Tungelroyse Beek-pad etappe 7, Leveroy te Limburg

13 km Wandelroute Tungelroyse Beek-pad etappe 7, te Leveroy

De 7de etappe gaat van Leveroy naar Baexem. De etappe gaat langs de Tungelroyse Beek, door landgoed Beijlshof, landgoed De Bedelaar en het beekdal van Haelense Beek dat grenst aan het Exatenbos. Landgoed Beijlshof is een landgoed rond de hoeve Beijlshof en bestaat uit een afwisseling van bos, weilanden en landbouwgronden. Al in 1500 duikt de naam Beijlshof op. Jacob, graaf van Horn was de eigenaar. Het landgoed De Bedelaar is een klein landgoed dat vanaf 1906 stukje bij beetje gekocht is door professor Eugène Dubois. Hij wilde het landgoed (38 ha) omvormen in een landschap waarin de natuur zijn gang kon gaan. In 1937 liet hij o.a. een vijftien meter hoge stenen toren bouwen, de Uilentoren. Het landgoed komt aan zijn ietwat merkwaardige naam door een legende. Ooit zou hier een kasteel hebben gestaan, op een avond kwam een bedelaar langs, die echter op een uiterst hardvochtige wijze de deur werd gewezen. Daarop vervloekte de bedelaar het huis en zijn bewoners. Toen nu de torenklok 12 uur 's-nachts sloeg, verzonk het kasteel met zijn bewoners in het moeras. De Haelense Beek is een van beken die uitmondt in de Tungelroyse Beek die in het natuurgebied Leudal Leubeek heet. Het beekdal van de Haelense Beek grenst aan het Landgoed Exaten met aan de rand een opvallende boerderij Stockxhof een 17de eeuwse boerderij met een oude boomgaard. Ter hoogte van boerderij heeft men een mooi uitzicht over het beekdal met het weer meanderde beekje. 82% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 21-8-2020, laatst bijgewerkt op: 28-11-2022

Vanuit de bushalte naar de kerk lopen, vervolgens t.h.v. van de kerk RA, kn49 volg 68, weg tussen gebouwen nr.3 en 5 inlopen richting parkeerterrein, weg met iets verder het parkeerterrein aan rechterhand.
Voorbij het parkeerterrein, bij kruising RA, “Tarwe”, direct daarna LA, “Vlas”, wn68, verhard voetpad “Rob Houben Paedje”, het voetpad volgen tot 4-sprong voor sportpark, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong LA, weg met sportpark aan rechterhand, kn68 volg 69.
Bij T-splitsing LA, kn69 volg 44.
Bij T-splitsing RA, wn44, vervolgens voorbij beek LA door klaphek, kn44 volg 46, door grasland met beek aan linkerhand, verderop passeert men een klaphek.
Voorbij 2de klaphek LA richting brugje met klaphekken, wn46, voorbij het brugje rechts aanhouden, kn46 volg 55, struinend door grasland met beek aan rechterhand, verderop wordt de strook grasland smaller en men passeert een klaphek, ruim voorbij bocht naar rechts via een klaphek het grasland verlaten.
Na verlaten van het grasland, bij verharde weg “Slinkstraat” schuin naar rechts het gras-pad met beek aan rechterhand aan overzijde van de weg inlopen, verderop passeert men een klaphek en loopt men weer door een begrazingsgebied.
Na verlaten van het grasland via klaphek, bij T-splitsing RA de brug over, wn55, aan overzijde van de beek LA door klaphek, kn55 volg 54, (gras)pad met beek aan linkerhand, iets verder passeert men een 2de klaphek, verderop het grasland via een klaphek verlaten.
Bij T-splitsing LA, fietspad langs verharde weg, vervolgens voor beek RA door klaphek, kn54 volg 82, grindpad door grasland met beek aan linkerhand.
Voor bosperceel met bankje, bij 4-sprong RD, kn82 volg 83/93, direct daarna voorbij het smalle bosperceel RA door klaphek, wn83, smal pad met waterloop aan linkerhand, verderop via een brugje de waterloop oversteken en de andere zijde volgen.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing LA, verharde weg, kn83 volg93/89, direct daarna LA, breed grindpad met houten afsluitboom en SLL bord “Landgoed Beijlshof”, wn93.
Na ca. 250m RA door klaphek, smal pad door grasland richting klaphek (beide klaphekken staan er wat verloren bij) aan overzijde, iets voorbij het klaphek pad door bosrand, iets verder passeert men een brugje.
T.h.v. metalen poort, voor bankje RA, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, kn93 volg 95.
Bij kruising met verharde weg RD, pad door rand grasland met bosperceel aan rechterhand, kn95 volg 97.
Bij T-splitsing LA, breed grindpad, wn96, direct daarna bij kruising met doorgaande weg RD, breed grindpad, wn96.
RD, smal bospad aan linkerhand negeren, kn96 volg 78.
Na ca. 70m RA door hoog draaipoortje, bospad met bordje “Opengesteld”, de wn route wordt verlaten.
Bij 3-sprong met in het pad aan rechterhand een hoge toren LA.
# De hoge toren aan rechterhand is een uilentoren.
Na ca. 100m, het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren.
Bij 3-sprong met in het pad aan linkerhand een houten voetgangerssluis in afrastering rechts aanhouden, het pad volgt op enige afstand de afrastering aan linkerhand.
T.h.v. een flinke beuk het pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, iets verder buigt het pad naar links, verderop verlaat men het bos via een houten voetgangerssluis.
Voor omheining langs spoorlijn, bij T-splitsing RA.
Bij T-splitsing LA de spoorwegovergang over, doorgaande weg, kn98 volg 20/70, iets voorbij de spoorwegovergang RA, onverhard pad, wn20, verderop buigt het pad naar links weg van de spoorlijn, het pad verder volgen tot bosperceel met jonge aanplant aan linkerhand.
# Verderop bij het bosperceel met jonge aanplant gaat de wandeltocht door een stukje grasland, honden zijn er niet toegestaan, als alternatief het fietspad langs de doorgaande weg “Heythuyserweg” verder volgen tot weg “Beekkant” aan rechterhand, kn98 volg 70. Bij deze weg RA, “Beekkant”, kn70 volg 20. T.h.v. boerderij RD, gras-pad aan rechterhand negeren, kn20 volg 21. Ga verder bij punt 6 2de regel Na ca. 180m……..

Ca. 140m voorbij de rand van het bosperceel met in het perceel een kleine open plek met een picknicktafel LA het smalle pad door de jonge aanplant inlopen, na verlaten van het bosperceel RD door klaphek naar het klaphek aan overzijde van het grasland lopen, voorbij dit klaphek het smalle pad met aan beide zijde afrastering inlopen, wn route
Aan einde van het pad, bij T-splitsing RA, verharde weg, kn20 volg 21.
Na ca. 180m LA, grindpad, “Stokshof”, kn21 volg 22, het grindpad volgen tot 3-sprong ruim voorbij een beekje.
Bij deze 3-sprong RA, kn22 volg 23.
RD, pad langs de bosrand aan linkerhand negeren, kn23 volg 17, het pad verder volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, kn17 volg 16, na ca. 100m passeert men weer het beekje, verderop buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, kn16 volg 15.
Bij 4-sprong LA, “Beekkant”, kn15 volg 88, verderop gaat de “Beekkant” over in “Salmenhofweg”, de weg verder volgen tot T-splitsing in de bebouwde kom, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing RA richting de kerk met langs de kerk de bushaltes, het eindpunt.

Wandelnetwerk.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Bushalte Kerk bij de St. Barbarakerk, Dorpstraat 2, 6091 NK te Leveroy. Plan Route

Bushalte Kerk bij de Johannes de Doperkerk, Monseigneur Kierkelsplein 19 te Baexem.

Parkeren kan op het kleine pleintje bij de kerk en op het grotere parkeerterrein aan de zijweg tegenover de kerk eveneens Schoolstraat.

Bushalte Kerk

De Tungelroyse Beek Adrie: De Tungelroyse Beek
Uitzicht over het beekdal Adrie: Uitzicht over het beekdal
Het beekdal met in de verte de kerktoren van Leveroy Adrie: Het beekdal met in de verte de kerktoren van Leveroy
Ir. Henk van Alderwegebrug Adrie: Ir. Henk van Alderwegebrug
Begrazingsgebied langs de beek Adrie: Begrazingsgebied langs de beek
Pad door landgoed Beijlshof Adrie: Pad door landgoed Beijlshof
De uilentoren Adrie: De uilentoren
Pad door landgoed De Bedelaar Adrie: Pad door landgoed De Bedelaar
Bloementeelt Adrie: Bloementeelt
Boerderij Heijerhof Adrie: Boerderij Heijerhof
Het beekdal van de Haelense Beek Adrie: Het beekdal van de Haelense Beek

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart tungelroyse-beek-pad-etappe-7.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.