Roosdonck-tocht, Nuenen te Noord-Brabant

18 km Wandelroute Roosdonck-tocht, te Nuenen

De tocht start in de plaats Nuenen en gaat als eerste door de Papenvoortse heide en Geeneindse Heide. Beide aaneengesloten gebieden zijn van oorsprong productiebossen met overwegend grove den en fijnspar, door het huidige beheer is het een meer gevarieerd bosgebied geworden. In het gebied ligt een tiental grotere en kleinere vennen die het gebied erg verlevendigen, de tocht gaat langs enkele van deze vennen. Na verlaten van het bosgebied gaat de tocht via het buitengebied van Gerwen richting het Nuenens Broek. Het Nuenens Broek is een nat gebied dat gevormd wordt door een grote afwisseling tussen vochtige graslanden, struwelen, bosjes en houtwallen. Goede wandelschoenen zijn dan ook een noodzaak, voor het natste deel is een alternatief in de routebeschrijving opgenomen. Nuenen staat bekend om Vicent van Gogh, zowel in het begin als het einde van de tocht komt men een aantal gebouwen tegen die onderwerp zijn geweest in een of meerdere van zijn schilderijen en tekeningen, waaronder de molen de Roosdonck. Molen de Roosdonck wordt nog altijd gebruikt voor het malen van graan. 69% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 18-2-2015, laatst bijgewerkt op: 13-6-2018

Met de rug naar parkeerterrein aan “Jan van Schijnveltlaan” LA vertrekken, vervolgens bij kruising LA, “Papenvoort”.
# Aan overzijde van de weg “Papenvoort” is aan rechterhand het van Gogh kerkje.
Bij kruising LA, “Jan van Amerzoyenlaan”.
Bij T-splitsing RA, “Lucas van Hauthemlaan”, vervolgens de weg volgen tot woning nr.14, zijweg negeren.
# Men passeert ’t Weefhuis.
T.h.v. deze woning LA, “Langlaar”, verhard fietspad, kn59 volg 53.
Na ca. 180m, voor woning RA, verharde weg, de wn route wordt verlaten.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, “Langlaar”, direct daarna bij kruising met doorgaande weg RD, “Alvershool”, let op drukke weg!!
Bij 3-sprong rechts aanhouden, “Alvershool”.
Bij splitsing rechts aanhouden, vervolgens na ca. 60m bij kruising RA, “Hoevensestraat”.
Bij kruising LA, onverhard pad, “Tweevennekesweg”, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing in bosgebied, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, kn54 volg 8, vervolgens het pad met afrastering aan rechterhand ca. 250m volgen tot een kleine open plek met gras aan linkerhand aan einde van de afrastering, zijpaden negeren.
Ca. 30m voorbij de open plek LA, smal pad met aan begin een hoop zand, iets verder is aan rechterhand een klein heidegebiedje.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, iets verder het pad met flauwe bocht naar links verder volgen, aan linkerhand passeert men een boogvormige poel, zijpaden richting het heidegebiedje aan rechterhand negeren.
Bij splitsing voorbij de poel links aanhouden, iets verder buigt het pad naar rechts weg van de poel, na enkele meters het doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren.
Na ca. 80m bij 3-sprong RA, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, pad met perceel kleine eikenbomen aan linkerhand, vervolgens het pad volgen tot kruising met een breed pad en verhard fietspad.
Bij deze kruising RD, “Grensdijk”, breed bospad.
RD pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising LA, smal bospad met bordje “Opengesteld”, kn8 volg 83.
Bij 4-sprong RA, wn route, vervolgens bij volgende 4-sprong LA, wn route.
Bij kruising RA, kn83 volg 66, wg route, pad een grote open plek aan linkerhand.
Iets voorbij deze open plek, bij 4-sprong RD, het pad kruist een ATB pad, wg route.
Na ca. 150m LA, wg route, vervolgens bij ruime 4-sprong LA, wg route, het pad buigt met flauwe bocht naar rechts.
Voorbij bocht naar links, bij splitsing rechts aanhouden, het pad buigt naar rechts, vervolgens bij 3-sprong rechts aanhouden, wg route, breder bospad.
Na ca. 60m LA richting ven “De Meer”, wg route, direct daarna het pad met flauwe bocht naar rechts richting het ven verder volgen, voor het ven links aanhouden richting picknicktafel aan overzijde, wg route.
Voor deze picknicktafel links aanhouden, het ven wordt verlaten, wg route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, pad met gescheiden verhard fietspad, direct daarna LA, smal bospad richting rand bosgebied, wg route.
T.h.v. rand bosgebied, bij T-splitsing RA, pad met bosrand aan rechterhand volgen, wg route.
Bij kruising LA, breed pad met bosrand aan linkerhand.
Bij T-splitsing LA, fietspad langs doorgaande weg volgen, wg route, kn85 volg 2.
Na ca. 90m RA, breed bospad met picknicktafel, wg en wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, bospad met bordje “Uitlaat terrein voor honden”, wg en wn route.
Bij T-splitsing RA, wg en wn route.
Bij kruising LA, wg route.
Bij 5-sprong 2de pad aan rechterhand, pad met metalen afsluitboom, de wg route wordt verlaten.
Na ca. 110m LA, smal bospad.
Bij 3-sprong met aan linkerhand het ven “Witven” rechts aanhouden, het ven op enige afstand aan linkerhand volgen, iets verder passeert men op enige afstand een bankje aan oever van het ven, voorbij het bankje schuin naar rechts richting grote eikenboom lopen.
Voorbij de eikenboom LA, iets breder recht pad, vervolgens bij kruising RA, wr route.
Bij kruising RA, wr route, smal bospad.
Bij T-splitsing LA, de wr route wordt verlaten, iets breder bospad.
Na ca. 80m, bij kruising RA, eveneens wat breder bospad.
Bij kruising LA, breed pad.
Na ca. 170m bij kruising RA, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong t.h.v. ven aan linkerhand, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong scherp LA richting bankje, smal pad met het ven “Wasven” aan rechterhand.
Bij 3-sprong aan overzijde van het ven LA, direct daarna bij kruising RA, breed pad, wb route, vervolgens het pad volgen tot bocht naar rechts voorbij de open plek met ven “Kikkerven”.
Bij kruising voorbij deze bocht LA, wb route, iets verder buigt het pad met flauwe bocht naar rechts het bosgebied in.
Bij T-splitsing LA, wb route, iets verder passeert men aan linkerhand een kleine poel.
RD, smal pad aan linkerhand negeren, vervolgens na ca. 30m bij kruising RD, wb en wn route.
Bij kruising RA, breed pad, wb en wn route.
Bij kruising LA richting picknicktafel, wn route, het meest rechtse pad van de drie parallel lopende paden met bosrand aan linkerhand volgen, de wb route wordt verlaten, vervolgens het pad door de rand van het open gebied ca. 700m volgen tot bosrand aan rechterhand, zijpaden negeren, verderop passeert men kn1 volg 50.
Bij deze bosrand RD richting metalen afluitboom, pad aan rechterhand negeren, kn50 volg 51.
Voorbij de metalen afsluitboom bij T-splitsing RA, wn route, vervolgens het pad met flauwe bocht naar links volgen tot kruising met doorgaande weg.
Bij deze kruising LA, fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, wn route, let op drukke weg!!
Voor bocht naar links RA, “Bosweg”, kn51 volg 40.
Na ca. 100m LA, “Huysvendreef”, onverhard pad, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna RD, pad “Langrepelpad” aan rechterhand negeren.
Bij ruime 4-sprong LA, “Rullen nrs 1 t/m 13 oneven”, vervolgens de weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, zijweggetje voor en achter de poel aan linkerhand negeren, verderop gaat “Rullen” over in “Laar”.
Weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, weg aan linkerhand negeren, wn route, vervolgens na ca. 45m LA, “39-41-43-45”, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, “Weindelenbeemd”, pad richting woning aan rechterhand negeren, wn route.
Bij Y-splitsing LA, pad met bosrand aan rechterhand, wn route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Broek”, kn45 volg 49, vervolgens de weg volgen tot kruising met beekje voor witte woning.
# T.h.v. het beekje gaat de tocht door het Nuenens Broek, dit deel kan drassig zijn, als alternatief bij het beekje RD, pad langs beekje aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 40m RD eveneens pad aan rechterhand negeren. Bij 4-sprong RA, “Houtrijtdreef”, onverhard pad met BL bordje “Nuenens Broek”. Na ca. 240m, t.h.v. bosrand aan linkerhand LA. Ga verder bij punt 10. voorlaatste regel, Iets voor bocht naar rechts…….

Voor het beekje RA, gras-pad, BL bordje “Nuenens Broek”, wn route, verderop voor grasland buigt het pad naar links en gaat een betonnen brugje over, ca. 100m voorbij het brugje buigt het pad naar links, wn route.
Iets voor flauwe bocht naar rechts RA, wn route, verderop voor open plek buigt het pad naar links, vervolgens waterloop aan linkerhand volgen, wn route.
Bij 3-sprong RA, pad met bosrand aan rechterhand, wn route, het pad buigt naar rechts.
Iets voor bocht naar rechts LA, smal pad met populieren aan rechterhand volgen, wn route, verderop waterloop aan rechterhand volgen, aan einde van de waterloop, voor een akker buigt het pad naar links, vervolgens het pad verder volgen tot 4-sprong, men passeert gildegebouw.
Bij deze 4-sprong RD, het doorgaande pad verder volgen, wn route.
RD, verharde weg, “Paaihurken”, weg aan rechterhand negeren, kn49 volg 48.
In bocht naar links RD, “Paaihurken”, onverhard pad met kombord “Nuenen”, wn route.
Voor woonboerderij RD, pad aan rechterhand negeren, wn route, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing LA, wn route, direct daarna voorbij bocht naar rechts LA, doodlopend weggetje.
Bij 3-sprong LA, “Broek”, onverhard pad, wn route, verderop t.h.v. witte boerderij gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Ca. 60m voorbij de boerderij RA, onverhard pad.
Iets voor metalen hek LA, smal pad met omheining aan rechterhand volgen, wn route.
Na passeren van brugje links aanhouden, direct daarna bij 3-sprong RA, kn48 volg 4, vervolgens het pad volgen tot Y-splitsing bij doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze Y-splitsing RA, fietspad langs de doorgaande weg volgen, vervolgens na ca. 60m rechts aanhouden, “Berg”, wn route.
RD, weg aan linkerhand negeren, direct daarna LA, “Jhr Marcus van Gerwenlaan”.
In bocht naar rechts RD het brugje over, “Baron van Hardenbroekpark”, vervolgens het verhard voetpad volgen tot 3-sprong met aan rechterhand een brugje.
Bij deze 3-sprong RA het brugje over, vervolgens bij T-splitsing RA, verharde weg.
Na ca. 120m LA, “Jan van Schijnveltlaan”, vervolgens de weg volgen tot het parkeerterrein, het startpunt.

BL = Brabants Landschap.
wg route = wit/groene, wr route = wit/rode en wb = wit/blauwe routemarkeringen van gemeente Helmond wandelroutes met gekleurde driehoek als richting aanduiding.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Parkeerterrein aan Jan van Schijnveltlaan bij het gemeentehuis, Jan van Schijnveltlaan 3, 5671 CK te Nuenen. Plan Route

A50, neem afrit 8-Son en Breugel vanaf de A50. Ga verder op de Bestseweg. Neem de Boslaan, Hooijdonk, Eikelkampen en Broekdijk naar de Jan van Schijnveltlaan in Nuenen. Parkeren kan op het kleine parkeerterrein aan de Jan van Schijnveltlaan of op het grotere parkeerterrein aan Jonckheer Hugo van Berckellaan.

Station Eindhoven. Bus 121 (richting Uden via Gemert) Bushalte Busstation Nuenen, Nuenen. Bushalte Lindeboom, Nuenen. Aanlooproute naar startpunt: Ga in zuidoostelijke riching op Berg naar Weverstraat. Bij 4-sprong LA naar de Beekstraat. Bij 5-sprong LA naar de Papenvoort. Na ca. 120m LA naar de Jan van Schijnveltlaan, na ca. 60m is aan rechterhand het startpunt.

Paard in weiland met in de verte molen de Roosdonck Adrie: Paard in weiland met in de verte molen de Roosdonck
Gemeentehuis Adrie: Gemeentehuis
’t Weefhuis Adrie: ’t Weefhuis
Een ven in de Papenvoortse heide Adrie: Een ven in de Papenvoortse heide
Het Nuenens Broek. Adrie: Het Nuenens Broek.
Weer richting Nuenen Adrie: Weer richting Nuenen
Molen de Roosdonck Adrie: Molen de Roosdonck

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart roosdonck-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Nuenen

1. Nienke 24 juni 2018 om 19:04

Ik heb voor het eerst gewandeld via klikprintenwandel en ben zeer tevreden over de routebeschrijving. Zeer gedetailleerd, het kan bijna niet fout gaan.

De wandeling zelf is erg afwisselend. Bos, velden, heide en vennen. Weinig last van verkeer. Ik zou de tocht zo nog een keer lopen.

2. Adrie 1 februari 2018 om 19:10

Vandaag 1 februari 2018 de wandelroute gecontroleerd. In de Stiphoutsebossen liggen er door de storm van 18 januari op diverse bospercelen veel omgewaaide bomen. Door het uitdunnen van bomen afgelopen najaar op deze percelen heeft de wind grip gekregen op de resterende bomen, met als gevolg dat er alsnog veel omgewaaid zijn. De paden waren goed begaanbaar met uitzondering van een pad, hiervoor is een tijdelijk alternatief in de routebeschrijving opgenomen. Zodra het pad weer begaanbaar is hoor ik dit graag via een reactie, bij voorbaat bedankt!. Het Nuenens Broek was zoals verwacht drassig, in dit deel zijn waterdichte wandelschoenen een noodzaak. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

1. Adrie 13 juni 2018 om 17:45

Het tijdelijk alternatief is weer uit de routebeschrijving gehaald. Alle paden zijn weer goed begaanbaar.

3. Harrie en Nellie 12 december 2016

11 dec 2016 gewandeld mooie wandeling laatste stuk ivm bomen rooien was slecht begaanbaar

4. Adrie 28 september 2016

Op 24 september 2016 de wandelroute gecontroleerd. Op enkele kleine veranderingen in de extra herkenningspunten klopte de routebeschrijving. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

5. Johanna 16 juni 2015

Gisteren weer een prachtige route gewandeld vlak bij huis.
    Volop afwisseling tussen natuur en bebouwing. Daar houden wij van. De routebeschrijving is perfect. Bedankt Adrie.

6. Hans en José van 't Hof 15 maart 2015 om 14:52

Zaterdag 14 maart deze heel gevarieerde wandeling gelopen.
    We hebben alles gezien, vennen, heide, akkervelden waterloopjes. Er zijn geen lange stukken bij wat het lopen extra fijn maakt. Zowel verhard als onverhard. We hebben er weer van genoten en hebben zelfs tijdens onze picknick op een idyllisch plekje een goudvink gezien een extraatje op deze toch al fijne dag.

7. Lennard 22 februari 2015

Vanmiddag gelopen met eerst nog grijs weer, maar later liet het zonnetje zich toch geregeld even zien…

Ik vond het een leuke en bosrijke route met geregeld afwisseling met vennen en heide. En ondanks dat ik hier ben opgegroeid ontdekte ik toch nog wel wat paadjes waar ik nog nooit was geweest.
    In het Nuenens Broek was het hier en daar zoeken naar nog enigszins beloopbare stukjes, maar met goede wandelschoenen en een broek die vies mag worden was het nog net te doen.

De beschrijving is duidelijk opgesteld en ook op het lastig te beschrijven stukje had ik geen problemen met het volgen van het traject.