Sonse Bossen-tocht, Son te Noord-Brabant

18 km Wandelroute Sonse Bossen-tocht, te Son

Wandeltocht vanuit Son door het beekdal van de Groote Beek, de Sonse Bossen met het Langven en het Oud Meer. De Groote Beek, in het verleden Kanisgraaf genoemd, is een beekje dat door de plaats Son kronkelt en niet ver van de oude kerktoren uitmondt in de Dommel. Na verlaten van de Groote Beek gaat de tocht langs het Wilhelminakanaal richting de Sonse Bossen. De Sonse Bossen is een gevarieerd bosgebied met enkele heidegebiedjes, stuifzandgebied en vennen. Het Langven en het Oud Meer zijn grote vennen met daar omheen diverse kleinere vennen. In het bosgebied wordt men op een aantal plaatsen herinnert aan de 2de wereldoorlog waarbij de herinnering aan Joe Mann wel de bekendste is. Bij deze tocht moet men wel rekening houden met wat geluid van de A50 en de best drukke N620. 82% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 17-3-2017, laatst bijgewerkt op: 22-12-2019

Met de rug naar het plein “Kerkplein” met kiosk en kerktoren LA vertrekken, direct daarna bij kruising RD, “Nieuwstraat”, kn65 volg 63, vervolgens voorbij het parkeerterrein voor de voormalige Sint Petrus Bandenkerk aan linkerhand LA, verhard voetpad met parkeerterrein aan linkerhand, wn route.
Voor gebouw Sint Corneliushuis nr.2 (Vestzaktheater) RA, verharde weg, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route, vervolgens in bocht naar rechts van de weg links aanhouden, half verhard pad, wn route, het pad buigt naar rechts en gaat verderop over in een smal onverhard pad.
Voorbij brugje, bij T-splitsing RA, wn route.
Bij 4-sprong RD, verharde weg, “Beekstraat”, wn route.
Bij kruising met doorgaande weg RD richting “Zonnehove”, direct daarna bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route, iets verder buigt de weg naar links.
Bij 4-sprong met aan rechterhand torenspits RA richting “Brink 20-22”, wn route.
Voorbij beekje, bij T-splitsing LA, wn route, de slingerende weg volgen tot 3-sprong voor “d’n Tref”, zijwegen negeren.
Bij deze 3-sprong LA, de weg volgen tot omheind terreintje t.h.v ingang “d’n Tref”.
Voor dit omheind terreintje LA richting “Boerderij Tuin ons Erf”, wn route.
In bocht naar links van de weg rechts aanhouden, wn route, vervolgens iets voor brugje, voorbij laag gebouwtje RA, grindpad, de wn route wordt verlaten, het pad volgen tot 3-sprong met bankje.
Bij deze 3-sprong LA.
Bij T-splitsing LA, het pad buigt naar rechts, direct daarna bij T-splitsing eveneens LA, verharde weg, vervolgens RA, verhard voet-/fietspad volgen.
Voor talud LA, eveneens verhard voet-/fietspad, het pad volgen tot kruising met aan linkerhand een smal grindpad, twee zijpaden aan rechterhand negeren.
Bij deze kruising LA, smal grindpad door bosschages, iets verder passeert men een brugje.
Voor kanaal, bij T-splitsing RA, de weg met kanaal aan linkerhand volgen tot brug iets voorbij viaduct, zijwegen negeren.
T.h.v. deze brug RD, kn61 volg 60, onverhard pad met gescheiden verhard fietspad, het kanaal aan linkerhand verder volgen.
Na ca. 300m, bijna aan einde van landbouwperceel rechts aanhouden, dalend pad, het pad buigt naar rechts richting bosgebied, vervolgens iets voor het bosgebied scherp LA, kn60 volg 27, smal grindpad met afrastering aan rechterhand, iets verder buigt het pad naar rechts en loopt pad parallel aan het hoger gelegen pad langs het kanaal.
Iets voor hoogspanningsmast, bij T-splitsing RA, wn route, verderop passeert men een klaphek.
Ruim voorbij 2de klaphek, bij kruising LA, wn route, het pad ca. 400m volgen tot flauwe bocht naar rechts, ruim voor deze flauwe bocht passeert men hoogspanningslijnen.
In deze bocht RA, breed ruiterpad, de wn route wordt verlaten, het pad volgen tot kruising in bosgebied ruim voorbij hoogspanningslijnen, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, direct daarna eveneens RD, pad langs waterloop aan linkerhand negeren, het pad verder volgen tot kruising iets voorbij volgende waterloop.
Bij deze kruising LA, breed bospad, wn route.
Na ca. 200m, ruim voor strook met hoogspanningslijnen RA, smal bospad met dicht bosperceel aan linkerhand, wn route, het pad volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, eveneens smal bospad, wn route, het pad buigt naar links.
Bij T-splitsing LA richting verharde weg, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met verharde weg RD, smal bospad, het pad buigt naar rechts direct daarna naar links, let hier op het pad is tevens ATB pad.
Voorbij hoogspanningslijnen het doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder volgen, de twee zijpaden aan rechterhand negeren, vervolgens bij T-splitsing LA, wn route.
Na ca. 140m, t.h.v. ATB en wn routepaaltje RA.
Bij 5-sprong 2de pad aan rechterhand volgen, breed pad met bankje.
Na ca. 120m, t.h.v. ruiter routepaaltje “De Meierij” LA, licht dalend pad met lage heuvelrug aan rechterhand, verderop voor een wat opener strook door het bos buigt het pad met flauwe bocht naar rechts.
Bij T-splitsing LA, breed pad.
Bij kruising met eveneens een breed pad RA, het pad volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, eveneens een breed pad.
Bij kruising met in het pad aan linkerhand een bankje RA, eveneens een breed pad, het pad volgen tot kruising iets voor open gebied.
# Bij deze kruising gaat de wandeltocht richting een begrazingsgebied waarin honden niet zijn toegestaan. Als alternatief bij de kruising RD, direct daarna t.h.v. open gebied eveneens RD, het pad met afrastering aan linkerhand volgen tot kruising voorbij het open gebied. Bij deze kruising RD. Ga verder bij punt 8. 1ste regel.

Bij deze kruising LA, vervolgens voor omheind open gebied, bij Y-splitsing links aanhouden.
Na ca. 110m RA door klaphek met smal veerooster, pad met afrastering aan rechterhand.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden richting houten hek met klaphek.
Voorbij het klaphek RD, pad aan linkerhand negeren, het pad met afrastering aan rechterhand volgen tot opening in de afrastering, iets voorbij inham in afrastering met bankje t.h.v. ven in het omheind gebied, ruim voorbij bocht naar rechts.
Bij deze opening RA richting het ven, pad met afrastering aan linkerhand, het pad buigt met ruime bocht naar links.
Voor bosrand, bij T-splitsing LA, breed pad met bosrand aan rechterhand.
Voorbij open gebied, bij kruising RD, iets verder passeert men aan linkerhand half open plek met twee picknicktafels.
Bij kruising RD richting houten afsluitboom.
Bij kruising met breed pad RD, licht slingerend bospad inlopen.
Bij splitsing rechts aanhouden richting rand bosgebied, direct daarna bij Y-splitsing RA, men verlaat het bosgebied.
T.h.v. verhard fietspad, bij kruising RA, wn route, men loopt weer richting het bosgebied.
Voor bosrand, bij kruising bosrand LA, breed pad, wn route.
Na ca. 300m RA, breed bospad met houten afsluitboom en bordje “Opengesteld”.
# Voor bezoek aan monumentje ter nagedachtenis aan Lt. Col. Robert G. Cole eerst een klein stukje RD. Lt. Col. Robert G. Cole sneuvelde in deze omgeving tijdens operatie Market-Garden op 18 september 1944.
Bij kruising RD, het brede bospad verder volgen.
In flauwe bocht naar links, bij kruising met in het pad aan linkerhand een bankje RA.
Na ca. 150m, voorbij bankje LA, licht slingerend bospad.
Bij 4-sprong met bankje RD, rolstoelpad, verderop passeert men half open plek aan linkerhand, voorbij de open plek het pad verder volgen tot kruising met smal pad iets voorbij klein informatiepaneeltje “Van woest naar waardevol”, in het pad aan linkerhand is op een boom een groen-witte routemarkering te zien.
Bij deze kruising LA, smal bospad, groen-witte route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, groen-witte route, het pad volgen tot horecagelegenheid.
# Bij de horecagelegenheid staat aan linkerhand een monument als eerbetoon aan Joe Mann. Bovenop het monument staat een pelikaan, symbool van opofferingsgezindheid, met jongen. Dit is niet de plek waar Joe Mann sneuvelde maar aan de Boslaan-zuid nabij het Wilhelminakanaal. Daar staat de gedenksteen.
Voor de horecagelegenheid RA, verharde weg, direct daarbij bij kruising RD, de weg over het parkeerterreintje volgen tot deze overgaat in een onverhard pad t.h.v. houten afsluitboom.
Voorbij de houten afsluitboom het 2de pad LA inlopen, stijgend pad, groen-witte route, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong op heuveltop.
Bij deze 4-sprong RD, dalend pad, vervolgens aan voet van de heuvel, bij 3-sprong links aanhouden.
Het doorgaande pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren.
Voor open plek met heide, bij kruising RA, breed pad met bosrand aan rechterhand.
# Voor een pauze een klein stukje LA, aan overzijde van de doorgaande weg is een horecagelegenheid.
Voorbij klein informatiepaneeltje “Te veel om op te noemen”, t.h.v. bankje op heuvelrug LA, bospad, wn route.
Voorbij betonnen 4,5km (zie achterzijde) trimparcours paaltje, bij splitsing links aanhouden, de wn route wordt verlaten.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, iets verder links aanhouden richting doorgaande weg, bij doorgaande weg het rechter pad met houten afsluitboom aan overzijde van de weg inlopen, let op drukke weg!, wn route, het pad volgen tot flauwe bocht naar links met aan rechterhand houten hek met klaphek ruim voorbij hoogspanningslijnen.
In deze flauwe bocht RA door klaphek, kn7 volg 8.
Bij T-splitsing voor lage heuvelrug LA, wn route.
# Hier even een klein stukje RD de heuvelrug oplopen voor een mooi uitzicht over het stuifzandgebied.
Bij kruising RA, kn8 volg 29, vervolgens iets voor solitaire eik links aanhouden richting bankje op een lage heuvelrug, de wn route wordt verlaten.
T.h.v. van het bankje links aanhouden, het zanderige pad met de afrastering aan rechterhand volgen tot T-splitsing voorbij klaphek, smalle zijpaadjes negeren.
Bij deze T-splitsing LA, breed pad, het pad volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, vervolgens na ca. 40m LA, smal bospad, wn route.
Bij T-splitsing RA, eveneens wat smaller bospad, wn route.
Bij 4-sprong RD, wn route.
Bij T-splitsing RA, direct daarna LA, verharde weg, wn route, de weg volgen tot 4-sprong ruim voorbij viaduct met aan linkerhand een witte woning, voor het viaduct passeert men kn32 volg 33.
Bij deze 4-sprong RA, kn33 de wn route wordt verlaten, half verhard smal pad.
Bij 4-sprong voor brede waterloop LA, onverhard pad met waterloop aan rechterhand, verderop buigt het pad naar links richting verharde weg.
Aan einde pad, bij 4-sprong RA, fietspad, direct daarna bij kruising RA, voetpad aan overzijde van de weg richting rotonde volgen, wn route.
Bij rotonde de doorgaande weg “Gentiaanlaan” oversteken en smal bospad met SBB bordje aan overzijde van de rotonde inlopen, wn route, direct daarna bij 4-sprong LA, wn route, iets verder bij kruising RD.
Bij kruising met aan linkerhand metalen afsluitboom RA, breed bospad, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising RD, vervolgens het pad verder volgen tot kruising iets voorbij kleine open plek met bankjes, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, kn35 volg 36.
Bij kruising RD.
Bij 3-sprong met aan linkerhand een heuvel links aanhouden, vervolgens na ca. 55m RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij 3-sprong links aanhouden, kn36 volg 39, vervolgens voorbij flauwe bocht naar links RD, smal pad aan rechterhand negeren.
Voorbij SBB bordje, bij kruising RA, wn route, vervolgens na ca. 25m links aanhouden, smal bospad, wn route.
Bij splitsing met aan linkerhand een schuurtje achter woning rechts aanhouden, let op het routepaaltje, wn route, het pad volgen tot 4-sprong met verhard fietspad.
Bij deze 4-sprong RD, smal bospad, wn route.
Bij kruising met verharde weg RD, wn route, iets verder omheining aan rechter- en verderop tennisvelden aan linkerhand.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, verhard voetpad, direct daarna bij kruising RA, kn39 volg 65.
Bij kruising RD, “Esdoornstraat”, wn route.
Bij kruising LA, “Zandstraat”, wn route, de weg volgen tot het plein voor de kerktoren, het startpunt.

Groen-witte route: Airborne pad.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Plein voor de kerktoren, Kerkplein 9, 5691 BB te Son. Plan Route

Parkeren kan op het kerkplein voor de voormalige kerk of buiten de blauwe zone.

Station Eindhoven. Bus 156 (richting Den Bosch via Schijndel). Bushalte Raadhuisplein, Son en Breugel.

De Oude Toren in Son Adrie: De Oude Toren in Son
Sonse Bossen Adrie: Sonse Bossen
Omgeving van het Langven Adrie: Omgeving van het Langven
Een van de vennen bij het Langven Adrie: Een van de vennen bij het Langven
Het Langven Adrie: Het Langven
Monument als eerbetoon aan Joe Mann Adrie: Monument als eerbetoon aan Joe Mann
Het Oud Meer Adrie: Het Oud Meer

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart sonse-bossen-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Joe Mann Pavilijoen

Joe Mannweg 4
5681 PT Best

Brasserie ’t Boshuys

Sonseweg 39
5681 BH Best

In de plaats Son

1. nellie wesel 21 november 2018 om 16:03

Na een zeer frusterende start, rug naar welk plein Raadhuisplein of Kerkplein? Dus eerst verkeerde kant opgelopen, dan maar andere kant op. Wn route 63 wijst Nieuwstraat in, dus volgen we die, maar zien het eerste pijltje links over het hoofd. Oke na 3 km. Heen en weer geloop, 45 minuten en grote frustratie, toch eindelijk Vestzaktheater gevonden en eindelijk aan de overigens mooie route kunnen beginnen.
    Prachtige bomen gezien, mooie heide en zandverstuiving. Echt weer een aanrader. Misschien het begin duidelijker omschrijven?
    Cor, Nellie en Ad.

1. Adrie 21 november 2018 om 16:42

Cor, Nellie en Ad bedankt voor de reactie! Jammer van de moeizame start. Bij startpunt onder rubriek “Bereikbaarheid en toegankelijkheid” staan de adresgegevens. In de routebeschrijving had ik de kerktoren op het plein al vernoemd, als aanvulling nu ook de naam “Kerkplein” en de kiosk vermeld. Verder het parkeerterrein voor de voormalige Sint Petrus Bandenkerk specifieker omschreven. Volgens de laatste berichten is de sloop van het voormalige kerkgebouw van de baan.

2. Adrie 25 juli 2018 om 16:58

Vanochtend bij het Langven geweest, een groot deel van het open gebied rond het Langven is gesloten voor publiek vanwege kwetsbaarheid van dit natuurgebied. Bij het inrichten heeft men een pad met aan beide zijde een afrastering langs het Langven toegankelijk gelaten voor publiek. Dit pad is in wandelroute opgenomen. De foto is gemaakt vanuit dit pad, het langven aan de linkerzijde is door de droogte niet goed herkenbaar toch kleurt de heide paars in dit lager gelegen deel van het gebied. Tevens de rest van de wandelroute gecontroleerd, op enkele plaatsen waren wat kleine veranderingen in het wandelnetwerk zoals bij punt 3. gemeld door Gerien. Gerien nogmaals bedankt voor het melden van de veranderingen! De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Gerien 23 juli 2018 om 10:51

Hoi, ik heb gisteren de lange route gelopen, duidelijke beschrijving en heel erg mooi!
    Bij punt 3 rechts aanhouden, dalend pad inlopen, kn60 volg 4 ging ik goed, maar het knooppuntpaaltje staat nadat je RA bent gegaan, het staat op het punt waar je scherp LA moet.
    Bij punt 6 kom je RA via het klaphek over de open vlakte, maar de afrastering is, denk ik, veranderd. Ik kon namelijk bij de solitaire dennenboon niet rechtsaf, het pad naar de dennenboom op de lage heuvel zag ik wel, maar de afrastering liep door. Ik ben terug gegaan en heb langs de open vlakte gelopen totdat ik de route weer kon oppakken.
    Vriendelijke groet.

1. Adrie 23 juli 2018 om 12:47

Gerien bedankt voor het melden! Er wordt heel wat gesleuteld aan wandelnetwerken en begrazingsgebieden. Ik heb de wandelroute tijdelijk gesloten. Binnenkort ga ik kijken wat er veranderd is.

4. Hans en Rianne 3 april 2017 om 13:03

We hebben gisteren de lange route gelopen. We boften met het weer en hadden een mooie afwisselende wandeling.

Is het niet eenvoudiger te starten met je rug naar de kerktorendeur? Dan aan de linkerzijde langs de noord- en westgevels af van het nieuwe kerkgebouw (en de rand van het parkeerterrein kerkplein = Kerkstraat). Dan kom je vanzelf bij Het Vestzaktheater (aan je linkerzijde).

3. T.h.v. een iets naar achter gelegen bosgebied rechts aanhouden, kn60 volg 4, direct daarna RA, vervolgens iets voor het bosgebied scherp LA, afrastering aan de rechterhand volgen.

Hier gingen we even fout. We zagen het knooppunt paaltje niet/over het hoofd en liepen verder over het pad langs het kanaal en hebben op basis van de kaart de volgende afslag rechts gepakt.

De bedoeling was natuurlijk in het zicht van een bomenrij rechts bij de splitsing het parallelpad rechts omlaag te gaan en beneden RA tot je na 50 m (halverwege) LA gaat. Een nieuw lager gelegen pad dat loopt langs de afrastering terug naar en parallel aan het kanaalpad. Etc. etc (aan het einde RA en dan kom je bij de T-splitsing bij de hoogspanningsmast uit).

1. Adrie 3 april 2017 om 15:33

Het klopt dat de strook tussen de kerk en het parkeerterrein in feite ook een stukje “Kerkstraat” is. Omdat het niet direct als weg herkenbaar is heb ik gekozen voor de meer doorgaande weg. Dit maakt het beschrijven van het startpunt iets eenvoudiger. Als men het eerste stukje tekst letterlijk opvolgt “Met de rug naar het plein voor de kerktoren….” dan staat men al aan de “Nieuwstraat”. Bij punt 3. is het inderdaad de bedoeling dat men het nieuwe lager gelegen pad volgt dat parallel aan het pad langs het kanaal loopt. Ik heb de zin iets uitgebreid misschien dat het daarmee duidelijker is. Wel moet men altijd rekening houden dat er wandelnetwerkpaaltjes verdwijnen of beschadigd zijn. Hans en Rianne bedankt voor de reactie!