Stalberg-tocht, Wellerlooi te Limburg

23 km Wandelroute Stalberg-tocht, te Wellerlooi

Wandeltocht door de Rode Hoek, gemeentebossen Bergen, de Stalberg en door het Landgoed de Hamert in het Nationaal Park De Maasduinen. De Rode Hoek en de gemeentebossen Bergen zijn gelegen in een relatief rustig deel van het Nationaal Park De Maasduinen. U kunt hier goed wandelen zonder iemand tegen te komen. Het grootste gedeelte bestaat uit naaldbos. De Stalberg is een uniek gebied, dit omdat de Maasduinen hier zeer dicht tegen de Maas aanliggen. Het gebied bestaat uit bloemrijke graslanden die in een smalle strook langs de Maas liggen samen met beboste hoger gelegen Maasduinen. Het Landgoed de Hamert is een groot natuurgebied. De tocht gaat door het bekendste deel een ongeveer 250 ha groot heideveld met opvallende hoge stuifheuvels, veenplassen en vennen en een gerestaureerde oude grafheuvel. Vanuit dit z.g. "Vorstengraf" en de Trappenberg heeft men een mooi uitzicht over het Pikmeeuwenwater. 91% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 15-4-2013, laatst bijgewerkt op: 15-11-2018

Met de rug naar het plein voor de kerk RA vertrekken.
Bij kruising LA, “Kruisstraat”, kn15 volg 20, vervolgens de weg volgen tot bocht naar links voorbij kombord “Einde bebouwde kom Wellerlooi”, zijweg negeren.
In deze bocht RA, “Schaak”, kn20 volg 19, vervolgens de weg volgen tot kruising.
Bij deze kruising RD, onverhard pad, kn19 volg 24.
Voor flauwe bocht naar rechts RA richting “10”, de wn route wordt verlaten.
In flauwe bocht naar rechts van het doorgaande pad links aanhouden, pad met wit metalen SLL afsluitboom en SLL bord “Rode Hoek”, direct daarna bij kruising RD, recht bospad met SLL bordje en houten afsluitboom, vervolgens het pad volgen tot kruising voorbij houten afsluitboom.
Bij deze kruising LA, tevens ATB pad, breed pad.
Na ca. 180m RA, gras-pad.
Bij T-splitsing met aan rechterhand een wn paaltje LA.
Na ca. 170m, t.h.v. routepaaltje met rode ring scherp RA, licht dalend pad.
Bij kruising RD, pad met rood routepaaltje.
Bij kruising RD, wn en rode route.
Bij kruising RA, grindpad, de wn en rode route worden weer verlaten.
Na ca. 110m, in flauwe bocht naar rechts LA.
RD, achtereenvolgens pad aan linker- en rechterhand negeren, wn route.
RD, smal pad aan linkerhand negeren, wn en rode route, iets verder voor houten hek buigt het pad naar links.
Bij splitsing t.h.v. picknicktafel rechts aanhouden, de rand van de heuvelrug verder volgen, wn en rode route, het pad buigt iets naar links.
Doorgaand dalend pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn en rode route.
RD, dalend pad richting dalletje aan rechterhand negeren, iets verder buigt het pad naar rechts en stijgt weer.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, pad mat lage heuvelrug aan rechterhand verder volgen, wn route, de rode route wordt verlaten.
Bij kruising met grindpad RA, grind-/fietspad volgen, de wn route wordt verlaten.
Voorbij picknicktafels RA, verderop passeert men smal vennetje, iets voorbij het vennetje gaat het pad door het bos en buigt vervolgens naar rechts.
Bij Y-splitsing LA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, men passeert een ven aan voet van een hoge heuvelrug, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, breed grindpad
Bij 5-sprong 2de pad aan linkerhand volgen, breed pad.
Na ca. 200m, bij kruising LA, gras-pad.
Bij T-splitsing RA, het pad is tevens ATB pad.
Voorbij half open plek, bij 3-sprong LA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, pad met gescheiden grind-/fietspad, vervolgens het pad ca. 650m volgen tot pad aan rechterhand t.h.v. meerstammige eik tussen het pad en het grind-fietspad met daarachter een picknicktafel.
Bij dit pad scherp RA, ruiterpad met houten afsluitboom en bordje “Gemeentebossen Bergen”.
Bij 3-sprong LA, ruiterpad.
Bij 5-sprong RD, het pad links van SLL bord “Rode Hoek” met heuvelrug aan linkerhand inlopen.
Doorgaand pad met bocht naar links verder volgen, smal pad met klaphek aan rechterhand negeren, verderop ca. 130m na verlaten van het bosgebied buigt het pad naar links en gaat door een smal bosperceel, na verlaten van het smalle bosperceel buigt het pad naar rechts en volgt de bosrand.
Voorbij het bosperceel RA, pad met waterloop aan rechterhand.
Bij bosrand het pad met flauwe bocht naar links verder volgen, ruiterpad met bordje “Gemeentebossen Bergen”, pad langs bosrand aan rechterhand negeren.
Bij 4-sprong met aan rechterhand een smalle open plek met heide LA.
Bij kruising in laagte met houten bord “Gemeente Bergen Maasduinen Hazenleger” RD, wn route.
Bij T-splitsing voorbij bankje LA, wn route, direct daarna bij kruising met verharde weg RD, vervolgens na passeren van houten afsluitboom RA, wn route.
Bij kruising RD, wn route tevens ruiterpad.
Bij T-splitsing LA, grindpad, vervolgens na ca. 30m RA, bospad, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij 4-sprong LA, rode paaltjes route, kn52 de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, grindpad, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, de rode route wordt verlaten.
Bij kruising RD door klaphek met SLL bord “Landgoed de Hamert”, het pad buigt naar links.
RD, dalend pad aan rechterhand negeren, wn route.
Ca. 60m na flauwe bocht naar rechts RD, pad aan rechterhand negeren, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
# Aan linkerhand heeft men een prachtig uitzicht over het “Westmeerven” en “Heerenven”.
Bij T-splitsing LA, pad door heidegebied volgen richting houten hek met klaphek, wn route.
Ruim voorbij het klaphek, bij T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten, verderop passeert men metalen afsluitboom.
Iets voor T-splitsing met aan rechterhand een informatiepaneel LA, pad door rechterzijde van smalle open plek met houten afsluitboom en SLL bordje, het pad loopt parallel aan een breder pad, verderop aan einde van de smalle open strook buigt het pad naar links.
Bij kruising met breder pad RD, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route, vervolgens na ca. 50m RA, pad met rood routepaaltje.
In flauwe bocht naar rechts, voorbij open strook LA, pad met rood routepaaltje.
Bij 4-sprong RD, pad met rood routepaaltje, iets verder passeert men een heuvel.
Doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, gras-pad aan linkerhand negeren, pad met rood routepaaltje.
Bij kruising met grindpad RD, pad met rood routepaaltje, na enkele meters buigt pad naar links en gaat over een heuvelrug.
Voor klaphek LA, afrastering aan rechterhand volgen.
Bij kruising met aan rechterhand een houten hek met klaphek RA door het klaphek, grindpad.
In flauwe bocht naar rechts van het grindpad links aanhouden, vervolgens het gras-pad volgen tot T-splitsing voor hoge heuvelrug, zijpaden negeren, iets voor deze T-splitsing buigt het pad naar rechts.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RD, pad met klaphek aan linkerhand negeren, vervolgens het pad met heuvelrug aan rechterhand volgen tot splitsing voor veerooster.
Bij deze splitsing rechts aanhouden.
Na ca. 60m LA door klaphek, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, witte route, vervolgens het pad over de heuvelrug rond vennengebied volgen tot klaphek.
Ca. 80m na passeren van dit klaphek het pad met flauwe bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, witte route, vervolgens het doorgaande pad volgen tot kruising, smalle zijpaadjes negeren.
Bij kruising LA, witte paaltjes route, vervolgens na ca. 50m RD, smal pad aan rechterhand negeren.
Na ca. 75m bij splitsing rechts aanhouden, witte en groene paaltjes route.
Bij Y-splitsing LA, grindpad, witte en groene route, vervolgens het grindpad volgen tot verharde weg.
Bij verhard weg RD, het grindpad iets links aan overzijde van de verharde weg inlopen, witte en groene route, direct daarna bij 3-sprong voor beekje RA, witte en groene route.
Bij verharde weg RD, het grindpad iets links aan overzijde van de verharde weg inlopen, direct daarna bij splitsing links aanhouden, witte route.
In dalletje RD, pad door dalletje aan linkerhand negeren, witte route.
Na passeren van klaphek bij 3-sprong RA, witte route
RD, pad aan linkerhand negeren, witte route, men passeert een bankje en iets verder op enige afstand een kruisbeeld aan rechterhand.
# De plek met kruisbeeld is een oorlogsmonument. Op 2 mei 1943 werden op de plaats van dit Monument der Gevallenen zeven mannen uit Midden- en Zuid Limburg in het geheim door een Duits vuurpeloton doodgeschoten.
Bij kruising RD, witte route, verderop voor heuvel buigt het pad met flauwe bocht naar links.
# De heuvel die men passeert is een Vorstengraf, een van de grotere grafheuvels van Nederland. De grafheuvel wordt ook wel Scherpenheuvel genoemd.Voorbij de heuvel RD, pad aan rechterhand negeren, het pad buigt met flauwe bocht naar links, men passeert een bankje.
Bij Y-splitsing RA, witte route, dalend pad verder volgen.
Bij kruising RD, aan linkerhand passeert men een stalletje met bijenkasten.
Bij T-splitsing voor bosrand LA.
Bij kruising met doorgaande weg RD door klaphek, let op drukke weg!!!
In bocht naar links op heuveltop, t.h.v. blauw routepaaltje RA, het smalle pad over de heuvelrug met de Maas aan linkerhand volgen tot klaphek, verderop na passeren van het klaphek richting de bosrand lopen, vervolgens de bosrand aan rechterhand volgen tot klaphek.
# Bij het klaphek wordt er verder gestruind door het grasland dicht tegen de oever van Maas, geeft men de voorkeur aan het lopen over een gebaand pad kan men als alternatief via het klaphek de uiterwaarde verlaten, direct daarna bij 3-sprong LA, vervolgens het pad volgen tot verhard fietspad. Bij het fietspad RD, fietspad aan rechterhand negeren, kn49 volg 10, vervolgens het fietspad volgen tot smalle verharde weg aan rechterhand voor hoge uitkijktoren. Bij deze smalle weg RA, kn10 volg 17. Ga verder bij punt 12 voorlaatste regel.

T.h.v. van het klaphek LA richting de Maas lopen, iets voor de oever van de Maas buigt het gras-pad naar rechts, verderop voor afrastering buigt het gras-pad naar rechts, vervolgens het gras-pad achtereenvolgens met bocht naar links en rechts richting houten hek met klaphek tegen bosrand volgen.
Na passeren van het klaphek bij T-splitsing LA, grindpad.
RD, verhard fietspad, fietspad aan rechterhand negeren, kn49 volg 10.
Na ca. 500m LA door klaphek, gras-pad, wn route, verderop voor de Maas buigt het gras-pad naar rechts.
Voorbij bosgebied RD, het iets naar achter gelegen klaphek aan rechterhand negeren.
Na ca. 750m, voor doorgang in bosschages RA richting hoge uitkijktoren, wn route.
Na passeren van klaphek bij kruising RD, smalle verharde weg, kn10 volg 17.
Bij kruising met doorgaande weg RD, let op drukke weg!!!!, wn route.
Bij 3-sprong LA, kn17 volg 15, direct daarna RD, “Catharinastraat”, weg aan linkerhand negeren, vervolgens de weg verder volgen tot het plein voor de kerk, het startpunt.

Legenda
SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
rood, wit en groen = SLL routepaaltjes met geschilderde bovenzijde.
Rood/witte markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Plein voor de kerk, Catharinastraat 22-24, 5856 AT te Wellerlooi. Plan Route

A73, neem afrit 9-Venray vanaf de A73. Ga verder op de N270. Rijd naar de Catharinastraat in Wellerlooi. Parkeren kan op het plein voor de kerk.

Station Venlo. Bus 83 (richting Nijmegen). Bushalte Catharinastraat, Wellerlooi. Aanlooproute: Loop vanuit bushalte naar horecagelegenheid Taste & Go, ga vervolgens LA. De routebeschrijving kan gestart worden bij punt 12 laatste regel.

Zicht op ven aan de voet van de Galgenberg Adrie: Zicht op ven aan de voet van de Galgenberg
Pad over de Dikkenberg Adrie: Pad over de Dikkenberg
Uitzicht vanuit de Dikkenberg Adrie: Uitzicht vanuit de Dikkenberg
Landgoed de Hamert, het Pikmeeuwenwater Adrie: Landgoed de Hamert, het Pikmeeuwenwater
De Trappenberg Adrie: De Trappenberg
Bijenkasten Adrie: Bijenkasten
Landgeiten Adrie: Landgeiten
Een andere grazer het schaap Adrie: Een andere grazer het schaap
De Maas Adrie: De Maas
De Stalberg, galloway runderen Adrie: De Stalberg, galloway runderen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart stalberg-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Jachthut op den Hamer

Catharinastraat 18
5856 AT Wellerlooi

1. Adrie 20 oktober 2017 om 16:20

De wandeltocht 15 oktober 2017 gecontroleerd en tevens gewijzigd. Nieuw in de tocht is de Galgenberg met mooi uitzicht over de omgeving. Op 3/4 van de tocht komt men langs een horecagelegenheid. Aan het einde van de wandeltocht kan er over een grotere afstand gestruind worden. Ook nieuw is een 25 hoge uitkijktoren met een weids uitzicht over de omgeving, niet vergeten een munt van 1 euro voor entree. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Adrie 3 april 2016

31 maart 2016 de wandelroute gecontroleerd. Op een verdwenen bankje en twee wandelnetwerk paaltjes na klopte de routebeschrijving nog. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Delfine 15 november 2014

Op donderdag 13/11/2014 deze route gelopen met behulp van beschrijving én gps-track. Schitterend ! Wat een pareltje!
    Dank je wel hiervoor !!!

4. Adrie 15 november 2014

15 november de wandelroute gecontroleerd. Op enkele kleine puntjes na klopte alles nog, de routebeschrijving is hierop aangepast en weer actueel. Veel wandelplezier!

5. Lennard 21 april 2013

Vandaag gelopen met aan het begin nog zonnig weer.
    Het is een leuke route met afwisseling tussen bos, heide en water. De delen van de route die buiten het gehoorbereik van de N271 liggen zijn behoorlijk stil, een welkome afwisseling van de herrie van alledag.