Rond het Reindersmeer, Well te Limburg

12 km Wandelroute Rond het Reindersmeer, te Well

Wandeltocht door de Bosscherheide en de Bergerheide beide gelegen aan het Reindersmeer midden in het Nationaal Park de Maasduinen. De Bosscherheide en de Bergerheide maken deel uit van een uitgestrekte gordel van rivierduinen, de Maasduinen die ontstaan is tijdens de laatste ijstijd meer dan 11000 jaar geleden. In de Bergerheide gaat de wandeltocht door een groot heidegebied met een opvallende heuvel de Springberg en aan de andere zijde door een begrazingsgebied. Het Reindersmeer, een 130 ha groot meer is ontstaan door zandwinning in de jaren 60 in de 20ste eeuw. Momenteel is het een natuurgebied in ontwikkeling. De oevers zijn begroeid met heide, gras en overige planten. Daartussen liggen poelen en vennen op een ondoordringbare (leem)laag. 99% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 14-1-2021, laatst bijgewerkt op: 9-11-2023

Loop vanuit het bezoekerscentrum naar de brug over de sluis, op de brug en met de rug naar het bezoekerscentrum RA vertrekken, de weg volgen tot grindpad aan rechterhand tussen het parkeerterrein P2 voor bussen en auto’s, zijpaden negeren.
Bij dit pad RA, grindpad met parkeerterrein voor auto’s aan linkerhand, kn11 volg 37.
Voorbij het parkeerterrein RD, grindpad aan rechterhand negeren, kn37 volg 17.
Voorbij landbouwperceel aan linkerhand RD, ruiterpad op linkerhand negeren, het grindpad buigt naar links.
Na ca. 100m, t.h.v. bordje “Privé terrein” LA, smal bospad, wn route, iets verder passeert men een hoge heuvel.
Bij 3-sprong LA, wn route.
Bij kruising met ruiterpad RD, het pad verder volgen tot T-splitsing voor een landbouwperceel.
Bij deze T-splitsing RA, kn17 volg 66, vervolgens bij kruising met ruiterpad RD.
Na verlaten van het bos, het pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Voor het Reindersmeer, bij Y-splitsing links aanhouden, pad met het meer op rechterhand, kn66 volg 99, verderop t.h.v. een picknicktafel buigt het pad langs het meer naar rechts, wn route.
RD, pad op linkerhand negeren, kn99 volg 49.
Na ca. 80m, het zanderige pad langs het meer met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route, het licht stijgend zanderige pad met bosschages aan linkerhand volgen tot pad aan linkerhand iets voorbij hoogste punt van een stuifduin aan linkerhand en aan rechterhand een poel voor het meer met een pad tussen de poel en het meer.
Bij dit pad LA, pad door de bosschages.
Voorbij de bosschages, bij kruising met ruiterpad LA, ruiterpad.
Na ca. 150m, voor eik in de bosschages aan rechterhand RA, het smalle pad dat voorbij bosschages door het heidegebied gaat en met een grote boog links langs de heuvels gaat volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, pad met grind-/fietspad.
Ca. 100m voorbij flauwe bocht naar links met picknicktafel RA, pad door een bosperceel, na verlaten van het bosperceel RD door de rand van het open gebied met bosschages aan linkerhand richting houten poort met klaphek lopen, voorbij het klaphek door begrazingsgebied met afrastering aan linkerhand, voorbij het bosperceel verder RD door het open gebied lopen met eiken aan linkerhand, verderop voor breed open gebied buigt het pad naar links met bosschages en eiken aan linkerhand.
Na verlaten van het begrazingsgebied via klaphek RA, pad met landbouwperceel aan linkerhand.
Voorbij het landbouwperceel RD, pad aan rechterhand negeren, vervolgens voorbij houten afsluitboom en bordje “Gemeentebossen Bergen” eveneens RD, pad langs heideveld aan linkerhand negeren, het pad met iets verder bord “Geen toegang voor ruiters” volgen tot flauwe bocht naar rechts, zijpad negeren.
In deze flauwe bocht LA, verderop buigt het pad naar links en gaat om een komvormige laagte, aan overzijde van deze laagte buigt het pad naar links en gaat door een 2de laagte met voorbij een heuveltje aan linkerhand iets voor de bosrand een picknicktafel.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing RA, grindpad, kn44 volg 43.
In bocht naar links van het grindpad RD richting picknicktafels, direct daarna bij T-splitsing LA, zanderig pad met een laagte aan rechterhand.
Voorbij picknicktafel, bij Y-splitsing rechts aanhouden, grindpad, voor een mooi uitzicht over een stuifzandgebied Paddenhoek even naar het bankje met informatiepaneel op de heuvel aan linkerhand lopen.
Voorbij picknicktafel, in flauwe bocht naar links van het grindpad rechts aanhouden, pad met verder met het meer aan rechterhand volgen.
Na ca. 100m, voorbij een laag heuveltje aan linkerhand LA, het meer wordt verlaten.
RD, grindpad, grindpad aan linkerhand en ruiterpaden negeren, iets verder t.h.v. bord “Fietsroutenetwerk knooppunt 29” RA, wn route.
In 2de flauwe bocht naar rechts van het grindpad links aanhouden, kn43 volg 39.
Na ca. 120m LA, wn route, verderop voorbij 2de bocht naar rechts gaat het pad door de bosrand met een landbouwperceel aan linkerhand.
Ca. 60m voorbij het landbouwperceel RD, pad aan linkerhand negeren, het pad verder volgen tot een bankje aan rechterhand aan voet van een stuifduin.
T.h.v. het bankje RD, pad aan linkerhand negeren, kn39 volg 38.
In laagte RA door open gebied, kn38 volg 45, groene route, verderop ruim voorbij een bankje buigt het pad naar links, ca. 120m voorbij deze bocht buigt het pad met flauwe bocht naar rechts het bos in.
Bij 3-sprong RA, groene (groene routepaaltjes) route, de wn route wordt verlaten.
Ruim voorbij bocht naar links, bij kruising met smal pad RD, groene route, iets verder passeert men aan rechterhand bankje met uitzicht over het open gebied.
Bij kruising met ruiterpad RD, groene route, men volgt nog steeds een half open strook aan rechterhand, verderop volgt het pad aan rechterhand het ruiterpad 72 (zie achterzijde van het ruiterpaaltje), in het bos komen beide paden samen en buigt naar links, groene route.
Bij Y-splitsing RA, direct daarna bij ruime 4-sprong LA richting “Reindersmeer”, zie houten bord “Wandelroute Reindersmeer”, G-R route, de groene route wordt verlaten.
Bij kruising met grindpad RD, G-R en wn route.
Voor het Reindersmeer, bij T-splitsing LA, G-R en wn route, het pad met het meer aan rechterhand ca. 250m volgen tot zanderige open plek aan rechterhand met picknicktafel t.h.v. 2de eilandje in het meer.
Bij deze zanderige plek rechts aanhouden de linkerzijde van zanderige plek oplopen, G-R en wn route, iets verder passeert men aan linkerhand een poel, voorbij de poel gaat het pad door bosschages en buigt met ruime bocht naar rechts, voorbij de bosschages passeert men aan linkerhand twee poelen, het pad verder volgen tot een grindpad met aan rechterhand een picknicktafel, let op de routepaaltjes.
Bij het grindpad rechts aanhouden, grindpad met het meer aan rechterhand, G-R route.
Het grindpad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, grindpad aan linkerhand negeren, kn47 volg 48, de G-R route wordt verlaten, aan linkerhand passeert men een picknicktafel.
RD, pad richting uitkijkpunt met vogelkijkhut aan rechterhand negeren, voor bezoek even de heuvel oplopen, het grindpad verder volgen tot Y-splitsing.
Bij deze Y-splitsing links aanhouden, kn48 volg 67, iets verder het grindpad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren.
In bocht naar links van het grindpad rechts aanhouden, onverhard pad met “speelbos” aan linkerhand.
Voorbij het “speelbos”, bij 4-sprong RA de brug over.
Aan overzijde, bij T-splitsing LA, kn67 volg 37.
Na ca. 200m links aanhouden richting het bezoekerscentrum, het startpunt.

SLL=Stichting het Limburgs Landschap.
Wandelnetwerk “Wandelroute netwerk gemeente Bergen”:
rood/witte markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting.

Bezoekerscentrum Maasduinen, Bosserheide 3B, 5855 EA te Well. Plan Route

Parkeren kan op een van de parkeerterreinen bij het bezoekerscentrum.

Bushalte Kasteellaan, Well. Aanlooproute: Langs de N271, met de rug naar het parkeerterrein LA vertrekken, fietspad langs doorgaande weg volgen, vervolgens aan einde van dit parkeerterrein RA doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!!, fietspad aan linkerzijde van de "Wezerweg" volgen. Voor bocht naar links LA door klaphek, kn37 volg 38. RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna bij 3-sprong links aanhouden, de wn route wordt verlaten, verderop t.h.v. inrit woning nr.57 buigt het pad naar links en gaat over in een grindpad. Start bij punt 5 laatste regel.

Uitzicht over het Reindersmeer Adrie: Uitzicht over het Reindersmeer
Zonsopkomst over het meer Adrie: Zonsopkomst over het meer
Op de achtergrond de Springberg Adrie: Op de achtergrond de Springberg
Doorkijk naar de Springberg Adrie: Doorkijk naar de Springberg
Begroeiing op de oever van het meer Adrie: Begroeiing op de oever van het meer
Het smallere deel in het meer Adrie: Het smallere deel in het meer
Stuifzandgebied Paddenhoek Adrie: Stuifzandgebied Paddenhoek
De sluis met op de achtergrond het bezoekerscentrum Adrie: De sluis met op de achtergrond het bezoekerscentrum
De sluis Adrie: De sluis

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart rond-het-reindersmeer.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Bosbrasserie In de Sluis

Bosserheide 3B
5855 EA Well

1. Mariëlle 3 december 2023 om 11:49

Op deze prachtige winterse zonnige zondagochtend deze wandeling gestart rond 9 uur. Wij hebben al zo vaak ‘ rondje Reindersmeer’ gelopen maar nu dus volgende de route van Adrie. Wat een pareltje weer, echt volop genoten van deze route!

2. Mirjam van Velzen 25 januari 2021 om 15:00

Vandaag deze prachtige route in de sneeuw gelopen, we hebben genoten! De route is ook goed beschreven