Ruiten Aa-pad, etappe 7, Ter Apel te Groningen

14 km Wandelroute Ruiten Aa-pad, etappe 7, te Ter Apel

Voordat u Ter Apel gaat verlaten, kunt u nog een blik werpen op het kloostercomplex. De voorraadschuur is geheel gerestaureerd en de waterputten zijn er ook nog. Hotel het Boschhuis was oorspronkelijk het bak- en brouwhuis voor de kloosterlingen. Later, toen de stad Groningen hier de baas was, werd het Commandeurshuis. Om het geheel wat gewicht te geven is er een heuse oprijlaan aangelegd, de Boslaan.
Het klooster zelf was vroeger een plaats van gastvrijheid en toewijding voor reizigers en pelgrims. Nu is het een ontmoetingsplaats voor liefhebbers van kunst, cultuur, muziek en architectuur. De nieuwe westelijke vleugel ( 2001) laat zien, dat oud en nieuw goed samengaan. Als u het klooster de rug toekeert, loopt u naar het voormalige toegangshek van het Kloosterbos.
Aan het einde van de 19de eeuw besloot de stad Groningen om het productiebos ten noorden van het klooster te veranderen in een parkbos naar Engelse stijl, een wandelbos om van de natuur te kunnen genieten. Staatsbosbeheer heeft nu ook wandel -, fiets - en ruiterpaden aangelegd in de meeste andere bossen. Na de slingerpaden door het Kloosterbos, volgt u nog een heel smal slingerpaadje door het Tempelbos. U loopt langs een akker met olifantsgras en de Ruiten Aa. In 2015 heeft de beek weer zoveel mogelijk zijn natuurlijke loop terug gekregen. U komt in het Meebos. Er staan hier zeer oude bomen. Een dame uit Ter Apel, die hier tijdens W.O.II vlakbij woonde, zegt dat hier een hol voor onderduikers is geweest.
Aan de andere kant van de verkeersweg loopt dit bos nog even door. Van Ter Wisch naar Ter Walslage is een nieuw pad dwars door het veld langs de Ruiten Aa. Wandelaars met een hond kunnen hier helaas niet verder. Heeft u geen hond bij u , dan loopt u via de heide en Ter Borg naar Sellingen. 79% van deze wandeltocht is onverhard.
Met dank aan Jakob Been en zijn boek "De Ter Apeler bossen".
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Margriet en Gijs Smeets, op: 28-10-2015, laatst bijgewerkt op: 26-4-2019

Etappe 7 : Van het Klooster in Ter Apel naar Sellingen.

1. Vanaf de parkeerplaats in de richting het klooster lopen.
  2. Loop bij de museum- ingang van het klooster tussen de 2 waterputten door en volg het pad dat eerst rechts naast en daarna naar links achter langs het klooster gaat.
  3. Aan het eind van het pad bij een T – splitsing RA , laat de ingang van de kerk achter u.
  4. Bij het toegangshek voor de kerk RA het bos in, daarna 1ste pad LA.
  5. De rode paaltjes blijven volgen. Bruggetje over en dan RA.
  6. Bij een splitsing LA en bij een kruising RD. De rode paaltjes blijven volgen.
  7. Een dam over een sloot en het fietspad oversteken, nu het rode paaltje negeren.
  8. Direct RA, een breed bospad op, met het bordje “Hondenlosloopgebied”.
Etappe 7 : Van het Klooster in Ter Apel naar Sellingen.

1. Vanaf de parkeerplaats in de richting het klooster lopen.
  4. Bij het toegangshek voor de kerk RA het bos in, daarna 1ste pad LA.
  5. De rode paaltjes blijven volgen. Bruggetje over en dan RA.
  8. Direct RA, een breed bospad op, met het bordje “Hondenlosloopgebied”.
  9. Na 80 meter RA, een heel smal kronkelend paadje op.
    Het paadje kan lastig te vinden zijn. Als er links een paadje is, loop dan even terug. Als het paadje echt niet te vinden is, ga dan gewoon maar RD en ga aan het einde RA. Ga verder bij punt 11.
    ( de bomen links en rechts van het kronkelpad zijn hier en daar met zilvergrijze verf aangestipt, volg de route op de kaart en niet het rechte pad, dat u onderweg tegenkomt en dat is gemaakt voor snoeiwerkzaamheden).
  10. Aan het eind van het kronkelpaadje RA, een pad langs een akker.
  11. Ga aan het einde van het pad een brug over de Ruiten Aa over en ga direct LA. Loop nu rechts van de Aa. Negeer de 1ste brug links en ga bij de 2de brug LA over de brug.
  12. Ga na een blauw paaltje met Noaberpad – teken direct LA en negeer zo het 2de blauwe paaltje.
  13. Ga na ongeveer 300 meter het 1ste pad RA.
  14. Passeer aan het einde van dit pad een dam over een greppel / sloot. Houd daar links aan. Het pad gaat loopt tussen een rij bomen en een akker. ‘s Winters is links door de bomen de standerdmolen van Ter Haar zien.
  15. Na ongeveer 300 meter buigt het pad naar rechts, blijven volgen.
  16. Bij een blauw paaltje LA. Loop nu links van de bosrand en volg het Noaberpadteken.
  17. Steek een dam over en blijf steeds rechts van een sloot.
  18. Aan het einde bij het fietspad LA.
  19. Bijna aan het einde van het fietspad, RD over een gras-pad langs een erf aan de N 976. Ga heel even RA over het fietspad langs de provinciale weg en steek na een paar meter LA de weg over.
  20. Bij een transformatorhuisje een laan in een oud bos ingaan.
  21. Dit pad blijven volgen. Het buigt naar links en dan weer naar rechts. Links is een akker met de standerdmolen in de verte. Iets verderop buigt het pad weer naar rechts en loopt dan tussen een sloot en de bosrand.
  22. Ga bij een open plek RA over een dam en daarna RD een ander bos in.
  23. Aan het einde van het bos, op een T – splitsing RA.
  24. Dit is een breed maai-pad langs een sloot. Aan het einde, vóór een andere sloot RA.
  25. Na 75 meter, bij de eerste dam LA en direct weer LA en loop zo terug aan de andere kant van de sloot.
  26. Aan het einde RA. Het maai-pad is nog steeds aardig breed en loopt rechts van een sloot. Het pad eindigt bij de N 976.
  27. Steek de weg over en ga RD verder aan de linkerkant van de sloot, die uitkomt in de Ruiten Aa.
  28. Bij een bruggetje rechts, LA, een oude houtwal op, die we bij etappe 5 in omgekeerde richting hebben gelopen.
  29. Bij een opening niet LA naar de weg, maar iets naar rechts, verder over de houtwal.
  30. Aan het einde RA, het Noaberpadteken volgen over een asfaltweg.
  31. Vóór de brug over de Ruiten Aa LA. Volg een pad door het veld langs de meanders van de Ruiten Aa. Dit pad is ook een onderdeel van het Noaberpad.
  32. Ga aan het einde LA door een hek, het fietspad langs de N 976 op.
    * Voor wandelaars met hond is het niet mogelijk om de route verder te volgen. Lees de opmerking onder de routebeschrijving.!!!!
  33. Na een paar meter de weg oversteken en het klaphek met het Noaberpad-teken doorgaan. Lees vooraf de waarschuwingen op het bord. Er is een alternatieve route voor het geval het gebied is afgesloten, zie hiervoor punt 34 t/m 39. Het gras staat soms vrij hoog In het natuurgebied Ter Walslage. Loop zoveel mogelijk langs de meanders van de Ruiten Aa, ga nog 2 keer door een klaphek en vervolgens over een dam en loop in de richting van een fabrieksschoorsteen in de verte. Aan het einde is er een klaphek links van de Ruiten Aa. Passeer het hek en ga LA, een asfaltweg op. Na 100 meter is het mogelijk om even RA en terug te gaan om een bijzondere pingoruïne te bekijken, een cirkelvormige moerassige laagte uit de laatste ijstijd. Aan het einde van de weg RA bij ANWB – paddenstoel 65254 / 001.
    Ga verder bij punt 40.
  34. LA en de eerste weg RA, de Veersterweg, asfaltweg.
  35. Ongeveer 100 meter voor het einde van de weg RA het veld in.
  36. Na ongeveer 100 meter, bij het klaphek rechts LA, een gras-pad.
  37. Aan het einde van het pad is een huis. Hier RA, asfaltweg.
  38. Rechts is er na ongeveer 100 meter een rand van bomen en struiken. Hier even naar rechts en dan naar links, een gras-pad volgen langs de wei, evenwijdig aan de weg. Rechts zijn de “nieuwe” meanders van de Ruiten Aa zichtbaar.
  39. Aan het einde bij een kruising, fietsknooppunt 19 en ANWB – paddenstoel 65254 / 001 RD richting Ter Borg.
  40. Eerst is het een smalle landweg. Bij een parkeerplaats gaat de weg over in een fietspad met gras -pad. Loop RD over de heide. Passeer huisnummer 7, nog steeds RD, tot een brug over de Ruiten Aa.
  41. Vervolg de route door RA over de brug te gaan. In dit es-gehucht, Ter Borg, staan een aantal prachtige boerderijen, een renteniershuis en een gerestaureerde schaapskooi.. Bijna aan het einde van de weg is rechts een infopaneel.
  42. Aan het einde de N 976 oversteken en LA over het fietspad naar Sellingen lopen. In het dorp zijn vele horecagelegenheden en een aantal winkels.
  43. De route eindigt bij Dorpsstraat nummer 8 de Hof van Sellingen en de VBT, de Vereniging ter Bevordering van het Toerisme.
* Wandelaars met een hond kunnen niet anders dan na punt 32 RA gaan en langs het fietspad de route vervolgen tot het eindpunt, de Hof van Sellingen midden in het dorp. Een aantal natuurgebieden zijn helaas afgesloten voor honden.

TOP - locatie Ter Apel bij het klooster, Boslaan 6, 9561 LH te Ter Apel. Plan Route

Hof van Sellingen en de VBT, Dorpsstraat 8 te 9551 AE Sellingen.

Bushalte Ter Apel, Schotslaan

De westvleugel van het klooster De westvleugel van het klooster
Het oude tolhek naar het Kloosterbos Paul Hoomoedt: Het oude tolhek naar het Kloosterbos
De Engelse vijver in het Kloosterbos Paul Hoomoedt: De Engelse vijver in het Kloosterbos
Rododendrons, bankjes en een bruggetje in het Kloosterbos Paul Hoomoedt: Rododendrons, bankjes en een bruggetje in het Kloosterbos
Ter Haar Paul Hoomoedt: Ter Haar
De toegang tot het bos in Ter Haar Paul Hoomoedt: De toegang tot het bos in Ter Haar
De standerdmolen bij Ter Haar in de verte Margriet Smeets: De standerdmolen bij Ter Haar in de verte
De parkeerplaats bij Ter Wisch Margriet Smeets: De parkeerplaats bij Ter Wisch
Landgoed Ter Walslage Margriet Smeets: Landgoed Ter Walslage
Er doemt een schaap op uit de mist Margriet Smeets: Er doemt een schaap op uit de mist
De rentenierswoning in Ter Borg Paul Hoomoedt: De rentenierswoning in Ter Borg
Een Oldambtster boerderij in Ter Borg Paul Hoomoedt: Een Oldambtster boerderij in Ter Borg

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ruiten-aa-pad-etappe-7.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Hotel, restaurant het Boschhuis

Dorpsstraat 8
9551 AE Sellingen

1. Gijs en Margriet Smeets 9 juni 2016

Het landgoed Ter Walslage is nu opengesteld voor wandelaars en de hele westelijke oever van de Ruiten Aa is gemaaid, waardoor dit prachtige pad nu ook goed begaanbaar is. Wij hopen dat het zo blijft.