Swalmdal-tocht, Swalmen te Limburg

16 km Wandelroute Swalmdal-tocht, te Swalmen

Wandeltocht door het beekdal van de Swalm een kleine zijrivier van de Maas, het bosgebied de Donderberg, het plaatsje Beesel en de Rijkelse Bemden. Vanuit het station gaat de wandeltocht richting de Donderberg met voor dit bosgebied mooi uitzicht over het beekdal van de Swalm. De Donderberg is een bosgebied op rivierduinen met tegen het bosgebied een dode Maasarm. Na verlaten van de Donderberg gaat de wandeltocht via de Bakhei richting Beesel. Het landschap Bakhei ontstond na de ontginning van een oorspronkelijk moerasgebied. Beesel is een mooi dorpje met aan de rand het kasteel Nieuwenbroeck. Kasteel Nieuwenbroeck werd circa 1550 gebouwd op de plaats waar de boerderij Hof Tghienen Broick stond. De naam Broick betekend broek of moeras, en nieuwen waarschijnlijk nieuw gebouw op de plaats van de boerderij. Na een bezoek aan Beesel gaat de wandeltocht over de dijk langs molen De Grauwe Beer en via de Rijkels Bemden weer terug naar de Donderberg waarna de Swalm weer gevolgd wordt met iets voor de plaats Swalmen de kasteelruïne Ouborg. De Rijkelse Bemden zijn ontstaan door grootschalige grindwinning. Momenteel is het een waterrijk natuurgebied rijk aan vogels. De Ouborg, in de volksmond Naborch, is vermoedelijk rond 1300 gebouwd en in de 15e eeuw door brand verwoest, wat rest is een klein stukje van de woontoren. 71% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 25-9-2021, laatst bijgewerkt op: 18-7-2023

Aan de zijde van perron 1 met aan linkerhand de spoorwegovergang LA vertrekken, vervolgens aan overzijde van de spoorwegovergang LA, het verhard voetpad langs weg “Parallelweg” inlopen, kn63 volg 83 het routepaaltje staat iets verder bij de weg.
Bij 4-sprong RA, “Middelhoven”, kn83 volg 86.
Weg met flauwe bocht naar links verder volgen, weg “Papenweg” aan rechterhand negeren, wn route
Voor boerderij nr.1 de weg met bocht naar rechts verder volgen, “Wieler”, doodlopende weg aan linkerhand negeren.
T.h.v. inrit woning nr.23 RA, grindpad, “Kouleweg”, de wn route wordt verlaten.
Grindpad gaat over in een verharde weg, iets verder in bocht naar rechts van de weg LA, “Papenweg”, grindpad, het grindpad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg.
Na ca. 120m LA, grindpad, kn87 volg 92.
Grindpad gaat over in een verharde weg, direct daarna bij 3-sprong links aanhouden, grindpad, kn92 volg 93.
Iets voorbij boerderij Hoosterhof, in bocht naar links van het grindpad RA, kn93 volg 67, smal pad met bosschages aan rechterhand.
T.h.v. bosrand, bij 3-sprong RA, kn67 volg 94, het pad volgen tot T-splitsing bij breed grindpad.
Bij deze T-splitsing RA, breed grindpad, kn94 volg 65.
Bij T-splitsing LA, fietspad langs doorgaande weg, kn65 volg 64.
RD, “Burg. Janssenstraat”, achtereenvolgens weg aan rechter- en linkerhand negeren, wn route, het fietspad verder volgen tot bospad aan linkerhand t.h.v. een bruin elektriciteitskast en kruisbeeld aan overzijde van de weg.
Bij dit pad LA, kn64 volg 63, onverhard pad door bos met iets verder een perceel grasland in het bos aan linkerhand.
Na verlaten van het bos, iets voorbij omheind perceel grasland aan linkerhand RA, smal bospad, wn route (het routepaaltje staat iets in het bos).
Na verlaten van het bos, bij 4-sprong RD, breed grindpad, kn63 volg 26.
Iets voor verharde weg RA langs omheind perceeltje, wn route, direct daarna eveneens RA, fietspad langs doorgaande weg, vervolgens na ca. 30m LA het smalle bospad aan overzijde van de weg inlopen, wn route.
Pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, wn route, direct daarna buigt het pad naar links met bosrand aan linkerhand.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing RA, grindpad richting het kapelletje, kn26 volg 68.
Voor het kapelletje links aanhouden, onverhard pad, kn68 volg 40, verderop buigt het pad naar links.
Bij kruising met verharde weg RD, grindpad, kn40 volg 30, vervolgens bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
Na ca. 140m RA, onverhard pad door bosperceel, wn route, iets verder volgt het pad de bosrand.
Na ca. 80m LA de laan door het bosperceel inlopen richting het witte gebouw in de verte.
# Het witte gebouw in de verte is het rond 1560 gebouwde kasteel Nieuwenbroeck.
Iets voor verlaten van het bosperceel, bij 4-sprong RA, smal pad door het bosperceel.
Na verlaten van het bosperceel, bij T-splitsing LA, vervolgens bij 3-sprong LA, kn30 volg 25, het pad tussen twee waterlopen en iets verder langs de gracht rond het kasteel volgen tot 3-sprong bij verharde weg.
Bij deze 3-sprong LA, kn25 volg 1, vervolgens bij kruising met aan linkerhand weg naar het kasteel RD, wn route.
Voorbij woning nr.9 RA, “Cruysbergstraat”, wn route.
Voor plein de weg met bocht naar links verder volgen, direct daarna bij T-splitsing RA, “Markt”, wn route.
Voorbij het grote plein, bij kruising RA, kn1 volg 21, de weg volgen tot smalle weg aan linkerhand t.h.v. woning nr.14, overige zijwegen negeren
Bij deze weg LA, “Het Spick”, kn21 volg 23, verderop gaat de smalle weg over in een onverhard pad, het pad volgen tot splitsing bij de dijk.
Bij deze splitsing links aanhouden, iets verder eveneens links aanhouden, kn23 volg 22, het pad over de dijk met verderop kn22 volg 20 en een metalen poort op de dijk volgen tot volgende metalen poort op de dijk ruim voor een molen, zijpaden en trappen richting de voet van de dijk negeren.
Voorbij de metalen poort RD, de verharde weg over de dijk volgen, weg aan linkerhand negeren.
In bocht naar links van de dijk RD, de weg verder richting de molen volgen.
# Molen De Grauwe Beer heeft oorspronkelijk aan de Zaan gestaan als stellingmolen voor het zagen van hout. In 1891 is het molen gedeelte verscheept naar Beesel en omgebouwd tot korenmolen.
Voor de molen RA, wn route, onverhard pad, voor de Maas buigt het pad naar links met afrastering aan rechterhand, iets voorbij deze bocht het klaphek aan rechterhand negeren, pad door bosschages.
Voorbij bosschages, bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
Voorbij klaphek met SBB bordje “Rijkelse Bemden” LA door metalen poort, wn route, het pad door begrazingsgebied met waterplas aan rechterhand volgen tot klaphek aan overzijde links van een vogelkijkscherm.
Voorbij dit klaphek, bij T-splitsing RA, breed grindpad, wn route, het pad volgen tot 4-sprong bij verharde weg.
Bij deze 4-sprong RD, verharde weg, kn51 volg 50.
In bocht naar rechts van de weg LA, “Donderbergweg”, kn50 volg 52, voorbij boerderij nr.1 gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Bij kapel RD, pad aan linkerhand negeren, wn route, direct daarna het pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, wn route
In het bos, voor kleine witte woning LA, bospad, wn route, het pad volgen tot kruising.
Bij deze kruising RA, kn52 volg 75, het pad volgen tot flauwe bocht links t.h.v. bosrand, in deze bocht daalt het pad met aan rechterhand een grote waterplas.
Iets voorbij deze bocht bij splitsing links aanhouden, smal pad met bosrand aan linkerhand, de wn route wordt tijdelijke verlaten.
Bij 3-sprong LA, bospad, wn route, het pad met heuvel (langgerekte stuifduin) aan linkerhand volgen tot 3-sprong t.h.v. bosrand, smalle zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong RA, kn67 volg 93, het pad buigt naar links met bosschages aan linker- en beekdal aan rechterhand met mooi uitzicht over het beekdal.
Bij 3-sprong RA, breed grindpad, kn93 volg 89, iets verder passeert men een brugje over de Swalm.
Bij T-splitsing RA, kn89 volg 88, verderop buigt het pad naar links.
Bij 4-sprong LA, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 270m RA, half verharde weg verderop verhard.
Bij 4-sprong met aan rechterhand een aantal picknicktafels RD, kn85 volg 84.
RD, onverhard pad aan rechterhand negeren, kn84 volg 82, iets verder voor kruisbeeld, bij 3-sprong links aanhouden, onverhard pad, wn route.
Na ca. 400m, t.h.v. bord “Ommetje Natuurlijk Asselt” RD, pad door rand van het landbouwperceel aan rechterhand negeren, kn82 volg 79.
RD, pad richting boerderij aan rechterhand negeren, direct daarna voorbij bosschages bij metalen poort LA door draaihekje met SBB bordje het grasland inlopen de rand volgen, wn route, verderop buigt het gras-pad t.h.v. een picknicktafel naar rechts en volgt het riviertje aan linkerhand, t.h.v. een kleine steiger RD richting de boerderij, het riviertje wordt verlaten, voorbij de boerderij bij een draaihekje het grasland verlaten.
Na verlaten van het grasland, bij T-splitsing LA, half verhard pad, kn79 volg 78.
Voorbij brugje, bij 3-sprong links aanhouden, onverhard pad, kn78 volg 83, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg, de weg volgen tot 4-sprong.
# De kasteelruïne aan linkerhand is het restant van kasteel Ouborg, vermoedelijk rond 1300 gebouwd.
Bij deze 4-sprong RD, “Parallelweg”, kn83 volg 63, de weg volgen tot station aan rechterhand, het eindpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
Rood/gele en rood/witte markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Station Swalmen, Stationsstraat 54, 6071 PM te Swalmen. Plan Route

Parkeren kan bij het station aan het Stationsplein.

Station Swalmen

Bakhei's kapel. Adrie: Bakhei's kapel.
Bakhei's kapel. maar nu in een ander seizoen Adrie: Bakhei's kapel. maar nu in een ander seizoen
Kasteel Nieuwenbroeck Adrie: Kasteel Nieuwenbroeck
kasteel Nieuwenbroeck Adrie: kasteel Nieuwenbroeck
Molen De Grauwe Beer Adrie: Molen De Grauwe Beer
Rijkels Bemden Adrie: Rijkels Bemden
Beekdal van de Swalm Adrie: Beekdal van de Swalm
De Swalm Adrie: De Swalm
De Antoniuskapel Adrie: De Antoniuskapel
De Ouborg, in de volksmond Naborch Adrie: De Ouborg, in de volksmond Naborch

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart swalmdal-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In plaats Swalmen

In de plaats Beesel

1. Adrie 1 november 2022 om 16:19

De werkzaamheden aan het verhogen van de dijk bij Beesel zijn nagenoeg afgerond. De omleiding is uit de routebeschrijving verwijderd en van de Google Maps kaart. Omdat het nog niet helemaal afgerond kan er nog wat veranderen, zo zijn de metalen poorten die op enkele plaatsen op de dijk staan zonder afrastering nog niet vermeld in de routebeschrijving.

2. Adrie 25 april 2022 om 17:08

Er is gestart met werkzaamheden aan de dijk bij Beesel, de dijk wordt versterkt. In de routebeschrijving is een omleiding beschreven zie hiervoor ook de blauwe lijn op de Google Maps kaart verder zijn er op diverse punten borden geplaatst.

3. Tiny van Keulen 12 januari 2022 om 15:35

Vandaag deze route gewandeld. Door het mistige weer had het iets mystieks zeker aan het water. Overvloedige water, want bij het 12 km punt konden we de route niet voortzetten en doorsteken naar de Weerd. Nu hetzelfde stukje terug naar het startpunt maar dat is geen ramp.
    Ik denk dat dit nog wel even kan duren dus wandelen we hem nog eens met minder hoog water.