Rondje Polsbroek, Hoenkoop te Zuid-Holland

15 km Wandelroute Rondje Polsbroek, te Hoenkoop

Avontuurlijke wandeling van 14,9 km. Je loopt de eerste 4,9 kilometer op de grens van de provincies Zuid-Holland en Utrecht. Hoewel de hele route over openbaar toegankelijk wandelgebied loopt, moet je wél over een goede conditie en dito wandelschoenen beschikken want het terrein is nagenoeg overal onverhard en hobbelig. Na langdurige regenval kan de ondergrond hier en daar drassig en dus lastig begaanbaar zijn. Ook zul je een aantal hekken moeten overwinnen, maar dat maakt de route volgens mij alleen maar spannender! Na zo'n 3 uur wandelen kom je precies uit bij restaurant "De Kwakel", geopend van woensdag t/m zondag, waar je heerlijk kunt verpozen.

Opgesteld door: D.T. Wolthers op: 24-11-2013

Parkeren aan de Hoenkoopse Rijweg. Beste locatie: kruising Tiendweg

• Feitelijk begint de wandelroute waar de Hoenkoopse Rijweg overgaat in de Hoenkoopse Buurtweg (links van “de Honaardhoeve”)
  • Honaardpad: je ziet een lange loopbrug, aan het einde waarvan je links een pleintje met info tegenkomt, aan de overzijde waarvan de te volgen Schenkelkade wordt aangegeven; je loopt nu globaal in zuid-oostelijke richting.
  • De plek waar de Schenkelkade overgaat in de te volgen Schutterskade, ligt enigszins verborgen: je moet niet de brug over die je direct links ziet, want rechts bevindt zich nog een brug: 2 x rechts en 1 x links en je bent bij de brug die toegang geeft tot de (tot het dorpje Polsbroek te volgen) Schutterskade.
  • Aan het einde steek je de Slangeweg over, ga door/over het hek direct linksaf langs het water. Na enkele meters kun je het water over en vervolg je het pad aan de andere oever in globaal zuid-oostelijke richting.
Parkeren aan de Hoenkoopse Rijweg. Beste locatie: kruising Tiendweg

• Na enkele kilometers ga je linksaf en volg je de Cabauwse Jacobsroute in globaal oostelijke richting.
  • Na enkele kilometers kom je bij het Kerkepad, dat je linksaf volgt, in noordelijke richting (rechtsaf gaat richting de kerk in Cabauw, waaraan dit paadje zijn naam dankt)
  • Het Kerkepad eindigt bij de Zuidzijdse weg, waar je rechtsaf en vervolgens de brug over gaat.
  • Je staat nu voor Restaurant “De Kwakel”
  • Links hiervan wordt op een bordje aangegeven dat je als wandelaar het weiland door mag.
  • Je loop door het weiland in noordelijke richting tot je een metalen brug ziet die het mogelijk maakt om de Benschoppermolenvliet over te steken.
  • Over deze brug direct linksaf tot je rechts een dammetje tegenkomt dat het mogelijk maakt om de route aan de andere zijde in dezelfde richting (globaal westelijk dus) te vervolgen.
  • Na enkele kilometers kom je de brug tegen die je op de heenweg al zag en die nu toegang geeft tot de Schenkelkade, richting het beginpunt.
Opgesteld 24 november 2013.

Daar waar de Hoenkoopse Rijweg overgaat in de Hoenkoopse Buurtweg (links van "de Honaardhoeve"), Haastrecht Hoenkoopserijweg, 2851 te Hoenkoop. Plan Route

De N228 Gouda-Utrecht, afslag Hoenkoopse Rijweg

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart rondje-polsbroek.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Er zijn geen horecagelegenheden bekend! Ken jij er één in de buurt van de wandelroute? Meldt het ons dan via de contactpagina..

1. Pia Padmos 5 april 2020 om 20:46

Als je van oer Hollandse (polder) landschappen houdt, rust & ruimte zoekt en van vogel spotten houdt, is dit een fantastische wandeling! Ik heb hem gelopen op een zonovergoten dag in de lente. Mooie uitzichten en geen asfalt!

2. Greta en Wim burger 5 januari 2014

Leuke wandeling. Goede wandelschoenen aanbevolen. Sommige stukken erg drassig. Wij hebben hem in Januari gelopen.