Scheeken-de grote tocht, Boskant gem. Sint-Oedenrode te Noord-Brabant

22 km Wandelroute Scheeken-de grote tocht, te Boskant gem. Sint-Oedenrode

De tocht gaat door het buitengebied van Boskant en Liempde, het Dommeldal en het natuurgebied De Scheeken. Het Dommeldal bestaat uit beemden, verder van het riviertje af liggen op hogere gronden bolle akkers. De tocht op aantal plaatsen over een smal pad langs de Dommel met mooi uitzicht over het riviertje en de omgeving. De Scheeken is een prachtig kleinschalig coulisselandschap dat al dateert van de 12de eeuw. Er is een grote afwisseling van bossen, bosjes, houtwallen, boomrijen, weitjes en akkertjes. In het voorjaar van 2017 heeft Brabants Landschap edelherten terug gebracht in een omheind deel van het natuurgebied De Scheeken. Edelherten horen oorspronkelijk thuis in de Brabantse natuur en zijn zelfs een onmisbare schakel als grote planteneter. De tocht gaat door het omheinde gebied waarin de edelherten leven en met een beetje geluk krijgt men ze ook nog te zien. Voor Liempde gaat men met het Sint-Janspontje, een handbediend kabelveerpont, de Dommel over. Voor meer informatie over het pontje zie de link onder de routebeschrijving. 70% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 31-3-2017, laatst bijgewerkt op: 20-6-2019

Met de rug naar de ingang van de kerk LA vertrekken, direct daarna RD, “Populierenlaan”, weg aan linkerhand negeren, vervolgens na ca. 45m RA, “Meidoornstraat”.
RD, weg aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing LA.
Voorbij begraafplaats, bij T-splitsing LA, vervolgens bij kruising RA, “Populierenlaan”, kn49 volg 51.
Iets voorbij woning nr.51 RA, onverhard pad, “Eikenstraat”, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijwegen en zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn53 volg 54.
# Voor een pauze men passeert de Gasthuishoeve.
Na ca. 250m RA, ”Bobbenagelseweg”, kn54 volg 80, verderop passeert men het riviertje de Dommel.
Voorbij woonboerderij nr.24 LA, “’t Achterom”, de wn route wordt verlaten, verderop na ca. 100m gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
RD, pad aan rechterhand negeren.
Voorbij stallen LA.
Rechts aanhouden, pad aan linkerhand negeren, vervolgens na ca. 70m links aanhouden, wn route, iets verder voor bosperceel buigt het pad naar links.
Voorbij het bosperceel het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, gras-pad aan linkerhand negeren, verderop voorbij het broekbos volgt het pad de Dommel aan linkerhand.
Iets voorbij houten vlonder met draaihekje het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, het pad buigt weg van de Dommel.
T.h.v. zijarm van de Dommel het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad richting klaphek aan linkerhand negeren, wn route.
Bij 3-sprong LA, kn22 volg 66.
Bij splitsing LA, smalle verharde weg, wn route.
Na ca. 350m RA, onverhard pad, kn66 volg 67.
Pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route.
In bocht naar rechts LA, kn67 volg 68, vervolgens het pad volgen tot gras-pad aan linkerhand, iets voor T-splitsing bij bosrand.
Bij dit gras-pad LA het grasland inlopen, gras-pad met BL bordje “Dommeldal” en houten afsluitboom, iets verder passeert men aan linkerhand een poel, voor de Dommel buigt het pad naar rechts en volgt de Dommel aan linkerhand, verderop voorbij houten balk over een greppel buigt het pad naar rechts weg van de Dommel en gaat door perceel populieren.
RD, smal pad met bordje “Eigen terrein” tussen poel en heuveltje aan rechterhand negeren, vervolgens het pad door perceel populieren verder volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA.
Doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, gras-pad aan linkerhand negeren.
In flauwe bocht naar rechts LA richting “Sint-Janspontje”, kn5 volg 3, verderop met pontje de Dommel oversteken, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
# Als het pontje uit de vaart is omkeren en teruglopen naar gras-pad bij kn5. Bij dit gras-pad LA, kn5 volg 6, verderop gaat het pad over in een verharde weg. Bij T-splitsing LA, wn route. Voorbij kapel, bij 3-sprong links aanhouden kn6 volg 8. T.h.v. spoorwegovergang aan rechterhand RA, “Gemondsestraat”, kn8 volg 27, direct daarna voor het spoor LA, smal grindpad met spoor aan rechterhand. Voorbij de spoorbrug LA, via traptreden talud afdalen, iets verder na passeren van draaihekje door grasland richting draaihekje rechts van bosschages lopen, via dit draaihekje het grasland verlaten, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg. Bij deze kruising RD, gras-pad, het gras-pad buigt naar rechts met afrastering aan linkerhand. Bij verharde weg LA, gras-pad links van de weg volgen. Voorbij kombord “Liempde”, in bocht naar rechts LA, grindpad, “Smaldersestraat”, kn4 volg 3, verderop gaat het grindpad over in een verharde weg. Voor woning aan rechterhand RA, “Kerkpad door Smalder”, smal onverhard voetpad, de wn route wordt verlaten. Ga verder bij punt 5. 1ste regel.

Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, kn3 volg 4.
Direct na woning nr.29 LA, smal onverhard voetpad, “Kerkpad door Smalder”, de wn route wordt verlaten.
RD, pad met metalen voetgangerssluis aan linkerhand negeren, “Kerkpad door Smalder”.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna voor pleintje “Tooseplein” RA, “Dorpsstraat”, vervolgens de weg volgen tot 3-sprong voorbij woning nr.1, verderop voorbij bocht naar links passeert men de kerk.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, men passeert aan rechterhand restaurant “Het Wapen van Liempde”.
Voorbij het restaurant links aanhouden, weg aan rechterhand negeren, direct daarna bij 4-sprong RD, weg met plantsoen aan rechterhand, “Oude Postbaan”, men passeert plantsoen met kiosk.
Voorbij woning nr.11 LA, “Heuvelstraat”.
Voorbij woning nr.1 links aanhouden, onverhard pad met speelveldje aan rechterhand, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren, verderop voorbij bocht naar links beukenhagen achter woningen aan linkerhand.
Bij deze T-splitsing RA, pad door landbouwgebied.
Bij Y-splitsing scherp LA.
Na ca. 200m, in flauwe bocht naar links RA, gras-pad.
Bij 3-sprong RA.
Bij T-splitsing RA, verharde weg.
Voorbij woning nr.26 LA, “Wessendijk”, voorbij inrit naar woning gaat de verharde weg over in een onverhard pad, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing met bankje RA, kn85 volg 84.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna RA, onverhard pad, “Vleesbroekstraat” wn route.
Bij kruising voor bosrand RD, kn84 de wn route wordt verlaten.
RD, pad “Scheekerstraat” aan linkerhand negeren, bosrand aan linkerhand verder volgen.
Voorbij bosgebied RA, gras-pad met waterloop aan linkerhand, verderop buigt het gras-pad naar rechts, voorbij deze bocht via houten voetgangerssluis het grasland inlopen, vervolgens links aanhouden, via doorgang tussen twee graslanden naar voetgangerssluis tegen bosrand lopen, na passeren van deze voetgangerssluis buigt het pad naar links en gaat door rand van het bosgebied parallel aan het grasland.
Bij kruising RD, verharde weg, ”Hamsestraat”, verderop buigt de weg naar rechts.
Voor woning LA, grindpad, “De Keel”, kn83 volg 1.
Ca. 50m voorbij veerooster met klaphek LA, “Ginnekendijk”, kn1 volg 17, verderop verlaat men het omheind gebied weer via een klaphek met veerooster.
Bij T-splitsing LA, wn route, pad met omheind gebied aan linkerhand.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn17 volg 80, vervolgens de weg volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, “Kanterse Veldenweg”, kn80 volg 90.
In bocht naar links RA, onverhard pad, wn route.
Voorbij bosgebied LA, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing RA, fietspad langs de doorgaande weg volgen, wn route.
Voor woning nr.3A LA, pad bestaande uit 2 rijen betonplaten, kn42 volg 43, men loopt nu over terrein van een boomkweker.
Bij T-splitsing voorbij omheining RA, wn route, het pad met de betonplaten verder volgen.
RD, pad met betonplaten aan linkerhand negeren, het pad met betonplaten gaat over in een smalle verharde weg.
In bocht naar links van de weg RD, doorlopen tot overzijde van de waterloop, voorbij de waterloop LA, gras-pad met de waterloop aan linkerhand, kn43 volg 44, de verharde weg kan e.v.t. ook verder gevolgd worden t.h.v. het klaphek is een brugje.
Na ca. 170m RA door klaphek, wn route, de rechterzijde van het grasland volgen tot klaphek aan overzijde, na passeren van dit klaphek, pad door bosperceel volgen.
Bij T-splitsing LA, kn44 volg 40, populierenlaan.
Bij T-splitsing met aan linkerhand galerie “de Bunders” RA.
Voorbij bocht naar links RA, “Goeiendonk”, wn route.
Iets voorbij weiland aan rechterhand LA, smal pad, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 80m RA, eveneens een smal pad.
Bij kruising LA, klinkerweg, iets verder RD het fietspad volgen.
Bij rotonde RD de doorgaande weg oversteken, vervolgens aan overzijde LA richting de kerk, het startpunt.

BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppunt paaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Meer informatie over het voetveer

Kerk, Ritaplein 2, 5492 EH te Boskant gem. Sint-Oedenrode. Plan Route

A50, neem afrit 9-Sint-Oedenrode vanaf de A50. Volg de Oostelijke Randweg, Zuidelijke Randweg en Boskantseweg naar de Ritaplein. Parkeren kan bij de kerk.

Station, Best, buurtbus 204 richting Schijndel, bushalte Ritaplein, Boskant gem. Sint Oederode.

Honden zijn niet toegestaan in dit gebied.

Populierenlaan in buitengebied Liempde Adrie: Populierenlaan in buitengebied Liempde
De Scheeken, verblijf van edelherten Adrie: De Scheeken, verblijf van edelherten
De Dommel Adrie: De Dommel
Het groot Duyfhuis Adrie: Het groot Duyfhuis
Een wel heel bijzondere duiventoren Adrie: Een wel heel bijzondere duiventoren
Dwarsdeelschuur uit 1750 Adrie: Dwarsdeelschuur uit 1750
Het Sint-Janspontje Adrie: Het Sint-Janspontje
Insectenhotel Adrie: Insectenhotel

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart scheeken-de-grote-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Liempde

De Vriendschap

Pastoor Teurlingsstraat 30
5492 EE Boskant

Gasthuishoeve

Kremselen 2
492 SJ Sint-Oedenrode

1. Adrie 11 januari 2019 om 13:38

De wandeltocht is vernieuwd. In het begin gaat de tocht via een andere weg naar de best wel lange weg “Kremselen” waardoor i.p.v. 1km de weg slechts 600m gevolgd wordt. Ook is voor het geval dat het Sint-Janspontje bij Liempde uit de vaart is een alternatief in de routebeschrijving opgenomen. Veel wandelplezier!

2. Adrie 29 augustus 2017 om 17:22

De wandeltocht is vernieuwd, het startpunt is verlegd naar het plaatsje Boskant. Halverwege de tocht gaat men nu door het plaatsje Liempde. Het onvermijdelijke deel verharde weg van ca. 2,2 kilometer om vanuit Boskant de Dommel over te steken is nu in het begin van de wandelroute. Aan het einde van de wandelroute bij Boskant is ook wat meer variatie aangebracht.

3. nellie wesel 3 juli 2017 om 13:40

Op 28-6-2017 de route gelopen. Is prima te volgen en heel erg mooi. Vooral langs de Dommel was prachtig.

4. Susanne 17 juni 2017 om 16:25

Erg mooie route door afwisselend landschap. De beplanting groeit op veel plaatsen hoog, een lange broek is een aanrader wanneer je deze wandeling doet. De horeca in Boskant is halverwege ideaal voor koffie en heerlijke appeltaart.

5. Irene 15 april 2017 om 17:43

Wat een mooie wandeling! Vooral het gebied waar de edelherten moeten lopen vonden wij prachtig. Jammer genoeg helemaal geen wild gezien deze wandeling. Maar zeker de moeite waard.

6. Frans 10 april 2017 om 09:16

zondag de route gelopen onder een heerlijke lentezon.
    Een mooie rustige route, met veel afwisseling.