Van esdorp naar esdorp, Anloo te Drenthe

16 km Wandelroute Van esdorp naar esdorp, te Anloo

Deze wandeling start in Anloo bij de Koningsherberg tegenover Café Popken Hollander en gaat via het Kniphorstbos, de Strubben, landgoed de Schipborg en de Drentse Aa naar Schipborg en terug. We lopen door natuurgebieden in het Nationale Beek- en Esdorpen Landschap. Allemaal superlatieven in het best bewaarde esdorpen-gebied van West-Europa. Het Kniphorstbosch en de Strubben hebben de grootste concentratie archeologische monumenten van Nederland: hunebedden en grafheuvels. Anloo heeft de oudste kerk van Drenthe, uit de 11de eeuw. De Strubben, een heide-, bos-, grafheuvel- en zandverstuivingsgebied, wordt begraasd door de grootste schaapskudde van Drenthe. Om die reden is dit gebied niet toegankelijk voor honden. Het toegankelijke deel van het landgoed de Schipborg, de Hunneborg, gaat naar het dal van de Drentse Aa. Het rondje om het stroomdal is weids met prachtige vergezichten. In het natte seizoen kan het in de Strubben en op het zandpad langs de Drentse Aa drassig zijn. Goed schoeisel is dan vereist. Deze route is een combinatie van twee wandelingen : naar een archeologisch monument te Anloo en de Drentse Aa en de Strubben te Schipborg. 85% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Ali Stehouwer, op: 14-12-2019, laatst bijgewerkt op: 17-2-2022

Het is mogelijk om de route te starten in Schipborg. Begin dan bij punt 33.
In het Kniphorstbos en de Strubben zijn veel paden en paadjes. Wij hebben de route zo goed mogelijk beschreven. Ons advies: maak ook gebruik van de te downloaden en te printen topografische kaart of het eveneens te downloaden GPS bestand of de mobiele telefoon.

Soms maken we gebruik van merktekens. De merktekens zijn slechts extra punten van herkenning. Soms verandert er weleens wat.

1. Loop vanaf HCR de Koningsberg naar de weg, steek over en ga daar RA in de richting van café-restaurant Popken Hollander.
  2. Even verder 1ste straat LA, Lunsenhof. Links is ook een parkeerplaats bij het Homanshof, het informatiecentrum van de Drentse Aa van Staatsbosbeheer, tevens theehuis, beperkt geopend, een bezoek waard..
  3. Loop RD en ga aan het einde van de straat RA.
  4. Ga daarna vlak voor het einde van de straat LA, een klinkerweg langs een begraafplaats. Er staat hier een ANWB-bordje, een bord voor de Drentse Aa route en een geel paaltje. Loop langs de begraafplaats, links aanhouden, klinkerweg wordt zandweg.
  5. Bij de bosrand buigt het pad naar links. Direct in die bocht naar rechts gaan, een heel smal bospad langs het openluchttheater. Het gele paaltje negeren.
Het is mogelijk om de route te starten in Schipborg. Begin dan bij punt 33.

3. Loop RD en ga aan het einde van de straat RA.
  6. Aan het einde van dit pad LA, een breed zandpad met fietspad.
  7. Passeer de parkeerplaats Kniphorstbosch en ga nog even RD, links is een wei en rechts is een bosrand.
  8. Ga bij het 1ste pad RA het bos in, een smal pad bij een bord van Staatsbosbeheer (SBB).
  9. Ga bij de 1ste kruising LA, en even verderop bij de vijfsprong schuin naar rechts, ofwel het 2de pad naar rechts, volg het pad over de open plek in het bos in de richting van de grafheuvel,
  10. Loop RD en laat de grafheuvel aan de rechterhand, ga bij de kruising nog steeds RD, passeer weer een grafheuvel.
  11. Het pad komt uit op een zandvlakte. Ga RD de heuvel op en volg het pad. Ga onder aan de heuvel nog steeds RD in de richting van het pad, dat aan de linkerkant gemarkeerd is met een kei.
  12. Ga direct na die kei RA, een smal bospad.
  13. Bij een kruising RD en blijf RD lopen tot een Y-splitsing. Op dat punt links aanhouden en de weg RD blijven volgen tot bij een open plek met grafheuvels.
  14. Ga bij het veld met de grafheuvels RA langs de open plek. Vervolg het pad dat weer het bos in gaat en steek even verder via een plank een greppel over.
  15. Ga voorbij de greppel RD en ga bij de 1ste kruising LA in de richting van een hunebed.
  16. Voorbij het hunebed RA, een breed zandpad met fietspad.
  17. Bij de kruising, bij paddenstoel 22061 RD. Dit is een honden losloop gebied.
  18. Loop een flink eind RD, zo’n 640 meter, en ga dan na een geel paaltje aan de linkerhand LA.
  19. Aan het einde RD, in de richting van het hek dat toegang geeft tot een begrazingsgebied, verboden voor honden. Ga het wildrooster over en vervolg het pad, dat uitkomt bij een fietspad.
  20. Fietspad oversteken, ga RD en loop in de richting van een bosrand links.
  21. Ga na ruim 200 meter, vlak vóór de bosrand RA, bij een geel paaltje.
  22. Dit is een smal kronkelend pad. Houd links aan en ga bij een volgend geel paaltje LA. Loop langs het gele paaltje en een bankje in de richting van een bos.
    Dit is niet het gebied van de Galgenberg, zoals op de kaart wordt vermeld, maar hier is links een dichtgegroeid ven, het Boekweitven. De Galgenberg is elders, aan de zandweg tussen Anloo en Schipborg.
  23. Loop nu door en buig met het pad mee naar rechts. Loop langs het bos, ga het bos niet in, want in het bos is een smal en soms heel druk mountainbike-pad. Na 140 meter is links Hunebed D07, een beetje verscholen in het bos, maar er staat wel een info-bord.
  24. Ga na 130 meter voorbij het hunebed bij een splitsing RA en daarna vrij snel LA bij de 1ste kruising. Na 270 meter voorbij deze kruising LA. Loop nu in de richting van een klaphek en een huis.
  25. Steek voorbij het hek de weg over, ga RD tussen de huizen door. Dit gebied hoort bij het Landgoed de Schipborg.
    Op dit landgoed staat een grote boerderij ontworpen door Berlage in opdracht van de familie Kröller Müller. Het gebied is beperkt open voor wandelaars. Wel open is dit stukje bos, de Hunneborg waar enkele huizen staan, die behoren bij het landgoed. Enkele van deze huizen staan onder monumentenzorg.
  26. Neem het 1ste pad RA en ga aan het einde van dit pad bij een splitsing even LA en dan direct het 1ste pad RA.
  27. Ga aan het einde voorbij de wei even naar rechts om uit te komen bij een brede zandweg met fietspad. Ga hier LA.
  28. Loop RD langs het Landgoed de Schipborg in de richting van een bos aan de rechterkant. Neem, bij het bos aangekomen, niet het pad naar rechts dat langs het bos loopt, maar loop nog ongeveer 200 m RD.
  29. Ga daarna het 2de pad RA, een smal bospad dat schuin naar links loopt, ga bij een splitsing LA en loop vervolgens naar rechts in de richting van een bruggetje over de Drentse Aa.
  30. Over de brug RD het pad blijven volgen en ga bij de volgende splitsing RA.
  31. Even verder is een picknickbank. Houd hier rechts aan. Blijf dit pad met een prachtig uitzicht over het dal van de Drentse Aa volgen gedurende bijna 2 km.
  32. Bijna aan het einde buigt het pad bij een bosje naar links.
  33. Ga bij een splitsing van paden RA en passeer een picknickbank.
  34. Ga aan het einde RA, de Schipborgerweg, een half verharde weg met fietspad in de richting van een brug over de Aa en café, restaurant de Drentsche Aa. Er is hier een terras met uitzicht over het water.
  35. Loop vanaf de brug RD langs het café naar het dorp, de Ruiterweg.
  36. Aan het einde RA, Borgweg, een asfaltweg.
  37. Loop door tot een parkeerplaats rechts.
  38. Ga daar naar links bij een bord van Staatsbosbeheer “ de Kymmelsberg “, een stuifzandheuvel op in de richting van een bankje boven op de berg.
    Vanwege het weidse uitzicht over het dal van de Drentse Aa wordt deze plek ook wel de Belvédère van Schipborg genoemd.
  39. Ga voorbij het bankje naar beneden, steek de weg over en ga heel even naar links en dan direct RA, de Schapendrift, een zandpad met fietspad.
  40. Ga na ongeveer 700 m het 1ste pad LA in een bocht naar rechts, dit is een bospad met een bord: verboden voor auto’s en fietsers.
  41. Loop RD tot een hoog hek. Ga daar LA. Het pad eindigt bij de bij punt 25 genoemde huizen aan de weg.
  42. Steek de weg over en loop door een klaphek de Strubben in.
  43. Ga voorbij het hek RD richting “een doorgang door een duin”. Dit wordt een paraboolduin genoemd, omdat het de vorm heeft van een parabool of een hoefijzer. Voorbij het duin is heel goed de vorm van het duin zichtbaar. Ga daarna nog steeds RD richting een klaphek.
  44. Ga ruim 30 meter vóór het klaphek schuin naar rechts bij een Y-splitsing.
  45. Het pad buigt naar rechts tussen twee eiken door. Ga vervolgens na ruim 40 meter LA. Blijf het pad volgen, ga een heuvel op en loop voorbij de heuvel nog steeds RD. Bij een kruising van paden RD.
  46. Even verder is een grote grafheuvel. Laat de heuvel rechts liggen en loop nog steeds RD.
  47. Verderop is weer een kruising van paden. Ga hier LA en volg het gele paaltje.
  48. Loop nu RD. Ga vóór het volgende gele paaltje RA, een brede zandweg met een fietspad, gescheiden door betonnen paaltjes.
  49. Loop 220 meter RD tot de 1ste kruising van paden en ga daar RA, een breed gras-pad over de hei in de richting van een heuvel.
  50. Passeer deze heuvel aan de linkerkant, negeer een pad naar links en loop door tot een kruising van paden ( punt 22 ).
    Voorbij de heuvel is het duidelijk dat dit een kunstmatige heuvel is, een bunker. In de tijd dat dit een militair oefenterrein was, oefenden de soldaten daar met handgranaten. De deur is nu op slot, de bunker is omheind en binnen huizen vleermuizen.
  51. Ga bij de kruising LA en ga bij aan het einde van dit pad min of meer RD ( even naar rechts en na een paar passen LA), vóór de afrastering langs in de richting van een hek.
  52. Ga het hek door en vervolg het pad. Ga aan het einde RA, een breed zandpad met fietspad.
  53. Ga even verder het 1ste bospad LA, bij een bord van SBB.
  54. Bij de T-splitsing RA, verderop een greppel oversteken via een bruggetje.
  55. Ga bij een viersprong LA, een gras-pad.
  56. Aan het einde RA, een breed zandpad met een smal fietspad.
  57. Ga bijna aan het einde van het bos aan de rechterkant , na 700 meter, net voor het weiland RA bij een bord van SBB. Vlak voor dit pad is een klein heel steil paadje door een greppel, gemaakt door mountainbikers. Neem dat pad niet, want dan klopt de beschrijving niet meer.
  58. Het pad van SBB buigt vrijwel direct naar rechts. Ga na ongeveer 25 meter bij een splitsing LA, een pad op over een wal.
  59. Ga aan het einde van dit pad LA.
  60. Het pad loopt nog heel even langs het bos en daarna door het veld.
  61. Aan het einde RA, een zandpad.
  62. Het zandpad komt uit op een asfaltweg. Ga hier LA en loop in de richting van het dorp. In het dorp wordt het een klinkerweg. Links doemt de toren met zadeldak van de 11de eeuwse Magnuskerk op. Over de kerk met o.a. drie orgels en een grafkelder valt veel te vertellen. www.magnuskerk.nl
  63. Voorbij de kerk is een brinkje met twee horecagelegenheden. Rechts is een hotel-café-restaurant de Koningsherberg, het beginpunt van deze rondwandeling.

Hotel-café-restaurant de Koningsherberg, Brinkstraat 2, 9467 PE te Anloo. Plan Route

Er is een parkeerplaats voor Hotel de Koningsherberg en achter café restaurant Popken-Hollander.

Buslijn Groningen – Emmen v.v. Stopt bij de carpoolplaatsen aan de N34. Buslijn 51 Assen- Groningen v.v. Halte Lunsenhof.

Honden zijn niet toegestaan in dit gebied.

Een hunebed in het Kniphorstbos. Margriet Smeets: Een hunebed in het Kniphorstbos.
Heidekoeien in het bos van de Strubben. Margriet Smeets: Heidekoeien in het bos van de Strubben.
En een prehistorische koe? Margriet Smeets: En een prehistorische koe?
Hunebedstenen met schaapskudde in de Strubben. Margriet Smeets: Hunebedstenen met schaapskudde in de Strubben.
Een wandelaarsbruggetje over de Drentse Aa. Margriet Smeets: Een wandelaarsbruggetje over de Drentse Aa.
Het dal van de Drentse Aa. Margriet Smeets: Het dal van de Drentse Aa.
Vanaf de brug bij restaurant de Drentsche Aa in Schipborg. Margriet Smeets: Vanaf de brug bij restaurant de Drentsche Aa in Schipborg.
De Kymmelsberg in Schipborg. Margriet Smeets: De Kymmelsberg in Schipborg.
Grafheuvels in de Strubben. Margriet Smeets: Grafheuvels in de Strubben.
De kerk uit de 11de eeuw op de brink in Anloo. Margriet Smeets: De kerk uit de 11de eeuw op de brink in Anloo.
Mooi Anloo. Margriet Smeets: Mooi Anloo.
Hotel-café-restaurant de Koningsherberg HCR de Koningsherberg: Hotel-café-restaurant de Koningsherberg

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart van-esdorp-naar-esdorp.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café Popken Hollander

9469 PN Schipborg

1. Ali Stehouwer 16 februari 2022 om 11:09

Beste wandelaar

In deze route komt het gebied de Strubben voor. Binnenkort zal het gebied de Strubben niet meer toegankelijk zijn voor honden.

16-2-22
    Met vriendelijke groet

2. E. Bierings 31 mei 2021 om 20:07

Bij punt 29 raakten we in verwarring, het is duidelijker als er ipv voorbij, over de brug staat.

We vonden het een hele mooie afwisselende tocht.

1. Ali Stehouwer 1 juni 2021 om 06:31

Beste wandelaar,

Bedankt voor uw positieve reactie en tip voor verbetering.
      We zullen dit veranderen.

Met vriendelijke groet

3. Hans Vogels 30 november 2020 om 21:30

We hebben zaterdag deze wandeling gelopen. Het weer kon iets beter maar de wandeling was top, prima afwisselend. De route had zelfs nog wel iets langer gemogen. Wel jammer dat aan de oostzijde het geluid van het verkeer op de ‘Hunebed highway’ (N34) hoorbaar was. Het is echt een route die we nog een keer, wellicht in een ander jaargetijde, gaan lopen.
    Hans en Rianne

4. ammdeboer 31 mei 2020 om 17:36

Het is handig om te vermelden dat je de gele paaltjes moet volgen i.p.v. de groene.Verder mooie route.

1. a.g.h.stehouwer 1 juni 2020 om 13:12

Beste wandelaar,

Reuze bedankt voor uw reactie. De groene paaltjes zijn inderdaad sinds 20 mei allemaal geel.
      De routebeschrijving is aangepast.