Ruiten Aa-pad, etappe 11, Onstwedde te Groningen

14 km Wandelroute Ruiten Aa-pad, etappe 11, te Onstwedde

Als u een rondje om de kerk maakt, heeft u ruim zicht op de Nicolaaskerk uit 1500, de Juffertoren en de omgeving. Aan de Juffertoren is een legende verbonden. Drie rijke zusters hadden een liederlijk leven geleid. Ze kregen berouw en besloten uit elkaar te gaan. Op de plek waar ze terecht kwamen, bouwden ze drie identieke torens ter ere van God. De juffer die in Onstwedde uitkwam, kreeg ruzie met de bouwmeester, die uit wraak een gedraaide spits bouwde, die scheef lijkt te staan, maar de toren staat recht in het lood. In Schildwolde ( Gr.) staat de andere Juffertoren. In Holwierde ( Gr.) stond de derde, maar die is verdwenen.
Ten noordoosten van Onstwedde komt u in het bos van Ter Wupping, bij de Roege Baarg en de Oude Loop, een zijarm van de Ruiten Aa. U loopt langs rivierduinen, hoge essen, moerassen en slingerende waterloopjes. Een sprookjesachtig gebied, waarover vele verhalen zijn verteld. Het bekendste verhaal is dat van Roege Wilt, een ellendeling die je maar beter niet kon tegenkomen. Hij woonde in een hol op de Roege Baarg.
In Oud Veele bent u weer in de bewoonde wereld. Oud-politicus en medeoprichter van PROVO Roel van Duijn heeft van 1977 tot 1982 op Veelerweg nr. 12 gewoond. Hij was toen biologisch kaasboer.
Dit is het gebied van de houtwallen. U loopt over en langs de wallen naar het noorden, naar Wedde. Tenslotte gaat het via het kerkenpad naar het recreatiegebied de Wedderbergen. Rechts ziet u nog een kolk, genaamd de Jeudenkolke. Volgens het verhaal is een Joodse inwoner uit Wedde hier met zijn koets verdronken, omdat zijn paarden op hol sloegen.
De etappe eindigt bij de TOP - locatie in Wedderveer, even voorbij de zwemplas. 79% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Margriet en Gijs Smeets, op: 16-11-2015, laatst bijgewerkt op: 17-4-2019

Etappe 11 : Van Onstwedde naar Wedderveer.

1. De start is bij Museumherberg Slaaitnhoes, de Hörn 5, Onstwedde. Daar is een grote parkeerplaats schuin tegenover de boerderij met theetuin. Ga met de rug naar de boerderij naar links.
  2. Aan het einde van het straatje RA.
  3. Loop naar het fietsknooppuntbordje nummer 79 in een bocht van de weg. Ga daar LA.
  4. Ga bij het volgende knooppuntbord, eveneens 79, naar rechts en loop met een
    grote bocht naar links in de richting van een kerk. Deze kerk heeft een aparte
    geheel uit bakstenen opgebouwde toren, de Juffertoren *.
    Het is de moeite waard om een rondje om de kerk te maken. Door de hoge
    ligging van het kerkhof is er een prachtig zicht op de omgeving. Respecteer wel
    begrafenisplechtigheden en zondagsdiensten !!!
    Loop over de parkeerplaats naar het gebouw d ’Ekkelkamp.
  5. Ga direct voorbij het gebouw RA, een grindpad op, verboden voor ruiters.
Etappe 11 : Van Onstwedde naar Wedderveer.

2. Aan het einde van het straatje RA.
  4. Ga bij het volgende knooppuntbord, eveneens 79, naar rechts en loop met een
    grote bocht naar links in de richting van een kerk. Deze kerk heeft een aparte
    geheel uit bakstenen opgebouwde toren, de Juffertoren *.
    Het is de moeite waard om een rondje om de kerk te maken. Door de hoge
    ligging van het kerkhof is er een prachtig zicht op de omgeving. Respecteer wel
    begrafenisplechtigheden en zondagsdiensten !!!
    Loop over de parkeerplaats naar het gebouw d ’Ekkelkamp.
  5. Ga direct voorbij het gebouw RA, een grindpad op, verboden voor ruiters.
  6. Het 1ste pad naar rechts negeren, RD gaan over een bruggetje. Daarna wordt het een smal tegelpad tussen 2 hagen.
  7. Aan het einde LA, ga bij de staatweg naar links, voor een appartementen gebouw langs en ga nog bij de appartementen naar rechts, steek de weg over en ga RD een parkje in.
  8. Het pad buigt naar links, ga een bruggetje over en voorbij de brug buigt het pad naar rechts.
  9. Ga nog vóór een picknicktafel in een bocht naar links RA over het gras in de richting van de weg en steek de weg over, ga RD bij een bord van Staatsbosbeheer.
  10. Het pad slingert een flink eind over en langs een houtwal. Ga aan het einde bij een T-splitsing RA, een half verharde weg met fietspad.
  11. Negeer de 1ste weg links tegenover huis nr. 3. Loop RD over een bruggetje met een doorwaadbare plaats over de Mussel Aa. Even verder is een picknicktafel.
  12. Voorbij de picknicktafel, na ongeveer 400 meter, 1ste pad LA, een pad van Staatsbosbeheer door het veld met een bocht naar rechts.
  13. Aan het einde heel even LA, direct RA en weer direct LA, bij een rood paaltje van Staatsbosbeheer. Dit pad gaat langs en over rivierduinen, de Roege Baarg. Blijf de rode paaltjes volgen.
  14. Bij een bruggetje LA over de brug. Blijf de rode paaltjes volgen.
  15. Bij een rood paaltje met het Noaberpad – teken en een geelblauw teken, LA. Steek de weide over en loop daarna tussen twee vennen door.
  16. Blijf de rode paaltjes volgen, passeer een bruggetje over de Oude Loop, een zijarm van de Ruiten Aa. Het pad blijft links van het water lopen.
  17. Ga aan het einde bij een fietspad met zandpad LA.
  18. Ga even verder bij een asfaltweg RA, over een brug.
  19. Ga bij ANWB-paal 70837-1 richting Vlagtwedde.
  20. Op nr. 12 woonde van 1977 tot 1982 oud-politicus en medeoprichter van PROVO Roel van Duijn. Passeer het bord Oud Veele. En ga vervolgens de 1ste weg RA, de Oeleweg.
    In de Adventstijd tot en met Driekoningen is hier het melancholieke geluid van de midwinterhoorn te horen. De Giezelbaargbloazers uit Veele zijn dan actief. Zij organiseren bovendien elk jaar rond Driekoningen in het donker een midwinterhoornwandeling.
  21. Dit pad lijkt op een oprit naar een huis. Vóór het huis gaat het pad naar links. Ga hier ook naar links met het brede gras-pad mee.
  22. Blijven volgen, negeer het ruiterpad naar rechts en loop langs een huis. Hier wordt de weg half verhard.
  23. Aan het einde RA en loop voorbij het plaatsnaambord Veele.
  24. Aan het einde LA bij Bakkerij Leta, waar, behalve op zondag en maandag koffie en thee met wat lekkers te krijgen is.
  25. Ga voorbij de bakkerij en tegenover een viaduct LA een houtwal op.
  26. Ga aan het einde van dit pad rechts om de sloot heen. Vervolg de weg weer naar rechts over de houtwal. De gele paaltjes wijzen de weg.
  27. Op een kruising van paden, bij een bankje RA over een dam. Daarna RD langs een akker en een houtwal, de gele paaltjes volgend, tot bij een asfaltweg en een kruising.
  28. Hier RA, de Meienweg, richting de Giezelbaarg.
  29. Voorbij het huis, als het fietspad begint, RA, een breed bospad, bij een rood – geel paaltje.
  30. Het bospad loopt even later door de velden. Aan het einde gewoon RD, een pad tussen 2 boerderijen door.
  31. Aan het einde bij de ventweg langs de N368 en een bushalte LA.
  32. Loop even langs die weg tot de 1ste weg links, de Westerweg.
  33. Ga daar LA en direct weer RA, achter langs een bankje, links aanhouden. Vervolg de route rechts van het water.
  34. Ga na een paar honderd meter, als het pad niet meer langs de ventweg loopt, naar rechts omhoog de houtwal op via een klein paadje. Op de houtwal LA.
  35. Loop dit pad helemaal af, eerst op de houtwal, daarna tussen de weilanden en tenslotte door de bebouwde kom van Wedde.
  36. Aan het einde van de weg LA, bij Snackbar en Eetcafé de Leeuw, tevens folderpost van Toerist Info Westerwolde.
  37. Ga heel even naar links. Steek tegenover een ijzeren kunstwerk* met bankjes de weg over. Loop vanaf de bankjes + kunstwerk in de richting van de kerktoren.
    *Het kunstwerk is geplaatst in het kader van het hoefijzerproject. Wedde ligt aan een hoefijzervormige zandrug. Langs de zandrug zijn alle oude bomen zoveel mogelijk hersteld, zodat ze behouden blijven.
  38. Loop bij de toren nog steeds RD, links van de middeleeuwse kerk, de Middenweg.
  39. De weg loopt langs een kerkhof. Ga direct voorbij het kerkhof RA.
  40. Dit is een smal pad achter het kerkhof. Aan het einde LA, over het fietspad, dat langs een hoge es gaat.
  41. 1ste weg LA, bij een bankje en een richtingaanwijzer, Swienekoge.
  42. Deze brede zandweg volgen tot een kruising van paden. Hier RA bij een bankje een houtwal op, het kerkenpad. Rechts is na ongeveer 300 meter een kolk, ontstaan tijdens een dijkdoorbraak, mogelijk bij de St. Maartensvloed in 1686.
  43. Het pad gaat naar het recreatiegebied van de zwemplas de Wedderbergen. Bij het hekwerk en het bord Wedderbergen links aanhouden. Ga verder tussen een paintball- terrein rechts en een lager gelegen natuurterrein links.
  44. Negeer, bij een betonnen paal links, een pad naar links. dat afdaalt naar het natuurgebied. Ga na ongeveer 30 meter voorbij dit punt RA.
  45. Negeert even verderop ook een pad naar links. Het pad komt uit bij de zwemplas. Ga hier RA.
  46. Loop nu zoveel mogelijk langs de zwemplas, tegen de richting van de klok in. En loop daarna over het strand in de richting van een draaihek.
  47. Ga door het draaihek en loop langs de Weddermeerhoeve.
  48. Verlaat voorbij het café, restaurant het grindpad. Houd links aan en loop over het strand. Als het water hoog staat, is er een brug voor de wandelaars.
  49. Loop voorbij het strand nog steeds RD. Bij een T-splitsing RA, een pad langs
    de Westerwoldse Aa.
  50. Ga bij de tennisbanen RA, vóór de tennisbanen langs in de richting van het paviljoen van het vakantiepark Weddermeer, TOP – locatie en parkeerplaats. Dit is het eindpunt van deze etappe en het Ruiten Aa – pad.

Museum Restaurant Slaait'nhoes, De Hörn 5, 9591 AE te Onstwedde. Plan Route

Vakantiepark Weddermeer, Paviljoenweg 6 te Wedderveer.

Station Winschoten Bus 14 (richting Stadskanaal via Vlagtwedde) Bushalte Ganskampen, Onstwedde

De Nicolaaskerk met de Juffertoren Paul Hoomoedt: De Nicolaaskerk met de Juffertoren
De tuin achter het Slaait'nhoes Margriet Smeets: De tuin achter het Slaait'nhoes
Een bankje achter de Juffertoren Paul Hoomoedt: Een bankje achter de Juffertoren
De Roege Baarg en de uitkijktoren bij Ter Wupping Margriet Smeets: De Roege Baarg en de uitkijktoren bij Ter Wupping
De Oude Loop bij Veele Paul Hoomoedt: De Oude Loop bij Veele
Herfstkleuren in Oud Veele Paul Hoomoedt: Herfstkleuren in Oud Veele
De 13de eeuwse kerk in Wedde Paul Hoomoedt: De 13de eeuwse kerk in Wedde
Een diepe kolk ontstaan in de 17de eeuw Margriet Smeets: Een diepe kolk ontstaan in de 17de eeuw
Rust bij de zwemplas Paul Hoomoedt: Rust bij de zwemplas
Zwemplas de Wedderbergen Paul Hoomoedt: Zwemplas de Wedderbergen
Het pad eindigt aan de Westerwoldse Aa Margriet Smeets: Het pad eindigt aan de Westerwoldse Aa

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ruiten-aa-pad-etappe-11.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Bakkerij Leta

Wedderstraat 73
9541 VM Veele ( Vlagtwedde )

Snackbar en Eetcafé de Leeuw