Rondje Martensplek, Tiendeveen te Drenthe

6 km Wandelroute Rondje Martensplek, te Tiendeveen

Dankzij een groep Amsterdamse en Utrechtse investeerders, die in 1853 het Tiendeveen aan de boermarken Spier, Wijster en Drijber kochten, is dit gebied ontstaan. Johan Coenraad Rahder was een van de participanten in de onderneming. Hij kreeg de dagelijkse leiding bij de vervening, vlak daarna was hij alleen eigenaar van het Tiendeveen. De naam Tiendeveen verwijst naar de middeleeuwse tiende, een belasting in de vorm van een tiende deel van de opbrengsten die jaarlijks in natura aan de kerk betaald moest worden. De wijken gegraven voor de afwatering van het veen en later voor de afvoer van de turf, heeft hij namen gegeven van de Amsterdamse grachten. Je komt hier o.a. de namen Kattenburg, Singel, Keizers gracht en Heren gracht tegen. Het Linthorst Homan kanaal heette vroeger Wilhelmina vaart, vernoemd naar de vrouw Van Rahder, en is omstreeks 1860 gegraven vanuit de Hoogeveense vaart. De verveende gronden waren van slechte kwaliteit. Na de vervening zijn er op grote schaal bossen aangeplant. In de bossen is een rijke flora en fauna ontstaan. Je kunt er o.a. dalkruid, lelietjes van dalen, bosbessen, salomonszegel en verschillende soorten varens vinden. De buizerd, wielewaal, blauwborst, karekiet en koekoek zijn een aantal van de vele vogelsoorten in dit gebied. Benodigdheden: stevige wandelschoenen en insectenspray.

Opgesteld door: Grand Café Hotel Martensplek op: 29-9-2020

1. Loop met de rug naar de hoofdingang van het hotel/grand café/ clubhuis van de golfclub Martensplek richting de parkeerplaats en ga daar naar rechts, loop achter de afslagplaats (de driving-range) langs en ga na ongeveer 200 meter vanaf het startpunt het 1ste pad RA, een graspad (loop niet door tot de afslag bij hole 1!).
  2. Aan het einde van dit pad LA.
  3. Ga bij de golfbaan aangekomen RA, een pad langs de golfbaan en ga RD tot aan het einde. Het pad komt uit op een klinkerweg.
  4. Ga hier LA. Even verder is aan de rechterkant camping de Beukenhof. Loop in de richting van een brug over het Kanaal.
  5. Ga bij de kruising, bij ANWB-paddenstoel 24933, vóór de brug LA, Kanaal O.Z. Tiendeveen.
  6. Na een poosje is links weer de golfbaan zichtbaar. Direct voorbij de golfbaan is een dam/brug. Ga de dam over en dan direct het 1ste pad LA, het bos in.
  2. Aan het einde van dit pad LA.
  7. Daarna het 1ste pad RA, een smal slingerend paadje door het bos. Volg dit pad en houd bij splitsingen telkens rechts aan tot het pad uitkomt bij een sloot.
  8. Ga hier LA, langs de sloot. Rechts is een open plek.
  9. Aan het einde RA, over een dam en dan RD.
  10. Ga bij een splitsing RA en daarna direct LA (eigenlijk gewoon RD).
  11. Ga na ongeveer 240 meter bij het bordje Kattenburg RA.
    * Voor de kortere route van 4,6 km.: ga hier niet RA, maar gewoon RD en ga het 1ste pad LA, kom bij een open plek, ga RD, loop in de richting van een huis met rode dakpannen, ga voorbij het huis nog steeds RD het bos in en ga verder bij punt 20.
  12. Ga direct het 1ste pad LA. Volg dit slingerende paadje, er staan hier veel bosbessenstruiken.
  13. Ga aan het einde RA. Loop nu aan het rand van het bos. Links is een bosbessenkwekerij! Nu, juni 2020, ligt er een obstakel in de vorm van een omgevallen boom!
  14. Aan het einde van de kwekerij, bij een splitsing rechts aanhouden.
  15. Aan het einde RA. Links is het Kanaal zichtbaar.
  16. Bij een splitsing rechts aanhouden. Links is een afsplitsing van het Kanaal, een wijk.
  17. Aan het einde van dit pad LA.
  18. Ga bij een kruising van paden RD. Links is een open plek. Loop in de richting van een huis met rode dakpannen.
  19. Even verder is rechts ook een open plek. Loop voor het huis langs en loop nog steeds RD het bos in.
  20. Ga op een kruising van smalle paden, bijna aan het einde, RA.
  21. Dit bospad komt uit op de weg. Steek de weg over en ga LA verder over het fietspad.
  22. Volg het fietspad tot een bord van het Recreatieschap Drenthe, waar een fietsbord verwijst naar fietsknooppunt 24.
  23. Steek LA de weg over en loop een half verharde weg op, die uitkomt bij het startpunt: Hotel, Grand Café Martensplek. Er is hier een terras met uitzicht over de golfbaan en geniet hier op het gezellige terras van een hapje en een drankje.
RA = rechtsaf; LA = linksaf; RD = rechtdoor.

Pleintje voor de entree van Grand Cafè Martensplek, Haarweg 22, 7936 TP te Tiendeveen. Plan Route

Parkeren kan langs de zijweg van de Haarweg bij Grand Café Hotel Martensplek.

De ingang van het hotel, punt 1 Martensplek: De ingang van het hotel, punt 1
Ingang van het bos, punt 2 Martensplek: Ingang van het bos, punt 2
Langs de golfbaan, punt 3 Martensplek: Langs de golfbaan, punt 3
Brug over het Kanaal, punt 5 Martensplek: Brug over het Kanaal, punt 5
Een pad langs de golfbaan, punt 6 Martensplek: Een pad langs de golfbaan, punt 6
Het kanaal, punt 7 Martensplek: Het kanaal, punt 7
Bosbessen, punt 12 Martensplek: Bosbessen, punt 12
Het kanaal, punt 15 Martensplek: Het kanaal, punt 15
Het terras, punt 23 Martensplek: Het terras, punt 23

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart rondje-martensplek.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.