Rond de plassen van Vlietland, Leiden te Zuid-Holland

18 km Wandelroute Rond de plassen van Vlietland, te Leiden

Tussen Leiden, Voorschoten en Leidschendam liggen het recreatiegebied Vlietland en de vogelplas Starrevaart. Het is een door zandwinning tot stand gekomen natuur- en recreatiegebied met diverse interessante natuurterreinen die rijk zijn aan vogels. De vogelplas Starrevaart werd in 1987 en 1995 in fasen aangelegd als compensatie voor het weggraven van het natuurgebied Meeslouwerpolder. Het hart van Vlietland wordt gevormd door een grote waterplas van zo'n 150 hectare. Een deel van het gebied wordt begraasd door Schotse Hooglanders. Hoewel het recreatiegebied Vlietland vlak naast de zeer drukke A4 ligt, is er door de beplanting meestal weinig van te merken. Zeker als de wind - zoals gebruikelijk - noord of west is.

Opgesteld op: 31-12-2007, laatst bijgewerkt op: 28-5-2018

Delen van de route zijn te lopen in de varianten van 7km of 9km.

RA vanuit station Leiden Lammenschans (Melchior Treublaan). 50m voor einde even R en daar de Kanaalbrug oversteken. RA over de spoorwegovergang. RD voetpad; bij bruggetje RA; einde fietspad LA, na 50 m RA over het voetgangersbruggetje het schelpenpad volgen. We lopen hier door polderpark Cronesteyn en volgen voor enkele kilometers het met rood-witte stickers gemarkeerde Marskramerpad.

Bij de splitsing RA om de slotgracht, waarbinnen tot het einde van de 18e eeuw een kasteel zou hebben gestaan. Na bruggetje RA en via een bruggetje met een fietssluis verlaten we het park. LA over het voetpad langs het Rijn-Schiekanaal. Zodra dat eindigt vervolgen we over het asfalt. We volgen de Vlietweg.

We gaan onder de brug door en passeren onze linkerhand ‘café-restaurant Cronesteyn’. Na de tweede slinger in de weg zien we het uit de 17e eeuw daterende commissarishuis “Delftse Schouw” met boven de deur de wapens van Delft (links) en Leiden (rechts). Hier kwam men vroeger bijeen voor het gemeenschappelijke bestuur van deze indertijd belangrijke waterverbinding.

Vlak voor de moderne Vlietlandbrug LA (Zwetpad) richting Vlietland (einde roodwitte stickers). Asfaltweg oversteken en bij T RA (Baarspad). We volgen het voetpad linksom het parkeerterrein (hier beginnen de korte varianten van de wandeling; loop richting strand en volg de volgende beschrijving). Loop door richting strand en ga na voetgangersbrug RA het gras op en volg waterkant linksom. Bij einde strand over voetgangersbrug RA (Vinkenpad).

Blijf de voetpaden (achtereenvolgens: Vinkenpad, Bakkerpad, Meeslouwerpolderpad) volgen langs de waterkant. Bij de bruggetjes steeds even over het fietspad (het Hofpolderpad), maar direct daarna zo snel mogelijk weer rechts het volgende voetpad op.
Het laatste pad eindigt bij de vogelplas Starrevaart. Steek weg en fietspad over en ga bij de oever van de plas LA ( RA voor een afsteek van 2 km; vervolg de routebeschrijving dan na de volgende alinea).

Volg de met roodgekopte paaltjes over graspaden linksom de vogelplas. Tot de vogelkijkhut (De Vogelknip) is de A4 nadrukkelijk aanwezig. Daarna is er (gelukkig) weer afschermende beplanting aanwezig. Aan het eind van de plas steken we een sloot over. RA en langs de sloot tot voetgangersbrug. RA en voetpad linksom plas volgen. Na overstaphek RD (paaltjesroute verlaten).

Bij een huis  steken we weg en fietspad over en klimmen door tot het ruiterpad. LA en na enkele meters RA (ruiterpad langs de plas).

Het ruiterpad blijven volgen. Aan het einde (geasfalteerde weg aan de linkerhand) voor de sloot RA. Over het voetgangersbruggetje LA het voetpad op.

Brug in asfaltweg oversteken en voetpad op. Direct RA richting strand. Over het naaktrecreatieterrein waterkant naar links volgen. Bij volgend bruggetje RD langs recreatiestrand. Voetpad kruist twee asfaltwegen richting restaurant en snackbar Paviljoen Vlietland. RD langs camping.

Voor korte varianten RA bij voetpad en terug naar het parkeerterrein. Wij gaan bij het fietspad LA en steken de weg over (Baarspad) Rietpolderweg Voorschoten. Via Zwetpad, bij het kanaal links buigt richting Vlietlandbrug. Brug oversteken en RD naar Voorschoten (Nicolaes Maaskade). Bij kruispunt RA (Professor Boerhaveweg). RD weg volgen (Krimkade). Einde weg RA (Leidseweg; wordt in Leiden de Voorschotenseweg).

Direct na de Hooghkamerbrug over de Korte Vliet RA de trappen af en beneden LA over het Delftse Jaagpad langs het Rijn-Schiekanaal (hier Vliet geheten).
Na de huizen aan een insteekhaven (tijdelijk vanwege een versperring al voor de huizen LA) bereiken we door een stukje plantsoen de Voorschotenseweg. RA over de brug over de Trekvliet. Fietspad naar beneden volgen en LA richting Leiden aanhouden. RA en Lammenschansweg volgen. Na viaduct RA: station Leiden Lammenschans.

Legenda
T = T-splitsing
RA = rechtsaf
RD = rechtdoor
LA = Linksaf

Bijgewerkt 21 januari 2015.

Station Leiden Lammenschans of parkeerterrein recreatiegebied Vlietland, Kamerlingh Onnesplein 4, 2313 VL te Leiden. Plan Route

Fiets: goed bereikbaar vanuit alle aangrenzende gemeenten. Met de auto alleen via de toegangsweg vanaf afslag 7 (Leiden, Zoeterwoude- Rijndijk) van de A4 Amsterdam - Den Haag.

Station Leiden Lammenschans Bus 45 of 48 tot bushalte "Badhuisstraat Voorschoten" vanaf deze halte ongeveer 10min. lopen naar recreatiegebied Vlietland

Het is onbekend of er honden zijn toegestaan in dit gebied.

Uitzicht over het recreatiemeer Uitzicht over het recreatiemeer
Uitzicht op de Vliet Uitzicht op de Vliet

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart rond-de-plassen-van-vlietland.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Paviljoen Vlietland

Lammenschansplein 2
2321 JA Leiden

1. Adrie 21 januari 2015

Bert Klompmaker bedankt voor het melden! De wijzigingsvoorstellen 24-03-2014 van Alie zijn definitief gemaakt.

2. Bert Klompmaker 21 januari 2015

Mooie tocht, bij de vogelplas was het erg drassig.
    Wijzigingen Alie kloppen nog steeds, route was goed te volgen.

3. Adrie 24 maart 2014

Alie bedankt voor het wijzigingsvoorstel! De routebeschrijving is aangepast. Wil een volgende wandelaar de wijziging bevestigen zodat deze definitief gemaakt kan worden. Bij voorbaat bedankt!

4. Alie 24 maart 2014

Erg genoten van deze route. Soms inderdaad de route even een aantal regels verder doorlezen.

1 kenmerkend punt in de route, namelijk de uitkijktoren, die staat er niet meer:
    "Het laatste pad eindigt bij een uitkijktoren met zicht over de vogelplas Starrevaart."
    Moet worden:
    Het laatste pad eindigt bij de vogelplas Starrevaart.

De doorgaande route langs de plas is niet begaanbaar meer. Er staan behalve een waarschuwingsbord ook hekken die niet makkelijk te ronden zijn. Je moet er of voor door het water, door de struiken of eroverheen klimmen. Bovendien is de begroeiing te dicht.
    "Bij haakse bocht naar links is de doorgaande route langs de plas afgezet. Er staat een waarschuwingsbord “Instortende oevers”. Voor eigen rekening en risico is het mogelijk RD te lopen en de waterkant te blijven volgen. Een zeer mooie en begrijpelijkerwijs rustige route. Ook het hek aan de andere zijde is makkelijk te ronden.

De meer gezagsgetrouwe wandelaar volgt het ruiterpad nog een klein stukje naar links. Bij de weg RA. Voor het bruggetje in de asfaltweg RA.

Voor iedereen vervolgt de route over het voetgangersbruggetje. RD voetpad volgen."

Moet zijn:

5. Jos&Heleen 27 juni 2010

Op een warme zomer-zondag deze route gelopen.Erg druk dus bij de recreatieplas. Maar verderop langs de oever van de plas rustiger. Ook veel (race)fietsers op de paden. Niet de beste dag uitgekozen dus. Op zo’n dag kun je ook beter het fietspad blijven volgen i.p.v. over de naturistenweide te gaan, of het moet je niet storen… De route is het mooist langs de plas en de vogelplas, maar ook het jaagpad op de terugweg was mooi. Daar ook nog veel recente bebouwing van grote villa’s. Route is niet helemaal goed te volgen, het is hier en daar goed opletten of stukjes terug lopen. Wel genoten, maar beter bij minder weer.

6. Wan de Laar 23 januari 2008

De GPS-track is te vinden op http://www.gpstracks.nl/wandelroutes-zuidholland.php?id=2352

7. André (webmaster) 27 december 2006

De maker van deze route heeft een verbeterde versie van deze route ingezonden. Dit naar aanleiding van de laatste voetnoot.

8. Christine, Harriët, Jos, Ria en Wil 25 december 2006

Op 24 december hebben wij de tocht gelopen met zeer mistig somber weer. Wij zijn toch wel een aantal keren in de problemen geweest, doordat we de goede route niet konden vinden, terwijl wij als échte wandelaars wel wat gewend zijn!!! Na een aantal keren vragen, teruglopen enz. enz. hebben we de toch wel heel mooie tocht volbracht. Tip: kom je er niet uit lees dan 1 of 2 regels verder door.

9. Tineke en Hanneke 22 oktober 2006

17 october 2006 hebben mijn vriendin en ik deze tocht gelopen. Een heel mooie route, langs een waterplas met veel vogels. Bovendien hadden we schitterend weer. De route is goed te volgen, zelfs voor ons. We zijn nl. erg slecht in oriëntatie. Eigenlijk heb je voor deze tocht geen kaart nodig. Alleen op het laatste stuk: “Aan de overzijde volgen we het fietspad richting Leiden enz “, daar gingen we even in de fout. We hebben toch vrij snel het station gevonden