Rond het Keelven, Someren te Noord-Brabant

11 km Wandelroute Rond het Keelven, te Someren

Wandeltocht door de Somerense Heide en de Lange Bleek. Het voorheen saaie bosgebied Somerense heide heeft in enkele jaren tijd een metamorfose ondergaan. Het bos was blokvormig van opzet, recht-toe-recht-aan. De bosaanleg en het beheer waren voornamelijk gericht op de houtproductie. Omdat dit niet meer nodig was, is besloten om het bos rondom het Keelven om te vormen tot een natuurlijker geheel. Het is nu een gevarieerd bos met veel afwisseling in boomsoort, leeftijd en structuur. Dood hout, natuurlijke verjonging, oud bos en mengingen zijn nu kenmerkend aan het gebied. Vooral het gebied rondom het Keelven is daardoor zeer aantrekkelijk geworden. De Lange Bleek is ooit een landgoed van de familie Elias geweest. Een interessant gebied met open heidegebieden en een mooi ven, genaamd Eliasven of Bultven. 99% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 24-8-2017

Op diverse punten wordt verwezen naar route paaltjes. De vermeldingen zijn alleen bedoeld als extra herkenningspunten.
Met de rug naar het parkeerterrein RA vertrekken, verharde weg.
Bij kruising RA, grindpad, kn90 volg 88, vervolgens het pad volgen tot 5-sprong met verhard fietspad, zijpaden negeren.
Bij deze 5-sprong met bankje RD, kn88 volg 86, verderop t.h.v. bankje en ven aan rechterhand buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, wn route.
Bij T-splitsing RA, breed pad, de wn route wordt verlaten.
Voor rand bosgebied aan linkerhand LA, smal pad met BL bordje “Lange Bleek”, na ca. 160m buigt het pad naar links het bosgebied in.
Bij 3-sprong RA, breder bospad.
Bij T-splitsing LA, wn route.
Na passeren van open plek RD, pad aan linkerhand negeren, wn route, vervolgens na ca. 50m RA, smal bospad, verderop voor ven buigt het pad naar links.
Na het verlaten van het ven bij kruising RA, smal bospad.
Bij 4-sprong t.h.v. hoek in afrastering RA.
Iets voor flauwe bocht naar rechts LA, smal bospad niet ver van rand bosgebied, na ca. 40m buigt het pad naar links verder het bos in.
Bij T-splitsing voor afrastering RA, afrastering langs half open heidegebied aan linkerhand volgen.
Na ca. 60m LA door klaphek, het smalle pad door heidegebied volgen.
T.h.v. dichter bosperceel met beuken RD, pad aan rechterhand negeren, iets verder buigt het pad naar links.
Na passeren van klaphek bij kruising LA, breed pad, G-B route, nu even goed kijken na ca. 40m RA, smal bospad, G-B route, vervolgens het pad ca. 330m volgen tot 4-sprong met aan rechterhand een klaphek, zijpaden negeren, iets voor de 4-sprong wordt het pad breder en met afrastering aan rechterhand.
Bij deze 4-sprong RA door het klaphek, G-B route.
Bij Y-splitsing voor houten hek met klaphek scherp LA, wn route, de G-B route wordt verlaten, vervolgens de rand van het gebied volgen tot klaphek.
Ca. 40m voorbij het klaphek RD, kn81 volg 84, het pad buigt naar rechts.
Bij T-splitsing met bankje LA, bosrand volgen, kn84 volg 86.
RD, bospad met BL bordje “Lange Bleek” aan linkerhand negeren, voor akker het smalle pad aan linkerhand volgen, wn route, vervolgens het pad aan de rand van het bosgebied volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, direct daarna LA, bospad, kn86 volg 99 het kn paaltje staat in het zijpad, vervolgens het pad volgen tot pad aan rechterhand t.h.v. bankje, zijpaden aan linkerhand negeren.
Bij dit pad RA, wn route, smal bospad.
Bij kruising LA, W-R route, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising t.h.v. hoek in afrastering LA, W-R route.
Bij kruising met verhard fietspad RD, pad met afrastering aan rechterhand volgen, zowel het pad tegen als iets verder van de afrastering kan gevolgd worden, verderop komen beide paden weer samen, W-R route.
Bij kruising RD, W-R route.
Bij T-splitsing LA, bosrand aan linkerhand volgen, W-R route.
Bij kruising RA door klaphek, vervolgens na ca. 30m LA, smal pad door heide volgen, W-R route.
Bij T-splitsing t.h.v. vogelkijkhut RA, de W-R route wordt verlaten, vervolgens het grindpad langs het grote ven volgen tot de heuvel links van smalle deel in het ven, zijpaden negeren, verderop passeert men kn99 volg 98.
Bij 4-sprong voor deze heuvel RD de heuvel oplopen, pad met ANWB “Keelven” routebordje, kn98 de wn route wordt verlaten, het pad loopt parallel aan het grindpad.
Op heuvel RD richting picknicktafel, pad aan rechterhand negeren, de ANWB “Keelven” route wordt weer verlaten.
Na passeren van de heuveltop links aanhouden richting het grindpad, vervolgens aan voet van de heuvel RD, het grindpad volgen.
Na ca. 90m rechts aanhouden, het pad loopt parallel aan het grindpad, bosschages tussen beide paden.
Voorbij bankje, aan einde van de bosschages RA, vervolgens na ca. 30m bij kruising RD, W-R route.
Na het passeren van klaphek bij T-splitsing RA, W-R route, direct daarna LA, smal bospad.
Bij 4-sprong RD, W-R route.
Bij 4-sprong RD, het pad kruist een verhard weggetje, breed pad langs de bosrand volgen, W-R route.
T.h.v. klein houten gebouwtje op het golfterrein LA, smal bospad, W-R route.
Doorgaand pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren
Bij T-splitsing LA, de W-R route wordt verlaten, vervolgens na ca. 30m RA, smal slingerend bospad, halverwege dit pad passeert men klein knuppelbrugje.
Bij T-splitsing LA, vervolgens het pad volgen tot kruising met verhard fietspad.
Bij deze kruising RD, W-R route.
Bij T-splitsing voor trimparcoursbord 1 “hekjes springen” RA, W-R route.
Bij T-splitsing RA, breed pad, de W-R route wordt verlaten.
Bij kruising RD, verhard weggetje, voorbij schuur gaat het weggetje weer over in een onverhard pad.
Ca. 35m voorbij deze overgang LA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, grindpad.
Bij kruising RA, verharde weg, “Bosrandweg”, vervolgens de weg volgen tot parkeerterrein, het startpunt.

Legenda
RA = rechtsaf
RD = rechtdoor
LA = Linksaf
BL = Brabants Landschap.
W-R = LAW pad met wit-rode route markeringen
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppunt paaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor een netwerk paaltje met alleen richting aanduiding.

Parkeerterrein natuurpoort Vennenhorst, Bosrandweg 6, 5711 RJ te Someren. Plan Route

A67, neem afrit 35-Someren. Volg de N266 naar de Provincialeweg in Someren. Vervolgens de weg volgen tot afslag Natuurpoort Vennenhorst. Er is een ruim parkeerterrein bij de natuurpoort.

Station Heeze. Buslijn 266 richting Deurne. Bushalte Keelven, Huize Witven/Prov.weg

Het Bultven Adrie: Het Bultven
Heidegebied in de Lange Bleek Adrie: Heidegebied in de Lange Bleek
De Lange Bleek Adrie: De Lange Bleek
Het Keelven Adrie: Het Keelven
Bosgebied de Somerense Heide Adrie: Bosgebied de Somerense Heide
Schotse hooglanders Adrie: Schotse hooglanders

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart rond-het-keelven.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

De Soete Inval Vennenhorst

Bosrandweg 6
5711 RJ Someren

1. Marij Verhoeven 14 november 2017 om 14:55

Prachtige, gevarieerde route. Perfecte beschrijving.

2. Johanna 11 september 2017 om 16:33

Hartstikke leuke route. Ik zeg DOEN! De beschrijving is perfect. Bedankt Adrie.