Stalberg-de kleine tocht, Wellerlooi te Limburg

13 km Wandelroute Stalberg-de kleine tocht, te Wellerlooi

Wandeltocht door het Landgoed de Hamert en over de Stalberg in het Nationaal Park De Maasduinen. Deze tocht is het zuidelijk deel van de 23 kilometer lange Stalberg-tocht. Het Landgoed de Hamert is een groot natuurgebied. De tocht gaat door het bekendste deel een ongeveer 250 ha groot heideveld met opvallende hoge stuifheuvels, veenplassen en vennen en een gerestaureerde oude grafheuvel. Vanuit dit z.g. "Vorstengraf" en de Trappenberg heeft men een mooi uitzicht over het Pikmeeuwenwater. Aan de rand van Landgoed de Hamert wordt het "beekje" het Geldernsch-Nierskanaal gevolgd. Het Geldernsch-Nierskanaal is vroeger gegraven om de Duitse landbouwgebieden te ontwateren. Momenteel lijkt het door Nederland stromende deel meer op een beekje dan op een kanaal. De Stalberg is een uniek gebied, dit omdat de Maasduinen hier zeer dicht tegen de Maas aanliggen. Het gebied bestaat uit bloemrijke graslanden die in een smalle strook langs de Maas liggen samen met beboste hoger gelegen Maasduinen. 86% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 20-10-2017, laatst bijgewerkt op: 15-11-2018

Vanuit het parkeerterrein de trap voor de kerk oplopen, vervolgens het verhard voetpad rechts van de kerk inlopen, aan rechterhand passeert men een begraafplaats.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna LA, “Vinkenkamp”.
Bij T-splitsing RA, “Gielenkamp”, direct daarna voorbij woning nr.7 LA, onverhard pad voor woning nr.9 inlopen, wn route, voorbij de woning buigt het pad naar rechts.
Bij splitsing links aanhouden, vervolgens het pad verder volgen tot verharde weg.
Bij de verharde weg links aanhouden, de weg buigt naar rechts, vervolgens de weg volgen tot flauwe bocht naar rechts met links daarvan een verhard weggetje.
Iets voor het weggetje LA, smal bospad, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpaadjes negeren.
Bij deze T-splitsing RA.
Na passeren van houten afsluitboom LA, pad met houten afsluitboom en SBB bordje.
Na ca. 330m RD, pad aan linkerhand negeren, men passeert rood en groen routepaaltje, vervolgens na ca. 50m RA, pad met rood routepaaltje.
In flauwe bocht naar rechts, voorbij open strook LA, pad met rood routepaaltje.
Bij 4-sprong RD, pad met rood routepaaltje, iets verder passeert men een heuvel.
Doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, gras-pad aan linkerhand negeren, pad met rood routepaaltje.
Bij kruising met grindpad RD, pad met rood routepaaltje, iets verder buigt het pad naar links en gaat over een heuvelrug.
Voor klaphek LA, afrastering aan rechterhand volgen.
Bij kruising met aan rechterhand een houten hek met klaphek RA door het klaphek, grindpad.
In flauwe bocht naar rechts van het grindpad links aanhouden, vervolgens het gras-pad volgen tot T-splitsing voor hoge heuvelrug, zijpaden negeren, iets voor deze T-splitsing buigt het pad naar rechts.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RD, pad met klaphek aan linkerhand negeren, vervolgens het pad met heuvelrug aan rechterhand volgen tot splitsing voor veerooster.
Bij deze splitsing rechts aanhouden.
Na ca. 60m LA door klaphek, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, witte route, vervolgens het pad over de heuvelrug rond vennengebied volgen tot klaphek.
Ca. 80m na passeren van dit klaphek het pad met flauwe bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, witte route, vervolgens het doorgaande pad volgen tot kruising, smalle zijpaadjes negeren.
Bij kruising LA, witte route, vervolgens na ca. 50m RD, smal pad aan rechterhand negeren.
Na ca. 75m bij splitsing links aanhouden, de witte route wordt verlaten, verderop passeert men een klaphek.
Bij kruising voor houten afsluitboom met daarachter een verhard weggetje RA, rode route
Bij kruising met verharde weg RD, rode route.
T.h.v. 2de uitzichtpunt met bankje RD, grindpad, grindpad aan rechterhand negeren, rode route.
Bij verharde weg RD, het grindpad iets links aan overzijde van de verharde weg inlopen, direct daarna bij splitsing links aanhouden, witte route.
In dalletje RD, pad door dalletje aan linkerhand negeren, witte route.
Na passeren van klaphek bij 3-sprong RA, witte route
RD, pad aan linkerhand negeren, witte route, men passeert een bankje en iets verder een kruisbeeld.
# De plek met kruisbeeld is een oorlogsmonument. Op 2 mei 1943 werden op de plaats van dit Monument der Gevallenen zeven mannen uit Midden- en Zuid Limburg in het geheim door een Duits vuurpeloton doodgeschoten.
Bij kruising RD, witte route, verderop voor heuvel buigt het pad met flauwe bocht naar links.
Voorbij de heuvel RD, pad aan rechterhand negeren, het pad buigt met flauwe bocht naar links.
# De heuvel die men passeert is een Vorstengraf, een van de grotere grafheuvels van Nederland. De grafheuvel wordt ook wel Scherpenheuvel genoemd.
Bij Y-splitsing RA, witte route, het dalend pad verder volgen.
Bij kruising RD, aan linkerhand passeert men stalletje met bijenkasten.
Bij T-splitsing voor bosrand LA.
Bij kruising met doorgaande weg RD door klaphek, let op drukke weg!!!
In bocht naar links op heuveltop, t.h.v. blauw routepaaltje RA, het smalle pad over de heuvelrug met de Maas aan linkerhand volgen tot klaphek, verderop na passeren van het klaphek richting de bosrand lopen, vervolgens de bosrand aan rechterhand volgen tot klaphek.
# Bij het klaphek wordt er verder gestruind door het grasland dicht tegen de oever van Maas, geeft men de voorkeur aan het lopen over een gebaand pad kan men als alternatief via het klaphek de uiterwaarde verlaten, direct daarna bij 3-sprong LA, vervolgens het pad volgen tot verhard fietspad. Bij het fietspad RD, fietspad aan rechterhand negeren, vervolgens het fietspad volgen tot verhard weggetje aan rechterhand voor hoge uitkijktoren. Bij deze smalle weg RA, kn10 volg 17. Ga verder bij punt 7 voorlaatste regel.

T.h.v. van het klaphek LA richting de Maas lopen, iets voor de oever van de Maas buigt het gras-pad naar rechts, verderop voor afrastering buigt het gras-pad naar rechts, vervolgens het gras-pad achtereenvolgens met bocht naar links en rechts richting houten hek met klaphek tegen bosrand volgen.
Na passeren van het klaphek bij T-splitsing LA, grindpad.
RD, verhard fietspad, fietspad aan rechterhand negeren, kn49 volg 10.
Na ca. 500m LA door klaphek, gras-pad, verderop voor de Maas buigt het gras-pad naar rechts.
Voorbij bosgebied RD, het iets naar achter gelegen klaphek aan rechterhand negeren.
Na ca. 750m, voor opening in bosschages RA richting hoge uitkijktoren, wn route.
Na passeren van klaphek bij kruising RD, smalle verharde weg, kn10 volg 17.
Bij kruising met doorgaande weg RD, let op drukke weg!!!!, wn route.
Bij 3-sprong LA, kn17 volg 15, direct daarna RD, “Catharinastraat”, weg aan linkerhand negeren, vervolgens de weg verder volgen tot het plein voor de kerk, het startpunt.

Legenda
SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
rood, wit en groen = routepaaltjes SLL wandelroutes met geschilderde bovenzijde.
Rood/witte markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Plein voor de kerk, Catharinastraat 28, 5856 AT te Wellerlooi. Plan Route

A73, neem afrit 9-Venray vanaf de A73. Ga verder op de N270. Rijd naar de Catharinastraat in Wellerlooi. Parkeren kan op het plein voor de kerk.

Station Venlo. Bus 83 (richting Nijmegen). Bushalte Catharinastraat, Wellerlooi. Aanlooproute: Loop vanuit bushalte naar horecagelegenheid Taste & Go, ga vervolgens LA. De routebeschrijving kan gestart worden bij punt 6 laatste regel.

Pad over heuvelrug rond het Pikmeeuwenwater Adrie: Pad over heuvelrug rond het Pikmeeuwenwater
Uitzicht over het Pikmeeuwenwater Adrie: Uitzicht over het Pikmeeuwenwater
Schuilhut is helaas gesloopt Adrie: Schuilhut is helaas gesloopt
Asperge, een herinnering aan WOII Adrie: Asperge, een herinnering aan WOII
Nederlandse Landgeiten Adrie: Nederlandse Landgeiten
Stalletje met bijenkasten Adrie: Stalletje met bijenkasten
De oever van de Maas wordt weer meer natuurlijker Adrie: De oever van de Maas wordt weer meer natuurlijker
25 meter hoge uitkijktoren Adrie: 25 meter hoge uitkijktoren
Galloway in de uiterwaarde Adrie: Galloway in de uiterwaarde

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart stalberg-de-kleine-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Jachthut op den Hamer

Catharinastraat 18
5856 AT Wellerlooi

1. Riet Jacobs 30 september 2018 om 14:25

Prachtige route met afwisselend heide, bos, snelstromend beekje en Maas. Genieten op een heerlijke zonnige zondagochtend. Mooie duidelijk beschreven route. Maar 1x in verwarring, omdat er een klaphek niet genoemd werd. (tja, als je verwend wordt met een duidelijke beschrijving gaat het meteen mis, als er iets niet staat). Ik zou het volgende nog toevoegen in punt 4, tussen het 2e en 3e punt: “Na goed honderd meter kom je door een klaphek.” Alles samen een aanrader!

1. Adrie 30 september 2018 om 14:54

Riet Jacobs bedankt voor de reactie en het verbetervoorstel. Het genoemde klaphek is aan punt 4. 2de regel bijgevoegd.