Ruiten Aa-pad, etappe 1, Wedderveer te Groningen

12 km Wandelroute Ruiten Aa-pad, etappe 1, te Wedderveer

Tijdens de eerste etappe gaat een scala aan landschappen aan u voorbij. U start bij het recreatiegebied de Wedderbergen. Er is een zwemplas met stranden, bossen en stuifduinen. Dit gebied ligt ten noorden van het natuurterrein de Hoorndermeeden in het stroomgebied van de Westerwoldse Aa. Het is een laag gelegen boezemgebied. Via een hoge es en de oever van de Westerwoldse Aa komt u bij de Burcht. Deze 14de eeuwse burcht kent een roerige geschiedenis. De oudste bewoners oefenden een waar schrikbewind uit over de omgeving. Nu is het een kinderhotel. Als er geen kinderen zijn mag u er ook slapen. De route gaat verder stroomopwaarts naar het zuiden via een pad langs de Westerwoldse Aa tot het punt waar de Ruiten Aa in zicht komt. Daar loopt u aan de andere oever verder naar De Giezelbaarg, waar vroeger heksen werden verbrand, die veroordeeld waren door de heren rechters van de Burcht.
Bij een bijzonder kunstwerk, de Skyline van Wessinghuizen, kunt u even uitrusten. De “skyline” symboliseert het bijzondere en afwisselende landschap. Tot het eindpunt alleen maar variatie : Een houtwal, een pad langs de Mussel Aa met uitzicht over het coulissen - landschap, het verstilde esgehucht Ter Wupping, het Mussel Aa kanaal, een pad met uitzicht over de oevers van de Ruiten Aa en tenslotte het beschermde dorpsgezicht Smeerling met alleen maar monumentale boerderijen. 74% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Margriet en Gijs Smeets, op: 24-9-2015, laatst bijgewerkt op: 3-4-2019

Etappe 1 : Van Wedderveer naar Smeerling

1. De start is op de parkeerplaats bij het Paviljoen van Villapark Weddermeer, Paviljoenweg 2. Loop de parkeerplaats af en ga RA, daarna weer RA, om het paviljoen heen, in de richting van een voetgangersbrug. *
  2. Ga LA over de brug. Loop nu RD over het villapark.
  3. Ga een tweede brug over en daarna de 1ste weg RA.
  4. Het asfalt gaat over in een wandelpad. Einde pad LA, bospad. **
  5. Loop RD en rechts van een zwemplas. Negeer even verder een pad naar rechts met het wit-rood teken van het Noaberpad. Ga gewoon RD.
  6. Voorbij het water is een Y – splitsing. Rechts aanhouden, keer de plas de rug toe. Rechts is het natuurterrein de Hoorndermeeden.
  7. Bij de volgende Y – splitsing weer rechts aanhouden en na 30 meter, bij een betonnen paal RA en afdalen naar de Hoorndermeeden.
Etappe 1 : Van Wedderveer naar Smeerling

2. Ga LA over de brug. Loop nu RD over het villapark.
  3. Ga een tweede brug over en daarna de 1ste weg RA.
  4. Het asfalt gaat over in een wandelpad. Einde pad LA, bospad. **
  8. RD een gras – pad blijven volgen links van een sloot. Voorbij een dam over de sloot wordt het pad breder. Het 1ste pad naar rechts negeren.
  9. Verderop buigt het pad naar links. Ga hier LA.
  10. Bij een kruising van paden RA, over een es het pad naar een dorp lopen in de richting van een kerk. Rechts is een ooievaarsnest en even verder een nutsgebouw. Vlak vóór een bankje RA. in de richting van een hek, geen probleem, links van het hek is een paadje.
  11.  Ga RD over het gras en kom uit bij een dijkje langs de Westerwoldse Aa. Als het heel nat weer is, kan het pad drassig zijn. Te nat? Maak rechtsomkeert en volg dan het alternatief, dat onder deze routebeschrijving staat. Ga verder bij punt 15.
  12. Ga bij de Westerwoldse Aa LA, over de dijk. Volg het pad, dat naar links buigt, tot achter het gemeentehuis.
  13. Ga daar even naar links en dan naar rechts de parkeerplaats achter het gemeentehuis op.
  14. Voorbij het gemeentehuis RA, loop in de richting van de straat. GA RD, steek de straat over om uit te komen bij de Burcht te Wedde. Het is de moeite waard om een rondje om de burcht te maken.
  15. Ga na dit rondje, met de rug naar de burcht LA, het dorp uit, in de richting van een brug.
  16. Voorbij de brug over de Westerwoldse Aa de 1ste weg LA, de Kempkebosweg.
  17. Eerste pad bij Noaberpadteken LA langs een slagboom in de richting van een huisje van het waterschap.
  18. Aan de linkerkant een trapje op. De dijk biedt uitzicht op de burcht.
  19. Hier RA. Loop een flink eind, bijna 1 km. langs de Westerwoldse Aa, die hier ook wel het Veelerdiep wordt genoemd. Loop langs een sluisje, links laten liggen! Volg het pad langs de Aa, dat even verder naar rechts buigt.
  20. Bij een hoogholtje, een hoge houten voetgangersbrug, LA over het bruggetje. Dit is het punt waar de Ruiten Aa uitkomt in de Westerwoldse Aa.
  21. Volg een pad naar rechts langs de meanders van de Ruiten Aa. Er zijn op verscheidene plaatsen vistrappen aangebracht.
  22. Het pad buigt naar links bij een paaltje met een rode kop. Keer hier de Ruiten Aa de rug toe en loop in de richting van een verhoging in het veld, de Giezelbaarg: Op een gedenkteken is te lezen hoeveel mensen, voornamelijk vrouwen, hier verbrand zijn tussen 1587 en 1597. Lees vooral ook de laatste gruwelijke mededeling.
    In de Adventstijd tot en met Driekoningen is hier het melancholieke geluid van de midwinterhoorn te horen. De Giezelbaargbloazers uit Veele zijn dan actief. Zij organiseren bovendien elk jaar rond Driekoningen in het donker een midwinterhoornwandeling.
  23. Voorbij de Giezelbaarg RD lopen. Na de kruising met de Westerweg nog steeds RD, Meienweg.
  24. Na ruim 100 meter RA bij een bordje van Staatsbosbeheer. Volg nu even het wit – rode teken van het Noaberpad.
    Loop door tot het water, de Ruiten Aa. Daar LA langs het water tot een asfaltweg.
  25. RA de weg op en over de Engelkensbrug. Negeer nu het teken van het Noaberpad en ga RD. Even verder is rechts een kunstwerk, het Marketeken, de Skyline van Wessinghuizen, tevens zitbank. Deze ontmoetingsplaats verwijst naar de aanwezigheid van de 3 A – beken : de Ruiten Aa, de Mussel Aa en de Westerwoldse Aa. Er is een infobord van de kunstenares.
  26. Voorbij dit kunstwerk RA, de Kempkebosweg. Tegenover een parkeerplaats voor wandelaars en fietsers LA. Volg niet het bredere asfaltpad, maar een smal paadje rechts van een akker. Dit pad komt uit bij een voetgangersbrug.. Er staat in omgekeerde richting een bord met het Ommetjes-logo, 2 voeten. Voorbij de brug loopt het pad in de rondte over een houtwal achter langs Camping de drie Aa’s en een monumentale boerderij.
  27. Aan het einde RA, een verharde weg.
  28. Voorbij het bord Höfte 1ste weg LA, een half verharde weg. die overgaat in een betonnen fietspad met zandpad. Volg het fietspad. Er is een bankje.
  29. Ga, voordat het pad naar links buigt RD in de richting van een uitkijktoren. Het is de moeite waard om even het uitzicht te bewonderen.
    De uitkijktoren staat daar sinds juli 2016. Het is een gift van de Lionsclub aan Staatsbosbeheer.
  30. Loop terug naar het fietspad en ga RA.
  31. Volg het pad in de richting van een brug over de Mussel Aa en ga dan verder over het fietspad of de zandweg tot de Jaskamperweg. Dit wordt een asfaltweg.
  32. Rechts aanhouden en doorlopen tot een brug.
  33. Niet over de brug gaan, maar voor de brug RA, een fietspad met zandweg. Deze weg maakt allerlei bochten. Op een gegeven moment gaat het fietspad RD en het zandpad naar links. Het maakt niet uit. De twee paden komen even verder weer bij elkaar. Let wel : het fietspad is smal; er zijn weinig uitwijkmogelijkheden. Loop tenslotte langs wat boerderijen, die behoren tot het esgehucht Ter Wupping.
  34. Aan het einde van de weg LA en direct RA.
  35. Links in het bosje staat een kunstwerk: het Koningsgraf van Peter Huigen met een bankje. Loop RD naar het Mussel Aa kanaal.
  36. Ga de brug over en loop RD, een gras – pad rechts van een huis.
  37. Het pad buigt tenslotte naar links. Einde pad, RA, fietspad met gras – pad langs de Ruiten Aa.
  38. Aan het einde de N 365 oversteken en RA over het fietspad.
  39. Eerste weg LA bij het bordje Smeerling, beschermd dorpsgezicht, het eindpunt van deze etappe. Aan het begin van het dorp is links een antiekboerderij, die zeker een bezoek waard is. Tegenover Gasterij Natuurlijk Smeerling, tevens folderpost voor Tourist Info Westerwolde, is een grote parkeerplaats.
Alternatief voor punt 10 tot 14:
Passeer het bankje, ga RD en bij de kerk RA, de Middenweg. Aan het einde RA. Even verder is links een burcht. Het is de moeite waard om een rondje om de burcht te maken.

* Vlakbij is Camping de Wedderbergen, Molenweg 2.
** Aansluiting Noaberpad vanuit het noorden.

Paviljoen Villapark Weddermeer, TOP - locatie, Paviljoenweg 2, 9698 XX te Wedderveer. Plan Route

Gasterij Natuurlijk Smeerling, Smeerling 18 te Smeerling.

NS station Winschoten Buslijn 14 (richting Stadskanaal via Vlagtwedde) Bushalte Albert Wubsweg, Wedde. Aanlooproute: Ga in zuidoostelijke riching op Albert Wubsweg naar Eltjo Mulderweg. Sla linksaf naar Eltjo Mulderweg. Weg vervolgen naar Wedderbergenweg. Sla rechtsaf naar Paviljoenweg.

De Westerwoldse Aa Margriet Smeets: De Westerwoldse Aa
De Burcht te Wedde De Burcht te Wedde
Even uitrusten bij de Burcht te Wedde Margriet Smeets: Even uitrusten bij de Burcht te Wedde
De Giezelbaarg in de nevel Erik Smits: De Giezelbaarg in de nevel
Giezelbaargblazers Be Eelsing: Giezelbaargblazers
De Ruiten Aa bij Wessinghuizen Margriet Smeets: De Ruiten Aa bij Wessinghuizen
De skyline van Wessinghuizen Paul Hoomoedt: De skyline van Wessinghuizen
De uitkijktoren bij Höfte Margriet Smeets: De uitkijktoren bij Höfte
Een doorwaadbare plaats in de Mussel Aa Margriet Smeets: Een doorwaadbare plaats in de Mussel Aa
De Ruiten Aa ten noorden van Smeerling Margriet Smeets: De Ruiten Aa ten noorden van Smeerling
Beschermd dorpsgezicht Margriet Smeets: Beschermd dorpsgezicht
Antiek in smeerling Bert Bakker: Antiek in smeerling

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ruiten-aa-pad-etappe-1.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.