Schutsboom-route, Milheeze te Noord-Brabant

16 km Wandelroute Schutsboom-route, te Milheeze

Wandeltocht vanuit Milheeze naar de Nederheide. aan de rand van Milheeze gaat de wandeltocht langs de Milheezerloop een aftakking van de Snelle Loop. Zowel de Milheezerloop als de Snelle Loop zijn ter hoogte van Milheeze van oorspronkelijk rechte beekjes omgevormd naar beekjes met een meer natuurlijk karakter met flauwe oevers en licht meanderend. De Nederheide is een gevarieerd bosgebied, in dit bosgebied wordt een lang smal slingerend pad gevolgd met op een punt een mooi zicht over het zandafgravingsgebied de Bakelse Plassen. Na het verlaten van de Nederheide gaat de wandeltocht via het buitengebied naar Bakel, hier wordt een stukje van de Snelle Loop gevolgd maar dan in zijn oorspronkelijk vorm. Bij Bakel gaat de wandeltocht langs de rand van dit dorp richting Milheeze met als bezienswaardigheid molen de Laurentia, een achtkante korenmolen die in 1890 te Milheeze is herbouwd en daarvoor als poldermolen in Bleskensgraaf dienst heeft gedaan. 75% van deze wandeltocht is onverhard.
De wandeling gelopen door Willem, fotoverslag met uitgebreide achtergrond informatie

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 8-4-2014, laatst bijgewerkt op: 8-4-2024

Aan de doorgaande weg, met de rug naar het plein voor de kerk LA vertrekken, direct daarna bij kruising RD de doorgaande weg verder volgen.
Voorbij woning nr.44 RA, “Berken 11 en 15”, breed grindpad.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, de weg volgen tot kruising met smal beekje, t.h.v. kombord “Einde bebouwde kom”, direct na de zijweg “Fransenhof” aan rechterhand.
Voor het beekje RA, smal pad tussen bosschages en beekje met het beekje aan linkerhand.
Voorbij houten afsluitboom, bij kruising LA, verharde weg.
Voorbij woning nr.1/1a, bij splitsing rechts aanhouden, “Haag 5,6,7,8,10”, wn route.
Bij kruising RD, kn35 volg 36, het onverharde pad met gescheiden verhard fietspad volgen tot T-splitsing met eveneens onverhard pad met gescheiden verhard fietspad, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn36 volg 33/5.
Na ca. 120m, iets voor omheining aan linkerhand met poort RA, licht slingerend bospad met iets verder enkele paaltjes, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met brede verharde weg RD, bospad, na ca. 130m buigt het pad naar links.
Pad met bocht naar rechts verder volgen, pad richting de bosrand aan linkerhand negeren.
Bij 4-sprong LA, pad met restant van een afrastering aan linkerhand.
Bij T-splitsing LA, iets breder pad, het pad volgen tot pad aan rechterhand t.h.v. een omheining rond een kleine woning, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad RA, bospad met bordje “Wandelroute alleen toegankelijk voor wandelaars”.
Na ca. 170m het pad met bocht naar rechts verder volgen, wn route.
Bij kruising met eveneens smal pad RD, wn route.
Voorbij een een opener plek, bij kruising met (gras)pad RD, wn route.
Bij 4-sprong LA, recht zandpad, de wn route wordt verlaten, het pad volgen tot kruising met smal pad, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, oranje-paarse (routepaaltje met oranje en paarse pijl voor de richting)  en wn route, smal pad met iets verder een klein informatiepaneeltje “Nederheide”.
Bij ruime 5-sprong RD, oranje-paarse en wn route, het pad buigt met flauwe bocht naar rechts.
Iets voor grote waterplas, bij 3-sprong RA, oranje-paarse en wn route, pad met waterplas linkerhand en iets verder een informatiepaneeltje “Poelen”.
Na ca. 80m, iets voorbij het informatiepaneeltje RA, richting bosrand, oranje-paarse route, de wn route wordt verlaten, t.h.v. van de bosrand buigt het pad naar links het bos in, het pad verder volgen tot kruising met een ATB pad.
Bij deze kruising RD, oranje-paarse route.
Bij kruising met breder pad RD, oranje-paarse route.
RD, pad aan rechterhand negeren, paarse route, de oranje route wordt verlaten.
Na ca. 150m, bij kruising RD, paarse en wn route, het slingerend pad verder volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, direct daarna voor houten paneel met opschrift “Boomfeestdagen 15-18 maart 2016” LA, paarse en wn route, het pad volgt de rand van een perceel met lagere begroeiing, het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, paarse en wn route, vervolgens voor houten afsluitboom RA, paarse route, kn33 volg 96, verderop t.h.v. 2de bocht naar rechts passeert men aan linkerhand een perceeltje jonge dennen, ca. 120m voorbij deze bocht buigt het pad naar links.
Ca. 40m voorbij deze bocht, bij kruising RD, het smal slingerend pad verder volgen, paarse en wn route.
Bij T-splitsing RA, wn route, iets verder links aanhouden, paarse en wn route, smal pad door half open plek met gras, het smalle pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, breed pad, wn route, de paarse route wordt verlaten, iets verder het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij kruising LA, “Langs de Palen”, de wn route wordt verlaten, het pad ca. 600m volgen tot flauwe bocht naar rechts t.h.v. open plek aan rechterhand met heide.
In deze flauwe bocht links aanhouden, ruiterpad, het pad volgen tot T-splitsing met klein “Hoge druk pijpleiding BGO151” paaltje.
Bij deze T-splitsing LA, het brede pad met gescheiden grind-/fietspad ca.90m volgen tot pad schuin naar rechts voor een bankje, de gedeelte versperde paden iets voor het pad negeren.
Bij dit RA, zandpad met houten afsluitboom.
Na ca. 130m RD, pad aan rechterhand negeren, iets verder LA, wn route, direct daarna rechts aanhouden, het smalle licht slingerend bospad inlopen, let op het wn routepaaltje voor de looprichting.
Bij T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten, pad met iets verder aan beide zijde eikenbomen.
Voorbij houten afsluitboom, bij T-splitsing LA, pad met bosrand aan linkerhand.
RD, pad langs de bosrand aan linkerhand negeren, het bosgebied wordt verlaten.
Bij kruising met verharde weg RD, na ca. 500m kruist het pad een brede waterloop met de brede waterloop aan linkerhand.
In bocht naar links van deze waterloop LA, breed pad met de waterloop aan rechterhand, het pad langs de waterloop volgen tot T-splitsing voor golfterrein.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg.
RD, “Ven”, weg aan rechterhand negeren, wn route.
Bij kruising LA, kn7 volg 31, vervolgens na ca. 60m de doorgaande weg met bocht naar links verder volgen, weg “Zand 6-6a-8” aan rechterhand negeren, wn route, de weg verder volgen tot bocht naar links.
In deze bocht rechts aanhouden, onverhard pad, wn route.
Voorbij bankje, bij T-splitsing RA, verharde weg, kn31 volg 67.
RD, weg aan rechterhand negeren, wn route.
RD, “Vlinkert”, weg aan linkerhand negeren, direct daarna voor bosrand links aanhouden, onverhard pad door de bosrand met houten afsluitboom en bordje ”Opengesteld”, de wn route wordt verlaten, het pad volgen tot pad aan linkerhand ca. 80m voorbij de bosrand aan linkerhand met voor het pad een flinke den.
Bij dit pad LA, smal slingerend bospad.
Bij T-splitsing RA, het brede grindpad dat verderop overgaat in een verharde weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, het fietspad aan overzijde van doorgaande weg volgen, wn route.
RD, weg “Leemskuilendijk” aan rechterhand negeren, wn route.
# Molen de Laurentia gebouwd in 1890.
Voor haag rond de tuin van woning RA, gras-pad, kn67 volg 66, vervolgens bij T-splitsing LA, verharde weg, de wn route wordt verlaten, de weg volgen tot 4-sprong direct na woonboerderij nr.9.
Bij deze 4-sprong LA, onverhard pad, kn68 volg 69.
Bij T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten, doorgaande weg.
Voorbij woning nr.4 (tuincentrum) LA, “Kreijtenberg”.
Iets voor landbouwperceel aan rechterhand RA, grindpad door bosschages.
Bij kruising met verharde weg RD, het grindpad verder volgen.
Bij T-splitsing RA, breed grindpad.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing LA richting de kerk, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting.

Kerk, Kerkeind 37, 5763 BC te Milheeze. Plan Route

Parkeren kan op het Pastoor Simonisplein in de directe omgeving van de kerk.

Bushalte Kerk, Milheeze.

Milheezerloop Adrie: Milheezerloop
Bosgebied de Nederheide Adrie: Bosgebied de Nederheide
Zandwinningsgebied Adrie: Zandwinningsgebied
Zandwinningsgebied in de winter Adrie: Zandwinningsgebied in de winter
Bosgebied de Nederheide, een van de smalle paadjes Adrie: Bosgebied de Nederheide, een van de smalle paadjes
Bosgebied de Nederheide, nu in de winter Adrie: Bosgebied de Nederheide, nu in de winter
Molen Laurentia Adrie: Molen Laurentia

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart schutsboom-route.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café Zaal cafétaria De Molen

Kerkeind 23
5763 BA Milheeze

1. Adrie 10 maart 2023 om 16:35

Vandaag 10 maart 2023 de wandeltocht gecontroleerd. Rond een illegaal crossterreintje was een pad afgesloten met een boom en takken om crossers te weren verder geen veranderingen gezien. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Adrie 23 september 2021 om 19:05

Vandaag 23 september 2021 de wandeltocht gecontroleerd. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Willem van Gerwen 29 augustus 2020 om 15:36

Beste Adrie, Ik wil jou en de mede-samenstellers van deze site hartelijk bedanken voor de mooie wandelingen die jullie presenteren. Hartstikke fijn dat iedereen ook GRATIS de routebeschrijvingen kan uitprinten. Hartelijk dank hiervoor. Ik hoop er nog lang van te kunnen genieten. Verslag en fotoreportage

1. Adrie 29 augustus 2020 om 16:17

Beste Willem, bedankt voor het melden van het verdwenen bankje maar ook voor het uitgebreide verslag met foto’s. Het is een mooie aanvulling op het gebied van plantenkunde en achtergrondinformatie over de bezienswaardigheden die men tijdens een wandeltocht tegenkomt.

4. Willem van Gerwen 29 augustus 2020 om 15:32

Beste Adrie. Deze mooie route gelopen na de hittegolf en dat was een verademing. Ik heb één opmerking over de routebeschrijving.Bij punt 4 staat: “…..iets voor deze T-splitsing passeert men een bankje.” Dat bankje staat er niet meer, maar dat doet verder niets af aan de duidelijkheid van de routebeschrijving. Het genoemde deel van de zin kun je dus weglaten.

5. Adrie 26 december 2018 om 17:06

Vandaag 26 december 2018 de wandelroute gecontroleerd. Op een punt de wandelroute iets gewijzigd een breed pad vervangen door een smaller iets meer slingerend bospad. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

6. Edward 6 maart 2018 om 20:10

Prachtige wandeling door hele mooie stukken bos. Dit is echt een wandeling voor iemand die rust en natuur zoekt. Ik heb al diverse wandelingen van klikprintenwandel gelopen en vind ze allemaal de moeite waard.

7. Adrie 22 oktober 2016

Vandaag 22 oktober 2016 de wandelroute in zijn geheel gecontroleerd. Het de onverharde pad bij de witte boerderij, zie reactie Dorette, is uit de wandelroute gehaald. Wel had ik mijn twijfels over de verandering van het pad langs de waterloop "Snelle Loop". Mijn twijfel was terecht maar de vergissing ook begrijpelijk. Recent zijn er in het gebied waterlopen gemaaid met als gevolg dat men eerder als de genoemde 700m een smalle gemaaide waterloop passeert, door de maaiwerkzaamheden lijkt het dat er een pad rechts van de waterloop is, feitelijk loop je over de graskant van de waterloop. Volg je de smalle waterloop dan kom je ook uit bij een T-splitsing voor het golfterrein. Ik heb de routebeschrijving op dat punt wat aangepast. Dorette nogmaals bedankt voor de melding! De topografische kaart is voorzien van nummers, met als gevolg dat ook in de routebeschrijving de nummers iets gewijzigd zijn dus de in eerdere reacties vermelde nummers corresponderen niet meer met de huidige nummers. Veel wandelplezier gewenst!

8. Dorette 21 oktober 2016

bij punt 10: na7oo meter moet je het pad met de waterloop aan de linkerhand volgen i.p.v. de rechterhand.

Het onverharde pad richting witte boerderij is afgesloten. Je kunt het beste bij de kruising ervoor, begin van "Zand" links gaan en bij volgende kruising links ( eerste punt van 11.)

Verder weer een mooie route!

1. Adrie 22 oktober 2016 om 08:27

Dorette bedankt voor het melden! De wijzigingen zijn in de routebeschrijving opgenomen. Binnenkort ga ik eens kijken wat er veranderd is bij de waterloop in punt 10. Oorspronkelijk was er een breed pad (schouwpad) langs de akkers met de waterloop aan de rechterhand.

9. Adrie 11 september 2015

De wandelroute op 11 september gecontroleerd, de routebeschrijving is weer actueel. Bij punt 1. 4de regel wordt het beekje de "Snelle Loop" gevolgd, tijdens de controle was er aan de rechterzijde van de beek een goed te belopen (gemaaid) pad, de linkerzijde was geheel overwoekerd. Op zich was dat vreemd omdat er aan de linkerzijde op een tweetal plaatsen vlonders geplaatst waren die de mogelijk boden om halverwege boven de beek te komen. Zou er ook aan de linkerzijde het beekje weer gelopen kunnen worden, dan hoor ik dit graag via een voetnootje of info@klikprintenwandel.nl, bij voorbaat bedankt!

10. Lennard 15 april 2014

Afgelopen zaterdag heb ik deze route met grotendeels stralend weer gelopen. Ik vond het een mooie route die vooral na de eerste paar km door heerlijk rustig gelegen, bosrijk gebied loopt. De moeite waard…