Tramlijn Maastricht-Vaals deel 1, Maastricht te Limburg
De stoomtram startte vanaf 1 januari 1929 op het Stationsplein, aan de voorzijde van Station Maastricht. Dat is ook de start van het eerste deel van de wandeltocht. De wandeltocht gaat iets noordelijk van het oorspronkelijke tracé naar de rand van de stad. In de stad liep het tracé over de huidige Heerderweg en de Akersteenweg (N278). Gekozen is voor een iets rustiger route door de stad. Na verlaten van de stad buigt de Rijksweg (N278) naar het zuiden weg van het oorspronkelijke tracé. Op de plek waar nu hotel-restaurant In den Hoof staat, voorheen Bogman was er in die tijd tramhalte Bogman. Voorbij deze tramhalte volgde het tracé de Weg van Heer naar Bemelen en verderop de Parallelweg. Aangezien het hellingspercentage niet meer mocht bedragen dan twee procent loopt de Weg van Heer naar Bemelen over een baanlichaam en de Parallelweg door een ingraving. Beide nog heel goed herkenbaar in het landschap. Een baanlichaam is een term uit de wegenbouw, het is een met zand opgeworpen dijk of wal onder een spoorweg of weg zodat deze verhoogd door het landschap loopt. Een ingraving is het tegenovergestelde, dit is een gegraven geul waardoor de spoorbaan of weg onder het maaiveld komt te liggen. De volgende tramhalte is aan het einde van de Parallelweg. Het tracé gaat daar verder over de Zwarteweg die over het baanlichaam van het voormalige tracé gaat. De wandeltocht volgt een pad iets oostelijk van deze weg met mooi zicht op het baanlichaam waarna de Zwarteweg gevolgd wordt. Aan het einde van de Zwarteweg is nog het restant te zien van een laad- losperron. Het tracé gaat bij de Rijksweg (N278) onder het viaduct door en boog vervolgens naar de huidige Rijksweg om vandaar de huidige Rijksweg te volgen tot Margraten. Van het tracé tot Margraten, het eindpunt van dit deel is niets meer terug te zien in het landschap. Als verdere bezienswaardigheden gaat de wandeltocht langs twee groeves, groeve Koeberg en de Julianagroeve van deze twee landschappelijk mooi gelegen groeves zullen de tramreizigers weinig gezien hebben. De exploitatie van de groeves is gestart in 1935 en het reizigersvervoer tussen Maastricht en Vaals in 1936 beëindigd. Verder gaat de wandeltocht langs Huis Blankenberg, een kasteel gelegen aan de Blankenberg in het gehucht Honthem en de Amerikaanse Militaire Begraafplaats bij Margraten. 56% van deze wandeltocht is onverhard
Routebeschrijving
Op het “Stationsplein” en met de rug naar het stationsgebouw “Maastricht” LA vertrekken, het voetpad langs de weg “Spoorlaanweg” volgen tot de hoogbouw die verderop te zien is.
Direct na deze hoogbouw LA, iets verder scherp RA de trap afdalen en het tunneltje door, na verlaten van het tunneltje de doorgaande weg oversteken en de weg “Scharnerweg” volgen tot een rotonde.
Bij de rotonde RD de weg “Scharnerweg” verder volgen tot de volgende rotonde.
Bij deze rotonde eveneens RD, “Scharnerweg”.
Bij rotonde de 1ste afslag aan rechterhand nemen, “Wethouder van Caldenborghlaan”, de weg met verderop aan linkerhand de Anthonius Van Paduakerk volgen tot kruising met doorgaande weg “Burgemeester Cortenstraat”, overige zijwegen negeren.
Bij deze kruising RD, “Bemelerweg”.
Na ca. 80m RA richting “Cadier en Keer”, “Keerderstraat”.
Bij kruising RD, het fietspad door het plantsoen richting tunneltje inlopen, voorbij het tunneltje het fietspad dat verderop een weg kruist volgen tot kruising aan einde van het fietspad.
Bij deze kruising RD, “Keerderstraat”, de weg volgen tot 4-sprong voorbij woning nr.83.
Bij deze 4-sprong RA richting “Cadier en Keer”, “Oude Molenweg 21-9”, vervolgens t.h.v. woning nr.13 links aanhouden, fietspad richting “
Na ca. 70m, iets voor fietsviaduct LA, vervolgens na 70m, bij 3-sprong links aanhouden.
Bij kruising met aan rechterhand aan overzijde van de doorgaande weg een hotel RD, het fietspad parallel aan de N278 ca. 370m volgen tot zijweg aan linkerhand t.h.v. woning nr.246.
# Ter hoogte van het hotel In den Hoof verliet het tracé de N278. Bij dit hotel voorheen Hotel Bogman was tramhalte Bogman voor reizigers en een goederenlosvoorziening gevestigd.
3.
Bij deze weg LA, “
# Over de hoger gelegen weg liep het tracé van de tramlijn
Aan einde van het pad schuin naar rechts het onverharde pad aan overzijde van de weg inlopen, het pad loopt parallel aan de weg met nu de weg aan linker- en een golfterrein aan rechterhand.
# Het pad dat nu gevolgd wordt ligt hoger dan de weg, de tramlijn liep vanaf dit punt door een ingraving.
Bij 5-sprong met aan linkerhand de verharde weg rechts aanhouden, iets verder links aanhouden, het klaphek aan rechterhand negeren.
Aan einde van het pad RA, verharde weg.
# Men volgt weer het tracé de halte Bemelen stond op de plek links van de waar nu het witte huis achter de haag zien is iets voor de 4-sprong.
Bij 4-sprong RD, “Zwarteweg”, iets verder LA de smalle weg links inrit “Zwarteweg nr.1” inlopen.
Bij 4-sprong RD, vervolgens na ca. 60m rechts aanhouden, het onverharde pad ca. 500m volgen tot pad aan rechterhand t.h.v 2de bankje en voor een metalen poort.
4.
Bij dit pad RA, pad met een klein stukje bosschages aan linkerhand en verderop via traptreden de talud op het baanlichaam van het voormalige tracé.
Boven aangekomen, bij kruising LA, breed grindpad.
# Het hoger gelegen grindpad volgt weer het tracé, aan het einde van het pad is aan de overzijde van de weg nog het restant van een laad-/losperron te zien.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing LA, verharde weg.
Voor bosrand, in bocht naar links van de weg RA, smalle weg met SLL bord “Koeberg”, iets verder gaat de weg over in een onverhard pad.
Na ca. 110m links aanhouden, het smalle pad met aan linkerhand Groeve Koeberg (zie informatiepaneel) inlopen.
Voorbij de Julianagroeve het pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, iets verder bij T-splitsing LA, het brede grindpad volgen tot een smal pad voor een landbouwperceel aan rechterhand met aan het begin van het pad een vlonder.
5.
Bij dit pad RA, smal pad met het landbouwperceel aan linkerhand.
Bij T-splitsing RA, het pad loopt parallel aan de doorgaande weg.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing LA, verharde weg, men passeert een viaduct, de weg die verderop naar links buigt verder volgen tot kruising met aan linkerhand weg “Aan de oude Trambaan”, zijwegen negeren.
# Bij het viaduct dat gepasseerd is liep vroeger de tramlijn onderdoor. Nadat de tramlijn was stilgelegd, is het viaduct jarenlang buiten gebruik geweest. In 1975 opgeknapt zodat het landbouwverkeer de drukke rijksweg niet meer over hoefde te steken. Achter het viaduct maakte de tram een scherpe bocht naar links en ging vervolgens aan de zuidkant van de Rijksweg door naar Margraten. Bij de kruising met aan linkerhand de weg “Aan de oude Trambaan” staat aan het einde van de weg een witte kapel. Op de plek van deze witte kapel was vroeger tramhalte Blankenberg. De stoomtram stopte er alleen op verzoek.
Bij deze kruising met aan linkerhand in de verte de witte kapel RD, “Einderweg”.
6.
Na ca. 90m links aanhouden, onverhard pad met bosschages aan rechterhand.
Bij kruising RD, verderop buigt het pad naar rechts, het pad verder volgen tot 3-sprong bij verharde weg.
Bij deze 3-sprong scherp LA, de smalle verharde weg die verderop overgaat in een onverhard pad geheel uitlopen tot Y-splitsing bij verharde weg.
# Langs dit pad passeert men de Amerikaanse militaire begraafplaats en een monument ter nagedachtenis aan de overleden soldaten in WOII.
Bij deze Y-splitsing links aanhouden, verharde weg, iets verder voorbij kruisbeeld en bankje RA, smalle weg.
Bij splitsing links aanhouden, direct daarna bij Y-splitsing LA.
Na ca. 300m, bij flauwe bocht naar recht van de weg LA, onverhard pad.
In bocht naar rechts van het pad links aanhouden, het smalle pad tussen de afrastering en de haag inlopen.
Aan het einde van het pad, bij T-splitsing RA, het fietspad langs de doorgaande weg N278 volgen.
RD, zijweg “Termaar” aan rechterhand negeren, de N278 verder volgen tot een bushalte, het eindpunt.
# T.h.v. de bushalte was de tramhalte Termaar en een losplaats.
Legenda:
RA = rechtsaf, RD = rechtdoor en LA = Linksaf
SLL = Stichting het Limburgs Landschap
Bekijk de volledige routebeschrijving ⇢
Bereikbaarheid en toegankelijkheid
Startpunt
Station Maastricht, Stationsplein 27, 6221 BT te Maastricht. Plan Route
Eindpunt
Bushalte Termaar, Rijksweg te Margraten.
Met de auto
Startpunt: Gratis parkeren kan in de omgeving van de Anthonius Van Paduakerk aan de Wethouder van Caldenborghlaan. Met de rug naar de kerk LA vertrekken, de weg volgen tot kruising met doorgaande weg “Burgemeester Cortenstraat”, overige zijwegen negeren, start bij punt 1 voorlaatste alinea.
Eindpunt: Parkeerplaats aan Burgemeester Ronckersplein een zijweg aan de Rijksweg
Openbaar vervoer
Startpunt: Station Maastricht.
Eindpunt: Bushalte Termaar in Margraten.
Rolstoeltoegankelijkheid
Deze route is niet geschikt voor rolstoelen of kinderwagens.
Honden
Mits de geldende regels worden nageleefd, zijn honden toegestaan in dit gebied.
Foto's (12)
Routekaart
Topografische routekaart
Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart tramlijn-maastricht-vaals-deel-1.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.
Horecagelegenheden
In de plaatsen Maastricht en Margraten
Hotel Restaurant In den Hoof
Akersteenweg 218
6227 AE Maastricht
Bezoek website
Zaterdag 6 mei 2023 samen Paul het 1ste en 2de deel gecontroleerd. Het 1ste deel klopte met uitzondering van een verdwenen straatnaambordje en een verdwenen fietswegwijzerbord. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!
Geweldig leuke en mooie route. Ik heb de vier etappes in 1 keer gelopen, maar de afzonderlijke deelstukken zijn elk de moeite waard. De route zelf heb ik op GPS gelopen, dus kan de beschrijving niet beoordelen. Wel heb ik de beschrijving gebruikt om de tips en originele trambaan elementen niet te missen.
Dank voor de mooie wandeling,
Marco