Tungelroyse Beek-pad etappe 5, Swartbroek te Limburg

13 km Wandelroute Tungelroyse Beek-pad etappe 5, te Swartbroek

De 5de etappe gaat van Swartbroek naar Ell. De etappe gaat door de natuurgebieden de Krang, het Heijkersbroek en de Ellburg. Door de drie natuurgebieden stroomt de Tungelroyse Beek. De Krang is een natuurgebied dat bestaat uit loof- en naaldbos, hakhout, grasland en oude bolle akkers met in het zuiden door de Tungelroyse Beek. Het Heijkersbroek is een gebied dat hoofzakelijk bestaat uit loofbos, perceeltjes grasland en diverse poelen, door het natuurgebied stroomt eveneens de Tungelroyse Beek. In het natuurgebied mondt de waterloop de Vliet uit in de beek. De Ellburg is een klein natuurgebied langs de oevers van de Tungelroyse Beek met als bijzonderheid de Ellerschans, een eeuwenoude vluchtschans die werd ontdekt bij de herinrichting van de Tungelroyse beek en weer zichtbaar is. Op veel plaatsen heeft de mens het water gebruikt om zich te beschermen, de meeste schansen zijn om deze reden in beekdalen aangelegd zo ook deze schans. De schans bestaat uit een stuk grond met daarom heen een gracht en aan de binnenzijde een meters hoge aarde omwalling. Binnen de omwalling had men de beschikking over een waterput en een bakoven. Deze schans werd gebruikt tijdens de 80 jarige oorlog als vluchtschans. 87% van deze etappe is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 20-8-2020, laatst bijgewerkt op: 10-7-2023

Vanuit de bushalte naar het plein voor de kerk lopen, bij het plein “St. Cornelisplein” LA, het smalle grindpad voorbij de kerk met begraafplaats aan linkerhand inlopen, bv route, vervolgens bij T-splitsing LA, ww74 volg bv, pad met de begraafplaats aan linkerhand, het pad volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD, verharde weg “Venboordstraat”, bv route.
RD, “Venboordstraat”, weg “Hennenstraatje” aan linkerhand negeren, bv route, de weg verder volgen tot klaphek aan rechterhand iets voorbij boerderij nr.3 links van de weg.
Bij dit klaphek RA door het klaphek, smal gras-pad met aan beide zijde bosschages, verderop buigt het pad naar rechts, ca. 50m voorbij deze bocht buigt het pad naar links met iets verder twee klaphekken bij een doorgang tussen twee percelen grasland, voorbij volgende doorgang met klaphekken buigt het pad naar links met afrastering aan linkerhand.
Bij 3-sprong met aan linkerhand een klaphek RA het smalle bospad inlopen.
Voor perceel grasland, bij T-splitsing LA, pad door de bosrand, verderop in het bos buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, ww77 volg gr, het pad volgen tot Y-splitsing bij breed pad voorbij een bosperceel aan linkerhand, ruim voor deze Y-splitsing wordt de gr route weer verlaten.
Bij deze Y-splitsing scherp LA, breed grindpad, verderop passeert men theetuin “De Tungelroyse Beek”, beperkt open of op afspraak, voorbij de theetuin het pad ca. 800m verder volgen tot pad aan rechterhand direct na een bosperceel met bankje.
Bij dit pad RA, smal pad met het bosperceel aan rechterhand richting brugje, voorbij het brugje, bij T-splitsing RA, wn60, het pad met na ca. 90m een zijarm van de beek aan rechterhand volgen tot 2de betonnen brugje.
RD, het betonnen brugje aan rechterhand negeren, kn60 volg 44, direct daarna buigt het pad naar links, vervolgens na ca. 70m, in een kleine open plek LA, wn route, iets verder pad met afrastering aan linkerhand en weer iets verder pad over een lage kade.
RD achtereenvolgens gras-pad aan rechter- en klaphek aan linkerhand negeren, wn route, het pad met iets verder een picknicktafel aan rechterhand volgen tot 4-sprong bij breed pad.
Bij deze 4-sprong RD, kn44 volg 45, pad met metalen afsluitboom.
RD, pad langs waterloop aan linkerhand negeren, kn45 volg 34(0,4km), direct daarna eveneens RD, smal pad langs waterloop aan rechterhand negeren.
Na ca. 80m LA het vlonderpad over, na verlaten van de vlonder, bij T-splitsing LA.
Bij 3-sprong met aan rechterhand een pad naar verharde weg links aanhouden, kn34 volg 35.
RD, smal pad aan rechterhand negeren, wn route, iets verder volgt het pad de bosrand aan linkerhand.
Voor bankje, bij splitsing links aanhouden, men loopt weer door het bos, de wn route wordt verlaten.
Voorbij brede waterloop, bij kruising RD.
Voor picknicktafel met zicht op een waterplas (visvijver), bij T-splitsing LA.
Voorbij metalen afsluitboom RA, het parkeerterreintje oplopen, kn39 volg 38, aan achterzijde van het parkeerterreintje het linker pad inlopen, het pad richting ven aan rechterhand negeren, wn route.
Aan smalle zijde van visvijver, bij 3-sprong LA, wn route, het ven wordt verlaten, direct daarna in flauwe bocht naar links RA, smal pad, wn route, vervolgens voor beek, bij T-splitsing RA, kn38 volg 37, smal pad met de beek aan linkerhand.
Bij 3-sprong LA, breder pad, wn route, voorbij bocht naar rechts is aan rechterhand de visvijver weer te zien.
Iets voorbij deze bocht met aan rechterhand de visvijver LA, kn37 volg 36.
Bij 3-sprong links aanhouden, kn36 volg 35, het pad volgt de beek aan linkerhand.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn35 volg 32, het pad met de beek aan linkerhand verder volgen.
Bij kruising met verharde weg RD door klaphek met NM bordje “Ellburg”, kn32 volg 71, pad door smalle strook grasland, verderop voor breder grasland buigt het pad iets naar rechts met poel aan rechterhand, de rechterzijde van het grasland verder volgen, wn route.
# De begroeide wal aan linkerhand is de Ellerschans, rond een geschikt stuk grond werd een gracht gegraven, met de vrijgekomen grond werd aan de binnenkant een wal opgeworpen waarachter men zich kon verschansen.
Voorbij ingang van de schans LA, wn route, de schans verder aan linkerhand volgen, voorbij de schans de beek aan linkerhand volgen, iets verder buigt het pad naar rechts met landbouwperceel aan rechterhand.
RD, pad met iets in het pad een knuppelbrugje aan linkerhand negeren, kn71 volg 70, voorbij het landbouwperceel RD door klaphek, het grasland oversteken richting klaphek aan overzijde tegen de bosrand, voorbij het klaphek het bospad volgen.
Ca. 150m voorbij het klaphek RA, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
T.h.v. informatiepaneeltje “Ellburg” RD, pad aan linkerhand negeren, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij splitsing met aan rechterhand veelhoekig gebouwtje links aanhouden, wn route, voor ingang van perceel grasland buigt het pad naar rechts, direct daarna voorbij vlonder, bij T-splitsing LA, verharde weg, kn70 volg 11.
Bij smal jong bosperceel LA, smal bospad door “Landgoed Lemmerhof” met metalen afsluitboom en bordje “Opengesteld”, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij 3-sprong met bankje rechts aanhouden, wn route, het pad volgen tot men het bos verlaat, zijpaden aan linkerhand negeren, na verlaten van het bos het pad met de bosrand aan linkerhand verder volgen tot metalen poort en rechts daarvan een bankje en bord “Lemmenhof”,.
RD langs de metalen poort, gras-pad aan linkerhand negeren, verderop buigt het pad naar rechts en t.h.v. de boerderij gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing LA, wn route, vervolgens na ca. 30m RA, weg met tennisveld aan linkerhand, de wn route wordt verlaten, verderop gaat de weg over in een fietspad, voor een speelveldje buigt het fietspad naar links, het fietspad met speelveldje aan rechterhand verder volgen tot 4-sprong voorbij het speelveldje.
Bij deze 4-sprong RD, “Meidoornstraat”, de weg volgen tot 2de zijweg aan linkerhand.
Bij deze weg LA, “Weigeliastraat”.
Bij T-splitsing RA, “Jasmijnstraat”.
Bij T-splitsing LA, links en rechts van de weg is een bushalte, het eindpunt.

NM = Natuurmonumenten.
Kempen-Broek wandelnetwerk:
ww = wandelwisselnummers zijn vergelijkbaar met knooppuntnummers. De gekleurde symbolen gr = groene rechthoek, bv = blauwe vierhoek en oc = oranje cirkel geven de richting aan.
Wandelnetwerk.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting of met een genummerde richting.

Bushalte Kerk, Ittervoorterweg, 6005 NR te Swartbroek. Plan Route

Bushalte Niesstraat, Niesstraat te Ell.

Parkeren kan op het plein voor de kerk.

Bushalte Kerk.

De Krang, pad door begrazingsgebied Adrie: De Krang, pad door begrazingsgebied
Pad door begrazingsgebied Adrie: Pad door begrazingsgebied
Vervallen boederij Adrie: Vervallen boederij
Visvijver in het Heijkersbroek Adrie: Visvijver in het Heijkersbroek
Het Heijkersbroek Adrie: Het Heijkersbroek
Ellburg, beekdal van de Tungelroyse Beek Adrie: Ellburg, beekdal van de Tungelroyse Beek
Ellburg, de Tungelroyse Beek Adrie: Ellburg, de Tungelroyse Beek
Ingang van de Ellerschans Adrie: Ingang van de Ellerschans
Hoeve in het buitengebied Adrie: Hoeve in het buitengebied

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart tungelroyse-beek-pad-etappe-5.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café Plexat

Sebastiaanstraat 51
6011 RD Ell

1. Adrie 30 mei 2022 om 16:54

In het Heijkersbroek is eind 2020 een klimaatbuffer aangelegd. Er zijn toen sloten gedempt en lage kades in het gebied aangelegd om het water langer vast te houden waardoor het de tijd krijgt om in de ondergrond te trekken. Een goede indruk krijgt men vanuit een nieuw vlonderpad dat is aangelegd. De etappe is gecontroleerd en iets aangepast zodat het ook over het vlonderpad gaat.

2. Adrie 3 november 2020 om 13:43

De machines zijn weer verdwenen uit het Heijkersbroek, het alternatief is weer verwijderd uit de routebeschrijving en van de Google Maps kaart. Op enkele plaatsen is aan paden te zien dat er gewerkt is verder zijn de paden ongewijzigd. Veel wandelplezier!

3. Adrie 19 september 2020 om 06:27

Er zijn op 14 september werkzaamheden gestart die circa 5 weken in beslag nemen (afhankelijk van de van de weersomstandigheden). In de routebeschrijving is een tijdelijk alternatief zie hiervoor ook de oranje lijn op de Google Maps kaart. Voor meer informatie over werkzaamheden klimaatbuffer Heijkersbroek.