Rond de Lithse Ham, Lith te Noord-Brabant

27 km Wandelroute Rond de Lithse Ham, te Lith

De tocht loopt grotendeels over dijken en door de uiterwaarden van de Maas en de Waal. Het is een rondwandeling voor de liefhebber van riviergebieden met vele prachtige vergezichten. Verder zijn er als bezienswaardigheden o.a het Slot Rossum, de sluis Sint Andries, fort Sint Andries en het fort de Voorn, ook wel Fort Nassau genoemd te zien. Het fort de Voorn werd in de 16e eeuw (1588) aangelegd, alleen de contouren van de vijfpuntige verdedigingswal herinneren nog aan het fort. 42% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 1-3-2007, laatst bijgewerkt op: 23-6-2019

Het parkeerterreintje RA verlaten, verharde weg, “Lithsedijk”.
# In het volgende deel van de tocht wordt een gras-pad gevolgd door een smalle strook grasland in de uiterwaarde van de Maas, wie de voorkeur geeft aan de weg over de dijk kan de “Lithsedijk” ca. 1,7km volgen tot kruising voor kombord “einde bebouwde kom Lith” met kn25 paaltje, ruim voorbij bocht naar links, verderop voorbij woning nr.122 gaat de weg over in een verhard fietspad, ga vervolgens verder bij punt 2. 4de regel.

Voorbij woning nr.27 RA, verhard voetpad, kn48 volg 49.
Bij kruising LA richting het veer, verharde weg, kn49 volg 42, direct daarna iets voor het veer LA, verhard voetpad.
Voor steiger LA door klaphek, vervolgens het gras-pad door grasland volgen tot klaphek iets voor houten gebouwtje, er kunnen meerdere paden door het grasland lopen het maakt niet uit welk pad men volgt.
Na passeren van het klaphek bij T-splitsing RA, verharde weg.
Iets voorbij het houten gebouwtje RA door klaphek, gras-pad met de Maas aan rechterhand volgen, kn42 volg 43, verderop t.h.v. kleine inham passeert men dicht bij elkaar twee draaihekjes, vervolgens het gras-pad met de Maas aan rechterhand verder volgen tot breder grasland voorbij volgend draaihekje
Aangekomen bij het breder grasland, het grasland RD oversteken richting volgend draaihekje, na passeren van het draaihekje wordt het grasland weer smaller, vervolgens het gras-pad verder volgen tot volgend draaihekje.
Direct na passeren van het draaihekje LA door klaphek, wn route, vervolgens de linkerzijde van het grasland volgen tot T-splitsing t.h.v. rood-wit metalen afsluitboom met daarachter een rij bomen.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, vervolgens bij 3-sprong op de dijk RA, kn43 volg 25, fietspad over de dijk volgen.
Bij kruising RD, kn25 volg 42, het fietspad verder volgen.
Iets voor waterplas LA, smal gras-pad tussen afrasteringen rechts van houten hek volgen, kn42 volg 41, gras-pad met de waterplas aan rechterhand, verderop aan overzijde van de waterplas passeert men een klein brugje.
Na passeren van klaphek, bij T-splitsing RA, verharde weg, kn41 volg 24.
Bij T-splitsing op de dijk RA, kn24 volg 90.
Voor bungalowpark LA, kn90 volg 40, direct daarna eveneens LA, verhard voetpad, kn40 volg 6, iets verder buigt het pad naar rechts, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voorbij klein parkeerterreintje.
Bij deze T-splitsing RA door klaphek, eveneens verhard voetpad, wn route.
Na ca. 100m LA, verhard voetpad met waterplas “de Lithse Ham” aan rechterhand.
Links aanhouden, verhard voetpad aan rechterhand negeren.
Na passeren van breed klaphek RA door smaller klaphek, kn6 volg 2, vervolgens struinend waterplas “de Lithse Ham” aan rechterhand volgen tot deze uitmond in de Maas, verderop t.h.v. van een pad aan linkerhand passeert men twee klaphekken met kn2 volg 5.
Bij monding via klaphek het gebied verlaten, het onverhard pad met bocht naar links volgen, direct daarna RA, via overstap grasland inlopen, gras-pad met de Maas aan rechterhand, kn5 volg 13, verderop bij geul in het grasland de geul aan rechterhand volgen.
Na passeren van klaphek bij T-splitsing RA richting veer, verharde weg, direct daarna de Maas met veer oversteken, vervolgens aan de overzijde RD.
In flauwe bocht LA, wit-rode route, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, de dijk oplopen, grindpad, vervolgens op de dijk bij Y-splitsing LA.
RD, weg aan rechterhand negeren, de dijk verder volgen.
Voorbij flauwe bocht naar rechts, bij 4-sprong RD, vervolgens de dijk verder volgen tot stalletje aan linkerhand ca. 100m voor boerderij en wit huis.
Bij dit stalletje LA, onverhard pad, wit-rode route.
Na ca. 250m rechts aanhouden, smal pad langs afrastering volgen.
RD, pad aan linkerhand negeren, wit-rode route, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg, vervolgens de weg volgen tot de plaats Alem.
Bij T-splitsing LA richting kerk, wit-rode route.
Na passeren van de kerk RD, weg aan rechterhand negeren, verhard voetpad aan rechterzijde van de weg volgen, wit-rode route, direct daarna bij 4-sprong aan einde van het voetpad RD richting jachthaven.
In bocht naar rechts van de weg RD, gras-pad met afrastering aan rechterhand, wit-rode route.
Bij T-splitsing RA, breed grindpad, wit-rode route.
Bij metalen hek RD, rechts van het hek is een smalle opening, wit-rode route.
# Men loopt een stukje over een bedrijfsterrein, het is doorgaande voetgangers toegestaan het terrein te betreden.
Bij loods aangekomen RD, pad links van de loods volgen tot metalen hek.
Bij dit metalen hek kan men het bedrijfsterrein weer verlaten via een smalle opening aan de linkerzijde van het hek, vervolgens bij T-splitsing LA, verharde weg, wit-rode route.
Bij kruising met doorgaande weg RD, let op drukke weg!!!, men loopt de plaats “Rossum” in, wit-rode route.
Bij kruising RD, “Manhuisstraat”.
# In het volgende deel van de tocht gaat men door een parkje met speeltuintje, het is niet toegestaan met honden door het parkje te lopen. Als alternatief: Bij Y-splitsing LA, vervolgens weg volgen tot kruising. Bij deze kruising RA, “Slotsestoep”, onverhard pad, vervolgens het pad volgen tot de dijk. Ga verder bij punt 7. laatste regel.

Bij Y-splitsing LA, direct daarna RA het parkje inlopen tot speeltuintje, wit-rode route.
Voor dit speeltuintje RA, het pad loopt in een boog om het speeltuintje heen.
Bij T-splitsing aan overzijde van het speeltuintje RA brugje over, vervolgens na passeren van het brugje bij kruising LA, wit-rode route.
Na passeren van draaihekje bij T-splitsing RA richting de dijk.
Bij kruising RD, direct daarna bij T-splitsing op de dijk RA, vervolgens het verhard fietspad over de dijk volgen 4-sprong met wegwijzer voor fietsers voorbij horecagelegenheden.
Bij deze 4-sprong RD de dijk verder volgen richting “Heerewaarden”, wit-rode route.
Voor verbindingskanaal het fietspad met flauwe bocht naar rechts richting de sluis verder volgen.
Bij T-splitsing LA, “Johan Liebrecht noodpad”, via fietspad de sluis oversteken, wit-rode route.
Direct na passeren van de sluis LA door klaphek, gras-pad, verderop buigt het pad naar rechts.
# Voorbij deze bocht kan men via brugje het restant van fort “Sint Andries” bezoeken, voor mooi uitzicht over de Waal is de uitkijktoren zeker een bezoek waard.
Na passeren van klaphek, bij T-splitsing LA, verhard fietspad over de dijk, vervolgens het fietspad over de dijk ca. 2,5km volgen tot kruising t.h.v. betonnen hectometerpaaltje 031 HA031.
Bij deze kruising LA de dijk afdalen, na ca. 130m buigt de weg naar links, in deze bocht passeert men straatnaambordje “Molendijk”, vervolgens de smalle weg met bocht naar rechts verder volgen, grindpad aan linkerhand negeren.
Voor de dijk, in bocht naar links van de weg RA via betonnen trap de dijk oversteken, aan de overzijde voor haag rond woning buigt het pad naar links,  direct daarna bij 3-sprong RA, verharde weg.
Bij kruising met doorgaande weg RD, let op drukke weg!!!, direct daarna eveneens RD, “Singel”, weg aan rechterhand negeren, men loopt de plaats “Heerewaarden” binnen.
Voorbij woning nr.1, bij 3-sprong links aanhouden, “Noorderhoek”, verderop in flauwe bocht naar rechts gaat de “Noorderhoek” over in “Hogestraat”.
T.h.v. woning nr.6 LA, “Heerewaardensestraat”, de weg buigt naar links, wit-rode route, vervolgens de weg ca. 450m verder volgen tot kruising voor woningen.
Bij deze kruising RA, gras-pad over de dijk richting metalen hek met klaphek, wit-rode route, vervolgens gras-pad over de dijk volgen tot verharde weg, verderop voorbij 2de klaphek met metalen hek het gras-pad aan de linkerzijde van grasland volgen, iets verder het grasland weer via klaphek verlaten.
Bij deze verharde weg RD, “Voorne”, vervolgens de weg volgen tot inrit woning nr.7A in flauwe bocht naar links.
T.h.v. deze inrit RA, onverhard pad door bosschages, wit-rode route, het pad buigt naar links.
Bij T-splitsing RA, smalle klinkerweg, wit-rode route, de weg buigt naar links.
Iets voor overgang naar grindpad (inrit naar woning) RA door klaphek met NM bordje “Maasuiterwaarden”, vervolgens het gras-pad over de graskade volgen tot T-splitsing direct na 3de klaphek.
# De graskade die men volgt zijn de contouren van de vijfpuntige verdedigingswal van het fort de Voorn.
Bij deze T-splitsing RA richting doorgaande weg, half verharde weg, men verlaat de “Maasuiterwaarden”.
Bij kruising met doorgaande weg RA, verhard fietspad, vervolgens het fietspad volgen tot kruising richting “veerpont Lith”.
Iets voor deze kruising RA, fietspad aan voet van de dijk volgen.
Aan einde van het fietspad rechts aanhouden, verharde weg over de dijk, vervolgens de weg ca. 2,4km volgen tot 3-sprong met bewegwijzeringsbord “veerpont Lith”.
Bij deze 3-sprong RA richting het veer, vervolgens met het veer de Maas oversteken.
Iets voorbij helling RA, smal verhard voetpad, kn49 volg 48.
Bij T-splitsing LA, iets verder is men weer bij het parkeerterreintje, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Parkeerplaats bij Het Lithse bakkertje (tevens lunchroom), Lithsedijk 17, 5397 EA te Lith. Plan Route

Volg de A2 naar de Reitscheweg in 's-Hertogenbosch. Neem afrit 20-Rosmalen vanaf de A59. Neem de De Blauwe Sluisweg, N625, Burgemeester Smitsweg en Hertog Janstraat naar de Lithsedijk in Lith.

Station, Oss. Bushalte Markt, Lith.

Het plaatsje Rossum Adrie: Het plaatsje Rossum
Uitzicht over de uiterwaarde Adrie: Uitzicht over de uiterwaarde
De Sint Andries sluis Adrie: De Sint Andries sluis
Verbindingskanaal tussen Maas en de Waal Adrie: Verbindingskanaal tussen Maas en de Waal
Fort Sint Andries met in de verte de Sint Andries sluis Adrie: Fort Sint Andries met in de verte de Sint Andries sluis
Fort Sint Andries Adrie: Fort Sint Andries
Kanon als herinnering aan het fort de Voorn Adrie: Kanon als herinnering aan het fort de Voorn
Het plaatsje Heerewaarden Adrie: Het plaatsje Heerewaarden

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart rond-de-lithse-ham.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Grand café Herberg Het Hart van Alem

Waaldijk 1
5328 EZ Rossum

1. Adrie 7 juni 2015

7-6-2015 de wandelroute gecontroleerd. De routebeschrijving is weer actueel. Het voorstel van Rene, zie voetnootje 1-4-2014 is niet in de route beschrijving opgenomen, door recent gehooid weiland was er helemaal geen visserspaadje herkenbaar naar de oever van de Maas. Voor degene die graag meer struinen, er zijn langs de route op meerdere plaatsen mogelijkheden om gedeeltes door de uiterwaarden te lopen. Op diverse plaatsen kan men in de uiterwaarde komen door een overstap of via een klaphek. Wat betreft de vraag van Bart en Petra, zie voetnootje 19-2-2015, het lettertype is inmiddels iets vergroot. Veel wandelplezier!

2. Bart en Petra 19 februari 2015

Vandaag deze mooie wandeling gelopen met koude wind maar heerlijk zonnetje en weer veel nieuwe en prachtige omgevingsnatuur ontdekt !
    Vraag: is het mogelijke het lettertype bij printen iets groter te krijgen ?

3. Rene en Soca (hond) 1 april 2014

Gisteren bij warm en mooi weer deze wandeling gelopen. Wie van dijken en vergezichten houdt is dit een aanrader!
    Voor de hond zijn de uiterwaarden perfect! Geen stier te zien op het land, die lagen lekker te badderen in het water.
    We hebben de route bij de speeltuin even moeten wijzigen vanwege het verbod op honden.
    Ik heb nog wel een voorstel:
    Op 4-sprong RD verhard fietspad.
    Einde fietspad RA, richting veerpont.
    Wijzigen in:
    Dalend RA richting het visserspaadje. Dan LA op de uiterwaarden RD naar de pont. Door klaphek RA.
    Zo hoeft je niet over het fietspad te lopen naar de pont toe.En het is veel leuker!

1. Adrie 3 april 2014 om 15:12

Rene bedankt voor de tip. Ik heb er een notitie van gemaakt. Zodra ik daar weer in de buurt ben neem ik het verbetervoorstel mee, het verbetervoorstel heeft namelijk ook gevolg voor het kaartje en de GPS track. Voor wandelaars met hond heb ik aan het einde van de routebeschrijving een alternatief voor het kleine stukje door het park opgenomen.

4. Adrie 17 juni 2013

16 juni 2013 de route gecontroleerd, tevens wat gewijzigd. Er is een stukje struinen door de Maasuiterwaarden in de route opgenomen. Veel wandelplezier!

5. Adrie 27 juni 2012

Rian, bedankt voor je reactie. Wat betreft het betonnen trapje het kan zijn dat het overwoekerd is door gras. Hierover is al eerder een opmerking over geplaatst, zie voetnootje 25-05-2008 van P.P. Stigter. Wat betreft het graspad langs de Heerenwaardensestraat en aan het einde hiervan RA over de dijk direct voor de verharde oprit is onderdeel van het Maarten van Rossumpad. Het kan zijn dat de situatie wat veranderd is, graag hierover een reactie van een volgende wandelaar.

6. rian 27 juni 2012

mooie route. paar veranderingen,
    startpunt heet nu Het Lithse bakkertje (tevens lunchroom)
    Wat betreft hectopaaltje 31 staat er wel.
    Bij 4. dijk oversteken via trap, dit is een gewone overgang, dus ook niet eerst LA.
    5. voorbij kerkhof pad RE is niet meer te herkennen als pad. is nl. niet bijgehouden. Toen gelopen op Heerenwaardensestraat tot Voorneschestraat RE richting Voorne. Graspad RA is nu steen en lijkt op een oprit. Paaltje no.20 niet gezien.
    Op veerpont 75 c

7. karel 14 mei 2012

Met schitterend weer heb ik deze wandeling gemaakt. Echt een mooie tocht. Twee kanttekeningetjes: de info en routebordjes betr. Fort Sint Andries staan er niet meer,.En onder punt 4 was het hectometerpaaltje mij niet duidelijk. Verder uitstekend beschreven route

1. Adrie 15 mei 2012 om 13:07

Het kan zijn dat de hectometerpaal 31 (ook wel kilometerpaal) is gewijzigd of verdwenen. Wil een volgende wandelaar hier op letten. Karel bedankt voor je reactie!

8. Monique & Rob 7 mei 2011

Met het mooiste weer van de wereld de route gelopen op 7 mei 2011. Ondanks dat wij op 15 kilometer van deze route wonen, hebben we ons verwonderd, hebben we genoten en voelden we ons op vakantie.
    Bij punt 3: heerlijk gegeten op het terras van eetcafe/bistro De Maas in de Jachthaven van Alem. Vooral de huisgemaakte gehaktbal was erg goed voor hardwerkende wandelaars.

9. henkensophie 10 april 2011

Prachtige route met afwisselende landschappen, een mooi stukje Nederland, de route is uitstekend beschreven. Foto’s van onze wandeling zijn terug te vinden op http://www.henkensophie.nl in het menu te voet in NL.

10. Marina 20 november 2010

Deze route gelopen op een mooie herfstdag in november. Zeer mooie afwisselende route, prima beschrijving.

Op 1 moment hebben we even staan twijfelen: onder punt 4 staat nu:
    Na passeren van een boerderij op rechterhand, tweede pad LA.
    Moet volgens ons worden:
    Na het passeren van de boerderij op rechterhand, het tweede V-pad linksaf de dijk af.
    Verder echt prima! Een grappig extra vinden wij het Nationale Dakpannen Museum in Alem (het was helaas op vrijdag gesloten haha).

11. Lennard 18 september 2010

Vandaag deze wandeling gelopen met goed wandelweer. Voor mij had deze wandeling twee zijden, n.l. hele mooie uitzichten afgewisseld met industrieterreinen waar men langs of overheen moet. De mooie gedeelten waren in de meerderheid en maakten deze wandeling daarom de moeite waard.

M.b.t. de routebeschrijving geen op- of aanmerkingen, die is duidelijk.

Voor actuele dienstregeling (en evt. stremming) van de twee veren waarvan men op de wandeling gebruik moet maken (Lith-Alphen en Alem-Maren Kessel) kan men http://www.maasveren.nl/ raadplegen.

12. Paul Arts 15 oktober 2009

Wat een tocht. Fantastisch. Ik heb hem op 14-10-2009 gelopen en met volle teugen genoten.
    Met recht letterlijk en figuurlijk: “Een dijk van een tocht”
    Mijn dank daarvoor. Enige kleine puntjes:
    De 8ste regel van punt 2. Daar RD weglaten. Dit gaf voor mij enige verwarring. RD is ook (Slaper)dijk.
    De 11de regel van punt 3.
    Is niet langs een hek maar door …

13. w.v.d.burg 9 juni 2009

03-06-2009 weer eens deze mooie route gewandeld ,bij de start /finisch is nu een lekkere bakker anex lunchroom in het leegstaande pand gekomen.
    Neem de verharde wegen voor lief , de route is prachtig !Er is ook een struinroute van de omgeving zelf , zie de gekleurde blokjes langs de weg.

14. Karin 17 mei 2009

Vandaag deze route gelopen. Komend vanuit het noorden in Rossum gestart. Dat kan prima bij de Gouden Molen. liggend aan de dijk (eind 3, begin 4)
    De route loopt door een prachtig rivierenlandschap met mooie buurtschappen/dorpjes. De grote teleurstelling van deze route is echter, dat hij op enkele graspaden na, geheel over verharde fiets- en voetpaden loopt. En als je niet bekend bent in de buurt, weet je niet, waar je kunt struinen.
    Met enkele aanpassingen is deze route een mooie fietsroute.

15. Marja 20 april 2009

De route op zondag 19 april 2009 gelopen. Prima route, uitstekend beschreven. We liepen de route met heerlijk weer. Dat maakt het nog mooier. Koffie gedronken op het terras in Heerewaarden, aan het eind van het pad na het kerkhof, voordat we rechtsaf door het klaphek gingen.

16. Annemiek 12 oktober 2008

Ik heb samen met mijn zus afgelopen zondag deze prachtige route gewandeld. Helaas wel in de stromende regen, maar dat deed niets af van de mooie omgeving en de enorme variatie. We gaan hem nog eens lopen maar dan met mooi weer.
    Dank je voor het plaatsen van deze tocht! Groetjes Annemiek

17. Frank... 4 september 2008

Prachtige tocht, lekker lang maar het verveeld nergens, op plaatsen geweest waar ik nog nooit van had gehoord. Wat een verschil trouwens tussen Maas en Waal. Doen we nog wel eens over!!

18. Luiken 31 augustus 2008

Afgelopen vrijdag de route weer eens gelopen. Heel anders zo in de zomer (vorige keer was ’t winter). De routebeschrijving is correct.

Voor de mensen die (ook) onverhard willen lopen een tip. In punt vier (midden) de volgende aanpassing.

De dijk blijven volgen tot hectometerpaal 049, hier het asvaltpad L naar beneden volgen en via de overstap de uiterwaard op. Afhankelijk van de omstandigheden neemt u op de uiterwaard het rechter (onderlangs de dijk) of het linker (meer langs het water) pad. Aan het eidne van het eerste stuk over het hek, dwarsdijkje oversteken en aan de andere zoijde weer naar beneden en weer een hek over. Dit deel van de uiterwaard rechts van het water blijven en komt uit op de Molendijk. Ga hier LA.

De betonnen trap in punt 4 (zie commentaar P.P. Stigter is er WEL, maar is wat overwoekerd door het gras.

@ André: verwijder de aanduiding Roord-witte route achter de vierde regel bij punt 5. Op het verkeersbord van de (naar rechts lopende

19. P.P. Stigter 25 mei 2008

Schitterende route. Wat is dat rivierengebied, met gezellige plaatsjes als Rossum en Alem, toch mooi!
    Beginpunt restaurant ’t Engeltje is niet meer, zo bleek gisteren. Het pand staat momenteel leeg.
    Verder een opmerking bij punt 4, op 2 na laatste regel: Bij de dijk aangekomen troffen wij geen betonnen trap aan. Wij zijn de dijk RD overgestoken, de weg volgend die eerst naar rechts en vervolgens naar links buigt. Aan het eind de doorgaande weg (Singel) overgestoken.

20. Martin en Mia 22 mei 2008

Wij hebben vandaag ontzettend genoten van prachtige zonovergoten vergezichten tijdens een geweldig mooie en zeer goed beschreven wandeling. Bravo voor de maker!

21. André (webmaster) 29 januari 2008

Za : 8:00 – 24:00 uur
    Zo : 8:00 – 24:00 uur

22. linda 29 januari 2008

Ik wil de route binnenkort gaan lopen. Een vraag: wanneer vaart de veerpont?
    Bedankt alvast!!

23. Luiken 6 januari 2008

De route stond al wat langer op mijn lijstje vandaag gelopen. Een dijk van een tocht. Goede beschrijving en het weer zat echt mee. Een deel ook onverhard kunnen lopen (als het ware parallel aan de route) door de uiterwaarden. Prachtig.

24. André (webmaster) 30 december 2007

Plaatsnaam moet inderdaad Alem zijn. Dit is aangepast in de tekst. Tevens is de aanvulling bij punt 5,2e regel in rood toegevoegd.

25. Ed 28 november 2007

Samen met mijn wandevriend vandaag deze route gelopen. Prachtig zo tussen Maas en Waal, die op sommige plaatsen niet meer dan 1 km van elkaar verwijderd zijn.

De in punt 2 genoemde plaats ALUM moet ALEM zijn. Punt 5 2de regel lezen als: Links aanhouden, “Noorderhoek”, die overgaat in “Hogestraat”.

Verder niets dan lof voor route en beschrijving.

26. Chantal 29 mei 2007

Samen met een vriendin heb ik deze mooie wandeling gemaakt, vooral het graspad na Heerewaarden is prachtig!
    We zijn even de fout ingegaan bij het straatje Voorne maar dat kan ook aan ons liggen! De moeite waard!

27. Helma 22 mei 2007

rood witte route is law maarten van rossum pad. het loopt een heel eind met je route mee. gr helma