Ruiten Aa-pad, etappe 10, Vlagtwedde te Groningen

11 km Wandelroute Ruiten Aa-pad, etappe 10, te Vlagtwedde

Het is niet ver lopen om vanaf het villapark Emslandermeer midden in de natuur te zijn. Een fietspad langs de slingerende Ruiten Aa biedt uitzicht over het dal. Het zandpad langs het Mussel Aa – kanaal is daarentegen strak. In het bos bij Ter Wupping kronkelen de paden weer. En dat is ook zo in het stroomgebied van de Mussel Aa. Hier hebben de graafmachines hun werk gedaan om de Mussel Aa weer een natuurlijke loop te geven. Dit is een oud coulisselandschap met rivierduinen, bosjes, waterloopjes, dalen langs het water, windsingels, akkertjes en weiden. Het buurtschap Höfte ten noorden van Onstwedde heeft nog het een en ander te bieden. Aan de Wessingtangerweg is een prachtige boerderij, een rijksmonument. Aan het einde van het fietspad naar Holte staat sinds 1983 een kunstwerk, de Hooiruiters. Dat zijn pyramidevormige stellages voor het drogen van gras. Een hoger gelegen zandweg, het Stobke, een bult in het veld, een overblijfsel uit de late ijstijd gaat naar Onstwedde. 62% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Margriet en Gijs Smeets, op: 15-11-2015, laatst bijgewerkt op: 5-8-2019

Etappe 10 : van Villapark Emslandermeer in Vlagtwedde naar Onstwedde.

1. Loop vanaf de parkeerplaats naar café, restaurant Roegh.
  2. Ga daar naar links in de richting van de ingang van de golfbaan, midgetgolf en de tennisbanen en ga daar LA, een half verharde weg op.
  3. Loop langs de tennisbanen, ga RD en steek iets verderop een brug over. Loop langs een manege, RD. Ga voorbij de manege de 1ste straat RA, de Badweg.
  4. Ga aan het einde van de Badweg LA en steek de straat over.
  5. Loop door tot voorbij huisnummer 43 en ga daar RA, een half verharde weg, verboden voor auto’s en motoren.
  6. Loop door tot de provinciale weg, de N 368, en steek de weg over. Ga RD het pad op van de Ommetjes met het voetjeslogo ( zie het bord ).
  7. Ga aan het einde RA, en ga na ongeveer 150 meter over een dam 2x LA om de sloot heen en na een paar meter RA. Volg het pad, dat in het begin rechts van een aantal houtsingels loopt en later links van een houtwal.
  8. Aan het einde van het pad voorbij een bankje LA, een asfaltweg, even verder RA, Scheferweg.
Etappe 10 : van Villapark Emslandermeer in Vlagtwedde naar Onstwedde.

1. Loop vanaf de parkeerplaats naar café, restaurant Roegh.
  4. Ga aan het einde van de Badweg LA en steek de straat over.
  9. Ga na ruim 500 meter bij het 1ste huis rechts LA, door het natuurterrein van Staatbosbeheer, met een bocht naar rechts, richting een voetgangersbruggetje over de Ruiten Aa.
  10. Steek de brug over en ga daarna RA, het fietspad met gras – pad op.
  11. Het pad komt uit bij het Mussel Aa – kanaal. LA en daarna RA de brug over.
  12. Ga over de brug direct LA. Een brede zandweg langs het kanaal. Volg nu de rode paaltjes van Staatsbosbeheer.
  13. Na ruim 500 meter, bij het derde rode paaltje RA (het eerste rode paaltje staat al bij de brug en de rode paaltjes zijn niet altijd goed zichtbaar.) Het is een paadje dat haaks op de zandweg ligt. Daarna direct het eerste brede gras-pad naar rechts negeren en het smalle schelpenpaadje volgen, dat na dit punt een bocht naar rechts maakt. Aan het einde LA over een bruggetje.
  14. Volg dit pad, negeer vlak voor het einde een weg naar rechts en houd links aan.
  15. Aan het einde LA, asfaltweg.
  16. Passeer huis nr.13. Bij het plaatsnaambord Ter Wupping links zijn er vlakbij elkaar 2 paden naar rechts.
  17. Ga even voorbij het plaatsnaambord RA bij het 2de pad en negeer zo het rode paaltje. Dit brede pad maakt al vrij snel een bocht naar links.
  18. Negeer bijna aan het einde een paadje met een rood paaltje naar rechts en ga helemaal aan het einde van dit pad, bij een T-splitsing van zandwegen, RA. Loop in de richting van een huis.
  19. Na het huis links LA, het pad loopt links van rivierduinen, genaamd de Kiebaarg.
  20. Het pad blijven volgen met een bocht naar rechts en dan een haakse bocht naar links.
  21. Blijf rechts van het water lopen, in het begin is het water trouwens nauwelijks te zien is. Ga LA over een bruggetje over de Mussel Aa, blijf het pad volgen, dat naar links buigt.
  22. Voorbij het bankje langs de bosrand blijven lopen, links aanhouden.
  23. Ga aan het einde scherp RA, een pad tussen twee waterloopjes / greppels door.
  24. Dit pad komt uit op een half verharde weg. Ga hier LA en gelijk RA .langs een afsluitboom. Rechts is een boomsingel.
  25. Aan het einde RA en gelijk LA bij een bord van Staatsbosbeheer, een pad tussen boomsingels.
  26. Aan het einde LA tussen een bomenrij. Rechts is een huis.
  27. Ga aan het einde bij een asfaltweg RA. links staat op nummer 11a een monumentale boerderij van het Westerwoldse type. Bij een bankje op een splitsing van wegen nog 15 meter RD lopen richting Holte en dan LA het betonnen fietspad nemen. Dit vrij lange fietspad maakt vele bochten.
  28. Volg het beton – pad en niet het zandpad ernaast. Bijna aan het einde is links een kunstwerk, de Hooiruiters. Hooiruiters zijn maaigrasdroogrekken.
  29. Ga, bij een driesprong met een zandweg, bij het infopaneel over het Stobke, ongeveer 100 meter vóór een huis, scherp LA, een brede zandweg op in zuidelijke richting.
  30. Volg de zandweg ongeveer 1,5 km.
  31. Bij het bordje Stobkeweg nog steeds RD lopen. De Stobkeweg wordt Driesporenweg. Bij een splitsing links aanhouden, het blijft de Driesporenweg.
  32. Bij een kruising voorbij manege de Driesporen, RA langs een houthandel. Loop door tot vóór de rotonde.
  33. Ga daar LA en steek de verkeersweg over. Loop RD de Dorpsstraat in. Blijf aan de linkerkant van de straat lopen.
    Passeer een café, een snackbar, een aantal winkels en een pleintje met bankjes en infopanelen.
  34. Bij huisnummer 14A RA de Dorpsstraat oversteken en de klinkerweg op (Tigge).
    Ga hier voor bushalte Ganskampen, buslijn 14 richting Vlagtwedde, hier RD tot het einde van de Dorpsstraat en ga op de hoek LA en steek de straat over. De halte is na 50 meter.
  35. Aan het einde LA en gelijk RA. De kruising oversteken en RD lopen. Ga bij de volgende kruising ook RD.
  36. De 1ste straat RA, de Hörn. Op nummer 5 is het eindpunt van deze etappe, het Slaaitnhoes. Schuin tegenover deze museumherberg met theetuin is een grote parkeerplaats.

Parkeerterrein bij Park Emslandermeer, Laan van Westerwolde 15, 9541 ZA te Vlagtwedde. Plan Route

Museum Restaurant Slaait'nhoes, De Hörn 5 te Onstwedde.

Buslijn 14 van Winschoten Station naar Vlagtwedde, Halte Wensenkamp Vlagtwedde. Loop in zuidelijke richting ,de huisnummers lopen af. Ga verder bij punt 5. Buslijn 42 van Emmen-Ter Apel naar Vlagtwedde, Halte Marke. Loop naar de hoek Marke / Schoolstraat bij café Rendering, ga RA en bij huisnummer 41 LA,. Ga verder bij punt 5.

Winter in Westerwolde Erik Smits: Winter in Westerwolde
Langs het Mussel Aa-kanaal Paul Hoomoedt: Langs het Mussel Aa-kanaal
De nieuwe meanders van de Mussel Aa Margriet Smeets: De nieuwe meanders van de Mussel Aa
Tussen Ter Wupping en Holte Margriet Smeets: Tussen Ter Wupping en Holte
Een rijksmonument in Höfte Paul Hoomoedt: Een rijksmonument in Höfte
De hooiruiters bij Höfte Paul Hoomoedt: De hooiruiters bij Höfte
Het Stobke Margriet Smeets: Het Stobke
De Stobkeweg naar Onstwedde Margriet Smeets: De Stobkeweg naar Onstwedde
De Juffertoren in Onstwedde Paul Hoomoedt: De Juffertoren in Onstwedde

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ruiten-aa-pad-etappe-10.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de startplaats Vlagtwedde

Dorpsstraat 49
9591 AR Onstwedde

1. Gijs en Margriet Smeets 16 april 2019 om 19:31

Deze etappe eindigt nu niet meer bij de Juffertoren in Onstwedde, maar bij het Slaaitnhoes. Hier is een theetuin en bij minder goed weer is er binnen een ruimte voor koffie, thee, lunch enz. Hierbij een foto van een gezelschap in de tuin.

2. Gijs en Margriet Smeets 29 augustus 2016

Vandaag hebben wij met ideaal wandelweer het laatste stuk van deze etappe gecontroleerd. Het was 19 graden, het waaide een beetje en de luchten waren schilderachtig. Daarom hebben we nog maar een paar foto’s gemaakt. Wij hebben nu ook Westerwolde lus 3, Smeerling Noord helemaal gecontroleerd.