Rond de Witte Bergen, Someren-Eind te Noord-Brabant

14 km Wandelroute Rond de Witte Bergen, te Someren-Eind

Wandeltocht door het waterbergingsgebied de Starkriet in het beekdal van de Aa, langs de Eeuwselse Loop op het golfterrein ‘t Woold en het bosgebied de Witte Bergen. De Starkriet ligt langs de bovenloop van de Aa en is aangelegd in 2004, met als doel bij wateroverlast het water te bufferen. Men heeft de Aa in het gebied weer een meanderend verloop gegeven met een overstromingsgebied van 50 ha. Het inmiddels ruim 10 jaar oude gebied is een mooi natuurgebied geworden. Om het gebied is een graskade aangelegd, de tocht gaat deels over deze graskade maar ook door het gebied. Zou het water toch te hoog staan, het is tenslotte een waterbergingsgebied, dan kan men de graskade om het gebied blijven volgen. Na verlaten van het waterbergingsgebied gaat de tocht via het golfterrein ’t Woold richting de Witte Bergen. Op het golfterrein wordt een mooi pad langs de Eeuwselse Loop gevolgd. De Witte Bergen heeft zijn naam te danken aan de zandverstuiving die er is geweest. Zoals op zoveel plaatsen is het stuifzandgebied begin 20ste eeuw omgevormd tot productiebos, later zijn de "bergen" afgegraven voor de aanleg van de N279. Momenteel is het een aantrekkelijk wandelgebied geworden met een enorme visvijver met daar omheen een gevarieerd bosgebied. 73% van deze wandeltocht is onverhard.
De wandeling gelopen door Willem, fotoverslag met uitgebreide achtergrond informatie.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 4-3-2019, laatst bijgewerkt op: 5-2-2023

Met de rug naar het plein “Einderplein” voor “De Einder” RA vertrekken.
RD, “Nieuwendijk”, weg aan rechterhand negeren, direct daarna voor horecagelegenheid LA, “Willem Alexanderlaan”, verderop voorbij basisschool “De Vonder” buigt de weg naar links, de weg verder volgen tot T-splitsing voor plantsoen, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing RA, “Van den Eijndelaan”, direct daarna voorbij het plantsoen LA, “Sloot”, verhard voetpad tussen plantsoen en kleine woningen, vervolgens doorlopen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing LA, doorgaande weg, iets verder RA het viaduct richting “Asten Heusden” over, “Kwart voor Twaalf”.
Bij T-splitsing LA, “Teunis Spekbaan”, kn39 volg 42, vervolgens voor bankje RA, onverhard pad met metalen afsluitboom, de wn route wordt verlaten, verderop passeert men een brugje en een bankje.
Na verlaten van het waterbergingsgebied, bij kruising op graskade LA, pad over graskade, kn40 volg 42.
In bocht naar rechts van de graskade LA, smal pad door het waterbergingsgebied.
# Zou het pad door het waterbergingsgebied te nat zijn, de graskade verder volgen tot betonnen brug bij een grote stuw en aan rechterhand een kleine stuw, ga verder bij 2de deel van de volgende regel
Op graskade, bij T-splitsing LA, iets verder voor betonnen brug RA de kleine stuw over, kn42 volg 43, aan overzijde RA met brede waterloop aan rechterhand, verderop voorbij het bosperceel buigt het pad naar links met in deze bocht kn43 volg 62.
RD, brugje aan rechterhand negeren, kn62 volg 78.
Bij kruising RA de brug over, verharde weg met gescheiden fietspad, kn78 volg 60.
Iets voorbij woning nr.15 RA, onverhard pad, eikenlaan met bosschages aan linkerhand, kn60 volg 63.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna kan men als extra het “Verkespejke” lopen langs achterzijde van de boerderij volg # “Verkespejke” zo niet ga voor de boerderij LA, “Broekstraat”, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
# “Verkespejke”, RD het onverhard pad rechts van boerderij inlopen, iets voorbij loodsen LA het perceel met poelen inlopen,kn63 volg 48, het smalle gras-pad aan rechterzijde volgen, iets verder buigt het pad naar links en gaat een klein stukje door bosschages, verderop nogmaals naar links, het smalle pad aan rechterzijde verder volgen tot kruising met verharde weg. Bij deze kruising RD door houten voetgangerssluis aan overzijde van de weg, kn48 volg 65. Ga verder bij punt 3 laatste regel 2de deel van zin beginnen bij gras-pad met flauwe bocht naar rechts….………

Bij ruigtegebied LA door houten voetgangerssluis, kn48 volg 65, direct daarna het pad met flauwe bocht naar rechts door het ruigtegebiedje volgen, verderop gaat het pad slingerend door het bos, na verlaten van het bos gras-pad met bosschages aan linkerhand, bij golfterrein het gras-pad tussen golfterrein en houten omheining met de omheining aan linkerhand volgen.
Iets voorbij insectenhotel RD, pad door perceel (gedenkbos) met enkele picknicktafels en bankjes aan linkerhand negeren, iets verder buigt het pad naar rechts, wn route, het pad buigt om een poel en volgt vervolgens een beekje aan rechterhand, verderop bij brugje het beekje oversteken en de andere zijde van het beekje volgen.
Voorbij metalen poort, bij T-splitsing RA, verharde weg, kn65 volg 23, de weg volgen tot breed pad met gescheiden verhard fietspad aan linkerhand voor bosrand.
Bij dit pad LA, breed onverhard pad met gescheiden verhard fietspad en bosrand aan rechterhand, kn23 volg 83, het pad volgen tot pad aan rechterhand aan einde van het golfterrein aan linkerhand met iets verder een woning.
Bij dit pad RA door houten poort, grindpad, “Han Wessels pad”, de wn route wordt verlaten.
Voorbij houten gebouwtje, bij 4-sprong met aan linkerhand een poort RD, “Vier Eijkenpad”, iets verder in flauwe bocht naar rechts van het grindpad links aanhouden, “Vier Eijkenpad”, stijgend onverhard pad met golfterrein aan rechterhand, verderop buigt het pad met ruime bocht naar rechts.
In bocht naar rechts LA door houten voetgangerssluis naar het brede zandpad lopen, direct daarna bij T-splitsing RA, breed zandpad met afrastering aan rechterhand, vervolgens na ca. 50m LA, bospad met houten afsluitboom, wn route, het pad met verderop een waterplas (visvijver) aan rechterhand ca. 700m volgen tot 3-sprong met aan rechterhand een aardendam in de waterplas.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, wn route, de visvijver aan rechterhand verder volgen, na ca. 30m links aanhouden het hoger gelegen pad door de bosrand volgen met de visvijver aan rechterhand, verderop voorbij brugje ook het hoger gelegen pad volgen met de visvijver aan rechterhand.
T.h.v picknicktafel en schuilhut RD, het hoger gelegen pad met de visvijver aan rechterhand verder volgen tot kruising met smal verhard voetpad en aan linkerhand schuilhut en groen gebouwtje
Bij deze kruising RD, wn route, het pad volgen tot 5-sprong direct na een bankje en links van het pad een afvalbak, bij deze 5-sprong komt het lager gelegen pad pal naast de visvijver samen met het gevolgde pad, zijpaden negeren.
Bij deze 5-sprong RD het hoger gelegen pad weer inlopen, direct daarna bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route, men volgt nog steeds het iets hoger gelegen pad met de visvijver aan rechterhand.
Bij 4-sprong met aan rechterhand aardendam in visvijver LA, licht stijgend pad, wn route.
Iets voor smalle zijde van de visvijver LA, wn route, vervolgens bij kruising met breed pad RD, smal pad met houten afsluitboom, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, pad door de bosrand.
RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna RA. kn15 volg 49.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
Voorbij bosperceel met bankje RA, onverhard pad met bosrand aan rechterhand, kn49 volg 40.
Op graskade voor het waterbergingsgebied, bij kruising LA, pad over graskade, kn40 volg 38.
Bij kruising RA, fietspad langs doorgaande weg, wn route.
Voorbij brug over beek de Aa RA, pad over graskade, wn route, verderop buigt het pad over de graskade naar links.
Bij kruising RA brug over, fietspad langs doorgaande weg, kn38 volg 39.
LA, “Kwart voor Twaalf”, kn39 volg 37, men passeert weer het viaduct.
Bij T-splitsing RA, “Sluisstraat”, de weg volgen tot woning nr.35 rechts van de weg.
T.h.v. deze woning LA, “Zomerbloemstraat”.
Bij T-splitsing RA, de weg volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, “Nieuwendijk”, de weg volgen tot plein “Einderplein” aan rechterhand, het startpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting.

Multifunctionele accommodatie De Einder, Einderplein 1, 5712 CE te Someren-Eind. Plan Route

Parkeren kan in de directe omgeving van het plein.

Bushalte De Meer, Someren vervolgens buurtbus naar bushalte Nieuwendijk in Someren-Eind.

Waterbergingsgebied Starkriet, de Aa Adrie: Waterbergingsgebied Starkriet, de Aa
Waterbergingsgebied Starkriet, brugje over de Aa Adrie: Waterbergingsgebied Starkriet, brugje over de Aa
Waterbergingsgebied Starkriet Adrie: Waterbergingsgebied Starkriet
Beekdal van de Aa, natte graslanden Adrie: Beekdal van de Aa, natte graslanden
Insectenhotel Adrie: Insectenhotel
De Eeuwselse Loop Adrie: De Eeuwselse Loop
Wehrmachthuisje Asten-Heusden Adrie: Wehrmachthuisje Asten-Heusden
De Witte Bergen, visvijver Adrie: De Witte Bergen, visvijver

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart rond-de-witte-bergen.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Someren-Eind

Golfbaan het Woold Asten

Gezandebaan 46a
5725 TN Heusden

Brasserie 't Turfke op ca. 500m

Gezandebaan 29A
5725 TM Heusden

1. Adrie 5 februari 2023 om 18:04

Naar aanleiding van een melding dat de werkzaamheden bij het Starkriet afgerond zijn de wandeltocht gecontroleerd. Het pad is opengesteld, de bouwhekken zijn verdwenen en inlaat van de vispassage is aan de bovenzijde afgedekt met betonplaten en rooster. Ook door het waterbergingsgebied Starkriet gelopen, dit was nog goed te doen met hoge wandelschoenen. De tijdelijke omleiding verwijderd en de routebeschrijving is aangepast aan de nieuwe situatie. Veel wandelplezier!

2. Adrie 29 september 2022 om 15:21

Waterschap Aa en Maas is het beekdal van de Aa en Kleine Aa klimaatbestendiger aan het maken. Een van de werkzaamheden is het aanleggen van een vispassage bij de stuwen aan de rand van het Starkriet. Hiervoor is het pad over de graskade langs het Starkriet afgesloten. Volg voorlopig de tijdelijke omleiding beschreven bij punt 3 zie ook de oranje lijn op de Google Maps kaart.

3. Margriet 6 november 2021 om 21:58

Wat een prachtige wandelroute met veel afwisseling. En dan die mooie herfstkleuren maakt deze tocht nog mooier!

4. Fred Guitjens 23 mei 2021 om 15:19

Vandaag gelopen op gpx top en super mooi afwisselend compliment aan de makers en deze website

5. Yvonne 27 oktober 2020 om 14:22

Mooie route, lekker veel onverhard. We hebben fijn gewandeld en genoten van de herfstkleuren en paddenstoelen. Adrie bedankt voor het maken van deze route.

6. Willem van Gerwen 22 mei 2020 om 13:57

Beste Adrie.
    Deze tocht gelopen op woensdag 13 mei 2020. Mooie route en een duidelijke routebeschrijving.

Eén opmerking.
    Onder punt 2 staat “Bij T-splitsing op graskade LA, direct daarna RA de kleine stuw over, kn42 volg 78, aan overzijde buigt het pad….”.
    Dat moet zijn: “Bij T-splitsing op graskade LA, direct daarna RA de kleine stuw over, kn42 volg 43, aan overzijde buigt het pad….”.
    Verslag en fotoreportage

1. Adrie 22 mei 2020 om 15:09

Willem van Gerwen bedankt voor het melden! Het nummer is aangepast. Stonden er nieuwe knooppuntpaaltjes tussen knooppunt 42 en 78?

2. Willem van Gerwen 22 mei 2020 om 16:34

Ja Adrie. Er staan nieuwe paaltjes, maar het is niet erg voor de duidelijkheid van de route dat je ze niet allemaal vermeldt. Ik heb die nieuwe helaas niet opgeschreven, zodat ik je die niet kan doorgeven.

3. Adrie 22 mei 2020 om 16:47

Willem het volstaat dat je ze gezien hebt, bedankt!. Op de kaart van Routebureau Brabant zijn de nummers en de plek waar ze staan vinden. De nieuwe knooppuntnummers staan nu ook in de routebeschrijving.