Tungelroyse Beek-pad etappe 9, Nunhem te Limburg

13 km Wandelroute Tungelroyse Beek-pad etappe 9, te Nunhem

De 9de etappe gaat van Nunhem naar Roggel. De etappe gaat hoofdzakelijk door het Leudal waarbij drie beken bezocht worden. Aan het begin van de etappe wordt een gedeelte van de Haelense Beek gevolgd, halverwege een gedeelte van de Tungelroyse Beek die in het Leudal Leubeek heet en aan het einde van de etappe een gedeelte van de Roggelsche Beek. Het natuurgebied Leudal is een bosrijk gebied met beekdalen en een hoger gelegen wat opener gebied met heide. Op het hoger gelegen deel van het gebied gaat de etappe door het grafveld Busjop, een uitgestrekt grafveld met 17 grafheuvels waaronder een langbed. Als verdere bezienswaardigheden zijn het Leudal Museum en het in een modern jasje gestoken restant van de St Elisabethmolen. De oudste vermelding van de molen stamt uit 1278. In 1840 werd ze vervangen door een stenen molen die groter was dan de Leumolen. Ze diende als korenmolen, zaagmolen en oliemolen. In 1844 werd de molen door brand verwoest door brandstichting, later is de molen weer herbouwd. 100 jaar later in 1944 toen het Duitse leger zich terugtrok lag er munitie in de molen opgeslagen. Deze werd door de terugtrekkende troepen tot ontploffing gebracht en werd de molen weer verwoest. 89% van deze etappe is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 21-8-2020, laatst bijgewerkt op: 20-3-2024

Met de rug naar de kerk RA vertrekken, vervolgens t.h.v. woning nr.10 LA, “De Beemden”, kn49 volg 82, verderop voorbij woning nr.6 gaat de verharde weg over in een grindpad, het grindpad met beekdal aan rechterhand volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, kn82 volg 80.
Bij kruising RD, grindpad, “Kruiskampweg”, verderop gaat het grindpad over in een verharde weg, de weg volgen tot 3-sprong voor woning nr.58.
Bij deze 3-sprong RA, kn80 volg 59.
Na ca. 90m LA, onverhard pad richting bos, wn route, het pad volgen tot 5-sprong in het bos.
Bij deze 5-sprong RA, kn59 volg 55, iets verder gaat het pad door de bosrand met open plek aan linkerhand
Ca. 20m voorbij een omheind perceel grasland aan rechterhand LA, grindpad, kn55 volg 57.
Aan einde van het grindpad, bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route, vervolgens na ca. 35m RD, bospad aan linkerhand negeren, direct daarna voor imposante eik LA, licht stijgend bospad, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, iets verder volgt het pad een open plek aan rechterhand.
Voorbij de open plek bij T-splitsing LA, grindpad, kn57 volg 59.
Voorbij informatiepaneel “Welkom in het Leudal”, bij kruising RA, de wn route wordt weer verlaten.
Bij ruime 4-sprong rechts aanhouden, wn route, licht dalend pad.
Bij 3-sprong LA, kn58 volg 24, stijgend pad met iets verder een lager gelegen beek aan rechterhand.
RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna bij 3-sprong rechts aanhouden, kn24 volg 27, het pad volgt nog steeds de beek aan rechterhand, verderop voorbij een klaphek buigt het pad naar rechts, verhard voetpad, het voetpad met weg aan linkerhand volgen tot vluchtheuvel t.h.v. Leudalmuseum.
# Aan rechterhand passeert men het in een modern jasje gestoken restant van de St Elisabethmolen.
Bij de vluchtheuvel LA de weg oversteken, kn27 volg 8, aan overzijde bij kruising LA het fietspad volgen, de wn route wordt verlaten.
Iets voorbij de beek rechts aanhouden, onverhard pad parallel aan het fietspad inlopen.
Bij kruising RA, pad met verderop aan linkerhand een bankje voor een verhard fietspad, het pad ca. 600m verder volgen tot bocht naar links, zijpaden aan linkerhand negeren.
Iets voorbij deze bocht, bij T-splitsing RA, kn7 volg 8.
Bij T-splitsing LA, kn8 volg 4, breder bospad.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, “Speckerweg”, kn4 volg 2, verderop open grasland aan rechterhand.
Ca. 60m voorbij picknicktafel en bankje LA, kn2 volg 78, onverhard pad door de bosrand.
Bij 3-sprong links aanhouden, wn route.
Bij kruising RA, kn78 volg 96, verderop bosrand aan linkerhand.
Direct na flauwe bocht naar rechts van het pad rechts aanhouden door klaphek met veerooster, de wn route wordt verlaten, gras-pad door rand van het grasland richting klaphek aan overzijde, via dit klaphek het grasland weer verlaten.
Aan einde van het pad, bij Y-splitsing LA, verharde weg, de weg volgen tot breed grindpad aan rechterhand ca. 60m voorbij de bosrand aan linkerhand, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad RA, kn94 volg 92, het grindpad volgen tot overgang naar verharde weg bij brug over de Tungelroyse Beek.
Direct na de brug RA, smal pad met de beek aan rechterhand, kn92 volg 91, verderop buigt het pad naar links weg van de beek.
Bij kruising RD, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing met aan linkerhand een horecagelegenheid RA, direct daarna bij 5-sprong met informatiepanelen RA, kn91 volg 92 pad door grafheuvelveld “Busjop”.
Bij 5-sprong RD (3de pad aan linkerhand), de wn route wordt weer verlaten, het pad gaat in een ruime bocht naar links door het grafheuvelveld, men passeert enkele bankjes met mooi uitzicht over het beekdal.
Bij T-splitsing met op enige afstand aan linkerhand een informatiepaneel RA, het pad volgen tot landbouwperceel aan rechterhand pal naast het pad, zijpaden negeren.
Voor het landbouwperceel LA, smal stijgend bospad, wn route.
Bij T-splitsing RA, kn21 volg 9, breder pad.
Pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad langs bosrand aan rechterhand negeren.
Na ca. 80m RD, kn9 volg 8, vervolgens na ca. 60m LA, de wn route wordt verlaten, smal bospad.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden richting boerderij, pad met verderop dicht bij elkaar twee klaphekken bij een doorgang voor vee.
Voor de boerderij LA door klaphek met veerooster, kn22 volg 20, vervolgens iets voorbij het klaphek RD, pad door rand van het grasland aan linkerhand negeren, het pad met afrastering aan rechterhand verder volgen.
Ca. 70m voorbij bosrand aan rechterhand, voor klein bosperceeltje met daarachter een heidegebied LA, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising RA, pad met groot iets lager gelegen open plek aan linkerhand.
Bij kruising RA richting klaphek in de verte, het pad met het heidegebied aan rechterhand volgen tot kruising voor het klaphek.
Bij deze kruising RD door het klaphek met veerooster, bospad.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs verharde weg.
Na ca. 90m, tussen 2de en 3de lantaarnpaal LA, smal bospad met houten afsluitboom en rechthoekig groen bord met opschrift “ZONE” en verbod symbool.
Bij T-splitsing RA, breder pad, het pad volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, kn46 volg 45.
Bij 4-sprong RA, kn45 volg 43, eveneens breed pad.
Na ca. 70m, in bocht naar rechts van doorgaande pad LA, smal bospad, wn route.
Bij 3-sprong LA, kn43 volg 41, vervolgens voor opener bos, bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route, verderop passeert men een brugje.
Bij T-splitsing LA het 2de brugje over, kn41 volg 40, smal pad met beekje aan rechterhand.
Voor landbouwperceel, bij 3-sprong rechts aanhouden, kn40 volg 38, smal pad langs het landbouwperceel met het beekje aan rechterhand, verderop gaat het pad door een bosperceel met een heuvel aan linker- en het beekje aan rechterhand.
Bij T-splitsing RA de brug over, kn38 volg 2, verharde weg, vervolgens voorbij de brug RD, weg aan linkerhand negeren, de weg verder volgen tot de bushalte, het eindpunt.

Wandelnetwerk.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting.

St. Servatius Kerk, Kerkstraat 18, 6083 AE te Nunhem. Plan Route

Bushalte Molenweg/Brugstraat, Molenweg te Roggel.

Parkeren kan op het kleine parkeerterreintje bij de kerk of op ca. 200m op het plein hoek Kerkstraat - Molenbergstraat.

Bushalte Buggernummerweg aan de Napoleonsweg (N273). Loop vanuit de bushalte naar zijweg Kerkstraat richting Nunhem, deze weg volgen tot de kerk aan rechterhand het startpunt.

De Haelense Beek met in de verte de kerk van Nunhem Adrie: De Haelense Beek met in de verte de kerk van Nunhem
De Haelense Beek met in de verte de kerk van Haelen Adrie: De Haelense Beek met in de verte de kerk van Haelen
Boerderij Adrie: Boerderij
De Leubeek Adrie: De Leubeek
Restant van de St Elisabethmolen Adrie: Restant van de St Elisabethmolen
Pad door het grafveld Busjop Adrie: Pad door het grafveld Busjop
Schapen op het grafveld Busjop Adrie: Schapen op het grafveld Busjop
Brugje over de Roggelse Beek Adrie: Brugje over de Roggelse Beek
De Roggelse Beek Adrie: De Roggelse Beek

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart tungelroyse-beek-pad-etappe-9.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.