Ruiten Aa-pad, etappe 2, Smeerling te Groningen

14 km Wandelroute Ruiten Aa-pad, etappe 2, te Smeerling

Smeerling is een esdorp met acht oude Saksische boerderijen. Om te beginnen kunt u in het pand van Natuurmonumenten, tevens Gasterij, door het glazen plafond de balken dakconstructie bewonderen. U start de wandeling met een lus om het dorp. Zo krijgt u zicht op de manier waarop de essen, houtwallen, boerderijen en de lagere graslanden ingebed liggen in het beekdallandschap. Onderweg loopt u op verscheidene plaatsen langs het Ellersinghuizerveld, een gebied dat is heringericht voor de kleinschalige landbouw zoals dat in de 19de eeuw gewoon was. Op het laagste punt steekt u de Ruiten Aa over. De beek is hier bruin gekleurd. Dat lijkt smerig, maar het is zeer schoon ijzerhoudend kwelwater. U loopt naar het Metbroekbos. Dit zeer gevarieerde bos wordt op een natuurlijke wijze beheerd. Dat wil zeggen dat het oude hout blijft liggen. Mossen, paddenstoelen, insecten en vogels profiteren hiervan. Het bos wordt begraasd door Lakenvelders. Af en toe is de stier erbij. Daarom is er een alternatieve route beschreven. Veelal via smalle landwegen, zand - , gras - en bospaden gaat de route verder naar het zuiden. In Wollinghuizen zijn nog een paar houtwallen rond essen bewaard gebleven. Een ervan maakt deel uit van onze route. Op de Oude Heerweg, die achter een paar grote boerderijen ligt, bent u nog even weg van de weg Rechts ziet u de oevers van de Ruiten Aa, die hier in de nabije toekomst zijn oude meanders weer terug krijgt. Via het fietspad aan de Wollinghuizerweg, dat vroeger de oude stoomtrambaan van Winschoten naar Ter Apel was, komt u in Jipsinghuizen, het eindpunt van deze etappe. 60% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Margriet en Gijs Smeets, op: 30-9-2015, laatst bijgewerkt op: 3-4-2019

Etappe 2 : Van Smeerling naar Jipsinghuizen, het buurthuis.

1. Ga vanaf de parkeerplaats in Smeerling terug naar de klinkerweg die door het dorp loopt. Bij de weg LA, niet naar de N 365!
  2. Eerste weg RA, fietspad / landweg.
  3. RD lopen totdat er na 700 meter een haakse bocht naar links komt.
  4. LA, een beton – pad volgen langs een houtwal.
  5. Aan het einde LA, asfaltweg.
  6. Het is mogelijk om bij een opening in de houtsingel even het maai – pad rechts te volgen met uitzicht over een uitgestrekt natuurterrein, het Ellersinghuizerveld. Ga in dat geval bij de eerstvolgende opening in de houtwal weer terug naar de asfaltweg.
  7. Neem de 1ste afslag rechts richting een parkeerterrein met picknickbankjes van Staatsbosbeheer, Eemboerveldweg.
Etappe 2 : Van Smeerling naar Jipsinghuizen, het buurthuis.

2. Eerste weg RA, fietspad / landweg.
  3. RD lopen totdat er na 700 meter een haakse bocht naar links komt.
  4. LA, een beton – pad volgen langs een houtwal.
  5. Aan het einde LA, asfaltweg.
  8. Even voorbij het parkeerterrein, vlak vóór de brug LA, een beton – pad op van Natuurmonumenten.
  9. Bij een kruising RA, zandweg met fietspad. Passeer een brug over de Ruiten Aa en wandel naar het bos.
  10. Ga bij het eerste pad met klaphek en Noaberpadteken RA door het klaphek.* De hond mag mee, mits aangelijnd. Loop door tot het tweede klaphek. Onderweg zijn er 2 bankjes : ’n meroakelse stee, volgens Jan Bolt, en een gedenkbankje voor de op 19 jarige leeftijd overleden Mohammed. Ga het hek door. LA, een asfaltweg op.
    * Het pad is soms afgesloten, omdat de stier dan bezig is voor nakomelingen te zorgen. Loop dan RD. Ga vóór de brug RA, en dan naar links langs het water, een slingerend pad door het bos, volg de geel – blauwe merktekens.. Als er veel blad of sneeuw ligt, is het pad moeilijk te vinden. Loop eerst rechts van het water. Houd bij een Y-splitsing rechts aan. Bij een volgende Y-splitsing van bospaden links aanhouden. Loop naar een klaphek. Ga het klaphek door en volg het J. Hemerikpad. Dit pad gaat ook over een begrazingsgebied, hier mogen de honden mee, mits aangelijnd. Loop langs een huis. Aan het einde van dit pad is weer een klaphek. Ga daar LA, een asfaltweg op.
  11. Loop door tot de kruising met de Harpelerweg. Ga daar RD, Beneden Markeweg, puinweg.
  12. Passeer een bankje. Aan het einde RA, Dikke Eikweg, genoemd naar een oude eik die hier heeft gestaan.
  13. Deze weg gaat over in de Rondweg. Na 600 meter, bijna aan het einde van de asfaltering LA het Noaberpadteken ( wit -rood ) volgen.
  14. Dit pad maakt een bocht naar links en dan weer naar rechts. Aan het einde LA, fietspad langs de N 976.
  15. Steek na 30 meter de weg over bij het wit – rode teken en ga RD de zandweg op. Houd het bosje aan uw rechterhand, RA, de Doene Esweg.
  16. Passeer een bankje en vervolg de weg naar rechts.
  17. Ga steeds RD tot het einde van de zandweg.
  18. Hier LA, even over de berm langs een bushalte en dan direct weer LA, Renneborgweg.
  19. Loop door tot de brug en ga vóór de brug RA, de wei in, bij het Noaberpad-teken..
    Aan de andere kant van het natuurgebied staat soms een waarschuwingsbord voor een stier. Er lopen inderdaad runderen. En daar kan een stier tussen lopen. Als u dat niet wilt, kunt u kiezen voor een alternatieve route: Ga niet RA door het klaphek. Ga RD, de brug over. 1ste weg RA en na ongeveer 900 meter over het fietspad, steekt u LA de weg over. Vervolg de route bij punt 23. Het is wel jammer, want het gemiste gebied is prachtig.
  20. Vervolg de weg rechts van de Ruiten Aa. Na ongeveer 1 km. maakt het pad een haakse bocht naar links. Even vóór de bocht naar links is rechts een bord, dat verwijst naar rustpunt MoeNieks. Voor openingstijden zie de website.
  21. Loop naar een klaphek ( honden aan de lijn ), ga door het hek en loop naar het water. Er is een opstapje, RD. Aan het einde vóór een hek LA, het Noaberpad volgen richting Bourtange. Loop in de richting van een brug met klaphekjes.
  22. Ga de brug over en volg het pad onder langs een heuvel met bankje. Voorbij de heuvel naar links in de richting van een klaphek.
  23. Ga het hek door en LA een fietspad op. Na een paar meter direct RA de weg oversteken in de richting van een bord van Natuurmonumenten, ga daar de houtwal op.
  24. De houtwal loopt rond een es. Ga aan het einde RA en negeer het wit – rood van het Noaberpad.
  25. Houd bij een boerderij rechts aan. Aan het einde de weg oversteken en RA over het fietspad.
  26. Even verderop, 1ste weg LA, de Oude Heerweg, een half verharde rond lopende weg achter een aantal boerderijen.
  27. Bij een bankje buigt de weg naar links.
  28. Aan het einde RA, het fietspad op.
  29. Na ongeveer 1,5 km. is er een parkeerplaatsje tegenover het buurthuis, Wollinghuizerweg nr. 28, Jipsinghuizen. Dit is het einde van deze etappe.

Parkeerplaats tegenover Gasterij Natuurlijk Smeerling, Smeerling 16-18, 9591 TX te Smeerling. Plan Route

Buurthuis, Wollinghuizerweg 28 te Jipsinghuizen.

Station Winschoten Bus 14 (richting Stadskanaal via Vlagtwedde) Bushalte Smeerling, Onstwedde

Smeerling, beschermd dorpsgezicht Paul Hoomoedt: Smeerling, beschermd dorpsgezicht
Smeerling, beschermd dorpsgezicht Smeerling, beschermd dorpsgezicht
Smeerling in de nevel Paul Hoomoedt: Smeerling in de nevel
National Geographic was bij de Ruiten Aa Erik Smits: National Geographic was bij de Ruiten Aa
De Ruiten Aa bij Smeerling Margriet Smeets: De Ruiten Aa bij Smeerling
Lakenvelders met kroost in het Metbroekbos Margriet Smeets: Lakenvelders met kroost in het Metbroekbos
Het Metbroekbos, ’n meroakelse stee Margriet Smeets: Het Metbroekbos, ’n meroakelse stee
Langs het Ellersinghuizerveld Paul Hoomoedt: Langs het Ellersinghuizerveld
Uitrusten op de Doene Es Margriet Smeets: Uitrusten op de Doene Es
Het pad naar een rustpunt Claudine Martinot: Het pad naar een rustpunt
Het natuurgebied ten noorden van Jipsinghuizen Margriet Smeets: Het natuurgebied ten noorden van Jipsinghuizen
De Oude Heerweg in Wollinghuizen Paul Hoomoedt: De Oude Heerweg in Wollinghuizen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ruiten-aa-pad-etappe-2.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.