijk dank voor je voetnootje. Fijn om te horen dat de wandeling in de smaak viel.
      Beide punten die je noemt zal ik bij de volgende controle en herziening extra aandacht geven.
      Tot het zover is: ik heb de spoorwegovergang indertijd inderdaad niet genoemd. Bij de volgende herziening wordt de tekst in een andere stijl opgesteld en krijgen dergelijke duidelijke herkenningspunten een prominentere rol.
      De rode cirkel is (was) een geschilderde cirkel op (dikke) bomen. Deze zijn vermoedelijk niet meer zo goed zichtbaar als voorheen.

Veel wandelplezier!

8. wim & marga 14 juli 2013

Op 14 juli 2013 deze route gelopen. Zo dicht bij huis en zoveel nieuwe natuur gezien . Prachtige rustige route met voldoende bankjes langs de route om te genieten van het uitzicht over de vennen en de Dommel.
    Zeker aan te bevelen. Hartelijk dank aan de persoon die de route heeft uitgezet.