Ruiten Aa-pad, etappe 5, Ter Borg te Groningen

14 km Wandelroute Ruiten Aa-pad, etappe 5, te Ter Borg

Deze etappe gaat voor een groot deel langs de oevers van de Ruiten Aa en het Ruiten Aa - kanaal naar de Ter Apeler bossen. Eerst loopt u nog door de bossen in Ter Borg. Links van de Poststruikenweg ligt, verborgen in het bos een moerassige laagte, een cirkelvormige pingo - ruïne, ontstaan tijdens de laatste ijstijd. 's Winters doet deze plek dienst als ijsbaan. Als u nieuwsgierig bent, er is een pad! ( zie de kaart ) Even verder heeft u links zicht op de schoorsteen van de oude melkfabriek van Laude, gebouwd in 1898 en 1938. Sinds 1976 is het gedaan met de bedrijvigheid, maar het Lauder kaasvat wordt nog steeds geproduceerd in Ter Apel en is wereldwijd in gebruik voor de Edammer kazen. We hopen dat het gebouw weer een functie krijgt.
U steekt de Ruiten Aa over. Aan de andere kant van de N 976 komt u in Laude, ontstaan rond een tange ofwel dekzandrug. Het landschap is er nog zoals het vroeger was. Ten oosten en zuiden van dit gehucht verandert de omgeving. Hier is het Ruiten Aa - kanaal gegraven om de wateroverlast ten gevolge van de ontginning van de bos- en heidevelden tegen te gaan. Voor de Tweede Wereldoorlog was het een drukte van belang op het water. Kunstmest werd aangevoerd en aardappelen werden afgevoerd. Nu is het er heel stil. Er is een zandweg, een fietspad en er staan bomen langs het water. Wat brugwachtershuizen, dat is het. Via de oude houtwal in Ter Wisch gaat het naar Ter Apel, waar de route vier verschillende bossen aandoet: het Meebos, het Roelagebos, het Tempelbos en het Kloosterbos. Wij hebben nog een alternatief beschreven, waarbij u een doorwaadbare plaats in de Bosbeek aandoet. Deze plek is in 2006 genomineerd voor de mooiste plek van Nederland.
De etappe eindigt op de vroegere, middeleeuwse kloosterenclave van de stad Groningen. Nu is het een open plek in het bos bij het klooster en hotel het Boschhuis. 75% van deze wandeltocht is onverhard.
Met dank aan Jakob Been en zijn boek "De Ter Apeler bossen".

* Wandelaars met hond kunnen starten bij de parkeerplaats Ter Borg Zuid, voorbij Borgerweg nr. 8.

Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Margriet en Gijs Smeets, op: 18-10-2015, laatst bijgewerkt op: 2-5-2019

Etappe 5 : Van Ter Borg naar het Klooster in Ter Apel.

1. Vanaf de parkeerplaats Ter Borg bij Borgerweg nummer 7 RA, over het wildrooster en RD, verboden voor honden.
    Wandelaars met honden moeten kiezen voor parkeerplaats Ter Borg Zuid voorbij Borgerweg 8.Ga in dat geval vanaf de parkeerplaats Ter Borg Zuid terug naar de Borgerweg en dan RA. Ga verder bij punt 5.
  2. Eerste pad LA, over wildrooster, geel paaltje.
  3. Het pad buigt naar rechts, ga weer een wildrooster over, een bospad op langs de oever van de Ruiten Aa.
  4. Loop bijna aan het einde weer over een wildrooster. Het pad buigt naar rechts.
  5. Ga bij een T-splitsing LA en loop in de richting van een grote schuur en langs een paar huizen over een smalle asfaltweg. Ga bij een kruising en ANWB paddenstoel 65254/001 LA, richting Laude, de Poststruikenweg. Het 1ste pad links voert naar een pingoruïne, een cirkelvormige moerassige laagte uit de laatste ijstijd. Nu is het een ijsbaan. Nieuwsgierig? Loop dan even op en neer.
Etappe 5 : Van Ter Borg naar het Klooster in Ter Apel.

2. Eerste pad LA, over wildrooster, geel paaltje.
  6. Passeer de Ruiten Aa via een brug. Links is de schoorsteen van de oude melkfabriek van Laude te zien. Steek aan het einde de N 976 over.
  7. Even RD en na een paar meter LA, Meente, een half verhard, slingerend pad.
  8. Aan het einde RA, Schapenweg.
  9. Deze asfaltweg gaat over in een zandweg en even later in een gras –pad, dat. rondom een es loopt. Loop steeds RD.
  10. Aan het einde LA, een asfaltweg, die naar het Ruiten Aa kanaal gaat.
  11. Vóór de brug RA, fietspad met zandweg. Loop ruim een km. naar de volgende brug.
  12. Hier RA, Wischluiweg. Passeer de Ruiten Aa via een brug en ga na ruim 100 meter voorbij de brug bij een houtwal LA, bij een Noaberpadteken en een bord van Staatsbosbeheer.
  13. Deze houtwal aflopen, bij een kruising van paden min of meer RD, niet naar de N 976.
  14. Vóór een bruggetje RA en loop nu wel naar de N 976.
  15. LA over het fietspad dat rechts van de Ruiten Aa loopt.
  16. De route gaat ruim een km. over het fietspad. Voorbij het plaatsnaambord Ter Haar gaat de rivier naar links. Ga hier ook naar links en volg de Ruiten Aa via het maai –pad. ( soms slecht gemaaid, helaas ) *Het is mogelijk om een slecht gemaaid pad te ontlopen door het fietspad te blijven volgen, volg dan de routebeschrijving onderaan. Dit is de blauwe lijn op de kaart.
  17. Het maai-pad eindigt bij een asfaltweg. Steek over en ga LA over de brug en direct RA langs een slagboom. Loop nu links langs de “nieuwe” meanders van de Ruiten Aa, een natuurterrein in wording, waarbij het pad nog niet altijd duidelijk is gevormd, maar het wijst zich vanzelf.
  18. Het pad eindigt bij een bankje, een bruggetje en een fietspad. Steek het fietspad over en loop steeds RD en links van het water.
  19. Eerste pad LA en daarna, aan het einde van dit pad RA, het fietspad op.
  20. Bij fietsknooppuntbord 17 en blauw paaltje links zijn er 2 mogelijkheden:
    • LA bij een bankje om een lus te maken door het Roelagebos, een van de oudste loofbossen van Nederland. Loop met de klok mee en kom weer uit bij hetzelfde punt. Negeer dus alle zijwegen. Een lus van ruim een km. Ga nu LA via het fietspad. Negeer het 1ste pad LA en ga na ruim 250 meter voorbij de weg naar links RA het bos in via een bruggetje.
    • Om de etappe met ruim 1 km. in te korten: sla de lus door het bos over en ga gewoon RD over het fietspad. Negeer het 1ste pad LA en ga na ruim 250 meter voorbij de weg naar links RA het bos in via een bruggetje.
  21. Na het blauwe paaltje links, LA. Dit is het 1ste bospad links. Er staat rechts een geel paaltje.
  22. Aan het einde van dit pad zijn er weer 2 mogelijkheden:
    • RA, fietspad, de kortste weg.
    • Een “spannende” omweg via een doorwaadbare plaats in de beek. Ruim 500 meter langer. Waterdichte schoenen zijn wel nodig, blootsvoets kan ook. Ga dan niet RA het fietspad op, maar steek het fietspad over en ga steeds RD tot bij het water. Waad door de Bosbeek, het verlengde van de Ruiten Aa en ga aan de overkant direct RA, bij een blauw paaltje. Aan het einde van dit pad, dat vlak langs het water loopt, RA over de brug. Direct LA bij een geel paaltje en Noaberpad – teken. Aan het einde van dit pad LA het fietspad op. Dit is de blauwe lijn op de kaart.
  23. Het fietspad ligt wat hoger dan de rest van de omgeving. Het was een oude trambaan, die overigens nooit als zodanig gebruikt is. Ga LA, als het kaarsrechte fietspad naar rechts buigt.
  24. Loop over een dam een brede beukenlaan in. In de volksmond heet deze laan het Sikkeloantje ofwel het vrijerslaantje. Er was vroeger een dansgelegenheid in de buurt.
  25. Na 250 meter, vlak vóór het punt waar de wei links eindigt, RA.
  26. Houd rechts aan. Bij een kruising LA. Blauw paaltje.
  27. Blijf de blauwe paaltjes volgen en kom uit bij het klooster van Ter Apel. Loop langs de vernieuwde “Kloosterspieker”, de oude voorraadschuur / schaapskooi. Tijdens de openingstijden van het klooster staan de deuren open. Er is daar gratis een tentoonstelling te bekijken over Westerwolde.
  28. Loop RD en voor langs Hotel, café, restaurant het Boschhuis in de richting van een parkeerplaats, TOP-locatie Ter Apel, het eindpunt van deze etappe.
* Ga op dit punt RD over het fietspad, steek een weg over, de Roelagerweg. blijf het fietspad volgen. Ga bij de 1ste weg LA, bij een huis, de Tempelbosweg, een fietspad, dat uitkomt bij een bruggetje over de Ruiten Aa. Steek de brug over en ga direct RA en loop nu links van het water. Ga verder bij punt 19.

Parkeerplaats Ter Borg tegenover Borgerweg nr. 7, Borgerweg 7, 9551 te Ter Borg. Plan Route

Parkeerplaats bij hotel, café, restaurant het Boschhuis, Boslaan 6 te Ter Apel.

Station, Emmen Bus 42 (richting Emmer Compascuum) Bushalte Hoofdkanaal Westzijde, Emmer-Compascuum Belbus 42 (richting 0900-202 27 02 Beltijd 1 uur) Wandelaars zonder hond: Bushalte Ter Borg, Sellingen Aanlooproute: Ga in noordoostelijke richting op Ter Apelerstraat/N976 naar Borgerweg Sla linksaf naar Borgerweg Na ca. 950 meter is aan uw rechterhand de parkeerplaats, het startpunt. Wandelaars met hond: Bushalte Oosterkamperweg, Sellingen Aanlooproute: Vanaf de bushalte ongeveer 150 meter in zuidelijke richting lopen over het fietspad van de N976 / de Ter Apelerweg tot de eerste weg links, de Laudermarkenweg ( Er is een straatnaambord ),daar LA en direct de 1ste zandweg LA, Meente. ( Er is een straatnaambord ) Vervolgens routebeschrijving oppakken bij punt 8.

De Ruiten Aa in de mist Margriet Smeets: De Ruiten Aa in de mist
Pingoruïne Margriet Smeets: Pingoruïne
Een vistrap in de Ruiten Aa bij de Posstruiken Margriet Smeets: Een vistrap in de Ruiten Aa bij de Posstruiken
De Ruiten Aa met in de verte de schoorsteen van de oude melkfabriek Paul Hoomoedt: De Ruiten Aa met in de verte de schoorsteen van de oude melkfabriek
De oude vervallen melkfabriek in Laude Margriet Smeets: De oude vervallen melkfabriek in Laude
het Ruiten Aa kanaal tussen Sellingen en Ter Apel Paul Hoomoedt: het Ruiten Aa kanaal tussen Sellingen en Ter Apel
De houtwal in Ter Wisch Paul Hoomoedt: De houtwal in Ter Wisch
Zonnestraal in het Roelager Bos Margriet Smeets: Zonnestraal in het Roelager Bos
Een doorwaadbare plaats in de Bosbeek Margriet Smeets: Een doorwaadbare plaats in de Bosbeek
De beukenlaan in Ter Apel Paul Hoomoedt: De beukenlaan in Ter Apel
De voorraadschuur op de kloosterenclave Margriet Smeets: De voorraadschuur op de kloosterenclave
De noordwand van het klooster Ter Apel Paul Hoomoedt: De noordwand van het klooster Ter Apel

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ruiten-aa-pad-etappe-5.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Hotel, restaurant het Boschhuis

Boslaan 6
9561 LH Ter Apel

1. Gijs en Margriet Smeets 6 juni 2018 om 16:55

Toen wij deze etappe maakten in 2015, waren er bij Roelage,punt 18 van de routebeschrijving, graafwerkzaamheden. De vroegere meanders van de Ruiten Aa zijn in ere hersteld. Dit had wel tot gevolg dat het terrein een paar jaar onbegaanbaar was. Na een fikse onweersbui hebben we een paar dagen geleden waterdichte schoenen aangetrokken. En zie : er heeft zich al bijna weer een pad gevormd en dit pad is zelfs bij nat weer redelijk begaanbaar. Wij hebben de route aangepast. En nu komt het pad er van zelf.

2. Margriet en Gijs Smeets 12 juli 2016

Bij controle van de wandelroutes in Ter Apel constateerden wij dat Staatsbosbeheer in de Bosbeek, het verlengde van de Ruiten Aa, met stenen een doorwaadbare plaats heeft gemaakt. Dit is zo’n mooie plek geworden dat we er een extra lus naartoe hebben gemaakt. Waden door het water van een snel stromende beek, dat is bijna on-Nederlands.