Valkenhorst-tocht, Leende te Noord-Brabant

16 km Wandelroute Valkenhorst-tocht, te Leende

Wandeltocht door de Valkenhorst, Spinsterberg, het Leenderbos en het buurtschap Leenderstrijp. De Valkenhorst is een landgoed dat bestaat uit een gevarieerd bosgebied met een groot heidegebied. De Spinsterberg behoorde vanouds tot de Valkenhorst en is het hoger gelegen en licht heuvelachtig gedeelte van het gebied. Het Leenderbos is een van de eerste bossen die bewust zo zijn aangelegd dat het tevens een aantrekkelijk recreatiegebied zou worden. Kenmerkend voor zijn de licht gebogen dreven, in tegenstelling tot de meeste ontginningsbossen waar de dreven in een dambordpatroon zijn aangelegd. Daarnaast werden een aantal vennen met omgeving gespaard. Het buurtschap Leenderstrijp ontwikkelde zich in loop der jaren tot een langgerekte verzameling boerderijen met een driehoekig plein, het 'Kaetsveld', als middelpunt. De tocht komt langs een aantal van deze boerderijen en het driehoekig plein. De officiële blauwe plaatsnaamborden die men bij het buurtschap passeert willen de voorbijganger doen denken dat het buurtschap Strijp heet. Deze borden zijn echter misleidend, Strijp is de volksmond-benaming. De meest gangbare naam van het buurtschap is toch echt Leenderstrijp. Verder zijn er als bezienswaardigheid De Heimolen een door twee liefhebbers op schaal van 2:3 gebouwde standerdmolen en de Sint-Janskapel te zien. Wel moet men in het gebied de Spinsterberg rekening houden met wat geluidsoverlast van de A2. 90% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 31-10-2016, laatst bijgewerkt op: 14-2-2018

Vanuit het parkeerterrein richting doorgaande weg vertrekken, vervolgens de doorgaande weg oversteken, kn26 volg 25, let op drukke weg!!!, het onverharde pad links van het fietspad volgen, blauw-groene paaltjes route.
Voor houten afsluitboom LA, kn25 volg 11, groene paaltjes route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing t.h.v. inrit “Valkenhorst”, ruim voorbij 2de klaphek.
Bij deze T-splitsing RA, brede laan, wn en groene route.
Bij kruising met verhard fietspad RD, wn en groene route.
Doorgaand pad met bocht naar rechts verder volgen, kn11 volg 24, groene route, vervolgens het pad volgen tot woning nr.5.
Voorbij deze woning het doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, groene route, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising voorbij omheind terrein het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, groene route.
RD, pad aan linkerhand negeren, groen-blauwe route.
Voorbij open plek RA, smal pad met bosrand aan linkerhand, groen-blauwe route.
Bij T-splitsing voor grasland LA, groen-blauwe route, vervolgens  het pad volgen tot Y-splitsing bij verhard weggetje/fietspad.
Bij deze Y-splitsing scherp LA, verhard fietspad volgen, wn en groen-blauwe route.
Bij 3-sprong t.h.v. woonboerderij links aanhouden, “De Oude Baan”, kn24 volg 23, vervolgens bij splitsing voorbij de boerderij rechts aanhouden, onverhard pad rechts van verhard fietspad volgen, wn route.
Bij kruising RA, kn23 volg 29, pad met klaphek en veerooster door open gebied.
RD, pad aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 60m LA, wn en blauw-witte route.
Bij T-splitsing voorbij groot ven RA, kn29 volg 21, witte route.
Na ca. 100m LA, wn en witte route.
Voorbij veerooster bij 3-sprong RA, wn en witte route, afrastering aan rechterhand volgen.
Na ca. 300m LA, wn en witte route.
Bij kruising RD, aan linkerhand passeert men twee parallel lopende paden, witte route, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij deze T-splitsing LA, witte route, direct daarna RD, smal pad aan rechterhand negeren, iets verder buigt het pad naar rechts, vervolgens het pad volgen tot men het bosgebied via een groot klaphek verlaat, zijpaden aan rechterhand negeren, verderop op een laag heuveltje buigt het pad met flauwe bocht naar links, de wn route wordt dan weer gevolgd.
Na passeren van het klaphek LA, verhard fietspad, direct daarna t.h.v ANWB paddenstoel 23834 RA doorgaande weg oversteken richting “Molenheide”, let op drukke weg!!!, wn route.
Aan overzijde bij T-splitsing LA, direct daarna RA, grindpad rechts van verhard fietspad volgen, gz route.
Iets voorbij flauwe bocht naar links LA, bospad met houten afsluitboom en SBB bordje, half open plek aan rechterhand, gz route.
Voorbij de half open plek, bij 3-sprong rechts aanhouden, gz route.
Bij kruising RD richting bospad aan overzijde van open plek met picknicktafel, gz route.
T.h.v laag heuveltje aan linkerhand RD, smalle zijpaden negeren, gz route.
Pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, gz route, vervolgens het pad verder volgen tot kruising met ruiterpad.
Bij deze kruising RD, pad met open plek aan linkerhand, gz route.
Voorbij deze open plek, bij 4-sprong LA, gz route, pad met open plek aan linkerhand.
In open strook, bij 4-sprong RD richting bosrand, gz route, bij bosrand buigt het pad het bosgebied weer in.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, de gz route wordt verlaten, vervolgens na ca. 60m bij splitsing links aanhouden.
Bij 4-sprong RD, het pad gaat richting rand van het bosgebied en buigt vervolgens weer terug het bos in.
Na passeren van picknicktafel bij kruising LA, ANWB 23832 richting “Strijp”, kn28 volg 54, pad met verhard fietspad.
RD, “Kapelstraat”, pad aan linkerhand negeren, vervolgens het pad verder volgen tot kruising, zijpaden negeren, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
# Men passeert De Heimolen een op schaal van 2:3 gebouwde standerdmolen en verderop de iets naar achtergelegen Sint-Janskapel eveneens aan rechterhand.
Bij deze kruising RD, “Kapelstraat”, de wn route wordt verlaten.
Bij 4-sprong LA, “Klooster”, ANWB paddenstoel 23830 richting Leende, vervolgens de weg volgen tot boerderij nr.6.
T.h.v. deze boerderij RA, vervolgens bij 4-sprong RD.
Bij T-splitsing RA, men passeert een horecagelegenheid.
RD, “Strijperstraat”, weg aan linkerhand negeren, kn59 volg 54, direct daarna voor Coöp. St. Jan de weg met bocht naar rechts verder volgen, weg aan linkerhand negeren, wn route, vervolgens de weg volgen tot woning nr.58B, zijwegen negeren, voorbij pleintje passeert men kn54 volg 28.
Voorbij deze woning RA, na enkele meters onverhard pad, wn route.
Bij kruising LA, verhard weggetje, “Heerstraat”, de wn route wordt verlaten, vervolgens het weggetje volgen tot kruising met verhard fietspad t.h.v. bosgebied, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, “Heerstraat”, ANWB paddenstoel 23831 richting “Valkenswaard”.
Iets voorbij woning, t.h.v. parkeerterreintje LA, smal bospad rechts van picknicktafel volgen.
Bij T-splitsing RA, vervolgens bij kruising met breed pad en fietspad RD, kn4 volg 27.
Achtereenvolgens het doorgaand pad met flauwe bocht naar rechts en bocht naar links verder volgen, zijpaden negeren, wn route.
Bij kruising iets voor bosrand RD, wn route, vervolgens het pad ca. 800m volgen tot kruising met breed pad met gescheiden fietspad, men passeert een zijpad en vier kruisingen waarvan drie ruiterpaden.
Bij deze kruising LA, kn27 volg 43, pad met gescheiden fietspad richting open plek met heide.
Na passeren van picknicktafel, bij kruising RA, de wn route wordt verlaten, omheind heidegebied aan rechterhand verder volgen.
Voorbij het omheinde heidegebied RD, pad langs het heidegebied aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing LA, breed pad.
Bij kruising met verharde weg RD, men passeert picknicktafel.
Na ca. 150m, iets voor flauwe bocht naar rechts RA, gras-pad.
Bij kruising RD, bw route.
Bij kruising met verharde weg RD, bw route, direct daarna bij kruising met smal pad eveneens RD, verderop buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, direct daarna RD, pad aan rechterhand negeren, bw route.
Bij kruising LA, licht slingerend bospad, bw route.
Bij kruising RD, bw route, aan rechterhand passeert men SBB gebouwtje.
Bij T-splitsing LA, pad met ven en picknicktafel aan rechterhand, bw route.
Bij kruising met verharde weg (is echt de laatste keer) RD, bw route, vervolgens het pad volgen tot men weer uitkomt bij parkeerterrein, het startpunt.

gz en bw = geel-zwarte en blauw-witte SBB route bordjes met pijl als richting aanduiding.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje genummerde met richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Parkeerterrein Leenderbos Staatsbosbeheer, Strijperpad 1, 5595 XR te Leende. Plan Route

A2, neem afrit 34-Valkenswaard. Volg de Valkenswaardseweg/N396 naar de Strijperpad, afslag Leenderbos.

Station Maarheeze. Bus 173 (richting Eindhoven via Maarheeze). Bushalte Dorpsstraat, Soerendonk. Buurtbus 455 (richting Geldrop Zkhs Hfdingang). Bushalte Strijperstraat, Leende. Vanuit de bushalte richting horecagelegenheid café De Hospes lopen, vervolgens de route starten bij punt 7. 1ste regel.

Langgevel boerderij in het buurtschap Leenderstrijp Adrie: Langgevel boerderij in het buurtschap Leenderstrijp
De Sint-Janskapel Adrie: De Sint-Janskapel
Op schaal van 2:3 gebouwde standerdmolen Adrie: Op schaal van 2:3 gebouwde standerdmolen
Het Leenderbos Adrie: Het Leenderbos

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart valkenhorst-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café De Hospes

Strijperstraat 46
5595 GD Leenderstrijp

1. Adrie 14 februari 2018 om 18:05

Vandaag 14 februari 2018 de wandelroute gecontroleerd. Bij de Spinsterberg was het bos flink uitgedund. In het oostelijk deel van het Leenderbos zijn er momenteel boswerkzaamheden. Een pad is tijdelijke gesloten voor publiek. Als voorlopig alternatief bij punt 7. voorlaatste regel niet het parkeerterreintje oplopen maar het pad verder volgen tot kruising, vervolgens bij deze kruising RA, kn4 volg 27. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Lennard 3 november 2016

Vandaag gelopen met overwegend grijs en nevelig weer, maar wel droog.

Ik vond het een mooie en afwisselende bosrijke route.
    Het noordelijk deel van de route ligt (bij ZW wind) inderdaad wat minder rustig, ook vanwege de N396, maar aan de zuidzijde wordt dat na het weg buigen van de A2 wel goedgemaakt.