Tramlijn Maastricht-Vaals deel 3, Wijlre te Limburg
Voor de omwonende was het snel duidelijk dat de tramlijn geen lang leven beschoren was. Het begon al goed op de dag van de opening 27 juni 1922 in Wijlre. In het uitvoerige naslagwerk “Sporen van de tram Maastricht-Vaals” van F. Jansen een citaat hieruit: "Voor de officiële opening van de lijn Wijlre-Gulpen-Vaals op 27 juni 1922 moesten de genodigde zich bij het station van Wijlre verzamelen. Onder de gasten bevonden zich ondermeer de ministers van Binnenlandse Zaken en van Waterstaat. In Wijlre werden door de harmonie vrolijke 'volksliederen' gespeeld om de stemming er goed in te krijgen. Tot verbazing van de aanwezigen werden zij daarop niet verzocht in de versierde feesttram te stappen maar werden zij uitgenodigd voor een gezonde wandeling naar de enkele kilometers verder gelegen Geulbruggen ten noordoosten van Gulpen, terwijl de muziekkapel 'een lustigen marsch' inzette. De feesttram kwam er even later rustig achter aangereden. De reden van dit sportieve íntermezzo was, dat tegen de uitdrukkelijke opdracht van de LTM-directie in, 's morgens toch nog een grindtrein naar Vaals was vertrokken die echter halverwege de rit bij Nijswiller was ontspoord. De wandeling van de gasten had geen ander doel dan tijd te rekken". Ook wij gaan een gezonde wandeling maken niet omdat er een trein ontspoord is maar om bij Wittem het tracé weer te kunnen oppakken. In de goed 16 jaar die volgde (1922 tot 1938) heeft stoomtram een treurige geschiedenis achtergelaten door de diverse kleine en grotere ongelukken op het tracé soms met een fatale afloop. Zoals in Wittem daar stond er eens een paard op de rails, een medewerker van de LTM die in een van de wagons was, zag het paard raakte in paniek en waagde de sprong vanuit de rijdende wagon. Hij deed dit heel ongelukkig en sprong jammerlijk tegen een boom. In dit deel van de wandeltocht is er in het landschap weinig dat herinnert aan de tramlijn met uitzondering van de weg Oude Baan aan het einde van dit deel. Oorspronkelijk lag het tracé tussen Wahlwiller en Nijswiller langs de Rijksweg later is het traject iets verlegd en ging in Wahlwiller over de huidige weg de Oude Baan. 67% van deze wandeltocht is onverhard
Routebeschrijving
Loop vanuit een van de bushaltes aan de “Wielderdorpstraat” die verderop overgaat in “Marchiersstraat” N595 in zuidelijke richting naar de kerk. Bij de kerk aan de “Marchiersstraat” en met de rug naar de kerk RD vertrekken de “Stationweg” inlopen, verderop het trapje op.
Bij 4-sprong met aan linkerhand een groot parkeerterrein RD, de weg volgen tot T-splitsing, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing RA, iets verder LA, “Seinhuisweg”, weg met voorbij bocht naar rechts een spoorlijn aan linkerhand.
# Bij deze spoorlijn, het welbekende Miljoenenlijntje eindigde het tracé van de stoomtram bij het station Wijlre aan de Seinhuisweg.
T.h.v. woning nr.16 LA de spoorwegovergang over, vervolgens bij 3-sprong links aanhouden, weg met iets verder een voormalige kalkoven aan linkerhand.
Voorbij WOII herdenkingsmonumentje, bij 4-sprong RA, de weg met verderop een SLL bord “Eyserbos” aan rechterhand ca. 800m volgen tot een pad aan rechterhand door het bos scherp naar rechts met bij het pad een wegwijzer richting Cartils.
Bij dit pad scherp RA, dalend onverhard pad door het bos, voorbij ruime bocht naar links wordt het bos verlaten, het pad ca.600m verder volgen tot een smal stijgend pad aan linkerhand in een flauwe bocht naar rechts en iets voor een bocht naar links.
Bij dit pad LA, stijgend pad met iets verder een afrastering aan linker- en de veel lager gelegen spoorbaan het Miljoenenlijntje aan rechterhand.
Bij 3-sprong met aan rechterhand een tunnel waardoor het beekje stroomt links aanhouden vlonder over, pad met het beekje aan rechterhand en iets verder tussen het pad en het beekje enkele betonnen waterputten.
Voorbij een opener plek met waterputten aan rechterhand RA, smal pad met iets verder een brugje, vervolgens iets voorbij het brugje bij splitsing rechts aanhouden, pad met iets verder aan rechterhand een metalen buis en een waterput, voorbij de waterput buigt het pad naar links.
Iets voor volgende put, bij T-splitsing RA de spoortunnel door met aan de andere zijde een draaihekje, na verlaten van de tunnel, bij kruising RD, smal pad met bordje “Opengesteld”, verderop buigt het pad naar links.
Ruim voorbij bocht naar rechts, bij 3-sprong met aan linkerhand WOII herdenkingsmonument ‘Den Gevallene’ RA, het pad volgen tot een pad aan linkerhand door het landbouwgebied ruim voor een boerderij met voor het pad een bankje en ca. 260m voorbij een WOII herdenkingsmonumentje, draaihekje negeren.
3.
Bij dit pad LA, smal pad door landbouwgebied met op geregelde afstand betonnen paaltjes, na ca. 130m buigt het pad naar rechts en ca. 70m voorbij deze bocht naar links.
Iets voor de verharde weg, bij T-splitsing RA, smal verhard pad met de verharde weg aan linkerhand, verderop gaat de “Wittermerweg” over in “v. Plettenbergweg”, de weg verder volgen.
Voorbij kloostergebouw, bij T-splitsing RA, iets verder LA het voetpad aan overzijde van de weg richting het parkeerterrein inlopen, op het parkeerterrein het parkeerterrein aan rechterhand verlaten, na verlaten van het parkeerterrein bij T-splitsing LA het onverhard pad met metalen afsluitboom inlopen.
Aan einde van het pad bij T-splitsing RA, fietspad langs de doorgaande weg, men volgt weer het tracé van de tramlijn met een brug over beek de Geul,
# Verderop richting het westen was een halte tussen het brugje dat ter hoogte van de sportvelden in het vorige deel gepasseerd was en deze brug over de Geul.
Iets voorbij de beek LA door klaphek en draaihekje, het grasland inlopen richting de boerderij in de verte, verderop door een draaihekje en een boomstambrugje over, voorbij het brugje het smalle pad met enkele draaihekjes richting de rechterzijde van de boerderij volgen, bij de boerderij het erf oplopen met de boerderij aan linkerhand.
4.
Voorbij de boerderij, bij 4-sprong LA, direct daarna RD, weg aan rechterhand negeren, vervolgens bij splitsing rechts aanhouden, “Hommerigerweg”, de weg volgen tot een pad aan linkerhand voor een met bosschages omzoomd perceel met een kleine woning.
Bij dit pad LA, onverhard dalend pad door bosschages.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing RA, verharde weg.
Iets voorbij beek de Geul RA door draaihekje, smal pad door een strook grasland met de beek aan rechterhand.
Na verlaten van het grasland, bij T-splitsing LA, iets verder RA door het draaihekje, het pad met de beek aan rechterhand verder volgen, verderop passeert men een draaihekje, ruim voorbij het draaihekje splitst het pad even, verderop komen de paden weer samen.
Iets voorbij de samenkomst van de beide paden, bij 3-sprong rechts aanhouden, de beek verder aan rechterhand volgen.
Na verlaten van het bosperceel, bij 3-sprong LA, pad met bosrand aan linkerhand.
Voorbij het bosperceel, bij T-splitsing RA, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij kruising met doorgaande weg RD, onverhard pad.
5.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, vervolgens na ca. 70m LA, verderop t.h.v. houtzagerij gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
# Aan linkerhand was bij de wit-grijze gebouwen in de verte langs de doorgaande weg een laad- en losplaats geweest.
Aan het einde van de weg, bij T-splitsing RA, het fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen.
T.h.v. de vluchtheuvel LA het smalle onverharde pad met trapje en aan linkerhand een haag en aan rechterhand bosschages inlopen.
# Het smalle pad kruist het later aangelegde tracé. Iets westelijk verliet het tracé de Rijksweg en volgde iets oostelijk de huidige weg de Oude Baan waarop men iets verder uitkomt. Dit nieuwe traject werd rond Pasen 1932 in gebruik genomen.
Aan einde van het smalle pad, bij T-splitsing RA richting de kerk, verharde weg, iets verder volgt men het tracé weer, de weg volgen de kerk, het eindpunt.
Met het OV: t.h.v. de kerk de zijweg “Kruisweg” aan rechterhand inlopen aan het einde van deze weg is links en rechts langs de doorgaande weg een bushalte.
Met de auto: Iets voorbij de kerk LA naar het parkeerterrein achter de kerk aan de President J.F. Kennedystraat.
Legenda:
RA = rechtsaf, RD = rechtdoor en LA = Linksaf
SLL = Stichting het Limburgs Landschap
Bekijk de volledige routebeschrijving ⇢
Bereikbaarheid en toegankelijkheid
Startpunt
Sint-Gertrudiskerk, Kerkstraat 3, 6321 BD te Wijlre. Plan Route
Eindpunt
H. Cunibertuskerk, Oude Baan 21 te Wahlwiller.
Met de auto
Startpunt: Aan de “Marchiersstraat” N595 is bij de bushalte aan de westzijde van de weg een kleine parkeerterrein en iets verder in de “Stationsstraat” tegenover de kerk een groot parkeerterrein beide op korte loopafstand van de kerk.
Eindpunt: Parkeren kan op het parkeerterrein achter de kerk aan de President J.F. Kennedystraat
Openbaar vervoer
Startpunt: Bushalte Wielderdorpstraat aan de Wielderdorpstraat 6321 CL in Wijlre.
Eindpunt: Bushalte Wahlwiller aan de Rijksweg 6286 BD in Wahlwiller.
Rolstoeltoegankelijkheid
Deze route is niet geschikt voor rolstoelen of kinderwagens.
Honden
Mits de geldende regels worden nageleefd, zijn honden toegestaan in dit gebied.
Foto's (11)
Routekaart
Topografische routekaart
Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart tramlijn-maastricht-vaals-deel-3.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.
Horecagelegenheden
In de plaatsen Wijlre, Wittem en Wahlwiller
Op 8 juni 2024 deze etappe gelopen. Een prachtige wandeling en heel goed beschreven. Al vele wandelingen gemaakt in deze omgeving, maar toch weer nieuwe paadjes ontdekt.
Weer een mooie wandelroute met een uitstekende routebeschrijving. Mijn hartelijke dank.
Zondag 7 mei 2023 de wandeltocht samen met het 4de deel gecontroleerd. In de routebeschrijving wat extra herkenningspunten bijgevoegd, verder geen veranderingen gezien. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!